پارچه مناسب مانتو

فهرست عناوین

مانتو اهمیت بسیار زیادی در پوشش ما دارد، تا جایی که برای هر مراسمی، هر محیطی و طبعاً هر فصلی، مانتوهای متفاوتی داریم. کمدِ ما پُر از مانتوهای تابستانی، پاییزه، مجلسی، اسپرت، اداری و غیره است.
امروز، تنوع پارچه در بازار آنقدر زیاد است که می توانیم هر مانتوی متناسب با هر استایل و فصلی را با پارچۀ دلخواهمان بدوزیم. در این مطلب، به معرفی انواع پارچه برای دوختن پارچه می پردازیم تا پاسخی روشن به سوالِ متداول «برای مانتو چه پارچه ای بخرم» بدهیم.


انواع پارچه (گیاهی، حیوانی و مصنوعی)

پارچه ها، به طور کلی بر اساس الیاف به کار رفته در تولیدشان، به سه دسته تقسیم می شوند:
•    پارچه های گیاهی
•    پارچه های حیوانی
•    پارچه های مصنوعی
این الیاف، بسیاری از ویژگی های پارچه را مشخص می کنند. اگر این دسته بندی را بشناسید و با ویژگی هایشان آشنایی داشته باشید، به مراتب انتخاب پارچه برایتان آسان تر خواهد شد.


 
پارچه های گیاهی:

از پارچه های گیاهی می توان به پارچه های نخی، لینن، کنف و رامی اشاره کرد. این پارچه، چه خیس باشد، چه خشک، محکم است و الیاف آن، مقاومتش را در رطوبت از دست نمی دهد. این پارچه ها را می توانید، با خیال راحت بشویید و اتو بزنید؛ به طور کلی، نگهداری از آن ها بسیار آسان است.
این پارچه ها معمولاً سنگین هستند و رطوبت را نیز به خودشان جذب می کنند. از ویژگی های دیگر پارچه های گیاهی می توان به این نکته اشاره کرد که بعد از شست و شو، خیلی زود خشک نمی شوند؛ همچنین، پارچه های طبیعی، حشره ها را به سوی خود جذب نمی کنند؛ اما احتمال کپک زدنشان وجود دارد.

 
پارچه های حیوانی:

پارچه های حیوانی از الیاف ابریشمی، پشمی و مویی بافته می شوند. از معروف ترین پارچه های حیوانی می توان به کشمیر و آنگورا اشاره کرد. پارچه های حیوانی، به نسبت حجمشان، سبک هستند. این پارچه ها، رطوبت را نیز خیلی خوب به خودشان جذب می کنند.
از مزایای پارچه های حیوانی می توان به این نکته اشاره کرد که در برابر چروک شدن مقاوم اند و به این راحتی ها چروک نمی شوند. باید از پارچه های پشمی در برابر انواع حشرات مراقبت کنید؛ همچنین، در شست و شوی آن ها باید خیلی دقت به خرج دهید  و مراقب باشید؛ چه بهتر که شست و شو و اتو کشیدنِ آن ها را به خشکشویی بسپارید.

 
پارچه های مصنوعی:

پارچه های مصنوعی کاملاً متفاوت از پارچه های طبیعی هستند. برخی از پارچه های مصنوعی از سلولز گیاهی به دست می آیند؛ مانند ریون و استات، و برخی دیگر از مواد شیمیایی، مانند اکرلیک، نایلون و پلی استر. این الیاف به تقلید از الیاف طبیعی ساخته شده اند. بسیاری از پارچه های طبیعی، بسیار بادوام هستند، رطوبت را به خود جذب می کنند، بسیار منعطف اند و خیلی زود به خود رنگ می گیرند. نگهداری از بسیاری از این پارچه های مصنوعی بسیار آسان است و شما می توانید با خیال راحت آن ها را بشویید و اتو بزنید.


انواع پارچه برای دوختن مانتو

انتخاب پارچه از مهم ترین مراحل دوخت هر لباسی است و مانتو، مهم‌ ترین عنصر پوشش ما نیز از این قاعده مستثنی نیست. اگر پارچه ها و ویژگی هایشان را بشناسیم، می توانیم پارچه ای کاملاً متناسب با مدل مورد نظرمان تهیه کنیم؛ از سوی دیگر، اگر پارچه را بدون شناخت خریداری کنیم، ممکن است علاوه بر اینکه هیچ تناسبی با مدل مورد نظر ما ندارد، ویژگی های پارچۀ مطلوب ما را نیز نداشته باشد و در نتیجه، هیچ وقت نتوانیم از پوشیدن لباسمان لذت ببریم. در ادامه، انواع پارچه برای دوختن مانتو و ویژگی هایشان را برایتان خواهیم گفت.  


لینن

لینن پارچه ای گیاهی است و بیش از ده هزار سال قدمت دارد. این پارچه، بسیار شیک و راحت است و از بهترین و پرطرفدارترین پارچه ها برای دوختنِ مانتو به شمار می رود. لینن از گیاه کتان به دست می آید و بسیار بادوام است. این پارچۀ منحصربه فرد می تواند بیست برابر وزن خودش آب را جذب کند.
با استفاده از این پارچۀ گیاهی، می توانید انواع مانتوهای به روز و شیک را بدوزید. لازم به ذکر است که لینن از پارچه های گران به شمار می رود؛ اما با توجه به دوام بالا و زیبایی خاص و خیره کننده اش، ارزش هزینۀ بالا را نیز دارد. لینن باعث ایجاد خارش و حساسیت روی پوست نمی شود؛ از این رو، از بهترین گزینه ها برای اشخاص با پوست های حساس به شمار می آید.

 
رامی

رامی پارچه ای گیاهی و بسیار بادوام است. رامی در مقایسه با پارچۀ پنبه ای و لینن، بسیار بادوام تر است. این پارچه، رطوبت را خیلی خوب به خودش جذب می کند و همچنین، خیلی زود به خود رنگ می گیرد.
این پارچه نیز گزینۀ بسیار مناسبی برای دوختن مانتو به شمار می رود. رامی در برابر انواع باکتری و حشرات لیمن است، همچنین، زود به خود لکه نمی گیرد. این پارچه را می توانید، با خیال راحت با آب داغ نیز بشویید، چرا که نه آب می رود و نه شکلش را از دست می دهد؛ اما یادتان باشد که این پارچه زود چروک می شود؛ از این رو، اگر دوست ندارید مانتوتان چروک شود، دور پارچۀ رامی را خط بکشید.


پارچۀ ابریشمی

 پارچۀ ابریشمی، بادوام ترین و محکم ترین پارچه در سراسر جهان است. این پارچۀ شیک و زیبا، از پیلۀ کرم ابریشم به دست می آید و پارچه ای بسیار شیک و زیبا است.
این پارچه برای فصول گرم و سرد سال مناسب است، چرا که هم می تواند شما را گرم کند و هم می تواند شما را خنک نگه دارد. این پارچۀ درخشان و زیبا، گزینۀ بسیار مناسبی برای دوختنِ انواع مانتوی مجلسی به شمار می رود.


 
پارچۀ پنبه ای

پارچۀ پنبه ای از مشهورترین و محبوب ترین پارچه های طبیعی به شمار می رود. این پارچه از سه هزار سال پیش از میلاد مسیح تا به امروز، همراه بشر بوده و بسیار نرم، لطیف و بادوام است؛ در ضمن، این پارچه، گزینۀ بسیار خوبی برای اشخاص با پوست های حساس است و همچنین شست و شوی آن بسیار آسان است.
با استفاده از پارچۀ پنبه ای، می توانید خنک ترین و رنگارنگ ترین مانتوها را برای فصول گرم سال بدوزید و از زیبایی و راحتی آن لذت ببرید.


 
دنیم

مانتوی دنیم یا جین، درست مانند شلوار جین، همواره طرفداران خودش را داشته و هرگز به طور کامل از دنیای مُد محو نشده است. پارچۀ دنیم از پارچه های بادوام به شمار می رود و بسته به ضخامتش، هم برای فصول گرم سال مناسب است و هم برای فصول سرد سال. شست و شو و نگهداری از این پارچه، بسیار آسان است و شما می توانید همواره آن را با خیال راحت بشویید و حتی از آن به عنوان مانتو پراستفاده و روازنه تان استفاده کنید.

 
ویسکوز

ویسکوز از خانوادۀ ریون است و آن را به ابریشم مصنوعی می شناسند. این پارچه در اواخر قرن نوزدهم، تولید شد و در واقع، جایگزینی ارزان برای پارچۀ ابریشمی بود. در تولید این پارچه، از الیاف سلولزی استفاده می کنند؛ در واقع، این پارچه نیمه مصنوعی است. این پارچه هوا را به خوبی از خود عبور می دهد و رطوبت را نیز به خوبی به خود جذب می کند. این پارچه بسیار لطیف و نرم است و گرما را نیز در خود ذخیره نمی کند؛ از این رو، باعث می شود احساس گرما نکنید. این پارچۀ بادوام، قیمت مقرون به صرفه ای نیز دارد و در طرح و رنگ های گسترده در بازار موجود است.
پارچۀ ویسکوز، پس از شست و شو، آب می رود؛ به همین دلیل، باید آن را پیش از دوختن بشویید، اجازه دهید خشک شود، سپس به سراغ دوختن بروید؛ در ضمن، این پارچه مستعد چروک شدن نیز هست؛ بنابراین، اگر دوست دارید مانتویتان هیچ وقت چروک نشود و زحمت اتو کردن نداشته باشید، بهتر است به سراغ ویسکوز نروید؛ در ضمن، الیافِ مرطوب پارچۀ ویسکوز، بسیار سست هستند و وقتی این پارچه مرطوب است، باید خیلی مراقبش باشید.

 
مخمل

مخمل یکی دیگر از پارچه های مناسب برای دوختنِ مانتو است. قدمت مخمل به قرن چهاردهم بازمی گردد و خاستگاه آن شرق آسیا است. این پارچه، رفته رفته، از طریق جادۀ ابریشم، به اروپا نیز راه پیدا کرد. این پارچۀ لطیف و بادوام، نسبتاً گران قیمت است و معمولاً از آن برای دوختنِ مانتوهای مجلسی استفاده می کنند. البته نوع مصنوعی آن گران نیست؛ اما مخمل طبیعی، ارزان است.

 سخن آخر

حال که تا حدودی با جنس های متفاوت و کاربردهایشان آشنا شدید، با آسودگی بیشتری می توانید پارچه مورد نظرتان را انتخاب کنید و از به تن کردن آن لذت ببرید.  

 این پست را به اشتراک بگذارید

5/5 - (16 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *