چطور مانتو بدوزیم؟!

فهرست عناوین


دوخت مانتو یکی از پرطرفدار ترین شاخه های دوره خیاطی است . شاید خرید مانتو آماده همیشه آسان‌ترین و اولین گزینه باشد . اما همیشه هم بهترین انتخاب به شمار نمی‌آید. به عنوان مثال : بعضی از اوقات مدل و پارچه‌ی مدنظر را در مانتو های آماده پیدا نمی کنیم . در این بخش قصد داریم راجع به دوختن مانتو صحبت کنیم. حتی اگر خیاط ماهری نیستید و دوست دارید بدونید چطور مانتو بدوزیم؟ تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید

وسایل مورد نیاز برای دوخت مانتو

  • برای دوختنِ هر لباسی، ابتدا وسایل مورد نیاز را کنارمان قرار دهیم:
  • پارچه
  • کاغذ الگو
  • قیچی
  • سوزن ته گرد
  • نخ
  • سوزن خیاطی
  • چرخ خیاطی
  • گچ خیاطی
  • متر و خط کش


مرحلۀ اول دوخت مانتو: انتخاب مدل مانتو

در قدم اول، باید مدل مورد نظرتان را برگزینید تا بتوانید پارچۀ متناسب با آن را خریداری کنید. باید بدانید که به پارچۀ نازک نیاز دارید یا ضحیم؛ پارچۀ شل یا پارچۀ سفت و آهار دار؛ پارچۀ نقش‌دار یا پارچۀ ساده. اگر هم دوست داشته باشید می ‌توانید در پارچه‌ تان از دو مدل پارچه استفاده کنید؛ مثلاً هم پارچۀ نقش‌دار استفاده کنید و هم پارچۀ ساده، در ضمن، انتخابِ مدل مانتو پیش از خریدِ پارچه باعث می ‌شود بتوانید پارچه به اندازۀ دلخواه خریداری کنید؛ نه کم و نه زیاد!


 
مرحلۀ دوم: خریدنِ پارچه

حالا که مدل مانتوی مورد نظرتان را انتخاب کردید، به سراغ انتخاب پارچه بروید. در این مرحله، پارچۀ متناسب با مدلتان را انتخاب کنید. پس از خریدنِ پارچه، آن را به خوبی بشویید، اجازه دهید خشک شود، سپس به خوبی اتو کنید تا هیچ چروکی روی آن باقی نماند. با این کار، اگر احتمالِ آب رفتن هم وجود داشته باشد، از بین می ‌رود.


مرحلۀ سوم دوخت مانتو: اندازه گیری

حالا به مرحلۀ اندازه گیری می ‌رسیم. این مرحله از کار را جدی بگیرید، چرا که تاثیر مهمی بر ظاهر نهایی کارتان خواهد داشت. برای دوختنِ مانتو، باید قسمت‌ های زیر را اندازه‌ گیری کنید:

  • کارور جلو
  • کارور پشت
  • سر شانه
  • یقه
  • آستین
  • قد مانتو
  • دور کمر
  • دور باسن
  • دور سینه
  • بلندی سینه
  • بلندی باسن
  • بالاتنه
  • دور بازو
  • مچ
  • حلقه آستین
  • فاصله دو سینه


مرحلۀ چهارم: ترسیمِ الگو

حالا نوبت به ترسیم الگو می ‌رسد. با توجه به مدلی که انتخاب یا طراحی کرده ‌اید، الگوی مورد نظرتان را ترسیم کنید. الگوی مانتوی خود را بسیار با دقت و با توجه به اندازه‌ هایی که گرفته ‌اید ترسیم کنید تا مانتوی‌ شما کاملاً متناسب با اندامتان باشد. اگر هم مانتوی مورد نظرتان بسیار گشاد است، دیگر نیازی نیست در مورد اندازه‌ ها وسواس به خرج دهید؛ کافی است صاف و با دقت بُرش بزنید!
اگر هم دوست داشته باشید، می ‌توانید کار ترسیم الگو را خودتان انجام ندهید و از الگوهای متعددی که در سایت‌ های مختلف موجود است انتخاب کنید. این کار، خیلی آسان است؛ کافی است الگوی مورد نظرتان را انتخاب و دانلود کنید و آن را بر اساس اندازه‌ های خودتان بُرش بزنید.
 می ‌توانید اسم قسمت‌ های مختلف الگو را روی آن‌ ها بنویسید تا موقع بُرش زدن به مشکل برنخورید.


مرحلۀ پنجم دوخت مانتو : پیاده ‌سازی الگو و  بُرش زدن پارچه

پس از ترسیم الگو و بُرش زدنِ آن، نوبت به پیاده سازی الگوی روی پارچه می ‌رسد. برای بُرش باید پارچه را دو لا کنید؛ در ضمن، یادتان باشد که باید پارچه را به پشت پهن کنید تا اگر طرح الگوها را با استفاده از گچ خیاطی روی آن مشخص کردید، ظاهر لباستان آسیبی نبیند.
حالا که پارچه را دو لا و به پشت، روی محل مورد نظرتان پهن کردید، قسمت‌ های مختلف الگو را به طور مرتب، روی آن قرار دهید. یادتان باشد که پارچه را روی سطحی سفت پهن کنید تا کار بُرش زدن برایتان راحت ‌تر باشد.
اگر زاپاس (اندازه جای دوخت) لباس را روی الگو مشخص نکرده ‌اید، مرحله بُرش آخرین فرصت برای مشخص کردنِ زاپاس پارچه است. الگو را با استفاده از سوزن ته گرد به پارچه بچسبانید . تا هنگام بُرش و ترسیم آن روی پارچه، تکان نخورد . سپس دورِ آن را با استفاده از گچ خیاطی خط بکشید . تا کارِ بُرش برایتان راحت‌ تر شود. پس از آن، 1.5 سانتی متر برای زاپاس در نظر بگیرید، سپس بُرش بزنید.


مرحلۀ ششم دوخت مانتو : کوک زدن

پس از بُرش زدنِ پارچه، نوبت به وصل کردنِ آن‌ ها به یکدیگر می ‌رسد. بهتر است به جای اینکه مستقیم به سراغ چرخکاری بروید، ابتدا پارچه‌ ها را به یکدیگر کوک بزنید، سپس پرو کنید تا بتوانید اشکالاتِ احتمالی را به راحتی برطرف سازید.
پارچه را از همان سمت پشت، یعنی همان سمتی که صابون یا گچ خیاطی کشیدید، به یکدیگر بدوزید. کوک زدن را از روی همان خطی انجام دهید که هنگامِ بُرش زدنِ پارچه روی آن ترسیم کردید؛ البته اگر زاپاس را روی الگو مشخص نکرده و آن را روی پارچه مشخص کرده ‌اید.
پس از آنکه لباس را کوک زدید، آن را پرو کنید، ایرادهایش را شناسایی و برطرف سازید. هر چند بار نیاز بود، این کار پوشیدن و پرو کردن و برطرف کردنِ ایراد را انجام دهید.


مرحلۀ هفتم دوختن مانتو : دوخت نهایی

پس از آنکه لباس را پرو کردید . و اشتباهات آن را برطرف ساختید، به سراغ چرخ خیاطی بروید. در این مرحله، چرخکاری نهایی را انجام دهید. چرخکاری را با دقت و روی خطی مستقیم انجام دهید. چرخکاری باید صاف و مرتب باشد، وگرنه ظاهرِ کلی لباستان بر هم می ‌خورد.


هنگامِ  چرخ کردنِ قسمت‌ های منحنی کار، مانند حلقه آستین یا یقه، ممکن است به مشکل بر بخورید؛ مثلاً ممکن است این قسمت‌ ها چروک به نظر برسند یا جمع شوند. برای جلوگیری از این موضوع، می ‌توانید قسمت‌ های منحنی را، به اندازۀ کمتر از یک سانتی متر، چِرت بزنید و سپس چرخ کنید. همین چرت زدنِ ساده، تاثیر شگفت انگیزی بر نتیجۀ کارتان خواهد داشت. لبۀ آستین و پایین مانتو را هم  به اندازۀ سه سانتی متر تو بزنید و چرخ کنید.
در نهایت، باید کنارۀ درزها را با هر روشی که برایتان فراهم است، پاکدوزی کنید. این کار را، هم می توانید به وسیلۀ دستگاه‌ های مخصوص این کار ، و هم با استفاده از دست انجام دهید. هدف از پاکدوزی، جلوگیری از ریش ریش شدن و پاره شدنِ لبۀ پارچه است؛ به علاوه، پاکدوزی باعث می ‌شود دوختِ لباستان تمیزتر به نظر برسد. توصیه می ‌کنیم پیش از انجامِ پاکدوزی، درزها را به خوبی اتو کنید.

مرحلۀ هشتم: اتو کشیدن

آخرین مرحلۀ کار اتو کشیدن است . با توجه به اینکه درزها را پیش از پاکدوزی اتو کشیده ‌اید . کارتان چندان سخت نخواهد بود. مانتو را حسابی اتو کنید تا شکل واقعی آن مشخص شود. از پوشیدنِ مانتوی دلخواهتان لذت
ببرید.

سخن آخر

دوخت مانتو ، یکی از هنرهای لذت بخش و هیجان برانگیز است. با این هنر، می توانید هر مانتویی را با هر فرم و نقش و طرحی بدوزید و با صرف کمترین هزینه نسبت به مانتوهای آماده، انواع مانتوها را با رنگ ها و مدل ها به تن کنید و از پوشیدن انواع طرح های دلخواهتان لذت ببرید.
با یادگیری روش دوخت مانتو، می توانید متفاوت و خاص باشید و با ظاهری منحصر بدرخشید!

 این پست را به اشتراک بگذارید

5/5 - (15 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *