استایل مینیمال در طراحی لباس

فهرست عناوین

در دنیای گستردۀ مُد، مینیمالیسم به استایلی گفته می شود که بر بسیاری از طراحان مُد تاثیر گذاشته و سبب شکل¬گیری بسیاری از ترندهای پرطرفدار و مهم نیمۀ دوم قرن بیستم شده است. استایل مینیمال، برخلاف سادگی ظاهری اش، قوانین متعددی دارد و توضیحِ آن، چندان کارِ ساده ای نیست.
بسیاری از مردم، مینیمالیسم یا استایل مینیمال را، مترادفِ سادگی و کاربردپذیری می دانند و برخی دیگر، انتخابِ این استایل را مساوی با یکنواختی و نازیبایی می دانند؛ اما این استایل ، اگر با آگاهی و شناختِ کامل شکل بگیرد، از جذاب ترین استایل ها به شمار می رود. 
در این مطلب، به شرح سبک و استایل مینیمال می پردازیم و هرآنچه لازم است در این باره بدانید برای تان خواهیم گفت.


استایل مینیمال چیست؟

می توانیم بگوییم که مینیمالیسم در یک جمله خلاصه می شود: «هرچه کمتر، بهتر». این جمله در مورد همۀ زمینه های کاربردِ سبک مینیمالیسم صدق می کند، از نقاشی و ادبیات گرفته تا دنیای مُد و دکوراسیون. این استایل برای بسیاری از ما یادآورِ سادگی است، اما مینیمالیسم فراتر از سادگی است.
اگر بخواهیم مینیمالیسم را از لحاظ زیبایی شناختی بررسی کنیم، خواهیم دید که مینیمالیسم به ساده کردنِ مواد، رنگ ها، طرح ها و ساختارها می پردازد تا از این طریق، هارمونی و توازن را ایجاد کند، بدون اینکه ذره ای از کاربردپذیری بکاهد. این استایل برای کسانی مناسب است که راحتی و سادگی را به زرق و برق و تجملات ترجیح می دهند.


 
استایل مینیمال ریشه در ژاپن دارد. می توان پیدایشِ این استایل را واکنشی به قرن ها پوشیدنِ لباس های پرزرق و برق  دانست. این استایل به مردم اجازه داد به جای اینکه به سراغ مُد بروند و همواره، پیگیر ترندهای جدید باشند، سلیقه و خواستۀ خودشان را در استایل شان دخیل کنند و لباس های بسیار راحت و باب میل خودشان را به تن کنند.

 
با گذشتِ دهه ها از پیدایشِ مینیمالیسم، این استایل همچنان پرطرفدار است و در هیچ دوره ای از رونق نیفتاده است. این ماندگاری در دنیای مُد بی سابقه بوده است.


 
اصول و قواعدِ استایل مینیمال

استایل مینیمال، با وجود همۀ سادگی ظاهری اش، اصول و قواعد مختص به خود را دارد؛ درست مثل همۀ استایل های دیگر. در ادامه، اصول و قواعد این استایل را برایتان خواهیم گفت.


از رنگ های مناسب برای استایل مینیمال استفاده کنید!

اگر استایل مینیمال را انتخاب کرده اید، باید از رنگ های مناسب برای این استایل استفاده کنید؛ اما چه رنگ هایی برای استایل مینیمال مناسب اند؟ یکی از تصورات اشتباه در مورد استایل مینیمال این است که در صورت انتخابِ این استایل، باید با بسیاری از رنگ ها خداحافظی، و فقط از چند رنگ محدود استفاده کنیم. این تصور به هیچ وجه درست نیست؛ در واقع، در استایل مینیمال، رنگ های خنثی، مانند مشکی، سفید، خاکستری و سرمه ای، اهمیت زیادی دارند و رنگ های اصلی به شمار می روند؛ اما این اصلاً به این معنا نیست که شما نمی توانید رنگ های مورد علاقه تان را با این رنگ ها ترکیب کنید و در استایلتان بگنجانید. رنگ های خنثی، به راحتی با دیگر رنگ ها ست می شوند.

 
هنگامِ خریدنِ لباس برای این استایل ، شاید وسوسه شوید و همۀ لباس هایتان را به رنگ مشکی انتخاب کنید؛ سعی کنید تسلیمِ این وسوسه نشوید و رنگ های متضاد را برگزینید؛ به عنوان مثال، رنگ مشکی و سرمه ای را ترکیب کنید و کمی نیز سفید یا آبی کبالتی به آن بیفزایید. حواستان باشد که چنین ترکیب رنگی باعث می شود استایلتان یکنواخت نباشد.


 
لباس راحت بپوشید!

سادگی و راحتی، اهمیتِ زیادی در این استایل دارند؛ از این رو، علاوه بر اینکه لباستان باید ساده باشد، باید راحت نیز باشد؛ به عبارت دیگر، نباید لباس های تنگی به تن کنید که در آن ها احساس راحتی نمی کنید.


از اکسسوری های ساده استفاده کنید!

اکسسوری های مناسب برای استایل مینیمال، بسیار ساده هستند؛ از این رو، نباید به سراغ کیف و کفش های پر زرق و برق بروید، بلکه باید انواع ساده شان را انتخاب کنید.
 
این سادگی در مورد زیورآلات¬تان نیز صادق است؛ به عنوان مثال، به جای اینکه چندین گردنبند پرزرق و برق داشته باشید، کافی است یک گردنبند ساده و خاص داشته باشید. یادتان باشد که زیورآلات، اهمیت زیادی در استایل مینیمال دارند و در واقع، به استایل ساده و شیک شما رنگ و لعاب می بخشند.
 
همچنین، عینک و ساعت مچی تان را نیز باید متناسب با استایل مینیمال تان انتخاب کنید؛ ساده و شیک!

 
لباس ها و اکسسوری های با کیفیت تهیه کنید!

هنگام خرید لباس و اکسسوری برای این استایل ، همواره به یاد داشته باشید که کیفیت، مهم تر از کمیّت است؛ به عبارت دیگر، بهتر است به جای اینکه چندین لباس یا اکسسوری بی کیفیت بخرید، یک لباس یا اکسسوری با کیفیت و مناسب بخرید. البته منظور ما از کیفیت، صرفاً قیمت نیست، بلکه منظورمان این است که جنس های مختلف را بشناسید و به سراغ بهترین آن ها بروید.


مدل مو و آرایشتان ساده باشد!

مدل مو و آرایشتان نیز مانند سایر عناصر استایل مینیمال¬تان باید ساده باشد. آرایش غلیظ و مدل های عجیب و غریب مو، تناسبی با استایل مینیمال ندارند.


آیتم های ضروری برای تکمیل استایل مینیمال

برخی آیتم ها ضروری هستند و استایل مینیمال شما را تکمیل می کنند. در ادامه، برخی از این آیتم های ضروری را برایتان خواهیم گفت.

 پارچه های مناسب برای استایل مینیمال

برای طراحی استایل مینیمال، به سراغ پارچه های طبیعی و باکیفیت بروید. پارچه های کشمیر، پشمی، چرم و ابریشمی، از بهترین گزینه ها برای استایل مینیمال به شمار می روند و به شما کمک می کنند تا بتوانید بدون استفاده از عناصر عجیب و پر زرق و برق، استایل مینیمال لاکچری و بسیار شیکی را شکل بدهید.
برای طراحی استایل مینیمال باید یک نکتۀ مهم را در مورد پارچۀ ابریشمی، به یاد بسپارید! پارچه های ابریشمی سبک و لطیف را انتخاب کنید؛ اما به سراغ پارچه های ابریشمی نازک  نروید.
پارچۀ کوپرو، یکی از مشهورترین جایگزین های پارچۀ ابریشمی به شمار می رود که در استایل مینیمال نیز می تواند جای این پارچه را بگیرد. کوپرو نیز پارچه ای طبیعی است که آن را با استفاده از الیاف پنبه ای تولید می کنند.

طرح و رنگ های مناسب برای استایل مینیمال

پیش از هر چیزی باید بدانیم که در استایل مینیمال، رنگ های خنثی حرف اول را می زنند؛ از این رو، اگر رنگ های خنثی برایتان جذابیت ندارند، بهتر است به سراغ این استایل نروید. رنگ های خنثی، مانند مشکی، سفید و خاکستری، پایه و اساس استایل مینیمال را شکل داده اند. بسیاری از طراحانی که می خواهند استایل مینیمال متفاوتی را طراحی کنند، به سراغ رنگ های بژ، سرمه ای و صورتی نیز می روند.
شاید بپرسید پس تکلیف رنگ های دیگر چه می شود؟ رنگ هایی مانند نارنجی، بوگاردی و آبی، در کجای این استایل قرار می گیرند؟ خب، وقتی می گوییم که در استایل مینیمال، رنگ های خنثی حرف اول را می زنند، اصلاً منظورمان این نیست که ورود هر رنگ دیگری، به غیر از رنگ های خنثی، به این استایل ممنوع است. می توانید طرح های مختلف و رنگ های دیگر را نیز دخیل کنید، البته نه به میزان زیاد!


 
انتخاب رنگ

بهترین راه ها برای وارد کردن رنگ های غیرخنثی به این استایل ، انتخاب کیف، کفش، روسری و زیورآلات رنگی است. طراحان جسورتر، به سراغ ترکیب رنگ های بیشتر می روند.

 
هنگام طراحی استایل مینیمال و انتخاب رنگ برای این استایل، باید به فصل نیز توجه داشته باشید؛ به عنوان مثال، برای فصول سرد سال، به سراغ رنگ های گرم، و برای فصول گرم سال، به سراغ رنگ های سرد بروید.

 
و اما نوبت به انتخاب طرح برای استایل مینیمال می رسد. اگر هنگام طراحی استایل مینیمال، می خواهید طرحی را نیز وارد آن کنید، هیچ چیز بهتر از طرح راه راه نیست.


 
اگر می خواهید استایل مینیمالتان رنگارنگ نباشد و همچنین، نمی خواهید از طرح های خاصی نیز استفاده کنید، یک راه طلایی پیش رویتان قرار دارد: “به سراغ بافت های مختلف بروید!”
–    شومیزهای ابریشمی با تزیین توری انتخاب کنید.
–    لباس ابریشمی را با لباس های پشمی یا لینن ترکیب کنید.
–    لباس توری را با لباس چرمی همراه کنید.

 و اما قد پالتو برای استایل مینیمال!

 انتخاب قد پالتو، به دیگر عناصر استایل و سلیقۀ خودتان بستگی دارد؛ اما معمولاً پالتوهایی که قدشان به زیر زانو می رسد گزینه های مناسب تری برای این استایل به شمار می روند.


و اما شلوار مناسب برای استایل مینیمال؟!

در طراحی استایل مینیمال، می توانید از انواع شلوار جین و پارچه ای استفاده کنید. شلوار جین را طبق قوانین مینیمال برگزینید؛ به عنوان مثال، سراغ شلوار جین های رنگی یا پرزرق و برق نروید! شلوارهای جین زاپ دار و مام استایل، می توانند به استایل مینیمال تنوع ببخشند؛ از این رو، از آن ها غافل نشوید.


 
  در این بین، می توانید شلوارهای پارچه ای و گشاد را نیز در طرحتان بگنجانید و آن را متمایز و خاص کنید. این شلوارهای گشاد را می توانید با انواع کت بلیزر و پالتو همراه کنید؛ همچنین، می توانید آن ها را به همراه کفش های لوفر یا کتانی بپوشید.


 
 
و اما می رسیم به دامن در استایل مینیمال!

دامن را نیز می توانید در این استایل ساده و شیک بگنجانید. سعی کنید دامن های ساده یا حتی پلیسه می توانند جذابیت عجیبی به استایل مینیمال ببخشند.
قد دامن به دیگر عناصر استایل بستگی دارد؛ اما معمولاً دامن هایی که قدشان به زیر زانو می رسد گزینۀ مناسب تری برای استایل مینیمال به شمار می روند.  

اکسسوری های مناسب

اکسسوری، جایگاه خاصی در این استایل دارد. برای طراحی این استایل ساده و شیک، اصلاً نیازی به استفاده از اکسسوری های متعدد و عجیب و غریب نیست، بلکه همان اکسسوری های ساده کفایت می کنند.

کفش مناسب برای استایل مینیمال

لوفر یکی از بهترین گزینه ها برای این استایل به شمار می رود، به خصوص لوفر چرم! نیازی نیست به سراغ لوفرهای ظریف بروید، همین که لوفرهای ساده و باکیفیت را در طرح بگنجانید، کافی است. لوفر را می توانید به همراه انوع دامن، شلوار، پیراهن و شلوارک بپوشید.


 
 اسنیکرز در استایل مینیمال

اسنیکرز در این استایل نیز جایگاه خودش را پیدا کرده است. این کفش ها هیچ وقت از مد نمی افتند و شما می توانید همیشه در طراحی تان از آن ها بهره بگیرید.



 
کفش های کلاسیک پاشنه بلند، هیچ وقت از مد نمی افتند و در بیشتر استایل ها نیز جا دارند. استایل مینیمال نیز از این قاعده مسثتنی نیست. می توانید در طراحی این استایل، از این کفش های کلاسیک نیز بهره بگیرید.


 برای فصول گرم سال نیز می توانید به سراغ صندل های ساده بروید و استایل مینیمال را با استفاده از آن ها تنوع ببخشید.

و اما نوبت به فصول سرد سال می رسد! بوت مچی، به خصوص نوع چرم آن، از بهترین گزینه ها برای فصول سرد سال به شمار می رود. اگر دوست داشته باشید می توانید گاهی از بوت های نوبوک نیز در طراحی تان استفاده کنید.

کیف مناسب برای استایل مینیمال

کیف چرم از مهم ترین اکسسوری های متناسب برای استایل مینیمال به شمار می رود. برای استایل مینیمال می توانید به سراغ انواع کیف و کولی چرم بروید. سعی کنید کیف و کولی های ساده را انتخاب کنید.
اگر دوست داشته باشید تنوعی به استایل مینیمالتان ببخشید، می توانید به سراغ کیف هایی با زنجیر ظریف نقره ای یا طلایی نیز بروید.
 
 
 


 
کمربند مناسب برای استایل مینیمال

کمربند را از یاد نبرید. کمربندی از چرم یا جنس جیر مصنوعی می تواند از بهترین اکسسوری ها برای این استایل باشد. اندازه و رنگ کمربند را باید متناسب با دیگر اجزای استایل انتخاب کنید؛ به عنوان مثال، برای شلوار جین بهتر است به سراغ کمربندهای پهن بروید.

 
زیورآلات مناسب برای استایل مینیمال

وقتی نوبت به انتخاب زیورآلات برای استایل مینیمال می رسد، جملۀ طلایی «کمش هم زیاده» را به یاد داشته باشید؛ به عنوان مثال، سعی کنید به جای استفاده از چندین گردنبند، استایلتان را با استفاده از یک گردنبند خاص و شیک بیارایید. بهتر است برای استایل مینیمال، از زیورآلات ظریف استفاده نکنید و در عوض، به سراغ زیورآلات اورسایز و بزرگ بروید.
در مورد انتخاب فلز مورد استفاده در زیورآلات تان، هیچ محدودیتی ندارید و می توانید از هر فلزی استفاده کنید.


 
 
ساعت مناسب

ساعت مچی به عنوان یک اکسسوری می تواند جذابیت خاصی به این استایل ببخشد. آن را می توانید با دیگر اکسسوری های زینتی، مانند دستنبد همراه کنید.


 عینک دودی مناسب

عینک دودی ساده با طراحی مینیمال، گزینۀ مناسبی برای این استایل به شمار می رود. این عینک ها با سبک کلاسیک و ساده، که هیچ وقت از مد نمی افتند نیز گزینه های مناسبی برای استایل مینیمال به شمار می روند.

آرایش و مدل مو مناسب

و اما آرایش و مدل موی مناسب برای این استایل کدام است؟ آرایش این استایل باید ساده باشد، درست مثل دیگر عناصر این استایل! مدل مو و آرایش ساده را انتخاب کنید. حتی چهره و موی طبیعی و بدون آرایش جذاب تر خواهد بود.
به عنوان طراح، می توانید رنگ های متنوع را نیز به طور ماهرانه در آرایش صورت بگنجانید؛ این به خلاقیت و ذوق هنری شما بستگی دارد. اجازه دهید یک شیوۀ هوشمندانۀ آرایش مینیمال را برایتان بگوییم؛ مثلاً می توانید رنگ طبیعی را برای لب ها انتخاب کنید و برای انتخاب رنگ سایۀ چشم، به سراغ رنگ های شاد بروید.

 کت بلیزر برای استایل مینیمال

هر زنی برای تکمیلِ استایلِ مینیمالش به کت بلیزر نیاز دارد. این کت بلیزر را به همراه شومیز و شلوار بپوشید و از گردنبندی زیبا نیز برای آراستنِ استایلتان استفاده کنید.
کفش های تخت و کفش های پاشنه بلند، هر دو برای این استایل مناسب اند؛ همچنین، می توانید کت بلیزر را به همراه شلوار جین، تیشرت و کفش اسنیکرز بپوشید. در چنین ترکیبی، بهتر است آستین کت¬تان را تا بزنید.


 
کت بلیزر را در همۀ فصول سال می توانید بپوشید؛ در فصل های گرم سال، کت ها بلیزری را که پارچه شان از جنسِ لینن است انتخاب کنید و برای فصل های سردتر سال، کت های بلیزر از جنس پارچۀ پشمی را برگزینید.
کت های بلیزر از جنس لینن، کمی زود چروک می شوند، اما بسیار شیک و جذاب به نظر می رسند.

 
یادتان باشد که کت های بلیزر مناسب برای این استایل ، نه پر زرق و برق هستند و نه وینتیج و قدیمی، بلکه کت های بسیار ساده هستند با رنگ های خنثی. اگر به دنبال کت بلیزر برای این استایل هستید، به سراغ کت های بلیزر به رنگ های سرمه ای، خاکستری، مشکی، سفید و عاجی بروید.  


بلوز برای استایل مینیمال

برای این استایل، فقط نباید تیشرت بپوشید، بلکه باید بلوز نیز داشته باشید. بهتر است هم بلوزهای آستین بلند داشته باشید و هم بلوزهای آستین کوتاه و بدون آستین، چرا که در این شرایط، گزینه های بیشتری دارید و می توانید به استایلتان تنوع بدهید و در صورت تمایل، آن را از یکنواختی بیرون بیاورید.


 
بلوزهای یقه دار، گزینه های خوبی برای این استایل هستند، چرا که کمتر به تیشرت شباهت دارند و به استایلتان تنوع می دهند.
البته این به معنای ممنوعیت تیشرت در این استایل نیست، چرا که تیشرت از اجزای مهم این استایل به شمار می آید و این تاکید بر تفاوت با تیشرت، صرفاً برای تنوع دادن به استایلتان است.


 
در انتخابِ این بلوزها محدودیتی ندارید؛ می توانید هر مدل و هر رنگی را انتخاب کنید. اگر دوست دارید استایل مینیمال¬تان کمی به استایل کژوال نزدیک باشد، ما به شما بلوزهای آستین سه ربع راه راه را پیشنهاد می کنیم. این بلوزها را می توانید به همراه شلوار جین و کت بلیزر بپوشید.


همان طور که گفتیم، در انتخابِ رنگ بلوزتان آزاد هستید و می توانید هر رنگی را دوست داشتید انتخاب، و آن را با رنگ های خنثی ست کنید. سعی کنید بلوزی را انتخاب کنید که رنگش به رنگِ کت بلیزرتان بیاید. یادتان باشد که پوشش بلوزتان باید طوری باشد که اگر آن را بدون بلیزر نیز پوشیدید، احساس لُخت بودن نکنید؛ در نتیجه، منظورمان از بلوز، تاپ نیست!


 
چند تیشرت ساده

هر کسی باید در کمد لباس هایش حداقل یک تیشرت ساده داشته باشد. یادتان باشد که داشتنِ تیشرت سفید اهمیت زیادی دارد، چرا که ترکیبِ آن با دیگر رنگ های خنثی بسیار جذاب خواهد بود. در انتخابِ یقۀ تیشرت¬تان نیز آزاد هستید. هر کدام از یقه ها می توانند تغییری در ظاهر شما ایجاد کنند؛ به عنوان مثال یقه هفت باعث می شود گردنتان کشیده تر به نظر برسد؛ از این رو، این یقه برای انواع اندام ها مناسب است، حتی برای اندام هایی که شبیه مثلث برعکس هستند.


ژاکت کشمیر برای استایل مینیمال

ژاکت کشمیر ساده، جذابیتِ عجیبی به استایل زمستانی شما می بخشد. سعی کنید ژاکت کشمیرتان را به رنگ خنثی انتخاب کنید. یادتان باشد اگر کت بلیزرتان تیره است، باید ژاکت کشمیرتان روشن باشد.

نمونه هایی از استایل مينیمال

در ادامه، نمونه هایی از این استایل را برایتان آورده ایم.


سخن آخر

همان طور که مشاهده کردید مینیمالیسم صرفاً انتخابِ لباس های خاص نیست، بلکه نگرشی در مورد زندگی و مُد است. مینیمالیسم به شما می گوید روی عناصر اصلی و مهم تمرکز کنید و وقت و انرژی تان را صرفِ جزئیاتِ کم اهمیت نکنید. با همین شیوه، می توانید استایلی بسیار شیک و جذاب برای خودتان طراحی کنید، بدون اینکه وقتتان را صرفِ پرداختن به جزئیات کم اهمیت کرده باشید!

 این پست را به اشتراک بگذارید

4.8/5 - (17 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *