از طراحی تا دوخت لباس بارداری

فهرست عناوین

آیا نگرانید در دوران بارداری، مجبور به پوشیدن لباس‌ های تکراری و یک‌ شکل باشید؟ تنوع لباس‌ های بارداری بسیار زیاد است و شما در این دوران نیز مانند هر وقت دیگر، می ‌توانید لباس بارداری دلخواهتان را تهیه کنید و بپوشید.
اگر هم دوست داشته باشید، می ‌توانید لباس بارداری مورد پسندتان را با پارچۀ مورد علاقه ‌تان بدوزید.
دوخت لباس بارداری بسیار آسان است و شما حتی اگر خیاطی هم بلد نباشید، می ‌توانید انواع لباس بارداری را برای خودتان بدوزید و از پوشیدن لباس‌ های رنگارنگ و باب سلیقه‌ تان، نهایت لذت را ببرید. در این مطلب، روش دوخت یک مدل لباس بارداری بسیار زیبا و در عین حال ساده را برایتان خواهیم گفت.
با تصویرگران پویااندیش همراه باشید!

 


چگونه لباس بارداری بدوزیم؟

همان‌ طور که گفتیم، دوخت لباس بارداری اصلاً کار دشواری نیست و شما می ‌توانید به راحتی برای خودتان لباس بارداری بدوزید. دوخت لباس بارداری ‌ای که در تصویر بالا مشاهده می ‌کنید، بسیار آسان است؛ حتی ساده ‌تر از آنچه تصور می ‌کنید. در ادامه، نحوۀ دوخت این پیراهن زیبای بارداری را مرحله به مرحله برایتان خواهیم گفت.


وسایل مورد نیاز

برای دوختن لباس بارداری، به وسایل زیر نیاز داریم:

  • پارچه
  • قیچی
  • ئنخ
  • سوزن
  • سوزن ته گرد
  • زیپ
  • متر    
  • گچ خیاطی
  • چرخ خیاطی
  • کاغذ الگو


مرحلۀ اول

پیش از هر کاری، باید اندازه‌ گیری را انجام دهید تا بتوانید پارچۀ مورد نظرتان را به میزان دلخواه تهیه کنید. دوختن لباس بارداری نیز مانند دوختن پیراهن است و باید کارور جلو، کارور پشت، قد دامن، قد بالاتنه، دور کمر، عرض شانه، دو حلقه آستین، دور سینه و دور باسن را اندازه بگیرید.


قدم دوم

دومین قدم برای دوخت پیراهن بارداری، مانند هر لباس دیگری، تهیۀ پارچه است. برای دوخت این لباس بارداری، هم می ‌توانید از دو نوع پارچه استفاده کنید (درست، مانند تصویر) و هم می ‌توانید از یک نوع پارچه بهره ببرید؛ به سلیقۀ خودتان بستگی دارد.
دامن این پیراهن، صرفاً یک پارچۀ کشی ساده است و شما می ‌توانید قد آن را تا جایی که دوست داشتید، بلند کرده و در نهایت، آن را به بالاتنه وصل کنید. برای دوخت آن می ‌توانید از پارچۀ ریون نیز بهره ببرید.
پس از تهیۀ پارچه، حتماً آن را بشویید . چرا که ممکن است پارچه ‌تان از آن دست پارچه‌ هایی باشد که آب می ‌روند . از این رو، بهتر است پارچه پیش از دوخته شدن، آب برود. همچنین پس از شستن پارچه، اجازه دهید خوب خشک شود، سپس آن را خوب اتو بزنید تا کاملاً صاف شود و هیچ چروکی نداشته باشد. پس از اتو کشیدن پارچه، می ‌توانید به سراغ بُرش زدن و دوختن بروید.


قدم سوم

حالا نوبت به تهیه یا ترسیم الگو می ‌رسد. اگر دوست داشته باشید، می ‌توانید الگوی پیراهن بارداری را خودتان ترسیم کنید، اگر هم دوست داشته باشید، می ‌توانید الگوی آمادۀ آن را از سایت‌ های مختلف تهیه ، و آن را بر اساس سایز خودتان استفاده کنید.


قدم چهارم

قدم بعدی، بُرش الگو است. الگویی را که ترسیم کرده اید . یا الگوی آماده ای را که تهیه کرده اید، بُرش بزنید و قطعه‌ های لازم را به یکدیگر بچسبانید.


قدم پنجم

بعد از آماده کردن الگو، نوبت به بُرش پارچه می ‌رسد.
پارچۀ مورد نظرتان را به پَشت پهن کنید. حواستان باشد هیچ‌ گونه تاخوردگی یا چروکی روی پارچه وجود نداشته باشد؛ سپس، قسمت‌ های مختلف الگو را روی پارچه قرار دهید. اگر می ‌خواهید الگوها از روی پارچه تکان نخورند و به راحتی بتوانید پارچه را بُرش بزنید، می ‌توانید الگوها را با استفاده از سوزن ته گرد به پارچه بچسبانید.
اگر دوست داشته باشید . می ‌توانید دورتا دور الگو را با گچ خیاطی خط‌کشی کنید تا کار بُرش برایتان راحت‌ تر شود.
قسمت پشت از دو قسمت تشکیل و فاصلۀ میان آن برای دوخت زیپ است.
اگر هنگام ترسیم و بُرش الگو، زاپاس لباس را در نظر نگرفته اید، موقع برش ، باید حتما این کار را بکنید، وگرنه ممکن است لباستان تنگ و غیر قابل استفاده از کار در آید.


قدم ششم

حالا که پارچه ‌تان را بُرش زدید، ساسون قسمت جلوی آن را مشخص کنید.
 
سپس درزهای کنار لباس را با استفاده از نخ کوک، به یکدیگر بدوزید؛ قسمت‌ های شانه را باز بگذارید.

قدم هفتم

حالا نوبت به چرخ خیاطی می ‌رسد. همۀ خطوط مشخص ‌شده در تصویر پایین را با استفاده از چرخ خیاطی، چرخ کنید. در این قسمت از کار نیز باید سر شانه‌ ها را دست نخورده باقی بگذارید.
 
پس از چرخ کردن همۀ قسمت‌ ها، بالاتنه را به پشت برگردانید و سرشانه‌ ها را نیز چرخ کنید.

قدم هشتم

حالا نوبت به دوخت زیپ می ‌رسد. زیپ را نیز همان ‌طور که در تصویر پایین مشاهده می ‌کنید، به قسمت پشت لباس بدوزید.


قدم نهم

حالا نوبت به بُرش پایین تنه یا دامن پیراهن بارداری می ‌رسد. یادتان باشد که دامنتان باید گشاد باشد تا اذیت نشوید؛ در واقع، بهتر است گشادی دامن به گونه ای باشد که برای نشستن و برخاستن راحت باشید.
نکتۀ دیگر اینکه قد جلوی دامن باید بلندتر از پشت آن باشد، چرا که شکم¬تان جلوی لباس را رو به بالا می ‌کشد و اگر جلو نیز به اندازۀ پشت باشد، احتمالاً قد لباس کوتاه خواهد شد!

قدم دهم

حالا نوبت به وصل کردن بالاتنه و پایین ‌تنه به یکدیگر می ‌رسد. اگر دوست داشته باشید، می ‌توانید روی این خط اتصال را با استفاده از یک تکه پارچه، مانند کمربند، بپوشانید.


قدم آخر

حالا نوبت به پاکدوزی می ‌رسد. درزهای لباس را با استفاده از چرخ سردوز یا نخ و سوزن بدوزید تا هم ظاهر لباستان مرتب‌ تر به نظر برسد و هم لبه‌ های لباس ریش ریش نشود! در نهایت، لباستان را اتو بزنید و از پوشیدن آن لذت ببرید.


سخن آخر

همان طور که مشاهده کردید، دوخت لباس بارداری اصلا کار سختی نیست و به سادگی می توانید با انتخاب پارچه های مورد علاقه تان، انواع طرح ها و رنگ ها را بدوزید و لذت ببرید! فقط کافی است به اصول ابتدایی خیاطی آگاه باشید و اندازه ها را دقیق بگیرید. اصلا نگران نباشید . از آنجایی که قرار است . لباس های گشاد و راحت بدوزید . و مدل خاصی هم به پارچه ها نمی دهید . به راحتی از پس آن برخواهید آمد!

 این پست را به اشتراک بگذارید

5/5 - (16 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *