پارچه لینن چیست؟

فهرست عناوین

پارچه لینن چیست؟ وقتی اسم پارچۀ لینن به میان می ‌آید، یادِ هوای گرم و شرجی و نیاز به پوشیدنِ لباس‌ های خُنک و سبُک می ‌افتیم تا از گرما نجاتمان دهد. آیا کاترین هپبورن در فیلمِ «ملکۀ آفریقایی» را به یاد می ‌آورید؟ یا مریل استریپ در فیلمِ «خارج از آفریقا»؟ پارچۀ لینن به جذابیتِ استایلِ این بازیگران افزوده است! پارچۀ لینن برای هر گونه سلیقه و اندامی مناسب است و همچنین، برای هر گونه سبکِ دکوراسیونی نیز می ‌توان از این پارچه استفاده کرد. لینن پارچه ای بسیار محبوب و پرکاربرد است، اما اشخاص معمولاً اطلاعات زیادی در مورد آن ندارند. در دوران باستان، لینن آنقدر با ارزش و پرطرفدار بود که مردم مصر از آن برای پوشاندنِ مومیایی‌ ها و گنجینه‌ های باستانی شان استفاده می ‌کردند. امروز نیز پارچۀ لینن بسیار محبوب و پراستفاده است؛ از این پارچه، برای لباس، پرده، رومیزی، متکا و موارد دیگر استفاده می ‌شود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید از ترکیبِ لینن و پنبه، ماده ای کاغذمانند به دست می ‌آید که از آن برای تولید کاغذ اسکناس استفاده می ‌شود. آیا دوست دارید پارچۀ لینن را بشناسید؟ آیا دوست دارید بدانید خاستگاه پارچۀ لینن کجا بود؟ در این مطلب، برایتان خواهیم گفت که پارچه لینن چیست ؟ و به تفصیل، به شرحِ این پارچۀ ارزشمند و پرکاربرد خواهیم پرداخت. با تصویرگران پویااندیش همراه باشید!

تاریخچه پارچه لینن؟

 بسیاری از اولین لباس‌ ها از پارچۀ لینن تولید شده اند. گیاه کتان در آسیای مرکزی و مدیترانه به خوبی رشد می ‌کرد. انسان‌ ها متوجه شدند که اگر گیاه کتان را مدتی در آب بخیسانند، لایۀ بیرونی از بین می ‌رود و الیافِ نرم و لطیفی در زیر آن پدیدار می ‌شود که می ‌توان با بافتنِ آن‌ ها پارچه تولید کرد.
برای تولیدِ پارچۀ سفید و دوختنِ لباس، از بهترین و مرغوب‌ ترین الیاف استفاده می شد؛ همچنین، مومیایی های مصر باستان را نیز در پارچۀ لینن می ‌پیچیدند. وقتی رومی ‌ها مصر را فتح کردند، شروع به رنگ کردنِ پارچۀ لینن کردند. آن‌ ها رنگ‌ های بسیار شاد و زنده را برای رنگ کردنِ پارچۀ لینن انتخاب می کردند. رومی ‌ها پارچۀ لینن را به اروپا بردند و کارخانه‌ ها را برای تولیدِ پارچۀ لینن تاسیس کردند. این کارخانه‌ ها برای لباس‌ نظامیان نیز پارچه تولید می ‌کرد.
 در قرن هفدهم، صنعتِ لینن ایرلندی تاسیس شد. اولین ساکنان آمریکا دانۀ کتان را با خودشان آوردند تا بتوانند الیافِ کتان تولید کنند. تا دهۀ 1800، لینن به رایج‌ ترین پارچه، و تولید پنبه به پرکاربردترین پارچه در ایالت‌ های جنوبی آمریکا تبدیل شد. لینن، در حال حاضر از محبوب‌ ترین پارچه‌ ها برای دوختنِ لباس و وسایل منزل به شمار می ‌رود. روسیه بزرگ ‌ترین تولیدکنندۀ کتان و چین بزرگ ترین  تولیدگر پارچۀ لینن محسوب می ‌شوند.

گیاه کتان برای تولید پارچه لینن

پارچۀ لینن از الیافِ طبیعی تولید می ‌شود. الیافِ مورد نیاز برای تولیدِ پارچۀ لینن از ریشۀ گیاه کتان به دست می ‌آید. گیاه کتان در کشورهای سراسر جهان کشت می ‌شود و بیش از شش هزار سال است که از آن برای تولیدِ پارچه استفاده می ‌شود. مرغوب‌ ترین گیاه کتان در اروپای غربی و چین کشت می ‌شود و روسیه بزرگ ‌ترین تولیدکنندۀ این گیاه محسوب می ‌شود.

انواع پارچه لینن

لینن انوع مختلف دارد. در ادامه، به معرفی انواع پارچۀ لینن خواهیم پرداخت:

•    لینن داماسک (Damask)

لینن داماسک بسیار ظریف است. این نوع لینن برای استفادۀ روزانه نیست و بیشتر برای وسایل تزیینی کاربرد دارد.


•  لینن ساده بافت (Plain-woven)

لینن بافت ساده برای تولید حوله استفاده می ‌شود. این نوع لینن بسیار با دوام است.


•  لینن شل بافت (Loosely-woven)

 لینن شل بافت خاصیت جذبِ بسیار بالایی دارد. این نوع لینن، در مقایسه با دیگر انواع لینن، دوام بسیار کمتری دارد. لینن شل بافت برای تولید دستمال نظافت به کار می ‌رود.


•    لینن پوششی (Sheeting)

لینن پوششی بسیار نرم و لطیف است و بافت محکمی دارد. تراکمِ تار و پودِ این نوع لینن بسیار بالا است.

ترکیب لینن با دیگر پارچه‌ ها

امکان ترکیب الیاف پارچۀ لینن با الیاف دیگر پارچه‎‌ ها نیز وجود دارد:


•    ترکیبِ لینن با پنبه

پارچۀ حاصل از ترکیبِ الیافِ لینن و پنبه، بسیار نرم و سبک است. در این ترکیب، از 50 درصد پنبه و 50 درصد کتان استفاده می ‌شود. از پارچۀ حاصل از ترکیبِ لینن و پنبه، برای دوختنِ دامن، پیراهن، تونیک، کُت و پیشبندِ آَشپزخانه استفاده می ‌شود. این نوع پارچه را باید با آب چهل درجه سانتی گراد بشویید و همچنین، آن را با اتوی خیلی داغ اتو نکنید.


•    ترکیبِ لینن با ابریشم

پارچۀ حاصل از ترکیبِ الیافِ لینن و ابریشم، بسیار لطیف، محکم و براق است. از این پارچه برای دوختنِ دامن، پیراهن و شلوار استفاده می ‌شود. بهتر است این پارچه را خودتان نشویید و شست و شوی آن را به خشکشویی بسپارید؛ در ضمن، پارچۀ حاصل از ترکیبِ لینن و ابریشم را به هیچ وجه از قسمتِ روی پارچه اتو نزنید.


مواردِ استفاده از پارچۀ لینن

•    لباس‌ های مردانه، از جمله پیراهن مردانه، شلوار، کُت بلیزر
•    لباس‌ های زنانه، از جمله پیراهن، دامن، شومیز، لباس زیر
•    رومیزی
•    حولۀ حمام
•     روبالشی
•    تولید اسکناس


تفاوت میان لینن و پارچۀ پنبه ای

پارچۀ لینن و پارچۀ پنبه ای، دو گیاه کاملاً طبیعی هستند که تفاوت‌ های متعددی با یکدیگر دارند. پارچۀ لینن از گیاه کتان تولید می ‌شود و پارچۀ پنبه ای، همان ‌طور که از نامش پیدا است، از گیاه پنبه استخراج می ‌شود. بر اساس شواهد به جا مانده از دوران گذشته، لینن برای اولین بار ، 8000 سال پیش از میلاد تولید شده و پارچۀ پنبه ای، 6000 سال قبل از میلاد به دست آمده است. پارچۀ لینن، در مقایسه با پارچۀ پنبه ای، گران ‌تر و بادوام‌ تر است.

مزایای پارچه لینن

پارچۀ لینن، پارچۀ بسیار پرطرفداری است و مزایای بسیار زیادی نیز دارد. در ادامه، برخی از مزایای این پارچه را خواهیم گفت:
•    لینن صد در صد طبیعی است؛
•    لینن،  قدیمی ‌ترین پارچه در جهان به شمار می ‌رود که از دوران مصر باستان استفاده می ‌شود؛
•    لینن در مقایسه با پنبه، بسیار بادوام‌ تر و محکم‌ تر است؛ در واقع، استحکامِ لینن، 30 درصد بیشتر از پنبه است؛
•    لینن خیلی زود خشک می ‌شود؛
•    لینن را می ‌توانید در ماشین لباسشویی بشویید؛
•    لینن پارچه ای بسیار خُنک است و هوا را خیلی خوب از خود عبور می ‌دهد؛ به همین دلیل، گزینۀ بسیار مناسبی برای فصل تابستان به شمار می ‌رود؛
•    الیافِ طبیعی لینن، در مقایسه با دیگر الیاف، رنگ را بهتر حفظ می ‌کنند؛ به همین دلیل، ثباتِ رنگِ این پارچه بسیار بسیار زیاد است. این پارچه در انواع و اقسامِ رنگ‌ ها در بازار وجود دارد؛
•    پارچۀ لینن، خاصیتِ ضد باکتریال دارد؛ به همین دلیل، قرن‌ هاست که یکی از بهترین گزینه‌ ها برای باندپیچی زخم‌ ها به شمار می ‌رود؛
•    لینن ضد حساسیت است و برای کسانی که به دیگر پارچه‌ ها حساسیت دارند، گزینۀ بسیار مناسبی به شمار می ‌رود؛
•    لینن رطوبت را به خود جذب می ‌کند؛
•    پرورش کتان هیچ آسیبی به محیط زیست نمی ‌رساند، چرا که برای پرورش آن، نیازی به آب فراوان و مواد شیمیایی نیست.


معایب پارچه لینن

لینن، پارچۀ بسیار خوبی است و معایب چندانی ندارد. از معایبِ این پارچه می ‌توان به غیرکشی بودنِ آن اشاره کرد. همین ویژگی غیرکشی بودن باعث می ‌شود این پارچه کمی چروک شود؛ به علاوه، پارچۀ لینن در مقایسه با پارچۀ پنبه ای، گران‌ تر است؛ اما هیچ کدام از این معایب از محبوبیتِ لینن نمی ‌کاهد و این پارچه قرن‌ ها است که از محبوب ‌ترین گزینه‌ ها برای تهیۀ لباس، اکسسوری و لوازم منزل به شمار آید.


نگهداری و شست و شوی پارچه لینن

همان‌ طور که گفتیم، پارچۀ لینن کمی چروک می ‌شود. اگر ظاهر، زیبایی و خُنکی پارچۀ لینن را دوست دارید، باید خودتان را برای اتو کشیدن نیز آماده کنید. اگر لباستان را به‌طور مرتب اتو بزنید، این چروک شدنِ اندک، چندان آزارتان نمی ‌دهد.
وقتی لباس لینن‌ خود را می ‌شویید، تا وقتی کاملاً خشک نشده، به هیچ وجه آن را نپوشید؛ چرا که اگر لباستان کمی نم داشته باشد، به شدت چروک خواهد شد.
پیش از شستنِ لباسی با جنس لینن، حتماً به لیبلِ آن دقت کنید! معمولاً لینن را می ‌توانید با ماشین لباسشویی نیز بشویید. یادتان باشد که لینن نیز مانند پارچۀ پنبه ای ممکن است آب برود؛ از این رو بهتر است لباس یا پارچۀ لینن را با آب سرد یا ولرم بشویید تا احتمال آب رفتنِ آن کمتر شود یا اینکه حداقل کمتر آب برود. یادتان باشد پارچۀ لینن وقتی خیس می ‌شود، کمی سست شده و مقاومتش را از دست می ‌دهد؛ به همین دلیل، باید آن را با احتیاط بشویید. هنگامِ شست و شوی لباسِ لینن، حتماً آن را به پشت برگردانید تا سطحِ لباستان آسیب نبیند یا نخ کش نشود.


اتو کردن پارچه لینن

پس از شست و شوی لباس لینن، بلافاصله آن را صاف و مرتب پهن کنید و اجازه دهید کاملاً خُشک شود، سپس آن را با دمای متوسط اتو بزنید. برخی ترجیح می ‌دهند هرگز لباس لینن خود را اتو نزنند و به همان خشک شدن در هوای آزاد بسنده کنند.
اگر دمای اتو خیلی بالا باشد، پارچه جمع می ‌شود، بافت‌ های آن می ‌سوزد و به رنگ زرد درمی ‌آید. این بافت‌ های از بین رفته، هرگز به شکل اول باز نمی ‌گردند.


سخن آخر

حال که با پارچۀ لینن آشنا شدید، با توجه به سلیقه و علاقه تان می توانید انواع مدل ها و رنگ ها را برگزینید و به تن کنید؛ اگر هم به اصول خیاطی آگاه باشید؛ دیگر چه بهتر! از دوختن این جنس پارچۀ فوق العاده، لذت ببرید و هرچه دلتان خواست به تن کنید!

 این پست را به اشتراک بگذارید

5/5 - (15 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *