انواع پارچه کرپ

فهرست عناوین

 دربارۀ انواع پارچه کرپ چیزی می دانید؟! کرپ، نوعی پارچۀ لطیف و نازک است که لطافتِ خاص و چروک‌ های ظریفش، آن را از دیگر پارچه‌ ها متمایز ساخته است.
کرپ، پارچه‌ ای لاکچری به شمار می ‌رود که در گذشته، از ابریشم تولید می ‌شده؛ اما امروز، آن را با استفاده از هر گونه الیاف مصنوعی و طبیعی تولید می ‌کنند.
پارچۀ کرپ، انواع مختلفی دارد؛ از نازک و سبک گرفته تا ضخیم و سنگین! پارچۀ کرپ به دلیل ظاهر زیبا و لطافتش، طرفداران بسیار زیادی دارد و از آن، در تولید انواع لباس و وسایل منزل استفاده می ‌شود.
در این مطلب، به معرفی انواع پارچۀ کرپ خواهیم پرداخت و هر آنچه باید دربارۀ پارچۀ کرپ بدانید را برایتان خواهیم گفت.


با تصویرگران پویااندیش همراه باشید!

کرپ چیست؟

کرپ، پارچه ‌ای ظریف و زیبا است و مانند بسیاری از پارچه‌ ها، قدمتی دیرینه دارد و بیش از هزاران سال از تولیدِ آن می ‌گذرد. واژۀ «کرپ»، فرانسوی و به معنای پن‌کیک کوچک و نازک است. پارچه کرپ، بسیار محبوب و پرطرفدار است و معمولاً از آن برای دوخت لباس‌ های رسمی و مجلسی استفاده می ‌شود. در گذشته‌ های دور، زنان فقط در مراسم عزاداری لباس کرپ می ‌پوشیدند؛ اما امروز دیگر این گونه نیست!
پارچۀ کرپ، انواع مختلف دارد؛ برخی از پارچه‌ های کرپ، از مواد طبیعی تولید می ‌شوند و برخی دیگر از مواد مصنوعی. کرپ طبیعی از پشم، پنبه یا ابریشم تولید می ‌شود و کرپ مصنوعی نیز طبعاً از مواد مصنوعی، مانند پلی استر و ریون به دست می آیند. هر کدام از انواع این پارچه، ویژگی‌ های مختص به خودش را دارد که در ادامه به آن‌ ها خواهیم پرداخت.

تاریخچه پارچه کرپ

  نمی ‌توان به طور قطعی گفت که پارچه کرپ برای اولین بار در کدام نقطه از زمین و در چه سالی تولید شد. از آنجایی‌که بافتِ پارچۀ کرپ بسیار ساده است، بسیاری از سرزمین‌ ها شروع به تولیدِ این پارچه کردند.
این پارچه در برخی از فرهنگ‌ ها، طرفداران بسیار زیادی را به خود اختصاص داده بود و همچنان نیز پرطرفدار است؛ به عنوان مثال، زنان یونانی ارتدکس، هنوز از این پارچه برای دوختنِ لباس عزا استفاده می ‌کنند و زنان هندی از این پارچه جهت دوختن لباس‌ های سنتی ‌شان بهره می برند.
امروز، پارچۀ کرپ همچنان محبوب است و برای دوختنِ انواع لباس، از لباس مجلسی گرفته تا لباس خواب، از آن استفاده می ‌شود. پارچۀ کرپ، دیگر مخصوص لباس عزاداری نیست، بلکه‌ بسیار پراستفاده است و در رنگ‌ های متنوع تولید می ‌شود. پارچۀ کرپ، لَخت و زیبا است؛ به همین دلیل، گزینۀ بسیار مناسبی برای دوختنِ لباس‌ های گشاد و چین‌دار نیز به شمار می ‌رود.
در قرن بیست و یکم، وقتی از واژۀ «کرپ» استفاده می ‌کنیم، منظورمان یک نوع پارچه نیست، چرا که امروز کرپ انواع مختلفی دارد.

انواع پارچه کرپ کدامند؟!

 همان ‌طور که گفتیم، پارچۀ کرپ انواع مختلفی دارد. انواع پارچۀ کرپ، بسته به نوع بافت و نوع الیافشان، متفاوت از یکدیگرند. در ادامه، برخی از انواع پارچۀ کرپ را معرفی خواهیم کرد.

1.  کرپ ایروفان (Aerophane)

کرپ ایروفان از پارچه‌ های قدیمی به شمار می ‌رود. طی قرن نوزدهم، کرپ ایروفان بسیار محبوب بود و در مقایسه با دیگر پارچه‌ های آن زمان، ظاهری بسیار متفاوت و زیبا داشت. در حال حاضر، این نوع پارچۀ کرپ دیگر تولید نمی ‌شود؛ اما بسیاری از انواع پارچه‌ های مدرن کرپ با تقلید از بافت و ویژگی‌ های این نوع کرپ تولید شده ‌اند.


2.    کرپ  دو شین (Crepe de Chine)

کرپ دو شین (Crepe de Chine)  نوعی پارچۀ سَبُک و نازک است و از ابریشم تولید می ‌شود. کرپ دو شینِ ابریشمی، سطحی کاملاً صاف و لطیف دارد. البته کرپ دو شین از الیاف مصنوعی، مانند پلی استر نیز تولید می ‌شود.
کرپ دو شینِ پلی استری، در مقایسه با نوع طبیعی ‌اش، بسیار مقرون به صرفه ‌تر است. کرپ دو شینِ مصنوعی و طبیعی، شبیه یکدیگرند و هر دو بسیار نرم و لطیف اند. قیمتِ کرپ دو شینِ مصنوعی، در مقایسه با نوع طبیعی آن، بسیار مقرون به صرفه‌ تر است.  

3.     بوته ساتین (Bauté satin)

کرپ بوته ساتین، یکی از انواع محبوب کرپ فرانسوی به شمار می ‌رود و همواره، بسیار پرطرفدار و پر استفاده است.

4.    کرپ ژرژت (Crepe georgette)

کرپ ژرژت یکی دیگر از انواع پارچۀ کرپ است. این نوع کرپ نیز بسیار نرم و لطیف است؛ و هم با الیاف طبیعی، مانند ابریشم تولید می ‌شود و هم با الیاف مصنوعی، مانند ریون به دست می آید. کرپ ژرژتِ ابریشمی، در مقایسه با ژرژت مصنوعی، خاصیتِ کششی کمتری دارد. کرپ ژرژت از محبوب‌ ترین پارچه‌ ها برای دوختنِ لباس به شمار می ‌رود.  

5.    کرپ کانتون ( Canton crepe)

کرپ کانتون برای اولین بار در کشور چین تولید شد و همواره در بسیاری از کشور های آسیایی بسیار پرطرفدار است. این نوع پارچه از ابریشم‌ های استان کانتون (گوآنگ ‌ژو کنونی) تولید می ‌شد و نام آن نیز برگرفته از نامِ همین استان است. ظاهر کرپ کانتون، شبیه کرپ دو شین بوده؛ اما سنگین ‌تر از کرپ دو شین است.

6.    کرپ پلی استر (Polyester Crepe)

به هر نوع پارچۀ کرپی که از الیاف مصنوعی پلی استر تولید می ‌شود، کرپ پلی استر گفته می ‌شود. این نوع پارچۀ کرپ، بسیار سبک و نازک است و از آن برای دوختنِ پیراهن، دامن و شومیز استفاده می ‌شود.
کرپ کشی نیز با ترکیبِ کرپ پلی استر با کش تولید می ‌شود. پارچۀ کرپ کش بسیار سبک است؛ به همین دلیل، گزینۀ بسیار مناسبی برای فصول گرم سال به شمار می ‌رود.  

7.    کرپ لاین (Crepeline)

کرپ لاین، یکی دیگر از انواع قدیمی کرپ به شمار می ‌رود که قدمتِ آن به دهۀ 1800 می ‌رسد. از بافتِ کرپ لاین نیز برای تولید انواع کرپ مدرن الهام گرفته شده است.

8.    کرپون (Crepon)

کرپ کرپون، پارچه ‌ای سنگین و ضخیم است و از ترکیبِ الیافِ پشمی، ابریشمی و پنبه ‌ای تولید می ‌شود؛ در واقع، نام دیگرِ این نوع کرپ، «کرپ پشمی» است. کرپ کرپون از رایج ‌ترین پارچه‌ های قرن نوزدهم بود و طرفداران بسیار زیادی داشت. از این نوع کرپ برای دوختن لباس خواب، لباس زیر و همچنین پیراهن استفاده می ‌شود.

9.    کرپ موروکان (Moroccan Crepe)

کرپ موروکان نیز یکی از انواع کرپ است و از ابریشم، ریون یا پشم تولید می ‌شود. از این نوع پارچۀ کرپ برای دوختنِ کت و پیراهن بهره می برند. کرپ موروکان گزینۀ بسیار مناسبی برای فصول سردِ سال به شمار می آید.

10.    ساتن پشت کرپ

ساتن پشت کرپ، نوعی پارچۀ ساتن است که یک سمت آن، مانند ساتن، نرم و لطیف است و طرف دیگر آن، مانند کرپ،  کمی زبرتر است.

11.    کرپ چارموس (Crepe charmeuse )

کرپ چارموس، نوعی پارچۀ ابریشمی است که با استفاده از تکنیک ساتن تولید می ‌شود و پشتِ آن نیز شبیه به پارچۀ ساتن است. چارموس ابریشمی، درست مانند پارچۀ ساتن، براق و لطیف است.

12.    کرپ فرانسوی (ّFrench)

کرپ فرانسوی یکی دیگر از انواع پر استفادۀ کرپ محسوب می ‌شود. کرپ فرانسوی از کرپ‌ های بسیار ظریف و سبک به شمار می ‌رود. از این نوع کرپ برای تولید لباس زیر زنانه و لباس خواب زنانه استفاده می ‌شود.

13.    کرپ پلیسه (Plisse)

کرپ پلیسه، همان ‌طور که از نامش پیدا است، سطحی چروکیده و پلیسه مانند دارد. این نوع از پارچۀ کرپ معمولاً برای دوختنِ لباس  مجلسی استفاده می ‌رود.

موارد استفاده از پارچه کرپ و کاربردی هر نوع کرپ؟

 کرپ، پارچه ‌ای بسیار ظریف، زیبا و محبوب است. یکی از دلایل محبوبیتِ پارچۀ کرپ این است که چون نازک و لخت است، باعث می ‌شود بسیار لاغرتر از سایز واقعی ‌تان به نظر برسید؛ همچنین با لباس کرپ، نیازی به اتو ندارید و لازم نیست نگران اتو زدن آن باشید و  وقتتان را صرف اتو زدن کنید.
 از انواع پارچۀ کرپ برای دوختنِ پیراهن، شال، لباس زیر، لباس خواب، مانتو، دامن، شومیز و حتی لوازم منزل استفاده می ‌شود. همان ‌طور که گفتیم، کرپ انواع مختلف دارد و برخی از انواع کرپ‌ ها دوام و ضخامت بیشتری دارند؛ به عنوان مثال، کرپ پشمی، در مقایسه با کرپ ابریشمی، دوام بیشتری دارد و معمولاً از آن برای دوختنِ مانتو نیز استفاده می ‌شود.
کرپ‌ هایی که از الیاف مصنوعی تولید می ‌شوند، معمولاً دوام بیشتری دارند؛ اما یادتان باشد که بیشتر کرپ‌ های مصنوعی، به راحتی می ‌سوزند و همچنین گرما را به خود جذب می ‌کنند؛ اما کرپ‌ هایی که از الیاف طبیعی تولید می ‌شوند، گرما و حرارت را به خود جذب نمی ‌کنند؛ به همین دلیل، می ‌توانید آن‌ ها را در همۀ فصول سال بپوشید. کرپ کشی و کرپ پنبه ‌ای، گزینه‌ های بسیار مناسبی برای فصول گرم سال به شمار می ‌روند و کرپ پشمی، بهترین گزینه برای فصل های سرد سال است؛ به علاوه، پارچه‌ های تهیه‌ شده از الیاف مصنوعی، ارزان‌ تر هستند و بیشتر برای دوختنِ لباس‌ های معمولی یا لباس‌ هایی برای استایل کژوال مناسب اند. برای میهمانی‌ های رسمی و مهم، بهتر است از پارچۀ کرپ ابریشمی استفاده کنید.

مزایای پارچۀ کرپ

پارچۀ کرپ، مزایای متعددی دارد و همین مزایا سبب محبوبیتِ آن شده است. در ادامه، مزایای پارچۀ کرپ را برخواهیم شمرد.
•    چروک نمی ‌شود؛
•    لخت و سبک است؛
•    نرم و لطیف است؛
•    در برابر رطوبت مقاوم است؛
•    در انواع رنگ‌ ها و طرح‌ ها در بازار موجود است؛
•    خُنک است؛
•    هوا را از خود عبور می ‌دهد.

معایب پارچه کرپ

پارچۀ کرپ، معایبی هم دارد؛ اما این معایب، به هیچ وجه از محبوبیتِ آن نکاسته است و همچنان از پرطرفدارترین انواع پارچه‌ ها به شمار می ‌رود. در ادامه، برخی از معایب پارچۀ کرپ را برایتان خواهیم گفت.
•    کرپ ابریشمی، گران است؛
•    کرپ‌ های ابریشم، ویسکوز و پشمی، کمی با زحمت تمیز می ‌شوند؛
•    شست و شو با ماشین لباسشویی، سبب فرسایش پارچۀ کرپ می ‌شود؛
•    برخی از پارچه‌ های کرپ خاصیت کششی ندارند.

قیمت پارچه کرپ؟!

قیمتِ پارچۀ کرپ تهیه ‌شده از الیاف طبیعی، در مقایسه با پارچه‌ های کرپ مصنوعی، بسیار گران ‌تر است. کرپ‌ های تهیه ‌شده از الیاف مصنوعی، مانند پلی استر و ریون، به دلیل همین مقرون به صرفه بودنشان، بسیار محبوب و پرطرفدار شدند.

سخن آخر

در این مقاله، با انواع پارچه های کرپ و شکل و جنس آن ها آشنا شدید؛ به عبارتی، حال می دانید که چقدر دستتان برای انتخاب یک پارچۀ خوش جنس با انواع طرح و رنگ باز است و می توانید با توجه به علاقه و سلیقه تان، بهترینِ ذهنتان را انتخاب کنید، بپوشید و لذت ببرید!

 این پست را به اشتراک بگذارید

5/5 - (15 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *