پارچه هایی که چروک نمی شوند

فهرست عناوین

اگر دوست دارید در سفر، لباس هایتان را با خیال راحت و بدون نگرانی در مورد چروک شدنشان بپوشید یا اینکه به طور کلی، حوصله یا وقت اتو زدن را ندارید، باید به دنبال پارچه هایی باشید که چروک نمی شوند و هیچ نیازی به اتو ندارند. برخی از پارچه ها چنین ویژگی ای را دارند. اگر آن ها را بشناسید و انتخاب کنید، می توانید لباس هایتان را با خیال راحت بپوشید و هیچ نگران اتو زدن و چروک شدن نباشید. در این مقاله، برایتان خواهیم گفت که پارچه هایی که چروک نمی شوند کدامند.

پارچه هایی که چروک نمی شوند

از سال 1929 به این سو، تکنولوژی یکی دیگر از گام هایش را جهت راحت تر کردن زندگی بشر برداشت و امکان تولید پارچه های مقاوم در برابر چروک را ایجاد کرد. اگر دوست ندارید همواره در حال اتو زدن یا نگران آن باشید، اصلاً مجبور نیستید انتخاب هایتان را محدود به تیشرت و شلوار جین کنید. امروزه، تنوع پارچه های مقاوم در برابر چروک آنقدر زیاد است که می توانید با هر سلیقه و خواسته، پارچۀ دلخواهتان را در بازار بیابید و از پوشیدن آن لذت ببرید. در گذشته، پارچه های ضد چروک را فقط با استفاده از الیاف مصنوعی، مانند پلی استر و نایلون تولید می کردند، اما امروز، این پارچه ها را با استفاده از انواع الیاف طبیعی و ترکیب آن ها با الیاف مصنوعی تولید می کنند. در ادامه، به سراغ معرفی پارچه هایی که چروک نمی شوند خواهیم رفت.

دنیم (Denim)

دنیم از محبوب ترین و پرکاربردترین پارچه های ضد چروک به شمار می رود. هر چه پارچۀ دنیم ضخیم تر باشد، کمتر چروک می شود. شاید پس از خارج کردن دنیم از لباسشویی، لباس دنیم تان کمی چروک به نظر برسد؛ اما اگر آن را بپوشید، این چروک های مختصر بلافاصله برطرف خواهند شد.

پلی استر

همان طور که می دانید، پلی استر حاصل الیاف مصنوعی است. این پارچه به هیچ وجه چروک نمی شود و هیچ نیازی هم به اتو ندارد. اگر نتوانستید پارچۀ صد در صد پلی استر بیابید، می توانید از پارچه های حاصل از ترکیب پلی استر با دیگر الیاف استفاده کنید. پارچه هایی که حداقل 65 درصد پلی استر داشته باشند چروک نمی شوند. پارچۀ پلی استر هیچ نیازی به اتو ندارد، اما اگر می خواهید پارچۀ صد در صد پلی استرتان را اتو بزنید، ابتدا باید آن را کمی خیس کنید، سپس با دمای پایین اتو بزنید.
پلی استر پارچۀ خوش نامی نیست و بسیاری حتی دوست ندارند اسم پلی استر را بشنوند، اما به شما توصیه می کنیم خودتان، برای یک بار هم که شده، آن را امتحان کنید. این پارچه بسیار نرم، بادوام، مقرون به صرفه و مقاوم در برابر چروک است.

 پارچۀ پشمی

اگر به دنبال پارچۀ ضد چروک برای فصول سرد سال می گردید، پارچۀ پشمی می تواند یکی از بهترین و ایده آل ترین گزینه های پیش رویتان باشد. پارچۀ پشمی، بلافاصله پس از شست و شو، به شکل اولش برمی گردد. می توانید این پارچه را پیش از رسیدن به مرحلۀ خشک کن، از لباس شویی خارج کنید. پارچه های پشمی و پارچه های حاصل از ترکیب الیاف پشمی با دیگر الیاف هیچ نیازی به اتو کشیدن ندارند. در فصل زمستان، این پارچه شما را گرم نگه می دارد و چروک هم نمی شود.

 
کشمیر

کشمیر از پارچه های لاکچری به شمار می رود که بسیار نرم و سبک است. این پارچۀ طبیعی را از الیاف حاصل از موی بز می بافند. اگر به درستی از لباس کشمیرتان مراقب کنید، به هیچ وجه چروک نمی شود و نیازی هم به اتو نخواهد داشت. اگر این پارچۀ کشمیرتان چروک شد، می توانید چروک ها را با استفاده از بخار رفع کنید. حتی اگر آن را در گوشه ای آویزان کنید، چروک هایش از بین خواهند رفت.

 
لیوسل (Lyocell)

لیوسل یکی از انواع نیمه مصنوعی ریون به شمار می رود. همان طور که می دانید، پارچۀ ریون در برابر چروک بسیار مقاوم است. لیوسل یکی از محبوب ترین پارچه های مقاوم در برابر چروک به شمار می رود که هیچ نیازی هم به اتو اندارد. لیوسل از پارچه های مقاوم و لخت به شمار می رود که می توانید آن را با خیال راحتی، با ماشین لباسشویی نیز بشویید.


 اسپاندکس (Spandex)

اسپاندکس از الیاف مصنوعی بسیار پرکاربرد به شمار می رود که ترکیب آن با دیگر الیاف باعث می شود پارچه چروک نشود. اگر دوست ندارید پارچۀ صد در صد اسپاندکس بپوشید، می توانید به سراغ نوع ترکیبی آن بروید. اسپاندکس از بهترین گزینه ها برای لباس ورزشی به شمار می رود. همچنین، می توانید آن را زیر سوئیشرت مورد علاقه تان بپوشید.

نگهداری از پارچه هایی که چروک نمی شوند


لباس های دوخته شده از پارچه های ضد چروک را به امان خدا رها کنید، بلکه آن ها نیز به نگهداری نیاز دارند.
برای نگهداری از لباس های دوخته شده از پارچه های ضد چروک، حتماً به دستورالعمل کارخانه مراجعه کنید.
برای صرفه جویی در زمان، می توانید این لباس هایتان را پیش از مرحلۀ خشک کن، از لباسشویی خارج کنید.
این لباس ها را بلافاصله پس از خارج کردن از لباسشویی روی پهن کنید.

سخن آخر

همان طور که مشاهده کردید، تنوع پارچه های مقاوم در برابر چروک زیاد است. این پارچه ها لزوماً حاصل الیاف مصنوعی نیستند و اگر شما به هر دلیلی از طرفداران الیاف طبیعی هستید، می توانید پارچۀ ضد چروک دلخواهتان را در بازار بیابید.

 این پست را به اشتراک بگذارید

5/5 - (15 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *