چادر و انواع آن

فهرست عناوین

چادر یکی از پوشش‌ های کامل اسلامی به شمار می آید و سال‌ هاست که در ایران، طرفداران خاص خود را دارد و پرکاربرد است. نوع مدل‌ های چادر زیاد است و کسانی که دوست دارند چادر بپوشند، می ‌توانند از این تنوع لذت ببرند. هر مدل، کاربرد و ویژگی‌ های مختص به خودش را دارد. در این مطلب، به معرفی انواع چادر می ‌پردازیم و الگو آن‌ ها را نیز در اختیارتان خواهیم گذاشت.


چادر ساده

وقتی اسم چادر به میان می ‌آید، همۀ ما به یاد چادر ساده می ‌افتیم؛ چادر ساده، همان ‌طور که از نامش پیداست، هیچ ‌گونه جزئیاتِ پیچیده ‌ای ندارد و شبیه به پارچه ‌ای ساده به نظر می ‌رسد. همان‌ طور که می ‌دانید، نگه داشتنِ چادرِ ساده کارِ ساده‌ ای نیست؛ به همین دلیل، اگر دوست داشته باشید، می ‌توانید به کنارۀ گوش خود، کِش اضافه کنید تا نگه داشتنِ آن برایتان راحت‌ تر شود.
برای دوختنِ چادرِ ساده، چهار متر و نیم پارچه با عرض 115 سانتی متر یا 110 سانتی ‌متر کافی است؛ اما اگر دوست دارید قسمتِ پایینِ چادرتان تکه ‌ای جداگانه نخورد و چادرتان یک تکه باشد، می ‌توانید چهار متر و نیم پارچه‌ ای به عرض 180 سانتی متر تهیه کنید.

1- مرحلۀ اول از دوخت چادر ساده

 
2-  مرحله دوم از دوخت چادر ساده
 


3- مرحله سوم از دوخت چادر ساده

 
4 – مرحله آخر از دوخت چادر ساده

چادر ملی

چادر ملی از چادرهای پرطرفدار در میان بانوان چادری به شمار می ‌رود که چون اولین چادر مدل ‌دار بود، در ابتدا، مخالفانِ بسیاری داشت. مخالفانِ چادر ملی، آن را مانتو می ‌دانستند و معتقد بودند چادر ملی هیچ شباهتی به چادر ندارد. با روی کار آمدنِ چادرهای مدل‌ دار و به دلیلِ سهولتِ استفاده از آن، کاربردِ چادرهای ساده کمتر شد.
ظاهرِ چادر ملی شباهت زیادی به چادر مشکلی دارد. نگه داشتنِ چادر ملی، در مقایسه با چادر ساده، بسیار آسان‌ تر است؛ چرا که جایی برای بیرون آوردنِ دست‌ ها دارد و در نتیجه‌ می ‌توانید آن را راحت‌ تر حفظ کنید؛ در ضمن، اگر دوست داشته باشید، می ‌توانید جلوی چادر ملی‌ تان را با دکمه یا زیپ ببندید تا نگه داشتنِ آن بسیار راحت ‌تر شود؛ اگر هم دوست داشته باشید، می ‌توانید جلوی آن را کاملاً باز بگذارید. این موضوع به سلیقۀ خودتان بستگی دارد.
تنوع آستین چادرهای ملی بسیار زیاد است و شما می ‌توانید چندین چادر ملی با آستین‌ های متنوع داشته باشید؛ در ضمن، اگر دوست داشته باشید، می ‌توانید برای دوختنِ آستینِ چادر ملی ‌تان، از پارچۀ دیگری هم استفاده کنید یا اینکه آن‌ ها را با منجوق یا نوارهای تزیینی بیارایید. دوختنِ چادر ملی بسیار آسان است و برای آن، نیازی به الگو ندارید. در قسمتِ پایین، می ‌توانید الگوی چادر ملی را مشاهده کنید.

چادر جلابیت

 چادر جلابیت یکی دیگر از چادرهای پرطرفدار به شمار می ‌رود که هم بسیار زیبا و شیک است و هم استفاده از آن بسیار آسان است.
جالب است بدانید که چادر جلابیت، ثبت ملی شده و در خارج از ایران نیز پر طرفدار است. مدلِ آستینِ چادر جلابیت، وضو گرفتن را بسیار آسان کرده است؛ همچنین این مدل چادر دارای مقنعه است و می ‌توانید آن را متناسب با اندازۀ صورت‌ خود تنظیم کنید. در ضمن، هنگامِ پوشیدنِ این چادر، دیگر نیازی به پوشیدنِ ساقِ دست نیز نخواهید داشت، چرا که این چادر ساق دست نیز دارد. هنگامِ پوشیدنِ چادرِ جلابیت، می ‌توانید کیف دوشی‌ تان را زیر چادر نگه دارید.

چادر قجری

چادر قجری یا چادر کمری، چادری ایرانی است و قدمتی دیرینه دارد. این چادر، همان طور که از نامش پیداست، در دورۀ قاجار بسیار پرطرفدار بوده است. چادر قجری از چادرهای بسیار شیک و خاص به شمار می ‌رود و از دو قسمت تشکیل شده است؛ قسمتِ بالایی آن که تا زانو می ‌رسد و شبیه به مقنعه است و قسمتِ پایینی آن. البته ناگفته نماند که قسمتِ پشتِ چادر قجری یک تکه است. هنگام پوشیدنِ این چادر، برخلاف دیگر چادرها، به هیچ وجه سنگینی آن را حس نمی ‌کنید، چرا که این چادر کمربند دارد و از پشت گره می ‌خورد؛ در نتیجه، بخش زیادی از وزنِ چادر گرفته می ‌شود. چادر قجری به اندازۀ همان چادرهای معمولی پارچه می ‌برد و برای دوختنِ آن به پارچۀ بیشتری نیاز نخواهید داشت.

چادر دانشجویی

چادر دانشجویی یکی دیگر از چادرهای آستین دار و پرطرفدار به شمار می ‌رود و همان ‌طور که از نامش پیداست، گزینۀ بسیار مناسبی برای دانشجویان است. دانشجویان می ‌توانند با استفاده از این چادر به راحتی و بدون هیچ دردسری کتاب‌ ها و وسایلشان را حمل کنند. در قسمت پایین می ‌توانید الگوی چادر دانشجویی را مشاهده کنید.

 
چادر بحرینی

چادر بحرینی چادری گشاد است و شباهت زیادی به مانتوی کلوش دارد. بالای سر چادر بحرینی نقابی وجود دارد که جلوۀ خاصی به چادر می ‌بخشد. چادر بحرینی نیز دارای مچ و آستین است.  چادر بحرینی هم به صورت جلو بسته قابل استفاده است و هم به صورت جلو باز، این موضوع به سلیقه و راحتی خودتان بستگی دارد.


چادر عبایی

چادر عبایی یکی دیگر از چادرهای مشهور و پرطرفدار به شمار می ‌رود و دو نوع ایرانی و عربی دارد:
چادر عبایی ایرانی شبیه به چادر دانشجویی و عبا است. در ادامه، الگوی مربوط به این چادر را آورده ‌ایم.


چادر عبایی عربی از مدل‌ های چادر عربی به شمار می ‌رود و دقیقاً شبیه به عباست. چادر عبایی عربی دو نوع با آستین و بدون آستین دارد.
پارچۀ مورد نیاز برای دوختنِ چادر عبایی عربی بیشتر از پارچۀ مورد نیاز برای دوختنِ نوع ایرانی آن است، چرا که بسیار عریض ‌تر و گشادتر است.


 
7 – مرحله اول از دوخت چادر عبایی ایرانی
 

8 – مرحله دوم از دوخت چادر عبایی ایرانی

چادر شال‌ دار

چادر شال ‌دار از چادرهای دکمه ‌دار به شمار می آید و  نگه داشتنِ آن بسیار آسان است. چادر شال‌ دار، همان ‌طور که از نامش پیداست، دارای شال است؛ کسانی که دوست داشته باشند، شالِ بلندی را تا روی پا، به چادرشان می ‌دوزند و کسانی که دوست داشته باشند شالِ کوتاه، تا روی زانو به چادرشان می ‌دوزند. انتخابِ اندازۀ شالِ چادر، به سلیقۀ خودتان بستگی دارد. چادر شال ‌دار بسیار شبیه مانتو است و خیلی هم پرطرفدار محسوب می شود. برای دوختنِ چادرِ شال ‌دار به چهار متر و نیم پارچه نیاز دارید. در قسمت زیر، می ‌توانید الگوی چادر شال ‌دار را مشاهده کنید.


 


چادر لبنانی

طراحی چادر لبنانی، ملهم از طرح لباس‌ زنان لبنانی است و شباهت زیادی به مانتو خفاشی دارد. پوشیدنِ چادر لبنانی هم بسیار آسان است، چرا که با استفاده از کِش، به راحتی روی سر می ‌ایستد ؛ جلوی آن نیز بسته می ‌شود. برای دوختنِ چادر لبنانی، تقریباً به 5 متر پارچه نیاز خواهید داشت.


می ‌توانید الگوی چادر لبنانی را در قسمت پایین مشاهده کنید.
 
مرحله اول ترسیم الگوی چادر لبنانی

 
مرحله دوم ترسیم الگوی چادر لبنانی


چادر کلاه دار

چادر کلاه ‌دار از چادرهای خاص و متفاوت به شمار می ‌رود و شباهت زیادی به شنل دارد. این نوع چادر، گریبان را کاملاً نمی ‌پوشاند؛ به همین دلیل، می ‌توانید هنگامِ پوشیدن آن، مقنعه نیز بپوشید. برای دوختنِ چادر کلاه‌ دار، بسته به عرض پارچه ‌تان، به پنج و نیم تا شش متر پارچه نیاز خواهید داشت.

 این پست را به اشتراک بگذارید

4.8/5 - (19 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *