آموزش طراحی الگو چرم

فهرست عناوین

 نقطۀ مشترکِ همۀ طراحان مُد چیست؟ همۀ آن‌ ها بر اساس یک چارچوبِ معین کار می ‌کنند. آن‌ ها همه چیز را به خوبی اندازه گیری می ‌کنند و آن را بر اساس چارچوبی که می ‌شناسند پیاده می سازند؛ به علاوه، یک طراح برای طراحی الگوی محصول جدید، به مهارت و سواد بصری (visual literacy) نیاز دارد. توانایی طراحی الگو و تصویرسازی سه بُعدی، به طراح کمک می ‌کند تا بتواند محصولات خلاقانه و دقیقی را خلق کند. طراح الگوی چرم و طراحی الگوی چرم نیز از این قاعده مستثنی نیست!
طراحی الگوی چرم به روش‌ های مختلف امکان پذیر است؛ به طریق سنتی و استفاده از نرم افزار. نرم افزار، مانند دیگر عناصر تکنولوژی مدرن، کار را برای طراحان بسیار آسان کرده و دقت کارشان را افزایش داده است. طراحان حرفه ‌ای با استفاده از هر دو روش می ‌توانند کار طراحی الگوی چرم را انجام دهند و محصولی جدید و مناسب را خلق کنند. در این مطلب، به آموزش طراحی الگوی چرم خواهیم پرداخت.
با تصویرگران پویااندیش همراه باشید!

نحوه طراحی الگو چرم

همان طور که می ‌دانید، امروزه، محصولاتِ چرم طرفداران زیادی پیدا کرده ‌اند. محصولاتِ چرم، در مدل‌ ها و طرح‌ های مختلف در بازار موجود هستند؛ اما اگر دوست داشته باشید، می ‌توانید الگوی چرم را بر اساس سلیقه و روحیۀ خودتان طراحی کنید و محصولی کاملاً متناسب با سلیقۀ خودتان داشته باشید.

 و اما نکات مهم در طراحی الگو چرم چیست؟

برای طراحی الگوی چرم، پیش از هر چیزی، باید عناصری را شناسایی کنید که در طول روندِ طراحی به آن‌ ها نیاز خواهید داشت؛ به عنوان مثال، اگر می ‌خواهید یک کیف طراحی کنید، در وهلۀ اول، باید سایزِ تقریبی مربع یا مستطیل را در ذهنتان مجسم کنید.
هر الگوی کیفی، یک بدنۀ اصلی دارد. بدنۀ اصلی کیف معمولاً از 5 قسمت تشکیل می ‌شود: جلو، پشت، کف و دو کناره. قسمتِ بعدی کیف که معمولاً از آن به عنوان نقطۀ کانونی استفاده می ‌شود، «دربِ کیف» است. این قسمت از کیف می ‌تواند به شکل‌ های مختلف باشد: زیپ، دکمه، زبانه یا بند (جمع شونده).
اگر خودتان الگوی کیف چرمتان را طراحی کنید، می ‌توانید همۀ ابعادِ آن را تغییر دهید، مدلِ دربِ آن را خودتان انتخاب کنید، اگر دوست داشتید برای آن جیب طراحی کنید یا نکنید، مدل جیب را خودتان برگزینید، ارتفاع کیف را کم و زیاد کنید؛ و به طور کلی، می ‌توانید کیفِ رویایی ‌تان را بیافرینید.

تجسم الگو در طراحی الگو چرم به صورت سه بُعدی

برای طراحی الگوی چرم، باید بتوانید آن را به طور سه بُعدی در ذهنتان مجسم، یا تصویرِ سه بُعدی آن را روی کاغذ یا با استفاده از نرم افزار، طراحی کنید. باید همۀ ابعادِ کیف را در نظر داشته باشید. اگر در خواندنِ نقشه یا چیدنِ پازل ماهر هستید، از عهدۀ این کار نیز به راحتی برخواهید آمد. اگر در ابتدا، این کار برایتان دشوار است، اصلاً نگران نباشید؛ چرا که با تمرین و ممارست، این مهارت نیز در شما تقویت خواهد شد.
 وقتی می ‌خواهید الگوی لباس یا اکسسوری را طراحی کنید، ابتدا یک جسم کاملاً صاف یا تخت را در نظر بگیرید. با کنار هم قرار دادنِ این قسمت‌ های تخت، جسم چند بُعدی پدید می ‌آید؛ به عنوان مثال، یقۀ لباس، پیش از دوخت، شبیه به یک نیم دایره است و پس از در کنار هم گرفتنِ اجزای مختلف، فرمِ واقعی آن مشخص می ‌شود. طراحی الگوی چرم نیز دقیقاً به همین شکل است؛ بنابراین، وقتی الگو را ترسیم، یا حتی روی چرم پیاده می ‌کنیم، اصلاً شبیه به چیزی که می خواهیم تولید کنیم نیست و پس از دوختِ نهایی، شکلِ واقعی آن مشخص خواهد شد. همه چیز با یک طرحِ تخت و صاف آغاز می ‌شود و رفته رفته، شکل می ‌گیرد و به یک کیف تبدیل می ‌شود.

 
یکی از مراحل طراحی الگو چرم، برطرف کردنِ ایرادهای الگو

یادتان باشد که فقط با تصور و اندازه گیری نمی ‌توانید از دقتِ کارتان مطمئن باشید، بلکه باید آن را بسنجید! بعد از ترسیم الگو، باید کاغذ الگو را بر اساس خطوطی که روی آن ترسیم کرده ‌اید بُرش بزنید و در نهایت، به یکدیگر بچسبانید و کارِ نهایی را ببینید. در این قسمت از کار، می ‌توانید ایرادهای احتمالی کارتان را شناسایی و برطرف کنید. در این قسمت از کار، می ‌توانید لبه‌ های منحنی کار را نیز به خوبی میزان کنید. به هیچ وجه این مرحله را دست کم نگیرید و سرسری از آن رد نشوید؛ اگر این مرحله را با دقت طی کنید و برای آن وقت صرف کنید، چرمِ گرانتان خراب نخواهد شد.
 اگر کیف کاغذی ‌تان خراب شد، اصلاً ناامید نشوید و به برطرف کردنِ ایرادها فکر کنید. این مرحله مخصوص برطرف کردنِ ایرادهاست. امیدتان را از دست ندهید و کارتان را تا جایی ادامه دهید که کیف کاغذی بدون ایرادی داشته باشید.

سخن آخر

همان ‌طور که مشاهده کردید، طراحی الگوی چرم، مانند طراحی هر الگوی دیگری، مستلزمِ اندازه گیری و دقت است. الگوی چرم را می ‌توان به راحتی، پیش از پیاده کردنِ آن روی چرم، امتحان و ایراهای آن را برطرف کرد تا چرم گران قیمت، هدر نرود. با افزایش دقت، توانایی تجسم و کمی حوصله به خرج دادن، می ‌توانید الگوهای خلاقانه و بسیار زیبایی را طراحی، و در نهایت، محصولاتِ بسیار زیبایی را خلق کنید.
در نظر داشته باشید که با کمی خلاقیت در این هنر، می توانید کیف های منحصر به فرد و خاصی را بدوزید که نمونه اش تنها مال شما باشد؛ همچنین با یادگیری این هنر می توانید هر رنگ کیفی را که دوست دارید داشته باشید و با هر لباسی که می خواهید ست کنید و از آن لذت ببرید!

 این پست را به اشتراک بگذارید

4.3/5 - (19 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *