آموزش دوخت انواع ماسک پارچه ای

فهرست عناوین

این روزها، به دلیل شیوع بیماری کرونا، بیش از هر زمان دیگری به ماسک نیاز داریم. استفاده از ماسک، تا حد زیادی ما را از ابتلا به این بیماری ناشناخته و غیرقابل پیش بینی، در امان می ‌دارد. ماسک،‌ انواع مختلفی دارد و اگر دوست داشته باشید، می ‌توانید ماسک دلخواهتان را خودتان بدوزید و از پرداخت هزینه های زیاد آن که مدام باید تعویض شود، خلاص شوید. دوختنِ ماسک، بسیار آسان‌ تر از آن چیزی است که فکرش را می ‌کنید، حتی بدون الگو و چرخ خیاطی هم می ‌توانید ماسک دلخواهتان را بدوزید! در این مطلب، به آموزشِ دوخت ماسک پارچه ای خواهیم پرداخت و روش دوختِ سه نوع ماسک را برایتان خواهیم گفت. با تصویرگران پویااندیش همراه باشید!

1.چگونه با باندانا ماسک بدوزیم؟

دوختنِ ماسک با استفاده از باندانا{دستمال سر} و شال، بسیار آسان است؛ در واقع، می ‌توان آن را آسان ‌ترین نوع برای تهیۀ ماسک تلقی کرد. برای دوختن ماسک باندانا به لوازم زیر نیاز دارید:
•    شال یا باندانا
•    کش (از کش مو نیز می ‌توانید استفاده کنید)
•    فیلتر قهوه، دستمال آشپزخانه یا حولۀ کاغذی (انتخابی)
ابتدا باندانا یا شال را تا کنید. یادتان باشد که جنس باندانا یا شالتان باید برای دوختن ماسک، مناسب باشد؛ در واقع، باید بافتِ سفت و محکمی داشته باشد. برای تشخیصِ این موضوع، می ‌توانید در جایی که نور هست، باندانا یا شال‌ را جلوی چشمانتان نگه دارید و ببینید که می ‌توانید پشتِ آن را ببینید یا خیر. هر چه آن ‌طرفِ پارچه کمتر پیدا باشد، جنسِ آن مناسب‌ تر است؛ اگر پارچه‌ تان نازک باشد، ماسک شما اثرگذار نخواهد بود.
شال یا باندانا را دو بار دیگر تا کنید (درست مثل مرحلۀ دومِ تصویر پایین). در این مرحله، فیلتر قهوه، حوله کاغذی یا دستمال آشپزخانه را به پارچه اضافه کنید- این قسمت از ماسک قابل تعویض است و بعد از هر بار استفاده، می ‌توانید آن را عوض کنید.
حالا نوبت به اضافه کردنِ کش می ‌رسد. دو قطعه کش تهیه کنید و آن‌ ها را در دو طرف ماسک قرار دهید و لبۀ ماسک را تا کنید و بدوزید.


 

2. چگونه با تیشرت و بدون نیاز به کش ماسک بدوزیم؟ 

وسایل مورد نیاز:
•    تیشرت
•    قیچی
•    فیلتر قهوه یا حولۀ کاغذی (دلخواه)
اگر تیشرتی دارید که از آن خسته شده اید و دیگر نمی ‌خواهید آن را بپوشید، می ‌توانید از آن برای دوختنِ ماسک استفاده کنید. البته یادتان باشد که تیشرت شما باید سالم باشد؛ زیاد کهنه و نازک نشده باشد و سوراخی نیز در آن به چشم نخورد! پارچۀ این تیشرت باید صد در صد کتان باشد.
در قدمِ اول، قسمتِ پایین تیشرت‌ خود را قیچی کنید. ارتفاعِ ماسک‌تان باید 17 تا 20 سانتی ‌متر باشد (در واقع، اندازۀ آن باید به گونه ای باشد که از بالای بینی تا زیر چانه ‌تان را کاملاً بپوشاند).  البته یادتان باشد که هنگامِ بُرش زدن باید چند سانت اضافه ‌تر بُرش بزنید تا جایی برای زاپاس باقی بماند. اگر دقیقاً همان اندازه بُرش بزنید، به مشکل خواهید خورد.
حالا نوبت به قسمتِ پشتِ ماسک و قسمت گره پشت سر می ‌رسد. این قسمت را به شکل c و به اندازۀ 15 تا 17 سانتی متر قیچی کنید. دو قسمت را که به یکدیگر متصل شده اند (مانند تصویر بالا) قیچی کنید تا بتوانید هنگام استفاده از ماسک، آن را به اندازۀ دلخواهتان گره بزنید؛ در نهایت، می ‌توانید فیلتر قهوه یا حولۀ کاغذی را داخل ماسک قرار دهید؛ این قسمت را بعد از هر بار مصرف عوض کنید. اگر دوست داشته باشید، می ‌توانید فیلتر یا حوله را با استفاده از سنجاق به بدنۀ اصلی ماسک وصل کنید.


 

3.طرز تهیه ماسک بدون استفاده از چرخ خیاطی!

وسایل مورد نیاز:
•    پارچۀ کتان: 28 سانتی  متر
•    کش:  15 سانتی  متر
•    بشقاب یا هر چیز گردی به اندازۀ بشقاب با قطر 25 تا 28 سانتی متر (به عنوان الگو)
•    مداد (برای ترسیم نقش بشقاب روی پارچه)
•     نخ
•    سوزن
•    قیچی
•    سوزن ته گرد
•    اتو

راه‌ های متعددی برای دوختنِ ماسک پارچه ای وجود دارد، برخی دشوارند و برخی آسان. برای دوختنِ یکی از آسان‌ ترین انواع آن، فقط به تکه ای پارچه و کش نیاز دارید. این ماسک را بدونِ چرخ خیاطی هم می ‌توانید بدوزید.
ابتدا بشقاب را روی پارچه قرار دهید و طرحِ آن را روی پارچه ترسیم کنید. ماسکی که بر اساس طرح بشقاب بُرش می ‌زنید، کاملاً گرد خواهد بود و دور دهانتان را بهتر پوشش خواهد داد. این نوع ماسک، در مقایسه با ماسک‌ های مستطیلی، بهتر است. حالا پارچه را بر اساس خطی که ترسیم کرده اید بُرش بزنید، سپس پارچه را دو بار تا بزنید تا به یک مثلث تبدیل شود. حالا همۀ قسمت‌ هایی را که تا شده است، بُرش بزنید تا پارچه ‌تان به چهار قسمت تبدیل شود؛ چهار مثلث جداگانه.
حالا هر دو قسمت منحنی مثلث‌ ها را روی یکدیگر قرار دهید و به یکدیگر وصل کنید. در این مرحله، دو تکه پارچه در اختیار خواهید داشت. آن‌ ها را روی یکدیگر قرار دهید؛ به طوری که داخل پارچه‌ ها روی یکدیگر، و قسمت پشت آن‌ ها، بیرون قرار بگیرد. این دو قسمت را با نخ و سوزن به یکدیگر وصل کنید. یادتان باشد که همۀ کوک‌ ها باید محکم و نزدیک به هم باشند تا هیچ گونه هوایی از میان آن‌ ها رد نشود. دور تا دورِ آن‌ ها را بدوزید. فقط قسمتی را برای برگرداندنِ پارچه باقی بگذارید. ماسک را به رو برگردانید و دور تا دورِ آن را اتو بزنید. حالا دو گوشۀ ماسک را به اندازه ای که بتوان کش را از داخل آن رد کرد، تا و اتو بزنید، سپس آن‌ ها را با نخ و سوزن بدوزید. حالا کش خود را به دو قسمت تقسیم کنید و داخل پاکتی‌ هایی که دوخته اید قرار دهید. کش‌ ها را گره بزنید. برای اینکه هنگامِ استفاده از ماسک، پشت گوشتان اذیت نشود، گره‌ ها را داخل پاکتی‌ ها بیندازید و قسمت بدون گره را بیرون قرار دهید. این ماسک بسیار محکم و قابل شست و شو است.

 این پست را به اشتراک بگذارید

5/5 - (15 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *