راه های یادگیری طراحی لباس

فهرست عناوین

طراحی لباس از آن رشته های جذاب و همواره در حال تکامل و تغییر است، درست مانند دنیای شگفت انگیز مد! پیش از آنکه وارد این حیطۀ جذاب شوید، باید بدانید که موفقیت در این حیطۀ پر از رقابت، نیازمند تلاش و کوشش فراوان و همچنین، دریافت آموزش درست و اصولی است؛ در واقع، آموزش درست و اصولی می تواند به تلاش های شما جهت بدهد و مسیر پر پیج و خم تبدیل شدن به طراح لباس را برای شما کوتاه و آسان کند.  اما از چه روش هایی طراحی لباس را یاد بگیریم؟ برای یادگیری طراحی لباس می توانید از چند روش اقدام کنید؛ ورود به دانشگاه، استفاده از کتاب های آموزشی یا ثبت نام در آموزشگاه های معتبر. هر کدام از این روش ها  می توانند معایب و مزایای مختص به خودشان را داشته باشند؛ در نتیجه، با شناخت آن ها می توانید بهترین روش یادگیری طراحی لباس را انتخاب کنید. از یاد نبرید که اگر آموزش اصولی را با تلاش و کوشش تان همراه کنید، می توانید خیلی زود وارد بازار کار شوید و به کسب درآمد از طریق طراحی لباس بپردازید. در این مطلب، هر آنچه باید در مورد طراحی لباس و روش های یادگیری طراحی لباس و معایب و مزایای این حرفه بدانید را برایتان خواهیم گفت. با تصویرگران پویااندیش همراه باشید.


طراحی لباس چیست؟

طراحی لباس، هنر خلق لباس است. طراحان لباس با حوزه های متعددی آشنا می شوند و مهارت های متفاوتی را می آموزند، از تاریخچۀ مد و طراحی گرفته تا تصویرسازی و نحوۀ کسب درآمد از طراحی لباس. رشتۀ طراحی لباس، به عنوان یک رشتۀ هنری، در هم تنیده با فرهنگ است. طراحان لباس با توجه به نیاز، فرهنگ و خواستۀ مشتری، خلاقیت خود و بازخورد مصرف کنندگان در مورد طرح های پیشین و ترندهای جدید، به طراحی لباس می پردازند.


 
روش های یادگیری طراحی لباس

در دنیای مد، مهارت ها، پورتفولیو و اشتیاق شما، بیشتر از هر چیزی اهمیت دارد. در کنار این ها، روش یادگیری طراحی لباس اهمیت پیدا می کند. شما می توانید از راه های زیر، طراحی لباس را یاد بگیرید و وارد این حوزه شوید:
•    وارد دانشگاه شوید و در رشتۀ طراحی لباس تحصیل کنید.
•    طراحی لباس را به صورت خودآموز یاد بگیرید (به عنوان مثال، با استفاده از کتاب ها و ویدئوهای آموزشی)
•    به موسسه های معتبر مراجعه کنید و طراحی لباس را به صورت حضوری یا آنلاین، زیر نظر اساتید مجرب این موسسه ها یاد بگیرید.

هر کدام از این روش ها، اگر با تلاش و انگیزۀ شما همراه شوند، می توانند شما را به سوی مسیر موفقیت پیش ببرند. هر کدام از این روش ها مزایای مختص به خودشان را دارند و شاید معایبی نیز داشته باشند:
 اگر بخواهید طراحی لباس را به صورت خودآموز یاد بگیرید، هزینه ای بابت کلاس پرداخت نمی کنید؛ اما سرعت یادگیری و پیشرفت تان کاهش پیدا خواهد کرد، همچنین، استادی وجود ندارد که طرح هایتان را ببیند و به شما بازخورد بدهد؛ در نتیجه، با سرعت پایین پیش می روید و متوجه ایرادهای کارتان نیز نمی شوید.
 و اما در مورد یادگیری طراحی لباس در دانشگاه! همان طور که گفتیم، می توانید رشتۀ طراحی لباس را در دانشگاه و به صورت آکادمیک نیز دنبال کنید. در دانشگاه، می توانید طراحی لباس را نزد اساتید مجرب بیاموزید و از تجربیات آن ها بهره مند شوید؛ اما در این بین، مسائلی وجود دارد؛ شما باید زمان زیادی را صرف آماده شدن برای آزمون ورودی دانشگاه کنید؛ همچنین، باید چندین ترم شهریه های سنگین بپردازید و درس های غیرمرتبط با طراحی لباس را بگذرانید.
گزینۀ بعدی برای یادگیری طراحی لباس، مراجعه به آموزشگاه ها و موسسه های معتبر است. در موسسه های معتبر، می توانید طراحی لباس را قدم به قدم، نزد اساتید مجرب این حوزه یاد بگیرید و همواره، از بازخوردها و نظرات آن ها بهره مند شوید. در موسسه های معتبر، طراحی لباس در همۀ مراحل، از مبتدی تا پیشرفته، تدریس می شود. آموزش دیدن تحت نظر اساتید مجرب درست مانند کاتالیزور عمل می کند و می تواند سرعت پیشرفت شما و ورودتان به دنیای کار را، به طرز چشم گیری، افزایش دهد.


طراحی لباس را از کجا شروع کنیم؟

و اما طراحی لباس را از کجا شروع کنیم؟ فرقی نمی کند برای یادگیری طراحی لباس به سراغ موسسه ها بروید یا دانشگاه ها، یا اینکه از طریق روش های خودآموز اقدام کنید، در هر صورت، باید یک سری مراحل را طی کنید و یک سری کارها را انجام دهید. در ادامه برایتان خواهیم گفت که برای یادگیری طراحی لباس و فعالیت در این حوزه، باید چه کارهایی را انجام دهید.


1.    صنعت مد را بشناسید

اگر می خواهید رشتۀ طراحی لباس را دنبال کنید، در قدم اول باید در مورد صنعت مد و تاریخچۀ آن حسابی مطالعه کنید و آن را به خوبی بشناسید؛ به علاوه، باید با جدیدترین ترندهای دنیای مد نیز آشنا شوید و چالش های این حوزه را نیز شناسایی کنید. البته، شناخت ترندها فقط مختص به مرحلۀ آموزش نیست، بلکه شما به عنوان طراح لباس، باید همیشه از جدیدترین ترندها باخبر باشید؛ به عبارت دیگر، باید همواره به روز باشید. جالب است بدانید که ترندهای دنیای مد، تکرارشونده هستند؛ در نتیجه، اگر تاریخچۀ مد را به خوبی بشناسید، آن را تحلیل کنید و شناخت عمیقی از آن به دست آورید، حتی می توانید ترندهای آینده را نیز پیش بینی کنید. توانایی پیش بینی ترندها می تواند شما را به سوی موفقیت پیش ببرد. یکی دیگر از مزایای مطالعۀ تارخچۀ مد و شناخت ترندهای مد این است که می توانید از طرح های موجود الهام بگیرید.


2.    اصول و مبانی طراحی لباس را یاد بگیرید

یادگیری اصول و مبانی طراحی و دوخت لباس، یکی دیگر از لازمه های ورود به این حوزه به شمار می رود؛ از این رو، نباید از یادگیری طراحی، خیاطی و ترسیم الگو غافل شوید. یادتان باشد که اگر پیش از ثبت نام در دورۀ آموزش طراحی لباس و حضور در کلاس ها یا پیش از ورود به دانشگاه، این اصول و مبانی را در خانه و به صورت خودآموز یاد بگیرید، می توانید هنگام حضور در کلاس ها، با سرعتی باورنکردنی پیشرفت، و به سرعت از مراحل ابتدایی عبور کنید و به طراحی پیشرفته برسید. بدین ترتیب، می توانید خیلی زود وارد بازار کار شوید.
علاوه بر یادگیری این مهارت ها، بهتر است با نظریۀ رنگ ها، چرخۀ رنگ ها، انواع پارچه ها و ترکیب بندی نیز آشنایی پیدا کنید.

3.    از تکنولوژی غافل نشوید

تکنولوژی کار را برای طراحان لباس راحت تر کرده است. ابزارهای زیادی برای طراحی لباس وجود دارد. اگر کار با این ابزارها و نرم افزارهای مختلف، مانند ادوبی فتوشاپ و ادوبی ایلاستریتور را به خوبی یاد بگیرید، می توانید کارهایتان را با دقت و سرعت بیشتری پیش ببرید.

4.    شروع به طراحی لباس کنید

اگر می خواهید توانایی و مهارت تان را در طراحی لباس بسنجید، شروع به طراحی کنید. از مهارت های طراحی و خیاطی تان برای خلق لباس های جدید بهره بگیرید. یادتان باشد که اصلاً نباید انتظار داشته باشید این طرح های اولیه، کامل و بی نقص باشند. با تمرین و تکرار بیشتر و پی بردن به ایرادهای کارتان، می توانید رفته رفته، کارهای بی نقص و جذابی را خلق کنید.

5.    به موسسه های تخصصی و معتبر مراجعه کنید

تعداد موسسه های آموزش طراحی لباس اصلاً کم نیست، اما پیش از ثبت نام، به خوبی تحقیق کنید و به آموزشگاه های تخصصی و معتبر مراجعه کنید. همان طور که پیش تر گفتیم، اگر طراحی لباس را در موسسۀ معتبر و تحت نظر اساتید مجرب یاد بگیرید، طراحی لباس را بهتر و با سرعت بیشتری خواهید آموخت و در نهایت، با دستی پر  وارد بازار کار خواهید شد.


6.    با یک طراحی لباس حرفه ای همکاری کنید

می توانید پیش از ورود به بازار کار و آغاز فعالیت مستقل یا راه اندازی کسب و کار مستقل، مدتی را نزد یک طراح لباس حرفه ای به کارآموزی بپردازید. این دورۀ کارآموزی به شما کمک می کند چالش های کار طراحی لباس را از نزدیک مشاهده کنید و نکات بسیاری ارزشمندی را نیز حین کار یاد بگیرید. با گذراندن چنین دوره ای، با تجربۀ بیشتری وارد بازار کار می شوید و احتمال اینکه خطاهای حرفه ای از شما سر بزند کمتر خواهد شد.

مزایا و معایب شغل طراحی لباس

اگر می خواهید طراحی لباس را به عنوان حرفه تان انتخاب کنید، بهتر است با مزایا و معایب آن آشنایی داشته باشید تا با آگاهی بیشتری به سراغ آن بروید. در ادامه، به معایب و مزایای شغل طراحی لباس خواهیم پرداخت.

مزایای شغل طراحی لباس

–    از شغلتان لذت خواهید برد.
–     می توانید در کارتان خلاقیت به خرج دهید و لذت ببرید.
–    می توانید خیلی زود کسب و کار مخصوص خودتان را راه اندازی کنید.
–    از درآمد بالایی برخوردار خواهید شد. درآمد شغل طراحی لباس افزایش صعودی دارد و شما با کسب تجربۀ بیشتر و انجام فعالیت های گسترده تر، درآمد بیشتری نیز خواهید داشت.
–    با اشخاص جدیدی آشنا خواهید شد.
–    سفرهای زیادی را در پیش خواهید داشت.

معایب شغل طراحی لباس

–    ساعت کار ثابتی ندارید و ممکن است گاهی مجبور شوید تا نیمه های شب نیز به کار بپردازید.
–    نقدهای متعددی را در مورد کارهایتان خواهید شنید. برخی از این نقدها مخرب هستند و برخی دیگر سازنده اند؛  از این رو، باید خودتان را برای شنیدن هر گونه انتقادی آماده کنید و از آن ها درس بگیرید.
–    در دنیای طراحی لباس، رقابت بسیار شدید است؛ در نتیجه، باید خودتان را برای چنین رقابت سنگینی آماده کنید و همواره، تاب و تحمل آن را داشته باشید.
–    در آمد طراحی لباس قابل پیش بینی نیست. ممکن است در برخی اوقات، درآمدتان بسیار بالا باشد و  گاهی درآمدتان کاهش پیدا کند.
–    دنیای طراحی لباس، مانند دنیای مد، پر از تلاطم و استرس است.
–    ممکن است گاهی مشتری های سختگیر به پست تان بخورد. باید روحیه و آمادگی مواجهه با چنین مشتری هایی را در خودتان ایجاد کنید و نحوۀ کنار آمدن با آن ها را یاد بگیرید.  


سخن آخر

 
تا به اینجا، با شغل جذاب طراحی لباس، نحوۀ یادگیری آن و همچنین مزایا و معایبش آشنا شدید؛ در نتیجه، می توانید با آگاهی و دانش بیشتری به سوی این حرفۀ شگفت انگیز گام بردارید. اجازه ندهید معایب این حرفه شما را به عقب براند. هر شغلی مزایا و معایب مختص به خودش را دارد و شما می توانید و با درایت و آمادگی با این معایب کنار بیایید و از مزایای این شغل بهره مند شوید؛ در ضمن، از اهمیت کیفیت آموزش غافل نشوید. یادتان باشد که آموزش دیدن تحت نظر اساتید مجرب می تواند روند موفقیت شما را به میزان چشمگیری، تسریع ببخشد.

 این پست را به اشتراک بگذارید

5/5 - (15 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *