پارچۀ شانتون چیست؟

فهرست عناوین

پارچۀ شانتون از آن دست پارچه هایی است که خاستگاهشان چین بود و با استفاده از ابریشم های مرغوب این کشور تولید می شد. این پارچه، رفته رفته به کشورهای دیگر نیز راه پیدا کرد و طرفداران خودش را یافت. سال هاست که شانتون، علاوه بر ابریشم، با استفاده از دیگر موادِ طبیعی و مصنوعی نیز تولید می شود و از پرطرفدارترین و پرکاربردترین پارچه ها در سراسر جهان به شمار می رود. شانتون، پارچه ای بادوام است و برای دوختنِ انواع لباس رسمی و مجلسی، از آن استفاده می شود. در این مطلب، به تفصیل به معرفی پارچۀ شانتون و کاربردهای آن خواهیم پرداخت.


پارچۀ شانتون و خاستگاه آن

در شهر شانتونگِ کشور چین، پارچه ای ابریشمی تولید شد که آن را شانتون نامگذاری کردند. در آن زمان، شانتون را فقط با استفاده از الیاف ضخیم ابریشمی تولید می کردند؛ اما رفته رفته، برای تولیدِ آن از دیگر الیاف طبیعی و مصنوعی نیز بهره گرفتند. امروزه، انوع پارچۀ شانتون، با ضخامت و طرح و رنگ متنوع در بازار موجود است و شما می توانید پارچۀ شانتون متناسب با نیاز و سلیقه تان را به راحتی پیدا کنید.


انواع پارچۀ شانتون

پارچۀ شانتون، انواع مختلفی دارد. برخی از انواع آن را با استفاده از الیاف طبیعی، مانند ابریشم، و برخی دیگر را با استفاده از الیاف مصنوعی، مانند ریون و پلی استر تولید می کنند؛ همچنین، این پارچه در طرح و رنگ های مختلف نیز تولید می شود،
از ساده و چهارخانه گرفته تا حاشیه دار و انواع طرح های سنتی. از انواع پارچۀ شانتون، می توان به نوع تافتا، نایلونی، ریون، نخی و ابریشمی آن اشاره کرد؛ همچنین، در بافتِ برخی از انواع شانتون، از دو رنگ نخ استفاده می کنند و آن را «شانتون دو نخ» می نامند. این نوع شانتون، معمولاً برای دوختن مانتو استفاده می شود و بسیار پرطرفدار است.


کاربرد پارچه شانتون

شانتون، پارچه ای سنگین، ضخیم و بسیار بادوام است. از این پارچه معمولاً برای دوختنِ انواعِ لباس های رسمی و مجلسی استفاده می شود. این پارچه، محدود به جنسیت نیست و زنان و مردان، هر دو می توانند از این پارچه برای دوختنِ انواع لباس رسمی استفاده کنند. از این پارچۀ زیبا هم می توانید برای دوختن کت و دامن، سارافن، مانتو، شومیز، شلوار و پیراهن استفاده کنید و هم برای دوختنِ انواع کت و شلوار مردانه. اندام شما از هر نوع هم که باشد، پارچۀ شانتون گزینۀ بسیار مناسبی برای شما خواهد بود.
علاوه بر این ها، شانتون برای دوختنِ لوازم منزل، مانند رومبلی، رومیزی، پرده، کوسن و روتختی نیز استفاده می شود.

 
پارچه شانتون برای کدام فصل مناسب است؟

همان طور که گفتیم، پارچۀ شانتون انواع مختلفی دارد؛ برخی از آن ها ضخیم هستند و برخی نازک؛ برخی با استفاده از الیاف طبیعی تولید می شوند و برخی با استفاده از الیاف مصنوعی، از این رو، این پارچه، هم برای فصول گرم سال مناسب است و هم برای فصول سرد سال مقبولیت دارد. شما می توانید برای بهار و تابستان، نوع نازک و بافت‌ درشتِ این پارچه را تهیه، و برای فصول سرد سال، نوعِ ضخیم آن را خریداری کنید؛ در نتیجه، شانتون پارچه ای برای همۀ فصول سال است.


آیا شانتون ابریشمی ویژگی های دیگر پارچه های ابریشمی را دارد؟

حال که گفتیم شانتون ابریشمی با استفاده از الیاف ضخیم ابریشمی تولید می شود و بادوام است، امکان دارد  این سوال در ذهنتان ایجاد شود که آیا شانتون ابریشمی دارای ویژگی های دیگر پارچه های ابریشمی هست یا خیر؟ باید بگوییم که بله! پارچۀ شانتون ابریشمی، مثل همۀ پارچه های ابریشمی دیگر، بسیار نرم و لطیف است؛ در برابر چروک شدن مقاومت دارد؛ سبک و بادوام است؛ برخلاف پارچه های الیاف مصنوعی اصلاً سُر نمی خورد؛ درخشان و زیباست؛ رنگِ آن ثابت است؛ خنک است؛ و رطوبت را به خود جذب می کند؛ در ضمن، اگر شانتون ابریشمی خریدید، حتماً این نکته را به یاد داشته باشید که این پارچه نیز مانند همۀ پارچه های ابریشمی دیگر، در برابر نور آفتاب حساس است و نباید آن را زیاد در معرض تابش آفتاب قرار دهید.


پارچۀ شانتون برای دوختنِ لباس عروس

پارچۀ شانتون ابریشمی از محبوب ترین گزینه ها برای دوختنِ لباس عروس به شمار می رود. این پارچه تقریباً شبیه به پارچۀ ابریشمی دوپیونی است؛ اما تفاوت هایی نیز دارد: شانتون نازک تر است و سطح صاف تری دارد. همین ظرافت باعث می شود که شانتون، گزینۀ مناسب تری برای دوختنِ لباس های ظریفی، مانند لباس عروس به شمار برود.
پارچۀ شانتون در عکس ها نیز زیبایی خودش را حفظ می کند و بسیار شیک و جذاب به نظر می رسد.


شست و شوی پارچۀ شانتون و نگهداری از آن

شانتون پارچه ای مقاوم و بادوام است، آب نمی رود و چروک نیز نمی شود. شما می توانید این پارچه را به طور مرتب و با استفاده از شوینده های بدون آنزیم بشویید و با خیال راحت آن را بپوشید، چرا که نه آب می رود، نه شکلش را از دست می دهد، نه تغییر رنگ می دهد و نه چروک می شود که همواره نیاز به اتو داشته باشد. با توجه به این ویژگی ها، می توانید از این پارچه برای دوختن لباس های روزمره تان نیز استفاده کنید. پارچۀ شانتون را با استفاده از ماشین لباسشویی نیز می توانید بشویید، فقط یادتان باشد که دمای آب آن نباید بیشتر از سی درجه باشد؛ همچنین، سعی کنید پارچۀ شانتون را بعد از شست و شو، در معرض تابش مستقیم نور آفتاب قرار ندهید.


شانتون برای پوست های حساس

شانتون هوا را به خوبی از خود عبور می دهد؛ به همین دلیل، نوع طبیعی آن، گزینۀ بسیار خوبی برای اشخاص با پوست های حساس به شمار می رود؛ در ضمن، اگر جزو دسته ای هستید که خیلی عرق می کنند، این پارچه گزینۀ بسیار مناسبی برای شما به حساب می آید، چراکه تار و پود درشت و کنفی مانند آن، اجازه نمی دهد عرق کنید و احساس گرما آزارتان دهد. اگر هم عرق کنید، رطوبت آن خیلی زود از روی پارچه زدوده، و مانع از ایجاد هر گونه بویی می شود.

 این پست را به اشتراک بگذارید

5/5 - (15 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *