ویژگی های مدل حرفه ‌ای

فهرست عناوین

«چگونه  به مدلی حرفه‌ ای تبدیل شویم؟» این سوالی است که همواره در ذهنِ دوستداران حرفۀ مدلینگ پیش می آید. این حرفۀ جذاب، طرفداران بسیاری دارد. این مشتاقان دوست دارند با دنیای مدلینگ آشنا شوند و آن را خوب بشناسند تا در نهایت، مدلی موفق و حرفه ای شوند. رقابت در دنیای مدلینگ، بسیار شدید است و مدل ها همواره به فکر برتری هستند تا از این رقابت عقب نمانند و کنار گذاشته نشوند.
اگر می خواهید وارد دنیای مدلینگ شوید و مدلی حرفه ای و موفق باشید، باید چم و خم های این حرفه را به خوبی بشناسید. در کتاب ها، وب سایت ها و مجله ها، مطالب زیادی پیرامون این سوال وجود دارد؛ اما برای یک مدل تازه کاری که به دنبال یافتنِ مسیری سرراست است، این اطلاعات، بسیار گیج کننده اند.
در این مطلب، مراحل تبدیل شدن به یک مدل حرفه ای را برایتان خواهیم گفت. با تصویرگران پویااندیش همراه باشید.


1.    مراقب سلامتی تان باشید!

اگر می خواهید مدل موفقی باشید، باید همواره مراقب سلامتی تان باشید؛ یعنی همیشه غذاهای سالم بخورید و نوشیدنی های مفید بنوشید. ورزش را فراموش نکنید! سلامت جسمانی شما باعث می شود که همیشه به بهترین شکل ممکن به نظر برسید.
تندرستی، مسئلۀ بسیار مهمی است. سعی کنید با مربی های حرفه ای ورزش کنید و از آن ها مشاوره بگیرید. برخی از مربی ها، متخصص کار با مدل ها هستند. سعی کنید با این مربی ها کار کنید. در مورد اهداف و خواسته هایتان از دنیای مدلینگ، با مربی تان صحبت کنید و به او بگویید که دوست دارید چه شکلی به نظر برسید.  اجازه دهید در راستای اهداف و خواسته هایتان به شما کمک کند و برنامۀ ورزش ها و رژیم غذایی تان را بر این اساس طراحی کند.


 یادتان باشد که باید خیلی مراقب تغذیه تان باشید. سعی کنید همیشه از مواد غذایی سالم و بی ضرر استفاده کنید؛ همچنین، میزان غذایتان نیز باید اندازه باشد، نه کم و نه زیاد! سبزیجات، میوه جات، غلات کامل، چربی های سالم و پروتئین باید جایگاه ویژه ای در رژیم غذایی شما داشته باشند. مصرفِ شکر، نشاسته، کربوهیدرات های  تصفیه شده و چربی های ناسالم را تا حد امکان کاهش دهید.

 
آب زیاد بنوشید، همواره بدنتان را هیدراته نگه دارید، از نوشیدنِ نوشابه و نوشیدنی های قنددار دوری کنید، حتی نوشابه های رژیمی را به حداقل برسانید و مصرف الکل را حذف کنید.


2.    مراقب ظاهرتان باشید!

مراقب ظاهرتان باشد. همیشه مراقب باشید سلامت و شیک به نظر برسید. اینکه چه لباسی بپوشید، از چه اکسسوری هایی استفاده کنید و حتی چطوری راه بروید، اهمیت زیادی دارد؛ در ضمن، باید همیشه مراقب پوست و موی خود نیز باشید.
پوست شما باید همیشه براق و صاف باشد. صبح و شب، صورت خود را بشویید و هفته ای یک بار، لایه برداری انجام دهید. پیش از رفتن به رختخواب، حتماً آرایشتان را به خوبی بشویید تا پوستتان کاملاً تمیز شود.
 موهایتان همیشه باید تمیز و درخشان باشد. باید همواره مراقب سلامت موهایتان باشید.


3.    شکل اندامتان باید متناسب با هدفتان باشد.

هر کسی می تواند مدل باشد و وارد دنیای مدلینگ شود؛ اما یادتان باشد که اگر یک سری از شرایط را نداشته باشید، زمینۀ کاری تان و فرصت هایتان محدود خواهد بود. در ادامه، انواع مدلینگ را برایتان خواهیم گفت.
مدل سایز بزرگ: اگر اندامتان دُرُشت یا به اصطلاح، تو پُر است، می توانید مدل سایز بزرگ باشید. مدل های سایز بزرگ در زمینۀ تبلیغات لباس سایز بزرگ و اکسسوری و همچنین لوازم آرایش، فعالیت می کنند. تعداد مدل های سایز بزرگ، همچنان در حال افزایش است و مدل های سایز بزرگ، رفته رفته به بخشی از صنعت مُد تبدیل شده اند.


مدل ران وی (Runway): مدل های ران وی در نمایش های ران وی شرکت می کنند و باید لباس و آرایش¬شان را به طور مرتب عوض کنند. مدل های ران وی، بسیار لاغر هستند. مدل ران وی، بسته به تجربه و مهارتش، استخدام می شود.
مدل لباس زیر: زنانی که دوست دارند مدل لباس زیر باشند، باید سینه هایی بزرگ، اما ران ‌هایی باریک داشته باشند. مردانی که می خواهند مدل لباس زیر باشند، باید شانه هایی پهن و کمری باریک داشته باشند.
مدل آلترناتیو (Alternative Model): مدل هایی که موافق و مطابق با «استانداردهای» زیبایی، قد و وزنِ صنعتِ مدلینگ نیستند، مدل های آلترناتیو نامیده می شوند.
مدل فیتنس (Fitness Model): مدل های فیتنس، اندامی بسیار متناسب و عضلاتی حجیم دارند. میزان چربی بدن این مدل ها بسیار کم و میزان عضلاتشان بیشتر است. برخی از این مدل ها حتی به عنوان مربی فیتنس نیز فعالیت و در مسابقه های تناسب اندام نیز شرکت می کنند.
مدل تبلیغاتی (Promotional Modeling): مدل های تبلیغاتی ظاهری جذاب دارند و هدفشان جذب مشتری برای محصول یا خدماتی خاص است. این مدل ها در نمایشگاه های تجاری، ایونت ها و  مکان های عمومی شرکت می کنند تا محصول یا خدماتی را به مشتریان معرفی کنند.
انواع دیگر مدلینگ: اگر از لحاظ چهره یا اندام، مطابق با هیچ کدام از استانداردهای دنیای مدلینگ نیستید، می توانید به عنوان مدل در زمینه های دیگر، مانند مدل مو فعالیت کنید.
یادتان باشد که شما نمی توانید به طور همزمان در انواع مدلینگ فعالیت کنید، چرا که هر کدام از آن ها به مهارت ها و ویژگی های خاصی نیاز دارند.


4.    در مورد صنعت مُد و مدلینگ آگاه شوید

سعی کنید در زمینۀ صنعتِ مُد، آگاه باشید. از هر طریقی که می توانید در این زمینه اطلاعات کسب کنید؛ کتاب و مقاله بخوانید، به وب سایت های مختلف سر بزنید و به هر طریقی که می توانید، دانش و مهارت تان را در این زمینه افزایش دهید؛ به عنوان مثال، ژست گرفتن را یاد بگیرید.

5.    مهارت‌ هایتان را پرورش دهید

در مورد ژست های مختلف مطالعه کنید و آن ها را بشناسید. راه رفتن برای ران وی را تمرین کنید. آنچه یک مدل موفق و حرفه ای را از مدل های عادی متمایز می سازد، راه رفتن و نحوۀ ژست گرفتن اوست. مدلینگ یک هنر است و باید این هنر راه خوب بشناسید!
ژست گرفتن را با دوست عکاس خود تمرین کنید یا اینکه خودتان دوربینی را روی سه پایه قرار دهید و این کار را تمرین کنید. این عمل را تا زمانی انجام دهید که اعتماد به نفستان جلوی دوربین زیاد شوید. اینجا آغاز راه حرفۀ مدلینگ است.
حتی سوپر مدل ها نیز این تمرین و تکرارها را انجام داده اند و یک شبه، تبدیل به یک مدل حرفه ای و موفق نشده اند. مهارت ژست گرفتن از ضروری ترین مهارت هایی است که یک مدل باید داشته باشد. اگر وقتی جلوی دوربین می ایستید، اعتماد به نفس کافی نداشته باشید، کارتان به مراتب دشوارتر خواهد شد.

6.    آمادۀ قدم گذاشتن در مسیری دشوار و پر پیچ و خم باشید

دنیای مدلینگ بسیار جذاب و زیبا به نظر می رسد؛ اما یادتان باشد اگر قصد قدم گذاشتن در این وادی را دارید، باید خوتان را برای مسیری پر پیچ و خم آماده کنید؛ مسیری پُر از دشواری! زیبایی، لزوماً ضامنِ موفقیت شما در دنیای مدلینگ نیست؛ به عبارت دیگر، حرفۀ مدلینگ در زیبایی و داشتنِ اندامی مناسب خلاصه نمی شود؛ بلکه باید شرایط و مهارت های لازم برای موفقیت در این حوزه را خوب بشناسید.  مدلینگ، شغلی مناسب برای اشخاصی جدی و کوشاست که ظاهری مناسب دارند.
امروز، تعداد مشتاقان حرفۀ مدلینگ بسیار زیاد است، اما فقط کسانی موفق خواهند شد که کوشا و شکیبا باشند.


7.    خجالتی نباشید

اگر می خواهید مدلی موفق باشید، باید همواره به فکر پرورش استعدادها و نمایش توانایی هایتان باشید. با خجالتی بودن و عقب ایستادن، کاری از پیش نخواهید بُرد. خودتان باشید، بگذارید شخصیت تان بدرخشد؛ در یک کلام، اعتماد به نفس داشته باشید! اگر هم با اعتماد به نفس نیستید، سعی کنید آن را در خودتان تقویت کنید یا حتی تظاهر به با اعتماد به نفس بودن کنید.


8.    چند عکس حرفه ای داشته باشید

از یک عکاس حرفه ای بخواهید چند عکس حرفه ای و مناسب از شما بگیرد. این کار کمی هزینه بر و گران است؛ اما می تواند یک سرمایه گذاری محسوب شود. آژانس های مدلینگ ممکن است قبل از مصاحبه یا بعد از مصاحبه، چنین عکس هایی را از شما بخواهند.  سعی کنید عکس های حرفه ای تان را همیشه در مصاحبه ها به همراه داشته باشید.


9.    اندازه گیری کنید

قسمت های مختلف بدن خود را اندازه بگیرید و همۀ اندازه هایتان را بدانید. دانستنِ این اندازه ها و سایزِ بدنتان به شما کمک می کند بتوانید با آژانس ها راحت تر صحبت کنید.
قد، وزن، سایز کفش، سایز لباس، اندازۀ دور کمر، دور سینه و دور باسن خود را بدانید؛ همچنین رنگ پوست، رنگ چشم و رنگ مو نیز اهمیت دارد. یادتان باشد که در بیان این اندازه ها باید صادق باشید، وگرنه بعداً به مشکل خواهید خورد.


10.    به آژانس های مدلینگ سر بزنید

هر شهری چندین آژانس مدلینگ دارد که به دنبال یافتن استعدادها هستند. اگر قصد ورود به دنیای مدلینگ را دارید، حتماً به این آژانس ها سر بزنید. هنگام مراجعه به این آژانس ها، عکس ها و مدارک تان را به همراه داشته باشید؛ همچنین سایز و اندازه هایی را که گفتیم، به طور دقیق بدانید. هنگام مصاحبه، شاید از شما بخواهند راه بروید یا ژست برای عکاسی بگیرید.
اگر آژانسی شما را نپذیرفت، به هیچ وجه نا امید نشوید. آژانس ها معمولاً به دنبال مدل های خاصی هستند و ممکن است شما صرفاً با استانداردهای آن آژانس متناسب نباشید.


11.    مودب و متواضع باشید

به یاد داشته باشید گرچه در یک دفتر کار نمی کنید؛ اما باید اخلاق حرفه ای داشته باشید. با اشخاص، مودب و متواضع برخورد کنید. هرگز به کسی با دید تحقیر ننگرید؛ به عبارت دیگر، نگاه از بالا به پایین نداشته باشید. نباید مدل بودن باعث شود مغرور باشید.
 همیشه خوش قول و مودب باشید. یادتان باشد که اگر بی ادب و بدقول باشید، رفته رفته با این دو ویژگی شناخته خواهید شد و در نهایت، هیچ کس تمایلی به کار کردن با شما نخواهد داشت. سعی کنید با عکاس های حرفه ای رابطۀ حرفه ای برقرار کنید. مدل ها و عکاسان می توانند در صنعت مدلینگ به یکدیگر کمک کنند. همیشه با عکس ها با ادب و احترام رفتار کنید.


 


12.    مدلینگ را یک حرفۀ واقعی و جدی بدانید

 کسانی که حرفۀ مدلینگ را جدی نمی گیرند، شانسی برای موفقیت در این حوزه نخواهند داشت. فقط از یاد نبرید که مدلینگ بسیار دشوارتر از آن است که به نظر می رسد. مدلینگ درست مثل یک شغل تمام وقت است و یک مدل موفق باید به اندازۀ یک شاغل تمام وقت زحمت بکشد و تلاش کند.


13.    خلاق باشید

عکاس ها می خواهند شما ژست های مختلف را بشناسید و بتوانید خوب ژست بگیرید. یاد بگیرید با دوربین ارتباط برقرار کنید و با محیط اطراف تان تعامل داشته باشید. به صحبت ها و توصیه های عکاس تان گوش دهید و آن ها را با خلاقیتِ خودتان ادغام کنید و ژست درست بگیرید.


سخن آخر

همان طور که مشاهده کردید، حرفۀ مدلینگ فقط به ظاهر آراسته و اندام متناسب محدود نمی شود، بلکه ابعاد مختلف زندگی شما را در بر می گیرد. علاوه بر توجه به ظاهر و زیبایی تان، باید روی شخصیت و بهبود روابط اجتماعی تان نیز کار کنید. این ها تازه شروع مسیر است؛ ابزارهایی برای قرار گرفتن در مسیر دشوار و پر پیچ و خم. به عنوان یک مدل، باید همواره در حال تلاش و کوشش باشید و به مدلینگ به عنوان یک شغل تمام وقت نگاه کنید، نه یک تفریح یا کار ساده و مفرح. در آخر، یادتان باشد که برای ورود به این حرفه و تداوم مسیر، باید صبوری پیشه کنید و هیچ وقت دلسرد یا خسته نشوید!

 این پست را به اشتراک بگذارید

5/5 - (15 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *