پارچۀ لمه و انواع آن

فهرست عناوین

لمه، پارچه ای شگفت انگیز با ویژگی های مثبت و منفی است. این پارچۀ زیبا، قدمتی به بلندای تاریخ دارد و در هر دورۀ زمانی، همراه با قشرِ خاصی از مردم بوده و پیام خاصی را منتقل کرده است؛ اما امروز، این پارچۀ زیبا و گرانبها تبدیل به جزو لاینفکِ مجالس و میهمانی های مردم سراسر جهان شده است.
معمولا وقتی به فکر تهیۀ لباس مجلسی یا پارچه برای دوختن لباس مجلسی هستیم، پارچۀ لمه از اولین پارچه هایی است که از ذهنمان می گذرد. در دنیای مدرن، پارچه لمه ای انواع مختلف دارد و وقتی به بازار مراجعه کنید با انواع پارچه های لمه رو به رو خواهید شد و در نتیجه، ممکن است سرگردان شوید. اگر انواع لمه پارچه و ویژگی هایشان را بشناسید، مسیر برایتان هموار خواهد شد و می توانید انتخابی درست انجام دهید. در این مطلب، به معرفی انواع پارچه لمه جدید خواهیم پرداخت. با تصویرگران پویااندیش همراه باشید!


پارچه لمه چیست؟

آیا می دانید لمه چیست؟لمه پارچه درخشان و براق است و قدمتی دیرینه دارد. از دیرباز، این پارچۀ زیبا درخشش را از انواع الیاف فلزی، از جمله مس، نقره و طلا گرفته است. برخی از انواع لمه را نیز با استفاده از نگین و اکلیل زینت می بخشند.
پیش از این، لمه مخصوص دوختن قشر مرفه بود؛ به عبارت دیگر، لمه جلوۀ مکنت و ثروت این اشخاص محسوب می شد؛ اما امروز، به لطف تکنولوژی، این پارچۀ زیبا به صورت انبوه تولید می شود و مردم از هر قشر و سطحی می توانند از آن برای دوختن انواع لباس مجلسی استفاده کنند. این پارچۀ پرطرفدار، جایگاه خاصی در میان طراحان مُد در سراسر جهان دارد و حتی مشهورترین بازیگران و سلبریتی ها نیز این پارچه را برای مراسم های مهم انتخاب می کنند.

 
و اما می رسیم به تولید پارچه لمه!

در تولید پارچه‌لمه از چه الیافی استفاده می شود؟ پارچه لمه انواع مختلفی دارد. برای تولید برخی از آن ها از الیاف طبیعی، از جمله پنبه، پشم و ابریشم استفاده می شود و در تولید برخی دیگر، از الیاف مصنوعی، مانند پلی استر و نایلون استفاده می شود؛ علاوه بر این ها، از الیاف فلزی نیز در بافت این پارچه استفاده می شود و درخشندگی این پارچه نیز عمدتا حاصل همین الیاف است.
 

 
انواع پارچه لمه

همان طور که گفتیم، پارچۀ لمه انواع مختلفی دارد و هر کدام از انواع پارچه لمه مجلسی، مواد تشکیل دهنده و بالطبع، ویژگی های مختلفی دارد. در ادامه، برخی از  پارچه های لمه را برخواهیم شمرد.

لمه شنی

یکی از انواع پارچه لمه، لمه شنی پرطرفدار و پرکاربرد لمه به شمار می رود و دانه هایی مانند دانه های شن در بافت خود دارد. این پارچۀ زیبا بسیار لطیف و راحت است و از آن برای دوختن انواع لباس مجلسی و حتی لباس عروس استفاده می شود.
لمۀ شنی در انواع طرح و رنگ ها در بازار موجود است؛ به علاوه، لمۀ شنی انواع مختلف دارد که برخی ضخیم تر هستند و برخی نازک تر.


ساتن لمه

ساتن لمه از شیک ترین انواع لمه به شمار می رود و همان طور که از اسمش پیداست، شبیه پارچۀ ساتن است. ساتن لمه ترکیبی از الیاف پلی استر و الیاف فلزی است و از پارچه های پرطرفدار برای دوختن انواع لباس مجلسی به شمار می رود.


لمه نایلونی

لمه نایلونی از گزینه های مناسب برای دوختن لباس های تنگ و جذب به شمار می رود، چرا که کشی است. لمه نایلونی از انواع لطیف و سبک لمه محسوب می شود و می توانید انواع طرح و رنگ آن را در بازار بیابید. این پارچه، سطحی درخشان دارد و از آن برای دوختن وسایل منزل نیز استفاده می کنند.

 
لمه نگین دار

و اما لمۀ نگین دار! این نوع لمه، همان طور که از نامش پیداست، با استفاده از نگین های زیبا آراسته می شود. این نوع لمه مخصوص دوختن لباس است و انواع پرطرفدار و بسیار شیک این پارچه به شمار می رود.


لمه فویل متالیک

لمه فویل متالیک از انواع مصنوعی پارچۀ لمه به شمار می رود و بسیار براق و درخشان است. از لمه فویل هم برای دوختن انواع لباس مجلسی استفاده می شود و هم برای دوختن وسایل منزل. برای تولید لمۀ فویل متالیک، از الیاف مصنوعی، مانند الیاف نایلونی و الیاف متالیک استفاده می شود. لمه فویل متالیک، بسیار ظریف، سبک و البته حساس است؛ وقتی لباسی از جنس لمه به تن دارید باید خیلی مراقب باشید که لباستان به جایی گیر نکند و نخ¬کش نشود.


لمه ریش دار

لمه ریش دار از انواع متفاوت لمه به شمار می رود و همان طور که از نامش پیداست، ریش هایی از آن آویزان است. این نوع لمه نیز حاصل الیاف پلی استر است و معمولا برای دوختن انواع لباس مجلسی و همچنین وسایل منزل از آن استفاده می شود. از این پارچۀ سبک و براق برای دوختن لباس رقص نیز استفاده می شود.
 


ویژگی های پارچه لمه

•    پشت پارچۀ لمه، کدر و روی آن درخشان است؛
•    لمه، براق و درخشان است؛
•     لمه، پارچه ای بسیار ظریف و سبک است؛
•    ضخامت لمه ها متفاوت از یکدیگر است؛ برخی از آن ها به آستر نیاز دارند و برخی دیگر هیچ گونه نیازی به آستری ندارند؛
•    لمه برای همۀ اندام ها مناسب است؛
•    لمه با قیمت های مختلف در بازار موجود است و شما با هر بودجه ای می توانید پارچۀ لمۀ دلخواهتان را خریداری کنید؛
•    پارچۀ لمه انواع مختلف دارد و همچنین، در طرح و رنگ های مختلف در بازار موجود است و شما با هر سلیقه ای، می توانید لمۀ دلخواهتان را بیابید؛
•    در جنس پارچه لمه، از الیاف فلزی استفاده می شود.


موارد استفاده از پارچه لمه

همان طور که مشاهده کردید، لمه از پارچه های بسیار شیک و لاکچری به شمار می رود و انواع مختلفی دارد. شما هر اندامی داشته باشید، چاق یا لاغر، می توانید برای دوختن لباس مجلسی تان از این پارچۀ زیبا بهره بگیرید. لمه پارچه ای بسیار پرکاربرد است و از آن برای دوختن انواع لباس زنانه، مانند پیراهن، شومیز، تاپ، شلوار و دامن، و همچنین دوختن انواع لوازم منزل، مانند پرده و رومیزی استفاده می شود.
گذشته از این ها، از این پارچۀ زیبا در زمینۀ هنر نیز استفاده می شود؛ به عنوان مثال، برای دوختن لباس رقص و لباس بازیگران تئاتر بهره می برند.


 
نحوۀ شست و شو و نگهداری پارچه لمه

لمه پارچه ای بسیار ظریف است و درخشندگی، مهم ترین مشخصۀ آن است؛ از این رو، هنگامِ شستشو، اتو کردن و نگهداری این پارچۀ لاکچری، ظرافت و درخشندگی آن را در ذهن داشته باشیم. همواره یادتان باشد که برخی مواد شوینده، درخشندگی و زیبایی این پارچه را از بین می برند؛ همچنین، حرارتِ اتو می تواند به الیافِ فلزی این پارچه آسیب بزند و از درخشندگی و زیبایی آن بکاهد؛ در نتیجه، بهتر است شستشوی لباس لمه را به خشکشویی بسپارید؛ در ضمن، در انتخاب خشکشویی نیز باید خیلی دقت کنید؛ لباستان را به یک خشکشویی بسپارید که پارچۀ لمه را خوب می شناسد و در شستشوی این پارچه تجربه دارد.

نکات زیر را رعایت کنید:

اگر لباس لمه تان چروک شده و مجبور به اتو کردنِ آن هستید، باید دو نکته را رعایت کنید:
•    درجه اتو را خیلی کم کنید.
•    لباس را به پشت برگردانید.
•    از پارچه ای به عنوان حایل میان پارچۀ لمه و اتو استفاده کنید تا کف اتو تماس مستقیم با سطح پارچۀ لمه نداشته باشد.
رعایت این سه مورد، احتمال آسیب دیدن پارچۀ لمه را به حداقل می رساند.
و اما در مورد نگهداری پارچۀ لمه!
 پارچۀ لمه را در جای مرطوب نگه ندارید، چرا که رطوبت به الیاف ِ فلزی این پارچه آسیب می زند و در نهایت، از درخشندگی آن می کاهد.

 این پست را به اشتراک بگذارید

4.6/5 - (18 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *