آشنایی با پارچه زمستانی جیر

فهرست عناوین

وقتی اسم چرم به گوشمان می خورد، یاد پارچه ای براق با سطحی صاف می افتیم؛ اما جالب است بدانیدکه  نوعی پارچۀ چرم مخمل¬گون نیز وجود دارد که به آن پارچۀ جیر یا سوئیت می گویند. این عضو از خانوادۀ چرم ها، ویژگی های منحصر به فردی دارد که  آن را از دیگر پارچه ها متمایز می کند.
در ادامه، هر آنچه لازم است دربارۀ پارچۀ جیر، کاربرد آن و نحوۀ نگهداری از آن بدانید را برایتان خواهیم گفت. با تصویرگران پویااندیش همراه باشید!

پارچه جیر چیست؟

پیش از هر چیزی باید به این سوال پاسخ دهیم: پارچۀ جیر چیست؟ جیر یا سوئیت، پارچه ای چرمی است که سطحی نرم و مخملی دارد. جیر از آن دست پارچه هایی است که انقلاب عظیمی در صنعت مد ایجاد کرد.
این پارچۀ نرم و لطیف، دو نوع طبیعی و مصنوعی دارد. جیر طبیعی را با استفاده از لایۀ زیرین پوست حیوانات تولید می کنند. لایۀ زیرین پوست، در مقایسه با لایۀ رویی آن، نرم تر و لطیف تر است؛ اما دوام کمتری دارد؛ از این رو، دوام پارچۀ جیر، در مقایسه با چرم های معمولی، خیلی کمتر است.
پارچۀ جیر طبیعی را با استفاده از پوست گوسفند، بز، گاو، خوک و گوزن تولید می کنند. پارچۀ جیر طبیعی را معمولاً از پوست حیوانات کم سن و سال درست می کنند. پارچۀ جیری که از پوست حیوانات پیرتر ساخته شود، ضخیم تر خواهد بود. پارچۀ جیر را با استفاده از الیاف مصنوعی نیز تولید می‌کنند. جیر مصنوعی ظاهری شبیه به ظاهر جیر طبیعی دارد؛ اما ویژگی‌ های کاملاٌ متفاوتی دارد که در ادامه، بیشتر به آن خواهیم پرداخت.


خاستگاه پارچه جیر

تولید جیر از پدیده های نسبتاً جدید در تاریخ بشر به شمار می رود؛ اما استفاده از پوست حیوانات در تولید پارچه، قدمتی دیرینه دارد و پارچۀ جیر فقط یکی از انواع جدیدتر این پارچه های طبیعی به شمار می رود. نام پارچۀ جیر یا سوئیت، ریشه در عبارت فرانسوی «gants de Suede» دارد و به معنای «دستکش سوئدی» است؛ در واقع، برای اولین بار، از پارچۀ جیر در سوئد و برای تولید دستکش های شیک و لاکچری استفاده کردند. این پارچه، رفته رفته به سراسر جهان راه پیدا کرد و بسیار پرطرفدار شد. در قرن بیستم، این پارچۀ شیک و لطیف، به اوج محبوبیت خود رسید. پارچۀ جیر، ظاهری بسیار لاکچری و شیک دارد؛ از این رو، در میان طبقۀ اشراف، بسیار پرطرفدار بود.
سالیان سال، تولید جیر بسیار محدود بود و فقط اشراف اروپایی از آن استفاده می کردند. رفته رفته، موارد استفاده این پارچه، فراتر از تولید دستکش رفت و برای تولید مواردی مانند کیف، کفش و کت نیز از آن استفاده کردند.

 
تفاوت پارچه مخمل و جیر

جیر و مخمل، دو پارچۀ نرم و لطیف به شمار می روند که ظاهری شبیه به یکدیگر دارند؛ اما این دو پارچۀ پرطرفدار، متفاوت از یکدیگرند! پارچۀ جیر، سطحی نرم و مخمل¬گون دارد؛ اما با پارچۀ مخمل فرق می کند. مخمل را با استفاده از الیاف طبیعی و مصنوعی تولید می کنند؛ اما جیر را با استفاده از لایۀ زیرین پوست حیوانات می‌ سازند؛ در ضمن، آن دسته از جیرهایی که با الیاف طبیعی و مصنوعی تولید می شوند نیز بافتی متفاوت از بافت پارچۀ مخمل دارند.


تفاوت پارچه جیر و نوبوک

نوبوک یکی دیگر از اعضای خانوادۀ چرم ها به شمار می رود. نوبوک نیز سطحی نرم و لطیف دارد.
نوبوک، گران تر از جیر است و معمولاً آن را با استفاده از پوست گاو تولید می کنند. نوبوک، در مقایسه با جیر، محکم تر است و دوام بیشتری دارد. هیچ کدام از این دو نوع پارچه، ضد آب نیستند، بلکه در کارخانه و با استفاده از روش های مختلف، به پارچه هایی ضدآب تبدیل می شوند.


انواع پارچۀ جیر

جیر انواع مختلفی دارد و هر کدام از انواع آن نیز ویژگی های مختص به خودشان را دارند. در ادامه، انواع پارچه های جیر را برایتان خواهیم گفت.


جیر طبیعی

جیر طبیعی را با استفاده از پوست حیوانات تولید می کنند. جیر طبیعی انواع مختلفی دارد و هر نوع آن با پوست حیوانی خاص تولید می شود.


تولید جیر با استفاده از پوست گوسفند

یکی از انواع جیر را با استفاده از پوست گوسفند تولید می کنند. جیر ساخته شده از پوست گوسفند، نرم ترین و لطیف ترین نوع جیر به شمار می رود و سطحی شبیه به پارچۀ مخمل دارد. این نوع جیر، بسیار سبک است. جالب است بدانید که جیر تهیه شده با پوست گوسفند، از ظریف ترین پارچه ها در سراسر جهان به شمار می رود.
این پارچه ضد آب نیست؛ اما از آن در تولید کفش و کت نیز استفاده می کنند. این نوع جیر، با وجود همۀ ظرافت و نازکی اش، گرمای دلپذیری دارد؛ از این رو، می تواند گزینۀ بسیار مناسبی برای فصول سرد سال باشد.


تولید جیر با استفاده از پوست خوک

پوست خوک نیز یکی دیگر از گزینه ها برای تولید پارچۀ جیر به شمار می رود. جیر تولیدشده از پوست خوک، بسیار ضخیم و بادوام است. این نوع جیر، چندان سبک نیست و حتی از جیرهای سنگین به شمار می رود. اگر به دنبال پارچۀ جیری هستید که بسیار بادوام باشد و پرز کمی نیز داشته باشد، جیر تهیه شده از پوست خوک، بهترین گزینه برای شما به شمار می رود.


تولید جیر با استفاده از پوست گاو

و اما جیر تولیدشده با پوست گاو! جیر تولیدشده از پوست گاو، ضخیم ترین نوع جیر به شمار می رود. هر چه سن گاو بیشتر باشد، پارچۀ جیر ضخیم تر خواهد بود. این نوع جیر نیز از جیرهای بادوام به شمار می رود.


جیر مصنوعی

و اما جیر مصنوعی! همان طور که گفتیم، جیر انواع طبیعی و مصنوعی دارد. جیر مصنوعی را با استفاده از الیاف مصنوعی، مانند پلی استر تولید می کنند، نه پوست حیوانات. جیر مصنوعی نیز بافتی شبیه به بافت پارچۀ جیر طبیعی دارد.
این نوع جیر، گزینۀ خوبی برای طرفداران حقوق حیوانات به شمار می رود؛ کسانی که پارچۀ جیر را دوست دارند؛ اما نمی خواهند حیوانی برای تولید لباسشان قربانی شود!  


میکروسوئیت

میکروسوئیت از محبوب ترین انواع جیر مصنوعی به شمار می رود. این پارچه بسیار نرم و لطیف و سبک است. شست و شوی میکروسوئیت بسیار آسان است و آب نمی تواند آسیبی به آن وارد کند. این نوع از پارچۀ جیر، گزینۀ بسیار مناسبی برای دکوراسیون منزل به شمار می رود.


آلتراسوئیت

آلتراسوئیت از اولین جیرهای مصنوعی به شمار می رود. میوشی اوکاموتو (Miyoshi Okamoto)، دانشمند ژاپنی، در سال 1970، این پارچه را معرفی کرد. در تولید آلتراسوئیت، از الیاف مصنوعی استفاده می کنند. این نوع پارچۀ جیر را نیز می توانید با استفاده از مواد شوینده  و ماشین لباسشویی بشویید.

آلکانتارا

آلکانتارا نام تجاری آلتراسوئیت است. در تولید آلکانتارا نیز از الیاف مشابه با الیاف مورد استفاده در آلتراسوئیت استفاده می کنند. این نوع جیر را نیز می توانید با استفاده از مواد شوینده و ماشین لباسشویی بشویید.


جیر تولید شده از الیاف طبیعی

پارچۀ جیر را با استفاده از الیاف طبیعی نیز تولید می کنند. الیاف پنبه ای و ابریشمی از مناسب ترین گزینه ها برای تولید جیر غیرمصنوعی به شمار می رود. الیاف پارچۀ جیر، ضخیم تر از الیاف مورد استفاده در دیگر پارچه هاست. پارچۀ جیر تولیدشده با الیاف طبیعی، بادوام است و می توانید آن ها را با استفاده از مواد شوینده و با استفاده از ماشین لباسشویی نیز بشویید.


نحوه تشخیص پارچه جیر مصنوعی و طبیعی

جیر مصنوعی، ظاهری کاملاً شبیه به ظاهر جیر طبیعی دارد و همان قدر نرم و لطیف است؛ اما مزایایی نسبت به جیر طبیعی دارد. همان طور که گفتیم، جیر مصنوعی بادوام تر از جیر طبیعی است و در برابر آب نیز حساس نیست؛ در ضمن، جیر مصنوعی زود کثیف نمی شود و شست و شوی آن نیز بسیار راحت است. همۀ این مزایا باعث شده اند که جیر مصنوعی محبوب تر باشد. جالب است بدانید که جیر مصنوعی، با همۀ این مزایا، بسیار ارزان تر از جیر طبیعی است.

در چه لباس هایی می توانیم از پارچه جیر استفاده کنیم؟

همان طور که می دانید، جیر از پرکاربردترین پارچه ها در صنعت مد به شمار می رود و برای تولید لباس و اکسسوری، از آن استفاده می کنند.
پارچۀ جیر، نرم تر و لطیف تر از چرم های معمولی است و در نتیجه، کاربرد آن نیز راحت تر است. از این پارچۀ لطیف برای تولید انواع لباس های زنانه و مردانه استفاده می کنند. در ادامه، چند نمونه از کاربرد جیر در صنعت مد را برایتان خواهیم گفت.


جیر برای دوختن کت و جلیقه

جیر از گزینه های مناسب برای دوختن انواع کت و جلیقه به شمار می رود.


جیر برای دوختن انواع پیراهن و بلوز

از پارچۀ جیر برای دوختن انواع بلوز و پیراهن کوتاه و بلند و تنگ و گشاد نیز می توانید استفاده کنید.
این پارچۀ لاکچری و زیبا برای انواع استایل ها مناسب است و شما هر استایلی را نیز انتخاب کرده باشید، می توانید از جیر برای تهیه پیراهن یا شومیز متناسب با آن استفاده کنید.

جیر برای دوختن دامن

از پارچۀ جیر برای دوختن انواع دامن زنانه و برای انواع استایل ها استفاده می کنند.


 
جیر برای تولید اکسسوری

جیر از گزینه های بسیار پرکاربرد برای تولید انواع اکسسوری است. از این نوع پارچۀ چرم برای تولید انواع دستکش، کیف و کمربند استفاده می کنند. جیر به دلیل ظاهر منحصربه فردی که دارد، محبوبیت خاصی در میان طرحان مد دارد.


جیر برای تولید کفش

جیر، پارچه ای نرم و لطیف است و از آن برای تولید انواع کفش، صندل و بوت های شیک استفاده می کنند.
بوت های تولیدشده از جیر، بسیار شیک و راحت اند. سوییت، در مقایسه با چرم معمولی، بسیار سبک تر است؛ از این رو، گزینۀ بسیار خوبی برای تولید کفش به شمار می رود.


 
مزایای پارچه جیر

پارچۀ جیر از پارچه های پرکاربرد به شمار می رود و مزایای متعددی نیز دارد.
•    جیر، ظاهری لطیف و مخمل گون دارد و با وجود ظاهر ظریفش، بی دوام نیست.
•    جیر بسیار انعطاف پذیرتر و نازک تر از چرم معمولی است؛ به همین دلیل، می توان با استفاده از آن، انواع لباس و اکسسوری را دوخت.
•    جیر، پارچه ای ماندگار است. درست است که دوام پارچۀ جیر به اندازۀ دوام پارچه های استاندارد چرم نیست؛ اما در مقایسه با دیگر پارچه ها، بسیار بادوام است. می توانید سال ها از این پارچۀ چرمی لطیف استفاده کنید.  


 
معایب پارچۀ جیر

پارچۀ جیر، مانند هر پارچۀ دیگری، علاوه بر مزایا، معایبی نیز دارد.
•    جیر پارچه ای ظریف  و لطیف است. این ویژگی مثبت، از معایب جیر نیز به شمار می رود. این نازک بودن باعث شده است که جیر در مقایسه با چرم معمولی، دوام کمتری داشته باشد.
•    پارچۀ جیر خیلی زود آسیب می بیند؛ از این رو، نیاز به مراقبت دارد.
•    پارچۀ جیر خیلی زود کثیف می شود. پرزهای پارچۀ جیر می تواند به راحتی به خودش گرد و غبار و لکه را جذب کنید؛ از این رو، اگر مراقب نباشید، پارچۀ جیر خیلی زود کثیف می شود و زیبایی ظاهرش را از دست می دهد.


آیا می توان از جیر در دکوراسیون منزل استفاده کرد؟

کاربرد پارچۀ جیر فقط به پوشاک و مد محدود نمی شود، بلکه در دکوراسیون منزل نیز از این پارچه استفاده می کنند. از موارد استفاده از جیر در دکوراسیون منزل می توان به روکش مبل و پرده اشاره کرد.
جیر، پارچه ای راحت و زیبا است و می تواند جذابیت خاصی به دکوراسیون منزل شما ببخشد.
هتل های لاکچری  از این پارچه برای آراستن دکوراسیون شان استفاده می کنند.


 
نحوۀ مراقبت از پارچۀ جیر

پارچۀ جیر، به خصوص نوع طبیعی آن، نیاز به مراقب زیاد دارد. برای اینکه بتوانید مدت ها از پارچۀ جیر استفاده کنید، باید یک سری نکات مهم را در مورد نگهداری این پارچۀ ظریف و زیبا بدانید.
پیش از هر چیزی یادتان باشد که پارچۀ جیر طبیعی نباید هیچ گونه تماسی با آب داشته باشد؛ به طور خلاصه می توان گفت که آب می تواند جیر طبیعی را نابود کند؛ از این رو، برای شست و شوی آن اصلاً به فکر آب نباشید، بلکه سعی کنید پارچۀ جیرتان را با مواد یا پودر مخصوص تمیز کردن جیر تمیز کنید.
اگر لکه های پارچۀ جیرتان بسیار مقاوم بود، می توانید از بخار آب، سرکه و الکل برای زدودن لکه استفاده کنید. فقط یادتان باشد که نباید فشار زیادی به پارچۀ جیر وارد کنید، چرا که ممکن است آسیب ببیند.
برای زدودن گرد و غبار و آلودگی پارچۀ جیر، می توانید از برس های مخصوص پارچۀ جیر نیز استفاده کنید؛ در ضمن، این برس زدن فقط برای تمیز کردن پارچۀ جیر نیست، بلکه باعث می شود ظاهری براق تر و مرتب تر داشته باشد؛ در واقع، همین برس زدن می تواند پارچۀ جیر شما را شبیه به روز اولش کند. یادتان باشد که این برس کشیدن باید به آهستگی انجام گیرد، چرا که فشار زیاد باعث از بین رفتن پرزها می شود.


سخن آخر

جیر، پارچه ای پراستفاده به شمار می رود و علاوه بر دنیای مد، در دکوراسیون نیز کاربرد دارد. می توانید از این پارچه برای دوختن لباس های زیبا برای فصول سرد سال استفاده کنید؛ اما همیشه به یاد داشته باشید که نباید جیر طبیعی را در معرض برف و باران قرار دهید، چرا که آسیب خواهد دید.

 این پست را به اشتراک بگذارید

5/5 - (17 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *