آموزش دوخت شومیز زنانه

فهرست عناوین

همۀ ما دوست داریم شومیزهای زیبا و رنگارنگی داشته باشیم و چه بهتر که بتوانیم مدل و پارچۀ آن را خودمان انتخاب کنیم و شومیزی متناسب با سلیقه و اندام‌مان بدوزیم. اگر از شومیزهای معمولی خسته شده ‌اید و به دنبال شومیزهای جدید هستید، می ‌توانید شومیز کیمونو را انتخاب کنید که هم بسیار زیبا و شیک است و هم دوختنِ آن بسیار آسان است. اخیراً آستین کیمونو در سراسر جهان طرفداران زیادی پیدا کرده است؛ در واقع، کیمونو مدلی کلاسیک است؛ اما در طول تغییر و تحولاتی که در دنیای مُد رخ داده، این آستین نیز تغییراتی کرده است. این آستین ساده و زیبا به هر لباسی رنگ و بوی مدرن می ‌بخشد. شومیز آستین کیمونو بسیار راحت، شیک و متفاوت است و شما می ‌توانید به سرعت و به راحتی آن را بدوزید. در این مطلب، به آموزش دوختِ شومیز زنانه می ‌پردازیم، آن هم از نوع کیمونو  تا بتوانید شومیز دلخواهتان را به راحتی بدوزید. با تصویرگران پویااندیش همراه باشید!

وسایل مورد نیاز برای دوخت شومیز زنانه

•    پارچه: 1.80
•    چرخ خیاطی
•    قیچی
•    نخ
•    متر خیاطی یا خط کش
•    کاغذ الگو
•    سوزن ته گرد
•    صابون یا گچ خیاطی

نکاتی برای خریدن پارچه مخصوص شومیز

هنگامِ خریدنِ پارچه برای شومیز آستین کیمونو، باید چند نکته را در نظر داشته باشید تا بتوانید بهترین خرید را انجام دهید. پیش از هر چیزی، یادتان باشد که پارچۀ مناسب برای شومیز آستین کیمونو، پارچۀ لَخت است. با پارچه‌ های لخت، آستین شما خوش حالت‌ تر خواهد بود. پس از آن، یادتان باشد پارچه‌ ای را انتخاب کنید که چروک نشود. اگر پارچه ‌تان مدام چروک شود، زیبایی لباستان بر هم خواهد خورد.
اگر پارچۀ نخی انتخاب کردید، حتماً پیش از بُرش زدن، آن را خوب بشویید. پارچه‌ های نخی معمولاً آب می ‌روند، پس چه بهتر که این آب رفتن، پیش از دوخت رخ دهد. پس از آنکه پارچه را شستید و خشک شد، نوبت به اتو زدنِ پارچه می ‌رسد. پارچه را حسابی اتو بزنید تا هیچ چروکی روی آن باقی نماند؛ اگر چروکی روی پارچه‌ تان باقی بماند، نمی ‌توانید لباسی دقیق بدوزید. پس از اتو زدن، پارچۀ شما آمادۀ دوخت است

برای کسب اطلاع بیشتر درباره انتخاب پارچه مناسب می توانید مقاله نحوه انتخاب و خرید پارچه را مطالعه فرمایید..


روش اندازه گیری برای دوختن شومیز

حالا به مرحلۀ اندازه گیری می ‌رسیم. برای دوختنِ شومیز آستین کیمونو، قسمت‌ های زیر را اندازه‌گیری کنید:
•    اندازۀ یقه
•    دور سینه
•    دور باسن
•    قدِ آستین
•    قدِ بلوز

جهت آموزش و اطلاع از بهترین روش اندازه گیری، می توانید مقاله ی بهترین راه گرفتن اندازه ها برای دوختن لباس هایتان را مطالعه کنید.


ترسیم الگو برای دوختن شومیز زنانه

حالا نوبت به ترسیمِ الگو می ‌رسد. هنگام ترسیمِ الگوی کیمونو، اصلاً نیازی نیست وسواس به خرج دهید، چرا که شومیز کیمونو گشاد است و قرار نیست فیت تنتان باشد. الگوی شومیز آستین کیمونو را باید 20 تا 30 سانتی متر  گشادتر از اندازۀ واقعی ‌تان بُرش بزنید. البته می ‌توانید آن را تنگ ‌تر هم بدوزید؛ اما یادتان باشد که لباس آستین کیمونو نباید کاملاً تنگ باشد. از آنجایی که شومیزی که آموزش می ‌دهیم جلو بسته است، بهتر است گشاد باشد تا هنگامِ پوشیدنِ آن به مشکل بر نخورید.
اگر آستین کیمونو را انتخاب کرده‌ اید، اندازۀ سه ربع را به شما پیشنهاد می ‌کنیم. آستین کیمونو هر چه کوتاه‌ تر باشد، زیباتر خواهد بود؛ البته نه خیلی کوتاه، منظورمان در مقایسه با آستین کاملاً بلند است!
قسمتِ پشت و جلوی شومیز کیمونو، یک اندازه است، یگانه تفاوت آن‌ ها در این است که قسمتِ جلو، یقه دارد و قسمت پشت ندارد. در قسمتِ یقۀ پشتِ شومیزتان، به جای یقه، کافی است سه سانتی‌متر پایین بیایید و آن قسمت را برش بزنید.


اگر هم دوست داشته باشید، می ‌توانید الگوی آماده دانلود کنید و آن را پرینت بگیرید و با توجه به سایز خودتان بُرش بزنید. اگر خواستید از الگوی آماده کمک بگیرید، می ‌توانید از جدول بالا کمک بگیرید؛ فقط یادتان باشد که اندازه‌ ها بر اساس اینچ است.


برای دوختن شومیز پارچه را چطور برش بزنیم؟

حالا نوبت به بُرش زدنِ پارچه می ‌رسد. پیش از هر چیزی یادتان باشد که اگر هنگامِ برش زدنِ الگو، اندازۀ زاپاس را در نگرفته ‌اید، هنگامِ برش زدنِ پارچه حتماً این کار را بکنید. 1.5 سانتی متر برای زاپاس کافی است.


برای بُرش زدنِ پارچه، باید آن را به پشت پهن کنید تا اگر هنگامِ ترسیمِ الگو با صابون یا هر چیز دیگری روی آن خط کشیدید، آسیبی به ظاهر لباستان وارد نشود؛ در ضمن، باید پارچه و الگو را تا کنید، سپس بُرش بزنید.


همان ‌طور که گفتیم، پشت و جلوی شومیز آستین کیمونو، به یک اندازه است و تنها تفاوتِ آن‌ ها در قسمتِ یقه است که آن هم روی الگو مشخص شده است.
مرحلۀ بُرشِ شومیزِ کیمونو به اتمام رسید، به همین سادگی!

جهت خواندن مقاله موارد مهم برای برش روی لینک نکات مهم برای برش پارچه کلیک کنید.


مراحل دوختن شومیز چیست؟

حالا نوبت به دوختن می ‌رسد. ابتدا قسمت بالای لباس، یعنی شانه‌ ها، را به یکدیگر وصل کنید و سپس به سمتِ آستین‌ ها و پایینِ لباس بیایید. 1.5 سانتی متر زاپاس را فراموش نکنید.


حالا به سراغِ  دوختنِ یقۀ شومیز می ‌رویم. یقه را نیز، مانند تصویر، به داخل تا و چرخ کنید.


1-  چِرت زدن برای قسمت یقه (تصویر پایین)


قسمتِ یقه، منحنی است و ممکن است بعد از چرخ کردن، چروک به نظر برسد. برای جلوگیری از این چروک شدن، می ‌توانید این قسمت را به اندازۀ 1 سانتی ‌متر چِرت{شکاف کوچکی است که برای دو هدف، با قیچی روی پارچه ایجاد می کنند: 1- هنگام برش، برای نشان دادن قسمت اضافه ای که به عنوان درز روی پارچه قرار می گیرد که نشان دهندۀ مکان دقیق الگو روی پارچه است و مسیر دقیق دوخت را نشان می دهد. 2- زمانی که قرار است درزهای منحنی، اتو ، و به سمت روی پارچه برگردانده شود } بزنید، سپس چرخ کنید. این چرت زدن باعث می ‌شود یقه مرتب باشد و چروک و نامرتب به نظر نرسد.


سر آستین را هم 3 سانتی متر تا و چرخ کنید. برای قسمتِ پایین شومیز نیز همین کار را تکرار کنید.


2- پاکدوزی

در نهایت، نوبت به پاکدوزی یا لبه‌ دوزی می ‌رسد. البته این مرحله کاملا دلخواه است و مجبور به انجامِ آن نیستید؛ اما اگر این کار را انجام دهید، دوخت‌ های لباستان تمیزتر خواهد بود و احتمالِ پاره شدن و ریش ریش شدنِ آن نیز کمتر خواهد شد. این تمیزدوزی را به روش‌ های مختلف تمیزدوزی می ‌توانید انجام دهید و لزوماً نباید چرخ سردوز داشته باشید؛ حتی با استفاده از دست نیز می ‌توانید این کار را انجام دهید! پیشنهاد  می ‌کنیم، پیش از آنکه مرحلۀ پاکدوزی را انجام دهید، درزهای لباس را به خوبی اتو بزنید. این کار باعث می ‌شود چروک‌ های ریزی که بر اثر چرخ کردنِ لباس ایجاد شده ‌اند از بین بروند و درزهای لباستان کاملاً صاف و مرتب شود.
شومیزِ کیمونوی شما آماده است. می ‌توانید آن را اتو بزنید و به تن کنید! این لباس به همان طرح و رنگی است که آن را دوست دارید!

 این پست را به اشتراک بگذارید

4.7/5 - (18 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *