طراحی لباس مشاغل

فهرست عناوین

لباس فرم، نقش بسیار مهمی در همۀ کسب و کارها دارد، تا جایی که می تواند به کسب و کار اعتبار ببخشد و مشتریان بیشتری را به سوی آن جذب کند. طراحی لباس مشاغل، مستلزم دقت و خلاقیت بالایی است. برای طراحی و خلق لباس فرم مناسب و اثرگذار، باید اصول طراحی لباس مشاغل را به خوبی بشناسید و همچنین، شرایط متعددی را در ذهن داشته باشید. در این مطلب، هر آنچه باید در مورد طراحی لباس مشاغل و ریزه کاری های مربوط به آن بدانید را برایتان خواهیم گفت تا بتوانید یونیفرم های ایده آل و بی نقصی را داشته باشید. با تصویرگران پویااندیش همراه باشید.


چرا طراحی لباس مشاغل مهم است؟

پیش از هر چیزی، باید بدانیم چرا لباس مشاغل مهم است؟ لباس فرم چه کمکی به پیشرفت کسب و کار می کند؟
 طراحی اصولی لباس فرم می تواند تاثیر شگفت انگیزی بر کسب و کارها داشته باشد. در واقع، لباس فرم فراتر از یک لباس معمولی است. اگرطراحی لباس فرم اصولی باشد، می تواند مزایای متعددی داشته باشد؛ به عنوان مثال:
•    تصویری منسجم و یکپارچه از برند مورد نظر ارائه می دهد و باعث می شود برند کسب و کار بیشتر دیده شود.
•    آگاهی مشتری را افزایش می دهد.
•    تصویری حرفه ای از برند مورد نظر ارائه می دهد و در نتیجه، باعث جلب اطمینان مشتری می شود.
•    نوعی تبلیغات موثر برای برند مورد نظر به شمار می رود.
•    باعث می شود فضای محیط کار منسجم به نظر برسد و همچنین، کارکنان با یکدیگر احساس برابری کنند.  
•    باعث می شود اتحاد میان کارکنان شکل بگیرد.
پیش از این، توجه چندانی به طراحی لباس مشاغل نمی شد و کارکنان مجبور بودند لباس های غیریکدست به تن کنند؛ در نتیجه، حس چندان منظمی در فضا وجود نداشت؛ اما چند سالی است که طراحی لباس مشاغل، مورد توجه قرار گرفته است و طرح های به روز و اصولی، جای طرح های قدیمی را به خود اخصاص داده اند.


اصول طراحی لباس مشاغل

اگر می خواهید به سراغ طراحی لباس مشاغل بروید، باید اصول و قواعد مربوط به این کار را به خوبی بشناسید تا بتوانید یونیفرم های مطلوب و اثرگذاری را طراحی کنید. در ادامه، اصول طراحی لباس مشاغل را برایتان خواهیم گفت.


انتخاب پارچۀ مناسب

برای طراحی لباس مشاغل، به سراغ پارچه های مناسب و باکیفیت بروید؛ پارچه هایی که کارکنان با پوشیدن آن، احساس راحتی کنند. هنگام انتخاب پارچه برای لباس فرم، علاوه بر کیفیت و راحتی، باید محیط کار کارکنان را نیز در نظر داشته باشید؛ به عنوان مثال، باید بدانید آن ها در هوای گرم کار می کنند یا هوای سرد. در ادامه، برخی از پارچه های مناسب برای لباس فرم را برخواهیم شمرد:


•    پارچۀ پنبه ای:

پارچه های پنبه ای از گزینه های مناسب برای هوای گرم به شمار می روند. بهتر است برای طراحی لباس فرم، به سراغ پارچه های صد در صد پنبه نروید و از پارچه های حاصل از ترکیب الیاف پنبه ای و الیاف مصنوعی استفاده کنید، چرا که دوام پارچه های صد در صد پنبه کمتر، و نگهداری از آن ها نیز دشوار است.

•    پارچۀ پشمی:

پارچۀ پشمی از گزینه های مناسب برای هوای سرد به شمار می رود. شست و شوی پارچۀ پشمی را باید به خشکشویی سپرد؛ از این رو، هزینۀ نگهداری از آن زیاد است.  بهتر است از پارچه های پشمی برای طراحی لباس فرم مدیران استفاده کنید.


•    پارچۀ ابریشم:

پارچۀ ابریشم از گزینه های مناسب و پرکاربرد برای طراحی لباس فرم زنانه، به خصوص مدیران و سرپرست های بخش های مختلف، به شمار می رود.


•    پارچۀ ریون:

پارچۀ ریون یکی دیگر از گزینه های مناسب برای لباس فرم به شمار می رود. می توانید پارچۀ ریون را با دیگر پارچه ها نیز ترکیب کنید.
از دیگر پارچه های مناسب برای طراحی لباس مشاغل می توان به گاباردین و تریکو نیز اشاره کرد.


طراحی لباس متناسب با سایز کارکنان

لباس فرم باید بسیار راحت و متناسب با سایز کارکنان باشد، چرا که قرار است کارکنان ساعت ها این لباس ها را به تن داشته باشند و  کار کنند. لباس فرم باید آنقدر راحت باشد که مانع از عملکرد مناسب کارکنان نشود. لباس فرم به هیچ وجه نباید تنگ باشد، چرا که لباس تنگ، جسم را تحت فشار قرار می دهد و در نتیجه، سبب سلب آرامش می شود.  


انتخاب رنگ مناسب

رنگ ها اهمیت زیادی در طراحی لباس مشاغل دارند. یک قانون کلی و بسیار مهم در مورد انتخاب رنگ برای لباس فرم وجود دارد: به سراغ رنگ های به کار رفته در تصویر برند مورد نظر بروید. رنگ هایی را انتخاب کنید که در تصویر برند نیز بسیار به چشم می آیند. سپس این رنگ ها را با رنگ های روشن تر ترکیب کنید.
اما در این بین، یک استثنا نیز وجود دارد؛ اگر رنگ های به کار رفته در برند مورد نظرتان چندان برای لباس مناسب نیستند، مجبور به استفاده از آن ها نیستید و می توانید به سراغ رنگ های چشم نواز و مکمل بروید؛ به عنوان مثال، رنگ های نئون گزینۀ مناسبی برای طراحی لباس فرم به شمار نمی روند و کسی نمی تواند کارکنان را مجبور به پوشیدن لباس های فرم نئون رنگ کند، حتی اگر تصویر برند موردنظر متشکل از چنین رنگ هایی باشد.


توجه به شرایط محیط کار

هنگام طراحی لباس فرم، باید به شرایط محیط کار کارکنان توجه ویژه ای داشته باشید و لباس را با توجه به آن طراحی کنید؛ به عنوان مثال، اگر کارکنان در هوای گرم، مانند محیط آشپزخانه کار می کنند، به سراغ پارچه های نازک و سبک بروید و بالعکس. وقتی کارکنان لباس متناسب با شرایط محیط کارشان را به تن داشته باشند، احساس راحتی و آرامش می کنند و می توانند با آرامش و تمرکز بیشتری به کارشان بپردازند؛ به عبارت دیگر، کارایی بیشتری خواهند داشت.
یادتان باشد در مورد لباس فرم، عملکرد بیشتر از فرم اهمیت دارد؛ به عنوان مثال، اگر کارکنان مورد نظر در محیطی خطرناک کار می کنند، در طراحی لباس باید امنیت را در اولویت قرار دهید، نه زیبایی را.


سخن آخر

لباس فرم از بخش های مهم هر کسب و کاری به شمار می رود و اگر طراحی آن به درستی و به شیوۀ اصولی صورت بگیرد، می تواند مزایای بسیاری برای کارکنان، برندها و کسب و کار داشته باشد. در واقع، طراحی درست لباس فرم باعث می شود توجه دیگران به برند کسب و کار جلب شود. اگر از اصول طراحلی لباس بهره بگیرید، می توانید لباس های فرم مناسبی را طراحی کنید و از این طریق، تصویر کلی برند مورد نظر را به نمایش بگذارید.

 این پست را به اشتراک بگذارید

5/5 - (15 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *