دوخت آستین مچی چین ‌دار+ الگو

فهرست عناوین

همۀ ما تنوع را دوست داریم، حسی که ما را از یکنواختی نجات می دهد! این تنوع و تحول لزوماً نباید خیلی بزرگ باشد. حتی می توانیم این تنوع را با تغییری کوچک در مدل لباسمان ایجاد کنیم. آستین مچی چین دار از زیباترین و متفاوت ترین مدل های آستین است که می تواند به استایل شما تنوع ببخشید.
دوختنِ این مدل آستین اصلاً کار دشواری نیست. اگر می خواهید خودتان آستین مچی چین دار بدوزید، در آموزش دوخت آستین مچی چین دار، با تصویرگران پویااندیش همراه باشید!


وسایل لازم برای دوخت آستین مچی چین دار

-پارچه
-قیچی
-کاغذ الگو
-گچ خیاطی
-خودکار
-خط کش
-نخ
-سوزن
-سوزن ته گرد
-چرخ خیاطی
-متر
-نوارچسب
-الگوی آستین ساده


ترسیم الگوی آستین مچی چین دار

الگوی پایۀ آستین مچی چین دار، درست شبیه به الگوی آستین معمولی است؛ در واقع، ابتدا الگوی آستین معمولی را ترسیم می‌ کنیم، سپس به سراغ تغییر و تحول و تبدیل الگوی ساده به الگوی آستین مچی چین دار می رویم. در ادامه، روند ترسیم الگوی آستین مچی چین دار را برایتان خواهیم گفت.
در قدم اول، باید کاغذ الگو را پهن و الگوی آمادۀ آستین را روی آن ترسیم کنید. هنگام ترسیم الگوی اولیه، زاپاس را فراموش نکنید. حتماً باید دور تا دور الگو، 2 سانتی متر با عنوان زاپاس در نظر بگیرید تا هنگام دوخت، اندازۀ آستین تان بر هم نخورد.

 
پس از آن، الگوی آستین را به شش قسمت مساوی تقسیم کنید؛ در واقع، باید 5 خط، به فاصله‌ های برابر از سرشانه تا سر آستین ترسیم کنید.

پس از ترسیم خطوط، باید به سراغ برش آن ها بروید. برش را از لبۀ آستین شروع کنید و به سمت سرشانه بروید.

 
 لازم نیست تا انتهای خط را برش بزنید، بلکه به زاپاس که رسیدید، دست نگه دارید. درست مثل شکل پایین.

 
پس از اتمام برش زدن خطوط، الگوی برش خورده را روی کاغذ الگو دیگری پهن کنید. باید این قسمت ها را از یکدیگر فاصله دهید. و اما این فاصله باید چقدر باشد؟ میزان فاصلۀ بین خطوط به این بستگی دارد که بخواهید آستین¬تان چقدر گشاد و پرچین باشد. گشادی آستین رابطۀ مستقیمی با فاصلۀ بین خطوط دارد؛ هر چه فاصلۀ بین خطوط بیشتر باشد، آستین گشادتر خواهد بود.

 
حالا که اندازۀ بین خطوط را مشخص کردید، باید الگوی رویی را با کمال دقت، به کاغذ الگو بچسبانید.


.  
حالا نوبت به هلالی کردن پایین آستین می رسد. قسمت لبۀ آستین را با دقت، هلالی کنید، درست مانند تصویر پایین

.


 
پس از آن، دور تا دور کاغذ را قیچی کنید، درست مانند آنچه در تصویر پایین مشاهده می کنید. الگوی آستین مچی چین دار شما آماده است.


 
در تصویر پایین، تفاوت میان الگوی آستین مچی چین دار و الگوی آستین معمولی را مشاهده می کنید.

آموزش دوخت آستین مچی چین دار

پس از ترسیم الگو، نوبت به پیاده سازی آن می رسد. پیش از هر چیزی، یادتان باشد که پارچه تان را قبل از دوختن بشویید، اجازه دهید خشک شود، سپس آن را اتو کنید و در نهایت، به سراغ دوخت و برش بروید. اگر این کار را نکنید، ممکن است علاوه بر دیگر قسمت های لباس، آستین¬تان نیز تنگ یا کوتاه شود و ظاهر زیبایش کاملاً بر هم بخورد.


 
در قدم اول، پارچه را به پشت پهن کنید، الگوی آستین مچی چین دار را روی آن قرار دهید. اگر می خواهید الگو تکان نخورد، می توانید آن را با سوزن ته گرد به پارچه وصل کنید، سپس دور تا دور آن را با گچ خیاطی خط بکشید و براساس همان خط شروع به برش زدن کنید، سپس، کنارۀ آن را مثل همۀ آستین های دیگر، چرخ کنید و به بدنۀ لباستان بدوزید. تا به اینجای کار، مثل همۀ آستین های دیگر پیش رفتیم.


 
در قدم بعدی، پس از اتمام بدنۀ آستین، نوبت به برش زدن مچ آستین می رسد. اندازۀ مچ آستین به سلیقۀ خودتان بستگی دارد؛ به عنوان مثال، می توانید مستطیلی به طول 25 سانتی متر و عرض 7 سانتی متر برش بزنید و روی پارچه تان ترسیم کنید و دور تا دور آن را برش بزنید.
در این قسمت از کار نیز نباید زاپاس را فراموش کنید. حتماً باید 2 سانتی متر نیز برای زاپاس در نظر بگیرید.


 
پس از برش زدن قسمت مچ، با  استفاده اتو، یک تکه لایی به قسمت داخلی آن بچسبانید، درست مانند آنچه در تصویر پایین مشاهده می کنید.


 
پس از چسباندن لایی، عرض های مستطیل را روی یکدیگر قرار دهید، آن ها را به هم بدوزید و سپس، به سمت دیگر برگردانید. این مراحل را به ترتیب می‌توانید در سه تصویر پایین مشاهده کنید.

حالا که مچ آستین تان آماده شد، به سراغ چین دادن قسمت انتهایی بدنۀ آستین می رویم. این چین ها را می توانید با استفاده از دست یا چرخ خیاطی، ایجاد کنید.
این کوک ها باید تقریباً سه سانتی متر از لبۀ پارچه فاصله داشته باشد. این فاصله نیز برای زاپاس است.


 
پس از اتمام کار چین دادن، لبۀ آستین را به پشت برگردانید و مچ را که قبلاً آماده کرده اید، به آن بچسبانید. این دو مرحله را می توانید در تصاویر پایین مشاهده کنید.


 
از همان ابتدا، به سراغ چرخ کاری نروید، به همین نخ کوک و سوزن ته گرد اکتفا کنید و پس از پرو کردن و رضایت از اندازه و فرم مچ، به سراغ چرخ خیاطی بروید.


 
دورتادور مچ را با دقت و ظرافت چرخ کنید، سپس به سراغ پاکدوزی و در نهایت، اتو زدن بروید.  


آستین مچی چین دار شما آماده است. می توانید آن را بپوشید و از زیبایی آن لذت ببرید!

 این پست را به اشتراک بگذارید

5/5 - (20 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *