پارچه سوییت و انواع آن

فهرست عناوین

بدون شک، همۀ شما پارچۀ سوییت را از نزدیک دیده اید، حتی اگر اسم آن را ندانسته باشید. این پارچۀ نرم و لطیف، آن قدر پرکاربرد است که  حتماً یک جایی به آن برخورده اید. سوییت از آن پارچه های خاص و زیباست که انواع مختلفی از آن در بازار وجود دارد؛ از این رو، پیش از آنکه برای خرید سوییت روانۀ بازار شوید، باید انواع آن را بشناسید
. در این مطلب، هر آنچه را که لازم است در مورد پارچۀ سوییت و نحوۀ نگهداری آن بدانید، برایتان خواهیم گفت.


سوییت چیست؟

سوییت نوعی پارچه است که برخلاف بسیاری از پارچه ها، ریشه در عهد باستان ندارد، بلکه متعلق به همین چند قرن اخیر است. هنرمندان سوئدی این پارچه را برای تولیدِ دستکش های ظریف و زیبای زنانه تولید می کردند و بعد از آن، این پارچه به فرانسه رسید. در دورۀ رمانتسیم، این پارچه مخصوص طبقۀ اشراف فرانسه بود. این پارچۀ پرکاربرد و لاکچری در قرن بیستم به محبوبیت رسید و طرفداران زیادی نیز پیدا کرد. امروز، سوییت از پرکاربردترین پارچه های دنیای مُد به شمار می رود.
پارچۀ سوییت، سطحی نرم و لطیف و پُرزمانند دارد. این پارچۀ لطیف، به طور عُمده به دو شکل در بازار وجود دارد:” سوییت طبیعی و سوییت مصنوعی.” هر کدام از این دو نوع نیز انواع مختلفی دارند. سوییت طبیعی از انواع چرم به شمار می رود و آن را با استفاده از لایۀ زیرین پوست انواع حیوانات تهیه می کنند. در واقع، تفاوت این نوع چرم با دیگر چرم ها در همین است؛ سوییت را از لایۀ زیرین پوست حیوانات تهیه می کنند و دیگر انواع چرم را از سطح صاف رویی آن. سطح پارچۀ سوییت، نرم و لطیف است و مانند سطح دیگر انواع چرم، صاف و برّاق نیست؛  در ضمن، دوام آن نیز در مقایسه با دیگر انواع چرم، کمتر است.


انواع پارچۀ سوییت

همان طور که گفتیم، سوییت، دو نوع مصنوعی و طبیعی دارد و هر کدام از این دو نوع نیز انواع مختلفی دارد. در ادامه، از ویژگی های سوییت طبیعی و مصنوعی برایتان خواهیم گفت.  


سوییت طبیعی

پارچۀ طبیعی سوییت با استفاده از پوست حیوانات تولید می شود؛ اما ویژگی هایش، مشابه ویژگی های پارچه های گیاهی، از جمله پارچه های پنبه ای است؛ همچنین، سطحِ سوییت برخلاف سطح دیگر پارچه های چرم، مات است.  پارچۀ معمولی چرم را با استفاده از پوست گاو تولید می کنند؛ اما پارچۀ سوییت را عمدتا با پوست بره و پوست دیگر حیوانات، مانند بز و گوزن تولید می کنند. سوییت طبیعی، در مقایسه با سوییت مصنوعی، دوام کمتری دارد و در مراقبت از آن باید بیشتر دقت کنید.
پارچۀ سوییت انواع مختلفی دارد و هر کدام از انواع آن نیز ویژگی های مختص به خود را دارند؛ به عنوان مثال، سوییت تهیه‌ شده از پوست گوسفند، لطیف ترین و سبک ترین نوع سوییت است. سوییت تهیه شده از پوست گاو، ضخیم است. سوییت پوست خوک، ضخیم، بادوام و سنگین است.


سوییت مصنوعی

تولیدکنندگان پارچه جهت مراقبت از محیط زیست و همچنین از میان بردن برخی از معایت سوییت طبیعی، به تولید سوییت مصنوعی روی آوردند.
این نوع سوییت با استفاده از الیاف مصنوعی تولید می شود و بسیار بادوام تر از سوییت طبیعی است. سوییت مصنوعی نیز انواع مختلفی دارد و هر نوع از آن نیز درجۀ کیفیتی متفاوتی دارد؛ در ضمن، سوییت مصنوعی در مقایسه با سوییت طبیعی، بسیار مقرون به صرفه تر است.


موارد استفاده از پارچۀ سوییت

سوییت از زیباترین و پرکاربردترین پارچه ها در دنیای مُد به شمار می رود. از سوییت برای دوختنِ انواع لباس و همچنین تولید انواع اکسسوری، از کیف و کفش گرفته تا زیور آلات، استفاده می کنند.
جالب است بدانید که از سوییت برای تولید لوازم منزل، مانند روکش مبل و پرده نیز استفاده می کنند.


 
نبوک چه فرقی با سوییت دارد؟

نبوک و سوییت هر دو از خانوادۀ پارچه های چرم هستند که شاید آن ها را با هم اشتباه بگیرید. این دو پارچه شباهت ها و تفاوت هایی با یکدیگر دارند. نبوک از لایۀ رویی پوست حیوانات تهیه می شود، مانند چرم های معمولی. نبوک، درست مانند سوییت، سطحی نرم و لطیف دارد. نبوک را عمدتاً با پوست گاو می سازند و معمولاً قیمت آن از سوییت گران تر است؛ به علاوه، نبوک، در مقایسه با سوییت، بسیار بادوام تر و ضخیم تر است.


 
میکروسوییت چه فرقی با سوییت دارد؟

میکرو سوییت از انواع چرم مصنوعی به شمار می رود و از الیاف پلی استر تهیه می شود. میکرو سوییت بافتی شبیه به بافت پارچۀ سوییت دارد. در واقع، میکروسوییت محبوب ترین نوع مصنوعی پارچۀ سوییت به شمار می رود، زیرا بسیار نرم است، لکه را به خود نمی گیرد، ضد آب است و مراقبت از آن بسیار آسان است. میکروسوییت از گزینه های محبوب برای تولید لوازم منزل به شمار می رود. اگر فرزند کوچک دارید، می توانید میکروسوییت را با خیال راحت انتخاب کنید و انوع لوازم منزلتان را با استفاده از این پارچۀ شیک، لطیف و لاکچری بدوزید. میکرو سوییت، در مقایسه با سوییت، بسیار بادوام تر است و تمیز کردن آن نیز به مراتب آسان تر است.


پارچه سوییت را چگونه بشوییم؟

 و اما پارچۀ سوییت را چگونه بشوییم؟ همان طور که گفتیم، سوییت پارچه ای بسیار ظریف است و باید در نگهداری و شست و شوی آن دقت کرد. پارچۀ سوییت، به خصوص نوع طبیعی آن، به آب حساس است و برخورد با آب می تواند به قیمتِ نابود شدنش تمام شود. این نوع سوییت را نباید با آب بشویید؛ نه با دست و نه با استفاده از ماشین لباسشویی. برای تمیز کردنِ این نوع سوییت، باید از پودرهای تالک، مخصوص تمیز کردنِ پارچۀ سوییت، استفاده کنید؛ همچنین، بُرس های مخصوص این پارچه نیز وجود دارند که لکه های روی این پارچه را از بین می برند.
و اما شست و شوی سوییت مصنوعی! همان طور که گفتیم، سوییت مصنوعی را تولید کردند تا سوییتی عاری از عیب های سوییت طبیعی خلق کنند. بسیاری از انواع سوییت مصنوعی به آب حساس نیستند و می توانید آن ها را با خیال راحت با آب و پودر لباسشویی بشویید.


هنگام خریدن پارچه سوییت به چه نکاتی توجه کنیم؟

اگر می خواهید پارچۀ سوییت بخرید، حتماً این نکات را در ذهن داشته باشید:
•    پارچۀ سوییت پُرز دارد و این پُرزها می توانند برایتان دردسرساز باشند.
•    پارچۀ سوییت به بادوامی پارچۀ چرم معمولی نیست.
•    پارچۀ سوییت طبیعی قابل شست و شو با آب نیست؛ اما بسیاری از انواع مصنوعی آن را می توانید با آب بشویید.
•    سوییت را می توانید برای فصول سرد سال انتخاب کنید؛ اما نباید آن را در هوای برفی یا بارانی بپوشید، چرا که تماس با آب می تواند آن را خراب کند.
•    سوییت مصنوعی در مقایسه با سوییت طبیعی، بسیار ارزان تر است.
•    اگر بوی چرم را دوست ندارید، بهتر است نوع طبیعی سوییت را انتخاب نکنید و به سراغ سوییت مصنوعی بروید.

 این پست را به اشتراک بگذارید

5/5 - (15 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *