کت واک (Cat Walk) یا ران وی (Runway)

فهرست عناوین

کت واک ها مراسم های باشکوهی هستند که همواره عدۀ زیادی در سراسر جهان، برای انتخاب نوع پوشش شان، بی صبرانه منتظر برگزاری آن ها هستند. در کت واک های باشکوه دنیای مد، اشخاص مهم و اثرگذار جهان مد حضور پیدا می کنند تا جدیدترین آثار طراحان را در قامت استانداردترین مدل های جهان مشاهده کنند؛ اما مخاطبان کت واک ها فقط محدود به حاضران در مراسم نمی شود، بلکه عده ای نیز می آیند تا حاصل زحمت و خلاقیت طراحان را به نظر مردم سراسر جهان برسانند؛ اما کت واک ها چه اهمیتی دارند و دلیل این همه توجه چیست؟
در این مطلب، هر آنچه باید در مورد کت واک و مدل های کت واک بدانید را برایتان خواهیم گفت. با تصویرگران پویااندیش همراه باشید!

خاستگاه کت واک یا ران وی

کت واک، پدیده ای مربوط به قرن بیست و یکم و دنیای ما نیست، بلکه قدمت آن فراتر از این هاست. در اوایل قرن بیستم، طراحان آینده نگر و نامدار، به فکر راه جدیدی برای بازاریابی و ارائۀ آثارشان افتادند و در نهایت، به برگزاری کت واک رسیدند. در اوایل پیدایش این گونه مراسم ها، مردمی از طبقۀ اشراف حضور پیدا می کردند و عکاسان نیز برای تهیۀ گزارش می آمدند. رفته رفته، وقتی اثرگذاری برگزاری چنین مراسم هایی به همگان اثبات شد، طراحان برجسته و خانه های مد تصمیم گرفتند این ایونت ها را در تاریخ های مشخص برگزار کنند تا اشخاص بتوانند برای حضور در آن ها برنامه ریزی کنند. در حال حاضر، هر سال مدل های کت واک جدیدترین طرح های طراحان را به تن می کنند و آن ها را پیش چشم حضار و جهانیان به نمایش می گذارند. این شیوۀ اثرگذار بازاریابی، جایگاه مهمی در دنیای مد دارد و هر ساله، هزینه های گزافی نیز صرف برگزاری آن می شود؛ اما اثرگذاری آن به قدری است که هیچ طراح و منتفعی، نمی تواند از آن چشم پوشی کند.


 مدل کت واک و ویژگی های او

مدل ها کت واک اهمیت ویژه ای در دنیای مد دارند؛ از این رو، طراحان و آژانس های مد در انتخاب مدل های کت واک، بسیار سختگیر هستند و در گزینش آن ها از استانداردهای سفت و سختی تبعیت می کنند؛ به عنوان مثال، قد مدل های کت واک باید بین 175 تا 182 سانتی متر، و سایزشان نیز 36 باشد. معمولاً بیشتر آژانس ها، مدل های بین 15 تا 20 سال را ترجیح می دهند.
و اما چرا مدل های کت واک این قدر لاغر و استخوانی هستند؟ اندام استخوانی مدل های کت واک برای همه مثل معما است. برخی می پرسند که آیا سوخت و ساز بدن این مدل ها بالاتر از حد معمول است؟برخی دیگر می پرسند که آیا مدل های کت واک غذا نمی خورند؟ و برخی دیگر سوال می کنند که آیا مدل های کت واک همواره در حال ورزش کردن هستند ؟  باید بگوییم که، مدل های کت واک سخت برای حفظ تناسب اندامشان تلاش می کنند! آن ها همواره از برنامه های غذایی و ورزشی مختص به خودشان پیروی می کنند.
شاید بپرسید که آیا مدل های کت واک، دخالتی در تصمیم گیری در مورد پوشش خود دارند؟ باید بگوییم که خیر، مدل ها هیچ دخالتی در این تصمیم گیری ندارند. طراحان و متخصصان مد با همکاری یکدیگر، در مورد نحوۀ پوشش مدل های کت واک تصمیم گیری می کنند.
 

درآمد مدل کت واک

همان¬طور که گفتیم، مدل های کت واک نقش پررنگی در صنعت مد ایفا می کنند؛ اما همۀ آن ها درآمد یکسانی ندارند. مدل های کت واک هر چه حرفه ای تر و مشهورتر باشند، بالطبع درآمد بالاتری نیز دارند. طراحان و برندهای مشهور معمولاً به سراغ سوپرمدل ها می روند و دستمزد بالایی نیز پرداخت می کنند؛ اما طراحان و برندهای ناشناخته یا کمترشناخته شده، به سراغ مدل های تازه کار و نه چندان مشهور می روند تا مجبور به پرداخت دستمزدهای بالا نباشند. جالب است بدانید که برخی از این مدل ها نیز بدون دریافت دستمزد کار می کنند؛ اما به غیر از شهرت و تجربه، عوامل دیگری نیز بر دستمزد مدل های کت واک تاثیر می گذارد:
•    جنسیت: دستمزد مدل ها زن بیشتر از دستمزد مدل های مرد است.
•    دستمزد سوپر مدل هایی که در پایتخت های مد جهان، مانند لندن، نیویورک، پاریس و میلان، فعالیت می کنند، در مقایسه با مدل های فعال در دیگر نقاط، بسیار بیشتر است.
•    دستمزد مدل های زیبا و خوش اندام بیشتر است.
همان طور که مشاهده کردید، دستمزد مدل ها متغیر است و عوامل زیادی بر آن تاثیر می گذارد؛ اما به طور متوسط، دستمزد سالیانۀ یک مدل در آمریکا 125457 دلار است.

سالن کت واک و ویژگی هایش

و اما می رسیم به سالن کت واک و ویژگی هایش! طراحی سالن کت واک نیز مانند انتخاب مدل های کت واک، قوانین مختص به خودش را دارد؛ به عنوان مثال، طول کت واک، استیجی که مدل ها روی آن راه می روند، بین 7 متر تا 60 متر است و عرض آن نیز 1.2 متر تا 2.4 است. فرم استیج های کت واک معمولاً I شکل و T شکل است و طراحان، بسته به هدف و برنامه شان، یکی از این  دو را انتخاب می کنند.
پس از انتخاب مدل و سایز استیج کت واک، باید به سراغ نورپردازی آن رفت. نورپردازی اهمیت ویژه ای در طراحی سالن کت واک دارد؛ از این رو، در انتخاب آن باید نکات مهمی را در نظر گرفت؛ به عنوان مثال، نور سالن کت واک نباید به گونه ای باشد که رنگ لباس ها و اکسسوری های مدل ها را تغییر دهد. ایجاد چنین تغییری نتایج ناخوشایندی را در پی خواهد داشت.


اهمیت هفتۀ مد در صنعت مد

در بهار و پاییز هر سال، جهان شاهد برگزاری هفتۀ مد در شهرها و کشورهای مختلف است. هفتۀ مد اهمیت ویژه ای در دنیای مد دارد و جالب است بدانید اولین هفتۀ مد در سال 1943 و تحت عنوان «Press Week» برگزار شد.
و اما در هفتۀ مد چه اتفاقی می افتد؟ در واقع، در این هفته ها، طراحان مجموعه های جدیدشان را به تن مدل های کت واک می پوشانند و آن ها را پیش چشم عکاسان، روزنامه نگاران، خریداران و دیگر اشخاص اثرگذار در دنیای مد به نمایش می گذارند. سردبیران مجله های مد، عکس ها و گزارش ها را با نگاهی انتقادی از نظر می گذرانند و با توجه به حال و هوای فصل مورد نظر، تصمیم به چاپ عکس ها و روزنامه ها می گیرند. همان طور که مشاهده می کنید، این سردبیران نیز تاثیر مهمی در مشخص شدن ترند فصل ها دارند.
 طراحان مد هالیوود نیز به دنبال انتخاب لباس مناسب برای مراسم اسکار در این ایونت ها شرکت می کنند. مراسم مربوط به هفتۀ مد در شهرهایی مانند پاریس، لندن، نیویورک و میلان برگزار می شود و همچنین، کشورهایی مانند ژاپن، ترکیه، چین و برزیل نیز میزبان ایونت های مربوط به این هفتۀ باشکوه هستند.
و اما طراحی و خلق هر مجموعه چقدر زمان می برد؟ مدت زمان طراحی و خلق هر مجموعه بستگی به طراح دارد؛ اما معمولاً طراحی و اجرای هر مجموعه، 18 ماه طول می کشد.


آیا کت واک در ایران برگزار می شود؟

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که آیا کت واک در ایران نیز برگزار می شود یا خیر؟ کت واک آقایان در ایران آزادانه برگزار می شود و چندی است که امکان برگزاری کت واک بانوان نیز فراهم آمده است. البته این کت واک ها فقط با حضور بانوان برگزار می شود و ورود آقایون ممنوع است. در این کت واک ها نیز، طراحان و نساجی ها کارهایشان را در معرض دید بانوان قرار می دهند.

 این پست را به اشتراک بگذارید

5/5 - (15 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *