بهترین نخ برای خیاطی

فهرست عناوین

هیچ چیز بدتر از آن نیست که وقتی با تمرکز تمام دارید لباسی را می دوزید و آن را چرخ می کنید، نختان پاره شود  یا اینکه لباسی را با صرف هزینه و زحمت زیاد بدوزید؛ اما پس از مدتی، نخ آن در اثر اتو کردن یا کشیده شدن پارچه آسیب ببیند. این ها فقط نمودهایی از اهمیت انتخاب درست نخ هستند. در خیاطی، نخ ها اهمیت زیادی دارند، چرا که قسمت های مختلف لباس را به یکدیگر وصل می کنند و باید با کیفیت و مناسب باشند. در واقع، کیفیت نخ خیاطی به اندازۀ کیفیت چرخ خیاطی اهمیت دارد و باید در انتخاب آن دقت زیادی به خرج دهید. هنگام انتخاب نخ برای خیاطی، باید توجه ویژه ای به نوع و کیفیت آن داشته باشیم و علاوه بر آن، مسائل دیگری را نیز در نظر داشته باشیم. تنوع نخ ها بسیار زیاد است و هر کدام کاربرد و ویژگی های مختص به خودشان را دارند؛ از این رو، اگر آن ها را بشناسید، می توانید نخی متناسب با نیازتان را انتخاب کنید.  در این مطلب، به معرفی انواع نخ ها خواهیم پرداخت و برایتان خواهیم گفت که بهترین نخ برای خیاطی کدام است.

انواع نخ خیاطی

نخ خیاطی انواع مختلفی دارد و شما باید بهترین نوع نخی را که متناسب با نیاز و چرخ خیاطی تان است انتخاب کنید. نخ ها را با استفاده از مواد طبیعی و مصنوعی تولید می کنند و هر کدام ویژگی ها و کاربردهای مختص به خودشان را دارند. برخی از نخ ها را نیز با استفاده از ترکیب مواد طبیعی و مصنوعی تولید می کنند. در تولید نخ، از موادی مانند پشم، ابریشم، پنبه، پلی استر، اکرلیک، نایلون، استات، کنف، ویسکوز استفاده می کنند. در ادامه، از انواع نخ خیاطی و ویژگی هایشان برایتان خواهیم گفت.
 

پلی استر

نخ پلی استر بسیار با دوام است و رنگ آن نیز به این سادگی ها از بین نمی رود، حتی اگر چندین و چند بار، آن را بشویید. نخ پلی استر، همان طور که از نامش پیداست، از مواد مصنوعی تولید می شود، اما گاهی برای تولید نخ، پلی استر را با مواد طبیعی، مانند پنبه، ترکیب می کنند. فرقی نمی کند خیاط تازه کار باشید یا حرفه ای، در هر صورت، می توانید از این نوع نخ برای خیاطی استفاده کنید. نخ پلی استر هم برای دوخت و دوز با دست مناسب است و هم برای چرخ خیاطی.
نخ پلی استر کش می آید، از این رو، گزینۀ مناسبی برای دوختن لباس به شمار می رود. نخ پلی استر برای دوختن انواع پارچه ها مناسب است، اما به شما توصیه می کنیم که برای دوختن پارچه های پنبه ای، به سراغ نخ پلی استر نروید، چرا که پنبه، در مقایسه با پلی استر، مقاومت کمتری دارد و ممکن است با گذر زمان پاره شود.
یادتان باشد که نخ پلی استر مقاومتی در برابر دما و حرارت ندارد؛ از این رو، نباید آن را در معرض دمای بالا قرار دهید یا اینکه آن را با اتوی خیلی داغ اتو کنید، چرا که ممکن است بسوزد؛ در ضمن، نخ پلی استر انواع مختلفی دارد؛ از این رو، هنگام انتخاب نخ، باید خیلی توجه کنید.

نخ نایلونی

نخ نایلونی، درست مثل نخ پلی استر، نوعی نخ مصنوعی به شمار می رود و برای دوختن انوع پارچه ها مناسب است. نخ نایلونی در وزن ها و ضخامت های مختلف در بازار وجود دارد و شما می توانید برای دوختن انواع پارچه های ضخیم و نازک، از آن استفاده کنید. یادتان باشد که این نوع نخ مقاومت چندانی در برابر گرما و حرارت ندارد و نباید آن را در معرض حرارت یا اتو قرار دهید.

نخ پنبه ای

نخ پنبه ای، همان طور که از نامش پیداست، از گیاه پنبه تولید می شود و در شمار نخ های طبیعی قرار می گیرد. نخ پنبه ای از پرکاربردترین نخ ها در حوزۀ خیاطی به شمار می رود و بسیار محکم و در عین حال، لطیف است. نخ پنبه ای، به هیچ وجه کش نمی آید؛ از این رو، اگر چیزی را با این نخ بدوزید، به هیچ وجه فرمش را از دست نخواهد داد؛ اما یادتان باشد که نباید از این نخ برای دوختن پارچه های کشی استفاده کنید، چرا که این نخ انعطاف پذیر نیست و خاصیت کششی ندارد؛ از این رو، ممکن است پاره شود. از این نخ برای دوختن پارچه های 100 پنبه ای استفاده کنید. نخ پنبه ای از گزینه های مناسب برای دوختن چهل تکه به شمار می رود.
 همچنین، نخ پنبه ای، در مقایسه با نخ پلی استر، در برابر گرما و حرارت مقاوم تر است؛ از این رو، اگر می خواهید چیزی بدوزید که قرار است در معرض گرما قرار بگیرد، می توانید به سراغ نخ پنبه ای بروید. لباس دوخته شده با نخ پنبه ای را می توانید با خیال راحت و با هر دمایی، اتو کنید.
 به علاوه، برخی از نخ های پنبه ای روکش پلی استر دارند و از نوع نازک آن ها، برای دوختن پارچه های ظریف استفاده می کنند.
نخ کوک نیز نوعی نخ پنبه ای به شمار می رود که بسیار بی دوام است و خیلی زود پاره می شود، از این رو، از این نخ برای کوک زدن پیش از چرخ کاری استفاده می کنند.

نخ ابریشمی

نخ ابریشمی از زیباترین و بادوام ترین نخ ها به شمار می رود. این نخ بسیار ظریف است و خاصیت کششی نیز دارد. نخ ابریشم نیز انواع طبیعی و مصنوعی دارد و نوع مصنوعی آن را با مواد شیمیایی تولید می کنند. در تولید ابریشم مصنوعی، از ماده ای به نام سلولز استفاده می کنند. از انوع نخ های ابریشمی می توان به ابریشم خام، ابریشم هندی و سیگارت ابریشمی زنجیری اشاره کرد.  از این نوع نخ ظریف و براق، برای کارهایی مانند گلدوزی نیز استفاده می کنند.
می توانید از این نخ ظریف برای دوختن پارچه های ظریف استفاده کنید، چرا که بسیار نازک و ظریف است و هیچ گونه حفره ای را در پارچه به جای نمی گذارد. این نخ بسیار بادوام، منعطف و گران قیمت است.

نخ ریون

نخ ریون از نخ های بسیار زیبا به شمار می رود و از آن برای تزیین استفاده می کنند.  نخ ریون بسیار ظریف است و ممکن است خیلی زود پاره شود؛ از این رو، نباید از این نخ برای دوختن درزهای لباستان و به هم وصل کردن قسمت های مختلف لباس استفاده کنید.

نخ فلزی

نخ فلزی، همان طور که از نامش پیدا است، از فلز تولید می شود و بسیار براق است. از این نخ براق برای کارهای تزیینی استفاده می کنند. برای استفاده از این نوع نخ، باید از سوزن مخصوص استفاده کنید. یادتان باشد که باید این نخ را با ظرافت تمام بدوزید، بلکه باید آن را با حداقل سرعت بدوزید، چرا که ممکن است پاره شود.


نخ پشمی

نخ پشمی یا نخ فاستونی، یکی دیگر از انواع نخ ها به شمار می رود که بسیار ضخیم است. این نوع نخ را با استفاده از مواد طبیعی و مصنوعی تولید می کنند؛ در واقع، در تولید نخ فاستونی، از پشم، کرک و پلی استر استفاده می کنند. نخ پشمی ضخیم است و گزینۀ مناسبی برای دوختن پارچه های نازک به شمار نمی رود.

نخ نامرئی

نخ نامرئی از نخ های نایلونی به شمار می رود و در خیاطی نیز کاربرد دارد. از این نخ، برای جواهر دوزی و سنگ دوزی روی لباس استفاده می کنند.

 
نمرۀ نخ چیست؟

و اما منظور از نمرۀ نخ چیست؟ همان طور که می دانید، ظرافت، ضخامت و وزن نخ ها متفاوت از یکدیگر است، برخی ضخیم تر و سنگین تر هستند و برخی نازک تر و سبک تر. نمرۀ نخ را بر این اساس محاسبه می کنند:
“وزن نخ در واحد طول آن  یا طول نخ در واحد وزن نخ “
نمرۀ نخ روی بسته بندی آن ذکر می شود و شما با بررسی آن، می توانید نخ متناسب با کارتان را انتخاب کنید.

علت پاره شدن نخ چرخ خیاطی هنگام دوخت

شاید برای شما هم پیش آمده است که موقع چرخ کاری، نختان پاره شود؛ اما علت پاره شدن نخ چرخ خیاطی هنگام دوخت چیست؟ برای دوخت و دوز با چرخ خیاطی، نمی توانید به سراغ هر نخی بروید، بلکه باید نخ متناسب با چرخ خیاطی تان را انتخاب کنید. برای انتخاب نخ مناسب برای چرخ خیاطی تان می توانید به دفترچه راهنمای چرخ خیاطی تان مراجعه کنید.

نخ خوب چه ویژگی هایی دارد؟

اکنون که با انواع نخ آشنا شدید، به سراغ معرفی ویژگی های نخ خوب می رویم:
نخ خوب را با استفاده از مواد مرغوب، طبیعی یا مصنوعی، تولید می کنند؛ از این رو، بسیار باکیفیت است. نخ های خوب و باکیفیت به راحتی پاره نمی شوند و بسیار مقاوم و بادوام هستند.
نخ های خوب، رنگی ثابت دارد و پس از شست و شو، رنگشان را از دست نمی دهند.
نخ خوب، رنگی شفاف دارد. نخ های کدر معمولاً از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند.

 
نکات لازم برای انتخاب نخ

هنگام انتخاب نخ، باید یک سری نکات را در نظر داشته باشید. در ادامه، از نکات لازم برای انتخاب نخ برای تان خواهیم گفت.
•    نوع پارچه تان را در ذهن داشته باشید: هنگام انتخاب نخ، باید به جنس و ضخامت پارچه توجه داشته باشید. برای دوختن پارچه های نازک، به سراغ نخ های ضخیم نروید.
•    نوع دوخت را در نظر داشته باشید: باید بدانید قرار است از نخ مورد نظر برای دوختن درزهای لباس استفاده کنید یا برای دوختن تزیینات و گلدوزی.
•    به مدل چرخ خیاطی تان توجه داشته باشید: همان طور که گفتیم، هر خیاطی به نخ های مختص به خودش نیاز دارد؛ از این رو، برای کار کردن با چرخ خیاطی تان، باید به سراغ نخ متناسب با آن بروید.
•    نخ کافی بخرید: برای شروع دوخت، نخ کافی بخرید تا آخر کار، نختان به اتمام نرسد.
•    رنگ های اصلی را همیشه در خانه داشته باشید.


نگهداری و مراقبت از نخ ها

نخ هایتان را در محل مناسب نگهداری کنید تا عمر بیشتری داشته باشند و بتوانید مدت های طولانی از آن ها استفاده کنید. نخ هایتان را از تابش نور آفتاب و همچنین، گرد و غبار دور کنید. اگر نخ هایتان خیلی قدیمی است و همۀ رطوبتش را از دست داده است، ممکن است در زمان دوخت پاره شود. اگر می خواهید رطوبت نخ را دوباره به آن برگردانید، می توانید آن را در فریزر قرار دهید تا رطوبت آن را به خودش جذب کند. بعد از چند روز، نخ را از فریز بیرون بیاورید و با خیال راحت، از آن استفاده کنید.


سخن آخر

همان طور که مشاهده کردید، تنوع نخ ها در بازار بسیار زیاد است. بسته به نیازتان، ضخامت و جنس پارچۀ مورد نظرتان و نوع چرخ خیاطی تان، می توانید بهترین نخ برای خیاطی را انتخاب کنید. یادتان باشد که انتخاب درست و آگاهانۀ نخ می تواند بر نتیجۀ نهایی کارتان نیز تاثیر بگذارد.

 این پست را به اشتراک بگذارید

4.8/5 - (18 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *