برای طراحی لباس از کجا شروع کنم ؟ فیلم جذاب طراحی لباس

فهرست عناوین

طراحی لباس از حوزه های جذاب و پویا به شمار می رود که همواره در حال تغییر و تحول است. در عرصۀ طراحی لباس، رقابت چشمگیری وجود دارد و برندگان این رقابت تنگاتنگ، کسانی هستند که به خوبی آموزش دیده اند، به خوبی مطالعه کرده اند و همواره به روز هستند و با تغییر و تحولات دنیای مد پیش می روند. فرقی نمی کند بخواهید طراحی لباس را به عنوان یک حرفه انتخاب کنید یا اینکه صرفاً به آن علاقه مند هستید و می خواهید بیاموزیدش، در هر صورت، باید بدانید که مسیری طولانی، اما شگفت انگیز و پرهیجان را پیش رو دارید و حضور در کلاس های مناسب و بهره بردن از اساتید مجرب این حوزه، می تواند این مسیر طولانی و پر پیچ و خم را برایتان هموار و دلچسب کند. در این مطلب، هر آنچه لازم است در مورد طراحی لباس، نحوۀ ورود به این حوزه و کسب در آمد از طریق آن بدانید را برایتان خواهیم گفت.
برای دانستن نکات ظریف طراحی لباس، با این بخش جذاب تصویرگران پویااندیش همراه باشید!


چگونه لباس طراحی کنیم؟

در ابتدای کار، این سوال مطرح می‌شود که «چگونه لباس طراحی کنیم؟» برای طراحی لباس، باید اصول و قواعد مربوط به این حوزه را بشناسید و تسلط کافی به آنها پیدا کنید. در ادامه، ابزارها و مهارت های لازم برای طراحی لباس را به شما معرفی خواهیم کرد.


1.  طراحی یاد بگیرید!

شاید باورتان نشود، اما بلد بودن طراحی، تاثیری شگفت انگیر در موفقیت حرفه طراحی لباس دارد؛ البته وقتی می گوییم طراح لباس باید طراحی کردن بلد باشد، اصلاً منظورمان این نیست که طراح لباس باید یک تصویرساز ماهر باشد، بلکه آشنایی متوسط با طراحی کافی است؛ هرچند، اگر طراحی را حرفه ای بیاموزید، از رقیبانتان سبقت می گیرید؛ در واقع، به عنوان یک طراح لباس، باید بتوانید طرح ذهنی تان را روی کاغذ پیاده کنید!
رسیدن به این سطح از مهارت در طراحی، اصلاً کار سختی نیست؛ تنها نیازمند هدف، اشتیاق، انگیزه، تمرین و تکرار است! یادتان باشد که تمرین، مهم¬ترین قسمت یادگیری هر مهارت به شمار می رود. کافی است روزی نیم ساعت تا یک ساعت، به طراحی بپردازید تا بتوانید حسابی ماهر شوید و از پس کارتان بربیاید.

 
2.  خیاطی یاد بگیرید.

یادتان باشد حتی اگر قرار نیست خودتان طرح هایتان را روی پارچه پیاده کنید و آن ها را بدوزید، باز هم باید با خیاطی آشنا باشید. آشنایی با این هنر می تواند به پرورش خلاقیت شما در حوزۀ طراحی لباس کمک کند.
در مقام طراح لباس، باید اصول ترسیم الگوی لباس را به خوبی بشناسید؛ در واقع، باید بدانید که یک لباس از چه قسمت هایی تشکیل شده است و این قسمت ها چگونه در کنار یکدیگر قرار می گیرند. شناخت الگو به شما کمک می کند تا بتوانید طراحی لباس را تبدیل به مراحل مختلف کنید و در نهایت، آن را قدم به قدم انجام دهید.
 

 
3.  نظریه های طراحی لباس را بشناسید.

اگر می خواهید طرح های خلاقانه ای خلق کنید، باید تئوری های طراحی را به خوبی بشناسید. شناخت این تئوری ها به شما کمک می کند تا بتوانید مانند یک طراح لباس فکر کنید.
لازم نیست خودتان را به مطالعۀ طراحی مد محدود کنید. اصول نظریۀ طراحی در همۀ رشته ها وجود دارد. شاید باورتان نشود؛ اما مطالعۀ تایپوگرافی (Typography) نیز می تواند در حوزۀ طراحی مد به شما کمک کند.


 
4.  دنیای مد را بشناسید.

برای ورود به حیطۀ طراحی لباس و ماندگاری در فضای پر رقابت آن، باید دنیای مد را به خوبی بشناسید. شاید فکر کنید خیلی خوشتیپ و باسلیقه هستید و همین برای طراح لباس شدن کافی است؛ اما باید بدانید که این طور نیست. طراحان حرفه ای، هنر طراحی لباس و اصول مربوط به آن را به خوبی می شناسند و علاوه بر آن، از دنیای مد و تغییرات آن نیز به خوبی آگاه هستند.
اگر می خواهید طراحِ لباسِ موفق و به روزی باشید، باید همواره پیگیر ران وی های فصلی و همۀ اتفاقات دنیای مد باشید. علاوه بر این، شناخت تاریخچۀ مد و مطالعه پیرامون آن هم می‌تواند کمک بزرگی به شما کند؛ در واقع، تاریخچۀ مد و شناخت انواع سبک های موجود در طول تاریخ مد، گویای دلیل وجود سبک ها و مدهای امروزی است.
 
 

5.  تکنولوژی را از یاد نبرید.

برای طراحی لباس، باید با تکنولوژی همراه شوید، چرا که این پدیده، حوزۀ طراحی لباس و مد را نیز تحت تاثیر قرار داده است. امروز، ابزارهای متعددی برای طراحی لباس وجود دارد. علاوه بر شناخت کتاب های طراحی و چرخ خیاطی، باید با نرم افزارهایی مانند ادوبی فتو شاپ (Adobe Photoshop) و ادوبی ایلاستریتور (Adobe Illustrator) نیز آشنایی داشته باشید
. Linda.com یا Tuts+ نیز منابع آنلاین بسیار ارزشمندی برای طراحی لباس به شمار می روند. تکنولوژی می تواند در طراحی نیز به شما کمک کند؛ به عنوان مثال، می توانید به جای کاغذ، به سراغ تبلت های قلم دار بروید و طرحتان را به جای کاغذ، روی تبلت پیاده کنید.
آنچه تا به اینجا خواندید، ابزارهای اولیۀ طراحی لباس به شمار می روند. پس از آشنایی با این ها، به سراغ مراحل جذاب تر می رویم.


1.  منابع الهامتان را پیدا کنید.

باید بدانید چه چیزی شما را به سوی طراحی لباس سوق می دهد؟ چه چیزی شوق خلق کردن را در شما می آفریند. شاید یک پارچه، یا یک مدل لباسی که در اینستاگرام می بینید یا یک رنگ بندی خاص،  بتواند اشتیاق طراحی لباس را در شما ایجاد کند.
سعی کنید به سراغ حوزه های دیگری، مانند عکاسی، تاریخ و نقاشی نیز بروید و در مورد آن ها مطالعه کنید. این حوزه ها نیز می توانند منبع الهامتان باشند و شوق طراحی و نوآوری را در شما ایجاد کنند.

2.  پارچه ها را بشناسید.

برای طراحی لباس، باید پارچه های مختلف را بشناسید تا بتوانید مدل هایتان را متناسب با پارچه ها طراحی کنید؛ به عنوان مثال، باید بدانید مدلی که دارید طراحی می کند برای پارچۀ لَخت مناسب است یا پارچۀ آهاردار، یا اینکه بهتر است چه مدل هایی را روی پارچه هایی مانند حریر و ساتن پیاده کنید.
 
 

 
3. طرحها و رنگها را بشناسید.

اگر طرح ها و رنگ ها را به خوبی بشناسید و نحوۀ استفاده از آنها را بلد باشید. این شناخت تاثیر شگرفی بر طراحی کار شما خواهد داشت. اگر چرخۀ رنگ ها بشناسید، می توانید رنگهای مناسب را در کنار یکدیگر قرار دهید و با ترکیب رنگهای مناسب، طراحی شگفت انگیزی را انجام دهید.
حوزۀ طراحی لباس بسیار گسترده است و محدود به همین چند نکته نمی شود؛ اما لازم نیست نگران باشید، چرا که با شرکت در کلاس های طراحی لباس و با یادگیری اصول و فوت و فن های این هنر جذاب، می توانید با این دنیای گسترده آشنا شوید.
در واقع، در کلاس های طراحی لباس، طراحی انواع لباس را یاد می گیرید، از زیرپوش و لباس خواب گرفته تا انواع لباس های رسمی و مجلسی. در واقع، در این کلاس ها می توانید حوزۀ علاقه تان را بشناسید و روی همان نیز متمرکز شوید.  
 
 

کسب درآمد از طراحی لباس

هر برندی داستان و خاستگاهی دارد. شاید برخی از برندهایی که امروز جایگاه ویژه ای را در بازار به خودشان اختصاص داده اند، از اتاق کار طراحی در خانه طراح بیرون آمده باشند! شاید در گذشته، یک طراح لباس برای معرفی کارهایش و کسب درآمد از طراحی لباس، دشواری هایی را پیش روی خود می دید، اما در دنیای مدرن، به لطف تکنولوژی، حتی می توان از طریق یک فروشگاه اینترنتی کوچک یا حتی یک صفحۀ اینستاگرام، کارهایتان را به دیگران معرفی کنید و از طریق طراحی لباس، کسب درآمد قابل توجهی داشته باشید. فقط کافی است آموزش دیده و حرفه ای باشید. اگر می خواهید در بازار طراحی لباس موفق باشید و از این طریق کسب درآمد کنید، باید نکات زیر را در نظر داشته باشید:


1.  نیاز بازار را شناسایی کنید:

یادتان باشد که موفقیت در حوزۀ طراحی لباس، در خلاء شکل نمی گیرد و شما، به عنوان یک طراح، باید بازار را به خوبی بررسی کنید و نیازهای آن را بشناسید. باید بدانید که در حال حاضر، چه مدل ها و طرح هایی در بازار وجود دارد و شما می توانید چه چیزی به آن اضافه کنید.

 
2.  برنامۀ کسب و کار بچینید:

باید از خودتان بپرسید که هدف نهایی طرح مورد نظرتان چیست؟ می خواهید آن را در کدام منطقۀ جغرافیایی به فروش برسانید؟ اگر چنین سوالاتی را از خوتان بپرسید، مسیرتان زودتر روشن خواهد شد.


 
3. مخاطب هدف را بشناسید:

باید مخاطب یا مشتری هدفتان را بشناسید. اگر مخاطب هدفتان را نشناسید، حتی اگر درخشان ترین طراحی را نیز انجام داده باشید، نمی توانید به هدفتان دست پیدا کنید.

 
4. اولین طرح ها:

یادتان باشد اولین طرح هایی که در مقام طراح لباس به بازار ارائه می دهید، نقش قابل توجهی در معرفی شما به عنوان طراح دارد. هنگام طراحی لباس، به «قابل دستیابی» و «ایده آل» بودن طرحتان فکر کنید؛ در واقع، طرح شما باید با قیمتی مناسب، قابل پیاده سازی باشد.


5.  تولیدی لباس پیدا کنید:

در مقام طراح، می توانید با تولیدکننده ها نیز همکاری مستقیم داشته باشید و طرحتان را به آن ها بفروشید. برای این کار، هم می توانید به دنبال تولیدی های لباس در ایران بروید و هم سری به تولیدی های لباس در دیگر کشورها، مانند چین، سریلانکا و بنگلادش بزنید.
معمولا طراحان تازه کار از ایمیل برای برقراری ارتباط با تولیدی های خارجی استفاده می کنند. یادتان باشد قرار نیست طرح های شما در تولید انبوه تولید شود؛ حتی می توانید طرحتان را به اندازۀ فروش یک بوتیک خاص تولید کنید. از همکاری با تولیدی ها و تیم های کوچک نترسید. برای شروع، می توانید به سراغ این موارد رفته، و رفته رفته، به سراغ گزینه های بزرگ تر و شناخته شده تر بروید.
 
 


6.  بازاریابی یا مارکتینگ را از یاد نبرید:

از روش های مختلف برای بازاریابی طرح هایتان استفاده کنید؛ به عنوان مثال، اینستاگرام می تواند پلتفرم بسیار مناسبی برای بازاریابی باشد.  

 
چگونه طرح های لباس خود را بفروشیم؟

و اما چگونه طرح های لباس خود را بفروشیم؟ راه های متعددی برای فروش طرح ها وجود دارد:


1.  از طرح هایتان عکس بگیرید و بدین طریق، آنها را ثبت کنید.

در این مرحله از کار، عکاسی اهمیت زیادی پیدا می کند. سعی کنید عکس های با کیفیت و اصولی بگیرید. از این طریق، می توانید طرح هایتان را عرضه کنید و در نهایت، آنها را به فروش برسانید
. به یاد داشته باشید که علاوه بر نمایش تنوع کارهایتان، باید به دیگران نشان دهید که در طراحی لباس، زاویۀ دید و نگاه منحصربه فردی دارید. طرح های موجود در مجموعۀ شما باید بیانگر نگاه منحصربه فرد و خلاقیت تان باشند.


2.  بوتیک ها و فروشگاه ها

 به دنبال بوتیک ها و فروشگاه هایی باشید که لباس هایی شبیه به طرح های شما می فروشند. حتی می توانید به سراغ فروشگاه های آنلاین نیز بروید.

3.  وب سایت راه اندازی کنید.

اگر می خواهید طرح هایتان را به دیگران بفروشید، همۀ دنیا باید نبوغ شما را بشناسند.
امروز، هر کسی می توانید وب سایتی جذاب طراحی کند و از این طریق، هنر و نوآوری اش را به نمایش بگذارد. البته، باید تمرکزتان را روی طراحی لباس بگذارید، نه طراحی وب سایت و آراستن آن!

 
4.  برندسازی کنید.

در شبکه های اجتماعی فعالیت کنید و صفحه ای مختص به کار طراحی لباس راه اندازی کنید؛ به عنوان مثال، توئیتر، فیسبوک و اینستاگرام می توانند نقاط بسیار خوبی برای شروع باشند.
به عنوان یک طراح، فروش و تبلیغ کارتان را به تعویق نیندازید، هرچه سریع‌تر، به فکر شروع باشید؛ به عبارت دیگر، کمال گرایی را کنار بگذارید!

 
سخن اخر

همان طور که تا به اینجا مشاهده کردید، طراحی لباس، هنری بسیار جذاب است و برای کسب مهارت در این هنر، باید مسیر طولانی و پر تجربه ای را طی کنید. در واقع، شما باید طراحی آموزش دیده باشید و خم و چم های طراحی لباس را به خوبی بشناسید تا بتوانید به عنوان طراحی کاربلد و ماهر، به دنبال ساختن مسیر شغلی تان باشید. طراحی لباس، فوت و فن های مختص به خودش را دارد و شما با مراجعه به موسسه ای معتبر و آموزش دیدن زیر نظر اساتید حرفه ای، می توانید به ریزه کاری ها و فوت و فن های این هنر  تسلط پیدا یابید و لباس هایی متفاوت و اصولی طراحی کنید.
در واقع، از این طریق، می توانید نبوغتان را بشناسید و آن را به نمایش بگذارید. همیشه به یاد داشته باشید که در آغاز مسیر یادگیری طراحی لباس و همچنین، در آغاز فعالیت حرفه ای، با چالش هایی مواجه خواهید شد. آگاه باشید که این‌ چالش ها و موانع ،کاملاً طبیعی هستند و اگر در مواجهه با آنها جا نزنید، می توانید تا انتهای این مسیر شگفت انگیز را با موفقیت بپیمایید و حتی در سراسر مسیر، لذت ببرید!
از این هنر بی نظیر و پولساز لذت ببرید و نهایت استفاده را بکنید!

 این پست را به اشتراک بگذارید

4.9/5 - (16 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *