تریکو چیست؟

فهرست عناوین

مگر می شود وارد فروشگاهی بشوید و خودنمایی پارچه های رنگارنگ تریکو روی رگال ها به چشم تان نخورده باشد.امروز، پارچۀ تریکو از پرکاربردترین و محبوب ترین پارچه ها در سراسر جهان به شمار می رود. اما تریکو چیست؟ تریکو پارچه ای نرم و ظریف است که بافتی متفاوت و منحصر به فرد دارد. یک روی این پارچه بسیار صاف و لطیف است و روی دیگر آن کمی زبر است. این پارچۀ پراستفاده و با دوام را با استفاده از انواع الیاف مصنوعی و طبیعی می بافند. اما آنچه گفتیم همۀ ویژگی های پارچۀ تریکو و تعریف کامل آن نیست. در این مطلب، پاسخ تریکو چیست را برای تان خواهیم گفت.  

پارچۀ تریکو چیست؟

پارچه تریکو چیست؟اسم تریکو ریشه در زبان فرانسه دارد و برگرفته از فعل «tricoter» به معنای «بافتن» است. تریکو، درست مثل اسمش، پارچه ای خاص به شمار می رود که بافتی بسیار نرم و ظریف دارد. این بافت ظریف از طریق بافتن الیاف پارچه تریکو به دست می آید. بافت این پارچه به گونه است یک سمت آن نرم و لطیف و سمت دیگر آن زبر است.

 
در بافت پارچۀ تریکو از چه الیافی استفاده می کنند؟

و اما می رسیم به الیاف مورد استفاده در پارچه تریکو. در بافت این پارچۀ لطیف از انواع الیاف طبیعی و مصنوعی، مانند نایلون، پلی استر، پشمی، ریون، ابریشمی و پنبه ای، بهره می گیرند.  پارچه های بافته شده از هر کدام از این الیاف طبیعی و مصنوعی ویژگی های مختص به خودشان را دارند و کاربردشان نیز متفاوت است.
در بازار، تنوع پارچۀ تریکو بسیار زیاد است و هر کدام از انواع آن با قیمت های مختلفی عرضه می شوند. آن دسته از تریکوهایی که با استفاده از الیاف با کیفیت تولید شده اند و بافت بهتری دارند گران تر هستند.
پارچۀ تریکو، مانند هر پارچۀ دیگری، روش بافت مختص به خودش را دارد. در بافت پارچه تریکو، از تکنیک خاصی استفاده می کنند. در صنعت، برای تولید پارچه های تریکو از دستگاه های پهن استفاده می کنند، اما برای تولید پارچه های دیگر، معمولاً، از دستگاه های گرد و دایره ای شکل بهره می گیرند.

انواع پارچۀ تریکو

همانطور که گفتیم، در بافت پارچۀ تریکو از الیاف مختلفی استفاده می شود. بنابراین، تریکو انواع مختلف دارد. از پرکابردترین و شناخته شده ترین انواع تریکو می توان به تریکو لاکرا، پلی استر، تریکو فلامنت، تریکو جودون، تریکو ملانژ و تریکو ویسکوز اشاره کرد. هر کدام از این پارچه ها ویژگی های مختص به خودشان را دارند و بسته به همین ویژگی ها، در زمینه های متنوع به کار گرفته می شوند. از برخی فقط برای تولید لباس های ورزشی استفاده می کنند و از برخی دیگر برای تولید لباس های روزمره و حتی رسمی.
جالب است بدانید تنوع پارچۀ تریکو آن قدر زیاد است که شما در هر فصلی از سال، می توانید لباس تریکو متناسب با آن فصل را خریداری کنید و از پوشیدن آن لذت ببرید.


موارد استفاده از تریکو

تریکو پارچۀ نرم و بادوام برای دوختن انواع لباس ورزشی، مایو، لباس زیر و دستکش استفاده می کنند. پارچه های تریکو بافته شده از الیاف نایلونی یا پلی استر از بهترین گزینه ها برای دوختن انواع لباس ورزشی به شمار می روند. لباس دوخته شده از تریکو بسیار راحت است، به همین دلیل، حرکات ورزشکاران محدود نمی کند. از برخی از انواع تریکو برای دوختن لباس های روزمره نیز استفاده می کنند.


ویژگی های پارچۀ تریکو

تریکو پارچه منحصر به فرد است و ویژگی های مختص به خودش را دارد. در ادامه، برخی از مهم ترین ویژگی های این پارچۀ پرکاربرد را بر خواهیم شمرد.
تریکو از پارچه های تاربافت به شمار می رود، به همین دلیل، مقاومت بسیار بالایی دارد و بافت آن به این سادگی ها آسیب نمی بیند.
پارچۀ تریکو به این راحتی ها چروک نمی شوند و شما می توانید با خیال راحت و بدون نیاز به اتو کشیدن، از آن استفاده کنید.
تریکو بسیار نرم و لطیف و در عین حال، بسیار با دوام است.
پارچۀ تریکو بسیار لخت و سبک است.
پارچۀ تریکو لیز نمی خورد.

پارچۀ تریکو هوا را از خود عبور می دهد و به بدن نمی چسبد، به همین دلیل، گزینۀ بسیار مناسبی برای لباس ورزشی به شمار می رود.
پارچۀ تریکو خاصیت کششی دارد و تقریباًف از هر چهار طرف کش می آید، همین دلیل، حرکت را محدود نمی کند و از گزینه های پرطرفدار برای دوختن لباس ورزشی به شمار می رود.
تنوع طرح و رنگ پارچه های تریکو در بازار بسیار زیاد است.
پارچۀ تریکو آب را به خود جذب می کند، از این رو، باعث می شود عرق کردن ورزشکاران را آزار ندهد و طی ورزش کردن، بدنشان تا جای ممکن، خشک باقی بماند.


علاوه بر این ها، پارچۀ تریکو، به هیچ وجه، به بدن نمی چسبد، چه ورزشکاران عرق کنند و چه عرق نکنند.
شسشتشو روی کیفیت بسیاری از انواع پارچۀ تریکو، از جمله تریکو لاکرا، تاثیر منفی نمی گذارد. در واقع، شستشو به هیچ وجه خاصیت کششی این پارچه را از بین نمی برد. شما می توانید با خیال راحت، این پارچه را بپوشید، بشویید و استفاده کنید.


سخن آخر

همانطور که مشاهده کردید، محبوبیت تریکو بی دلیل نیست. تریکو، به دلیل بافت منحصر به فردی که دارد، بسیار بادوام است و می توان لباس های بسیار راحتی را با آن دوخت. از این پارچه برای دوختن انواع لباس های ورزشی و لباس های روزمره استفاده می کنند. اگر قصد خریدن پارچۀ تریکو را دارید، به سراغ انواع با کیفیت آن بروید تا بتوانید از بهترین ویژگی های این پارچۀ خاص بهره ببرید.

 این پست را به اشتراک بگذارید

5/5 - (17 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *