انواع پارچه برای لباس مجلسی

فهرست عناوین

امروزه تنوعِ پارچه در بازار، شگفت انگیز است؛ به عبارتی، برای هر لباسی که اراده کنید، می توانید پارچۀ دلخواهتان را بیابید؛ از لباس زمستانی گرفته تا انواع لباس مجلسی شیک و زیبا! اما این تنوع، با همۀ خوبی هایی که دارد، کمی کار را سخت می کند، چرا که باید انواع پارچه ها را بشناسید و تا حدی با ویژگی هایشان آشنا باشید تا بتوانید پارچۀ متناسب با لباس مورد نظرتان را پیدا کنید. مسئلۀ انتخابِ پارچه، در مورد لباس مجلسی اهمیت زیادی پیدا می کند، چرا که انتخابِ غلط باعث می شود مدل زیبای لباستان اصلاً دیده نشود و در نتیجه، نتوانید لباس دلخواهتان را در مراسمی که حتماً خیلی هم برایتان مهم است، به تن کنید؛ اما نگران نباشید! با شناختِ انواع پارچه و ویژگی هایشان، می توانید پارچۀ متناسب با مدلتان را انتخاب کنید و از پوشیدنِ آن لذت ببرید.
در این مطلب، انواع پارچه برای لباس مجلسی را معرفی خواهیم کرد و به شرحِ ویژگی های هر کدام خواهیم پرداخت. با تصویرگران پویااندیش همراه باشید!

ارگانزای ابریشمی

ارگانزای ابریشمی، پارچه ای بسیار زیبا با بافت های درشت است. این پارچه، از گزینه های بسیار مناسب برای دوختنِ لباس های مجلسی خاص است؛ اما یادتان باشد که دوختنِ این پارچه، اصلاً کار آسانی نیست؛ از این رو، اگر خیاط تازه کار هستید، بهتر است به سراغ این پارچه نروید و اگر خواستید این پارچه را انتخاب کنید، حتماً دوختنِ آن را به خیاط زبردست بسپارید.
ارگانزای ابریشمی در عین ظرافت، بسیار بادوام است. از این پارچه برای دوختنِ لباس عروس نیز استفاده می شود.


چارموس

چارموس، پارچه ای بسیار ظریف و زیبا ، با بافتِ ساتن است. این پارچه، بسیار سبک و لخت است و ظاهری بسیار درخشان دارد، درست مثل پارچۀ ساتن. نوع ابریشمی چارموس، در مقایسه با انواع مصنوعی آن، گران تر و زیباتر است؛ اما چارموس مصنوعی، دوام بیشتری دارد و شست و شوی آن نیز آسان تر است و چندان نیاز به مراقبت ندارد.
می توانید از این پارچۀ لطیف و بسیار شیک برای دوختنِ انواع لباس مجلسی استفاده کنید. فقط یادتان باشد که دوختنِ چارموس، کارِ آسانی نیست؛ از این رو، اگر هنوز در خیاطی خبره نیستید، بهتر است این پارچه را انتخاب نکنید.
 

ژورژت

ژرژت، پارچه ای بسیار نازک و سبک است. این پارچه برخلاف پارچۀ ابریشمی، ظاهری کدر دارد و از این رو، گزینۀ بسیار مناسبی برای کسانی است که پارچه های براق را دوست ندارند. ژرژت با ضخامت و وزن های مختلف در بازار موجود است و می توانید بسته به سلیقه و نوع کاربردتان، پارچۀ ژرژت مورد علاقه تان را در بازار پیدا کنید. ژرژت نیز از آن دست پارچه هایی است که دوختنشان کار دشواری است؛ از این رو، بهتر است دوختنِ آن را به خیاطی ماهر بسپارید. 
جالب است بدانید که ژرژت از پرکاربردترین پارچه ها در دنیای مُد به شمار می رود و بسیاری از معروف ترین طراحان مُد ترجیح می دهند که مدل هایشان را روی پارچۀ ژرژت پیاده کنند.


 
شیفون

شیفون از ظریف ترین پارچه ها است و در ابتدا، فقط با استفاده از الیافِ ابریشمی تولید می شد؛ اما امروزه با الیاف دیگر نیز تولید می شود. 
شیفون، در مقایسه با پارچۀ ژورژت، بسیار نازک تر و لطیف تر است. این پارچۀ ظریف و لطیف، از پراستفاده ترین پارچه ها برای دوختنِ انواع لباس مجلسی و لباس شب به شمار می رود.
شیفون، پارچه ای لیز است و هنگام بُرش زدن و دوختن، خیلی زود از زیر دستتان سُر می خورد؛ از این رو، اگر خیاطی تازه کار هستید، بهتر است این پارچه را انتخاب نکنید.

 
مخمل

مخمل، پارچه ای بسیار نرم و لطیف است. این پارچه نیز از پارچه های لاکچری و شیک به شمار می رود و در دوختنِ انواع لباس مجلسی، برای هر سنی کاربرد دارد. پارچۀ مخمل از آن پارچه هایی است که انواع و اقسامش، با قیمت های متفاوت در بازار وجود دارد؛ از این رو، باید مدلتان را بشناسید و پارچۀ مخمل متناسب با آن را پیدا کنید.
برخی از پارچه های مخمل، نازک تر هستند و برخی ضخیم تر؛ برخی سنگین اند و برخی سبک؛ و برخی زبر و خشن و برخی دیگر، نرم و لطیف اند؛ در ضمن، یادتان باشد که برخی از پارچه های مخمل با الیاف مصنوعی تولید می شوند و برخی دیگر با الیاف طبیعی، که بالطبع، گران ترند؛ نکتۀ دیگر اینکه، اگر می خواهید لباس هندی بدوزید، پارچۀ مخمل را از یاد نبرید.


 
 
پارچۀ ریون

 پارچۀ ریون یکی دیگر از گزینه های مناسب برای دوختنِ لباس مجلسی به شمار می رود. این پارچۀ پرکاربرد، بسیار نرم و لطیف است و با وجود اینکه عمدتاً با استفاده از الیاف سلولزی تولید می شود، ظاهری شبیه به ظاهر پارچه های ابریشمی دارد. اگر به دنبال پارچه ای با قیمت مقرون به صرفه و ظاهری زیبا هستید، پارچۀ ریون را از یاد نبرید؛ همچنین، دوختنِ این پارچه بسیار آسان است.


 
لیوسل

لیوسل یکی از انواع ریون به شمار می رود و در عین لطافت، بسیار بادوام است. این پارچه از گزینه های مناسب برای دوختنِ انواع لباس مجلسی به شمار می رود. اگر به دنبال پارچه هایی هستید که چروک نمی شوند، لیوسل را از یاد نبرید.


 
استات

 
استات از پارچه های نیمه طبیعی به شمار می رود و معمولاً از ترکیبِ سلولز با ابریشم، پنبه یا پشم تولید می شود. این پارچه نیز، مانند بسیاری از پارچه های مجلسی دیگر، بسیار لطیف و درخشان است.
این پارچه پس از شست و شو، خیلی زود خشک می شود؛ اما یادتان باشد که استات، پارچۀ چندان بادوامی نیست و ممکن است زود پاره شود؛ در ضمن، این پارچه مقاومت چندانی در برابر گرما و حرارت ندارد؛ از این رو، نباید آن را با دمای بالا اتو بزنید.  

ساتن

و اما ساتن! این پارچۀ براق و زیبا، در ابتدا فقط با استفاده از الیاف ابریشمی تولید می شده است؛ اما امروزه، برای تولید آن از مواد دیگر نیز استفاده می کنند. از این پارچۀ زیبا برای انواع پیراهن مجلسی، لباس عروس، دامن، شومیز و حتی کراوات استفاده می شود.


 
ساتن دوشس

ساتن دوشس، همان‌ طور که از نامش پیداست، یکی از انواع ساتن است. این پارچۀ نرم و لطیف، با استفاده از الیاف ابریشمی تولید می شود و ظاهری شبیه به پارچۀ چارموس دارد.
ساتن دوشس از پارچه های سنگین به شمار می رود؛ اما دوختنِ آن کار سختی نیست؛ هرچند، یادتان باشد که جای سوزن روی آن می ماند؛ از این رو، باید آن را با ظرافت و احتیاط تمام بدوزید. ساتن دوشس از پارچه های گران قیمت به شمار می رود.


 
کرپ

اگر به دنبال پارچه ای می گردید که اصلاً چروک نشود، کرپ را در اولویت قرار دهید. بُرش زدن و دوختنِ این پارچه اصلاً کار سختی نیست و حتی اگر تازه کار نیز باشید، می توانید مدل مورد نظرتان را بدون هیچ دردسری، روی پارچۀ کرپ پیاده کنید.
این پارچۀ پُر استفاده، انواع مختلفی دارد و شما می توانید با توجه به خواسته و مدل لباستان، پارچۀ کرپ مناسبی را تهیه کنید.


 
لاکرا

لاکرا، پارچه ای کشی و بسیار بادوام است و از گزینه های مناسب برای دوختنِ لباس مجلسی به شمار می رود. می توانید از این پارچۀ لَخت و سبک برای دوختنِ انواع پیراهن های تنگ و گشاد استفاده کنید.


 
توری

پارچۀ توری، پارچه ای بسیار ظریف و لطیف است و از گزینه های پرکاربرد برای دوختنِ انواع لباس مجلسی به شمار می رود.
برخی، کلِ لباسشان را با استفاده از پارچۀ توری می دوزند و برخی دیگر از این پارچه فقط برای آراستنِ قسمتی از لباسشان بهره می برند؛ همین افزودنِ تور به لباس نیز جذابیتِ خاصی به آن می بخشد. از این پارچه برای دوختنِ لباس عروس نیز استفاده می شود.

 
ویسکوز

ویسکوز یکی دیگر از انواع ریون نیمه طبیعی است. این پارچه، بسیار نرم و لطیف است و ظاهری بسیار شیک و لاکچری دارد؛ از این رو، گزینه ای مناسب برای دوختن لباس مجلسی به شمار می رود. اگر لباسی مجلسی برای فصل تابستان می خواهید، می توانید ، با خیال راحت ویسکوز را  انتخاب کنید. این پارچه، هوا را از خود عبور می دهد و رطوبت را به خود جذب می کند؛ از این رو، اصلاٌ نمی گذارد گرما آزارتان دهد. ویسکوز پارچه ای سبک و لطیف، و در عین حال، بادوام است.
اگر به دنبال پارچه ای زیبا و مقرون به صرفه هستید، ویسکوز را فراموش نکنید! رنگ بندی این پارچه، بسیار متنوع است و شما با هر سلیقه ای می توانید رنگ دلخواهتان را بیابید.
 فقط یادتان باشد که ویسکوز، به طور کلی مستعد چروک شدن است و بعد از شست و شو نیز حتماً چروک می شود؛ در ضمن، یادتان باشد که این پارچه وقتی مرطوب است، الیافش سست می شود و ممکن است خیلی زود آسیب ببیند.

 این پست را به اشتراک بگذارید

5/5 - (16 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *