چگونه یک طراح لباس حرفه ای شویم؟

فهرست عناوین

چگونه یک طراح لباس حرفه ای شویم؟ این سوالی است که همۀ دوستداران طراحی لباس، هنگام ورود به این دنیای پرهیاهو و پر از رقابت، از خودشان می پرسند؛ اما پاسخ این سوال چیست؟ طراحان موفق چه کارهایی را انجام می دهند؟ چه مسیری را در پیش می گیرند؟ از چه کارهایی اجتناب می کنند؟ هر کسی که بخواهد به عنوان یک طراح حرفه ای لباس وارد دنیای گستردۀ مد شود، بی شک، باید پاسخ این سوالات یا چنین سوالاتی را به خوبی بداند. همان طور که می دانید، دنیای مد بسیار جذاب و پرطرفدار است و هر گونه فعالیت در این دنیای فریبا، دشواری های مختص به خودش را دارد؛ اما اگر نحوۀ فائق آمدن بر این دشواری ها را بدانید، می توانید مسیر تبدیل شدن به یک طراح حرفه ای را با سرعتی بیشتر و خیالی آسوده تر طی کنید. در این مطلب، مسیر تبدیل شدن به یک طراح حرفه ای لباس را به تفصیل برایتان خواهیم گفت. با تصویرگران پویااندیش همراه باشید.

در پی اخذ مدرک طراحی لباس باشید

اگر می خواهید طراح لباس شوید، پیش از هر چیزی باید به فکر اخذ مدرک مربوط به این حوزه باشید. این مدرک را می توانید از طریق ورود به دانشگاه و انتخاب رشتۀ طراحی لباس اخد کنید، همچنین می توانید در کلاس های طراحی لباس که در موسسه های آزاد و معتبر برگزار می شود شرکت کنید و نزد اساتید مجرب این موسسه ها آموزش ببینید. در این دوره های طراحی لباس، کار کردن با نرم افزارهای طراحی را یاد می گیرید، با تاریخچۀ مد آشنا می شوید، پارچه ها و بافت های مختلف را می شناسید، طراحی روی کاغذ را می آموزید و نحوۀ ترسیم الگوی خیاطی را نیز آموزش می بینید. یادتان باشد که اساتید مجرب، با آموزه های کم نظیرشان می توانند مسیر تبدیل شدن به یک طراح حرفه ای لباس را برای شما هموار کنند.


 
خیاطی یاد بگیرید

اگر در مقام طراح لباس، خیاطی را نیز یاد بگیرید، می توانید پیشرفت چشمگیری در کارتان داشته باشید؛ اما یادگیری خیاطی چه کمکی به طراحان لباس می کند؟ در واقع، با یادگیری خیاطی می توانید ساختار لباس ها را بهتر بشناسید و از این شناخت دقیق، در طراحی طرح های دقیق تر و خلاقانه تر بهره بگیرید.


 رنگ ها را بشناسید

رنگ ها را بشناسید و نحوۀ استفاده از چرخۀ رنگ ها را نیز به خوبی یاد بگیرید. از این طریق، می توانید سنجیده ترین تصمیم ها را در مورد نحوۀ ست کردن و ترکیب رنگ ها در یک لباس بگیرید و از این طریق، شیک ترین و چشم نوازترین لباس ها را طراحی کنید.

به جزئیات توجه داشته باشید

طراح لباس باید نگاهی ریزبینانه و دقیق داشته باشد و کوچک ترین تفاوت میان رنگ ها و دیگر جزئیات را به خوبی تشخیص دهد. چنین ریزبینی و دقتی می تواند طراح لباس را به سمت طراحی لباس های زیبا و در نتیجه، موفقیت ببرد.


 ترندهای دنیای مد را دنبال کنید

به عنوان طراح لباس، باید همواره به فکر دنبال کردن و شناختن ترندهای دنیای مد باشید؛ به عبارت دیگر، طراحان موفق همیشه به روز هستند و از تغییر و تحولات دنیای همواره در حال تغییر مد، آگاهی کامل دارند. اما چگونه می توان از آمد و شد این ترندها آگاه شد؟ در هر فصل، این ترندها تغییر می کنند و شما می توانید این تغییرات را در رسانه ها، وب سایت ها و مجلات مربوط به حوزۀ مد دنبال کنید.
 
 

حوزۀ مورد علاقه تان را انتخاب کنید

به عنوان طراح لباس، بهتر است حوزۀ مورد علاقه تان را شناسایی کنید و به سوی آن پیش بروید. در چنین حالتی، می توانید در یک حوزۀ مشخص تجربه کسب کنید و فوت و فن آن را به خوبی یاد بگیرید؛ به عنوان مثال، باید بدانید که قرار است در حوزۀ طراحی لباس مجلسی زنانه فعالیت کنید یا طراحی لباس ورزشی.


 
به فکر گردآوری پورتفولیو باشید

هر طراح لباس همواره باید به فکر گسترش و تقویت پورتفولیوی خودش باشد و آن را به کارفرمایان مورد نظرش ارائه دهد. در واقع، با استفاده از پورتفولیو، می توانید استعداد و خلاقیت تان را به نمایش بگذارید. می توانید کارهای دورۀ آموزشی تان را نیز در پورتفولیوتان بگنجانید. در واقع، پورتفولیو شما می تواند نمایان گر مهارت هایی از جمله مهارت طراحی، خیاطی و ترسیم الگو، باشد.
موارد زیر را در پورتفولیوتان بگنجانید:
•    طراحی هایی که با دست انجام داده اید یا عکس هایی که از این طرح ها گرفته اید
•    طرح هایی را که با استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری خلق کرده اید
•    رزومۀ شغلی تان
•    هر چیز دیگری که نمایان گر قابلیت ها، مهارت ها، استعداد و خلاقیت شما است.

 
مشتریان هدف تان را بشناسید

بدون شناخت مشتری هدف نمی توانید در بازار پر رقابت طراحی لباس، راه به جایی ببرید. یادتان باشد صنعت مد و بازار آن بسیار گسترده است و مشتریان متنوع با سلیقه های مختلف دارد. در این میان، باید مشتریان هدفتان را بشناسید، در مورد سلیقه و خواسته هایشان تحقیق کنید، قدرت خریدشان را بشناسید تا بتوانید مسیر درست را در پیش بگیرید و لباس های متناسب با آن ها را طراحی کنید؛ علاوه بر این ها، باید بدانید قرار است برای مردم کدام ناحیۀ آب و هوایی لباس طراحی کنید؛ به عنوان مثال، باید بدانید که قرار است برای ساکنان کشور سرد روسیه لباس طراحی کنید یا ساکنان مالزی.


از رقبایتان غافل نشوید

در بازار کسب و کار، هرگز از رقبایتان غافل نشوید. همواره کارها و آثارشان را رصد کنید و حتی از آن ها الهام بگیرید.


 با اصول بازاریابی آشنا شوید

آشنایی با اصول بازاریابی از لازمه های موفقیت در حرفۀ طراحی لباس به شمار می رود. به عنوان طراح لباس، باید نحوۀ تبلیغ طرح ها یا محصولات تان را یاد بگیرید، برنامۀ فروش داشته باشید، رفتار درست با مشتری را بلد باشید، مدیریت خرده فروشی را آموخته باشید و با نحوۀ توسعۀ محصول نیز آشنایی داشته باشید. یادتان باشد بازاریابی فقط محدود به رسانه های اجتماعی نمی شود و برای بازاریابی طرح ها و محصولات تان، باید فرا تر از پلتفرم های رسانه های اجتماعی بروید.
به فکر طراحی وب سایت باشید و همۀ طرح هایتان را روی آن قرار دهید تا از این طریق، مخاطبان و مشتریان مورد نظرتان را جذب کنید. امروز، مردم در دنیای مجازی به دنبال محصول دلخواهشان می گردند؛ در نتیجه، چاره ای جز نمایش محصولات تان در این بازار جهانی ندارید.


 فقط به دنبال یک کانال درآمد نباشید

در هر کسب و کاری، باید به فکر رشد و پیشرفت بود. اگر می خواهید در دنیای مد فعالیت کنید و کسب و کاری راه بی اندازید، نباید فقط به دنبال یک کانال فروش باشید و به همان اتکا کنید. طراحان حرفه ای و موفق به سراغ کانال ها مختلف (به عنوان مثال، راه اندازی مزون، ارتباط مستقیم با مشتری، خرده فروشی و عمده فروشی) می روند؛ اما روی یکی از آن ها متمرکز نمی شوند، بلکه سعی می کنند از همۀ آن ها برای فروش کارهایشان بهره بگیرند. طراحان حرفه ای خلاقیت شان برای فروش محصولاتشان بهره می گیرند و از آزمودن راه های جدید نمی ترسند.

 
هویت برند را دست کم نگیرید

در مقام طراح حرفه ای لباس، باید دیدگاه مشخصی در مورد هویت برندتان داشته باشید؛ هویتی متمایز از رقبایتان. اگر به تازگی وارد این حوزه شده اید، باید هدفتان را به طور دقیق و مشخص بشناسید و بدانید دارید چه کار می کنید. در واقع، باید بدانید قرار است با طرح هایتان، چه پیامی را به بازار و مشتریان منتقل کنید. لوگوی برند شما می تواند هویت برندتان را تا حد زیادی به نمایش بگذارد.


 


نتیجه گیری

همان طور که مشاهده کردید، فعالیت در حوزۀ مد اصلاً کار ساده ای نیست و هر چه می گذرد، بر دشواری آن افزوده می شود. طراحی لباس نیز از این قاعده مستثنی نیست و دشواری های مختص به خودش را دارد. اما اگر مسیر موفقیت و پیشرفت در این حوزه را خوب بشناسید، می توانید با آموزش مناسب و تلاش و کوشش، تبدیل به طراحی موفق شوید و از این حوزه کسب درآمد کنید و حتی به شهرت برسید. در آخر، باید بگوییم که در مقام طراح لباس، به هیچ وجه، از دریافت بازخورد نترسید، بلکه از آن به عنوان راهی برای بهبود کارتان و برطرف کردن ایرادهای تان استفاده کنید. در واقع، می توانید از این بازخوردهای سازنده در جهت پیشرفت کسب و کارتان بهره بگیرید.
 

 این پست را به اشتراک بگذارید

5/5 - (16 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *