انواع چرخ خیاطی و کاربرد آن ها

فهرست عناوین

چرخ خیاطی یکی از بزرگ ترین اختراعات بشر به شمار می رود که سبب انقلابی در صنعت مد و طراحی شد. امروز، انواع چرخ خیاطی در بازار وجود دارد و هر کدام ویژگی ها و کاربردهای مختص به خودشان را دارند. برای انتخاب چرخ خیاطی، باید ویژگی ها و خصوصیات هر کدام را بشناسید و بسته به نیازتان، بهترین چرخ خیاطی را انتخاب کنید. در این مطلب، به معرفی انواع چرخ خیاطی و کاربرد آن ها خواهیم پرداخت.


انواع چرخ خیاطی

چرخ خیاطی انواع مختلفی دارد، برخی از آن ها برای مصارف خانگی هستند و برخی دیگر برای مصارف صنعتی. هر کدام از انواع چرخ خیاطی ویژگی ها و کاربردهای مختص به خودشان را دارند. در ادامه، به معرفی انواع چرخ خیاطی و کاربرد آن ها خواهیم پرداخت.

چرخ خیاطی مکانیکی

چرخ خیاطی مکانیکی یا دستی از اولین چرخ خیاطی ها به شمار می روند و بدون برق کار می کنند؛ در واقع، این چرخ خیاطی ها پیش از اختراع چرخ خیاطی برقی مورد استفاده قرار می گرفتند. چرخ خیاطی های مکانیکی با استفاده از دست کار می کنند. سرعت این چرخ خیاطی ها کم است و از گزینه های مناسب برای اشخاص مبتدی به شمار می رود؛ علاوه بر این ها، چرخ خیاطی های دستی بسیار بادوام هستند.  


چرخ خیاطی برقی

چرخ خیاطی برقی نسخۀ مدرن و پیشرفتۀ چرخ خیاطی مکانیکی به شمار می رود و با استفاده از نیروی برق و پدال کار می کند. امروز، تنوع چرخ خیاطی های برقی در بازار بسیار زیاد است و شما می توانید انواع دوخت ها را با استفاده از آن بدوزید. چرخ خیاطی های برقی امکان تعیین طول و عرض دوخت ها را نیز به شما می دهند.


 
چرخ خیاطی کوچک

چرخ خیاطی مینی یا کوچک، با استفاده از برق کار می کند. این چرخ خیاطی ها آن قدر قدرتمند نیستند که بتوان حجم زیادی از دوخت و دوز را با آن ها انجام داد. چرخ خیاطی کوچک برای انجام کارهای سبک مناسب است و گزینۀ مناسبی برای انجام پروژه های بزرگ به شمار می آیند.


 
چرخ خیاطی کامپیوتری

چرخ خیاطی کامپیوتری یا اتوماتیک، کاملاً اتوماتیک هستند و کاربردهای متنوعی دارند. این چرخ خیاطی ها صفحۀ LCD، سوزن نخ کن اتوماتیک و غیره را دارند. با استفاده از چرخ خیاطی های کامپیوتری، می توانید جا دکمه نیز بزنید.

چرخ گلدوزی

اگر عاشق گلدوزی هستید و می خواهید این کار را به صورت حرفه ای در حجم بالا انجام دهید، می توانید برای خریدن این چرخ خیاطی سرمایه گذاری کنید. این چرخ خیاطی ها پورت USB دارند و می توان از آن ها استفاده کرد و طرح های دیگری نیز به آن افزود. چرخ های گلدوزی بسیار گران قیمت هستند و قیمت برخی از آن ها به چند هزار دلار نیز می رسد.

چرخ لحاف دوزی

 اگر به فکر دوختن لحاف هستید، به سراغ چرخ خیاطی لحاف دوزی بروید. این چرخ های خیاطی می توانند حجم زیادی از پارچه را چرخ کنند. در واقع، ضخیم ترین لایه ها را نیز می توانید با استفاده از این چرخ خیاطی چرخ کنید. برندهای مختلفی، از جمله ژانومه (Janome) چنین چرخ هایی را طراحی و روانۀ بازار کرده اند.

چرخ سر دوز

چرخ سردوز مکملی برای چرخ های خیاطی به شمار می رود. این چرخ خیاطی گزینۀ مناسبی برای دوختن پارچه های کشی به شمار می رود. چرخ سردوز به سه یا چهار نخ احتیاج دارد. با استفاده از این چرخ خیاطی، می توانید به پاکدوزی یا چرخ کردن لبۀ درزها نیز بپردازید. نخ کردن سوزن چرخ سردوز دشوار است، از این رو بهتر است به سراغ انواع چرخ سردوز با نخ کن اتوماتیک بروید.


چرخ خیاطی صنعتی

چرخ های خانگی نمی توانند چندین لایه پارچه را به راحتی چرخ کنند، همچنین، موتورشان قدرت چندین ساعت کار مداوم را ندارد و داغ می کند. چرخ های صنعتی بسیار بادوام هستند و می توانند انواع پارچه های ضخیم را، از جمله چرم، به راحتی بدوزند. در واقع، چرخ های صنعتی از پس همۀ پارچه و پروژه ها برمی آیند. البته، برخی از چرخ های صنعتی راهشان را به سوی صنایع خانگی نیز هموار کرده اند، زیرا بسیار بادوام هستند و از پس انجام بسیاری از پروژه ها و کارها برمی آیند.
چرخ های صنعتی نیز انواع مختلفی دارند و هر کدام مختص انجام کار خاصی هستند. در مقابل، چرخ های خانگی برای انجام کارهای متعدد طراحی می شوند. بدنۀ چرخ های صنعتی را با استفاده از فلز می سازند؛ به همین دلیل، از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند و می توان سال های متمادی، حجم زیادی از کار را با آن ها انجام داد.  چرخ های صنعتی، در مقایسه چرخ های خانگی، گران تر هستند؛ از این رو، بسیاری ترجیح می دهند انواع دست دوم آن را تهیه کنند. Singer و Juki ، بهترین برندهای چرخ صنعتی به شمار می روند.
هنگام خریدن چرخ خیاطی صنعتی، به یاد داشته باشید که کار با چرخ صنعتی و کار با چرخ خیاطی خانگی، به ترتیب، مانند راندن ماشین های سنگین و راندن ماشین های سبک است؛ برای راندن ماشین های سنگین، مانند کامیون، به مهارت بالایی نیاز دارید؛ در نتیجه، برای کار با چرخ خیاطی صنعتی باید مهارت بیشتری داشته باشید. چرخ های صنعتی صدای زیادی دارند و سرعتشان نیز بسیار بالا است. برای کنترل این چرخ خیاطی، باید تمرین کنید.

کدام چرخ خیاطی را بخریم؟

و اما کدام چرخ خیاطی را بخریم؟ هنگام انتخاب چرخ خیاطی، باید به نیازها و خواسته هایتان توجه کنید و بدانید قرار است چند وقت یک بار از آن استفاده کنید و چه بودجه ای را صرف خریدن آن کنید؟ بسیاری از خیاطان مبتدی به دنبال چرخ خیاطی های کامپیوتری یا چرخ خیاطی های برقی ساده هستند. فهرست زیر می تواند در انتخاب بهترین چرخ خیاطی متناسب با نیازتان به شما کمک کند:


•    چرخ خیاطی مکانیکی
این چرخ خیاطی از موارد وینتیج به شمار می رود، به همین دلیل،  ممکن است خیلی قدیمی باشد. می توانید از چرخ خیاطی مکانیکی برای کارهای معمولی و روزمره استفاده کنید.
•    چرخ خیاطی برقی
چرخ خیاطی برقی از گزینه های مناسب برای استفاده های روزمره به شمار می رود. از این چرخ خیاطی، می توانید برای دوختن لباس، لوازم تزئینی و انواع پروژه های خیاطی استفاده کنید.
•    چرخ خیاطی کامپیوتری
چرخ خیاطی کامپیوتری برای استفاده های روزمره مناسب است و می توانید از آن، برای دوختن لباس، وسایل تزیینی و دوختن انواع پروژه های خیاطی استفاده کنید.

•    چرخ گلدوزی
چرخ گلدوزی، همان طور که از نامش پیدا است، برای انجام گلدوزی روی پارچه مناسب است.
•    چرخ خیاطی کوچک
چرخ خیاطی کوچک یا مینی، برای انجام کارهای جزئی مناسب است و به درد استفاده های روزمره نمی خورد.
•    چرخ لحاف دوزی
چرخ لحاف دوزی از گزینه های مناسب برای انجام پروژه های بزرگ و سنگین، مانند دوختن لحاف به شمار می رود.

•    چرخ سردوز
چرخ سردوز، گزینۀ مناسبی برای دوختن پارچه های کشی و همچنین، انجام پاکدوزی به شمار می رود.
•    چرخ صنعتی
چرخ صنعتی انواع مختلفی دارد و به طور کلی، برای اشخاص ماهر و متخصص مناسب است.

سخن آخر

صنعت تولید چرخ خیاطی، در عرصۀ صنعتی و خانگی، پیشرفت های چشمگیری داشته است. تنوع چرخ خیاطی در بازار آن قدر زیاد است که شما با هر بودجه و خواسته ای می توانید چرخ خیاطی دلخواهتان را انتخاب کنید و بخرید.

 این پست را به اشتراک بگذارید

4.7/5 - (16 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *