بازار کار طراحی لباس در جهان

فهرست عناوین

بازار کار جهانی طراحی لباس بسیار پر رونق است . صنعت مد محدود به چند شهر و چند کشور نیست، بلکه پدیده ای جهانی است و تقریباً همۀ کشورهای جهان با آن در ارتباط هستند. طراحی لباس نیز به عنوان یکی از شاخه های درخت تناور مد، از این قاعده مستثنی نیست!
در هر گوشه از جهان، طراحان لباس به فکر بررسی ترندهای جدید، پیش بینی ترندهای آینده و طراحی لباس برای سلایق و فرهنگ های مختلف هستند. شما نیز به عنوان طراح لباس یا دانشجوی این رشتۀ جذاب، حتماً دوست دارید از بازار کار طراحی لباس در جهان آشنا شوید. بی شک، شناخت بازار کار این حرفه، فرصت های شغلی آینده و آشنایی با مهارت های طراحان برجستۀ لباس، می تواند چشم انداز مناسبی را در مورد این حرفه در اختیارتان قرار دهد. در این مطلب، هر آنچه را که باید در مورد طراحی لباس و بازار کار این حرفه در جهان بدانید، برایتان خواهیم گفت. با تصویرگران پویااندیش همراه باشید!

ماهیت کار طراحی لباس چیست؟

طراح لباس، همان طور که از نامش پیداست، به طراحی لباس می پردازد. طراحان لباس، ترندهای دوره های مختلف دنیای مد را بررسی می کنند، از ترندهای جدید آگاهی کامل دارند و با به کارگیری خلاقیت و این دانسته ها، به ترسیم طرح لباس می پردازند. با رنگ ها و تاثیر روان شناختی آن ها آشنا هستند و می دانند چگونه باید از آن ها در کنار یکدیگر استفاده کنند؛ همچنین، پارچه و ویژگی هایشان را به خوبی می شناسند. در حوزۀ طراحی لباس های مردانه، زنانه و بچگانه فعالیت می کنند و لباس های متنوعی را برای انواع استایل ها، از رسمی و کژوال گرفته تا ورزشی، تولید می کنند.

روند طراحی، از ارائۀ طرح اولیه تا تولید نهایی، معمولاً 14 تا 18 ماه طول می کشد. اولین قدم در طراحی لباس، تحقیق و پژوهش در مورد تاریخچۀ مد، شناخت ترندهای جدید دنیای مد و همچنین، پیش بینی ترندهای آینده است. اشخاص عادی برای شناخت ترندها متکی بر مجله های مد و اخبار مربوط به این حوزه هستند، اما طراحان حرفه ای مد می توانند این ترندها را پیش بینی کنند و حتی در شکل گیری ترندهای جدید نقش داشته باشند.

نرم افزار های طراحی لباس

در دنیای امروز، نرم افزارهای طراحی لباس بسیار پیشرفت کرده اند . نرم افزارهای متعددی برای طراحی لباس وجود دارد، اما همواره بسیاری از طراحان لباس، طراحی با مداد و قلم را ترجیح می دهند. برخی طراحان نیز طرح های دستی شان را به طرح های کامپیوتری نیز تبدیل می کنند؛ به عنوان مثال، طراحان با استفاده از نرم افزار CAD، می توانند طرحشان را بر تن مدل های کامپیوتری مشاهده کنند و هر رنگ و طرحی را که دوست دارند برای طرحشان انتخاب کنند. استفاده از چنین نرم افزارهایی باعث صرفه جویی در زمان و انرژی می شود.
در شرکت های بزرگ مد، طراحان لباس مسئول انتخاب رنگ و پارچه هستند و طرح نهایی لباس را تعیین می کنند. در خانه های بزرگ مد، اشخاص متعددی مسئول پیاده کردن طرح ترسیم شده هستند. به عنوان مثال، برخی وظیفۀ ترسیم الگو را بر عهده دارند و برخی دیگر مسئول دوختن آن ها هستند. در واقع، در چنین شرکت ها و خانه هایی، طراحان لباس مسئولیتی جز پیاده کرده ایده هایشان روی کاغذ ندارند؛ اما در خانه های کوچک مد، طراحان وظیفۀ پیاده سازی طرح هایشان را نیز بر عهده دارند و باید به الگو کشی و خیاطی نیز بپردازند.  

همکاری طراحان لباس با تولیدی ها

طراحانی که با عمده فروشان یا تولیدی های بزرگ همکاری می کنند، طرح هایی را برای بازار عمده طراحی می کنند. این طرح ها در رنگ ها و اندازه های مختلف به بازار عرضه می شوند. برخی از طراحان لباس نیز به صورت مستقل کار می کنند و طرح هایی را با قیمت بسیار بالا، برای هر مشتری طراحی می کنند. برخی از طراحان زبده نیز با برخی تولیدی های خاص همکاری می کنند و طرح هایی را برای مزون خودشان یا مزون های خاص و گران قیمت طراحی می کنند؛ به طور کلی، طراحان خلاقیت خودشان را با ترندهای موجود در می آمیزند و با توجه به خواسته های مشتری، طرح هایشان را خلق می کنند.


حقایقی دربارۀ حرفۀ طراحی لباس

  • در آمریکا، تقریباً یک چهارم از طراحان لباس شغل آزاد دارند و به استخدام هیچ شرکت یا تولیدی ای در نمی آیند.
  • بسیاری از طراحان لباس رویای فعالیت در پاریس، نیویورک و کالیفرنیا را در سر می پروروانند.
  • کارفرمایان معمولاً به دنبال استخدام طراحانی هستند که حداقل دو تا چهار سال تجربۀ کار داشته باشند و دانش بالایی در مورد پارچه ها، ویژگی هایشان، تزیینات و ترندهای مد دارند.
  • در مشاغل مربوط به حوزۀ مد، رقابت بسیار سنگین استِ از این رو، در این حیطه پیشرفت شغلی به آهستگی و به صورت قدم به قدم صورت می گیرد.

محیط کار طراحان لباس

و اما محیط کار طراحان لباس چگونه است؟ در سراسر جهان، برخی از طراحان لباس با شرکت ها، عمده فروش ها، مزون ها یا تولیدی ها کار می کنند یا اینکه به طور مستقل، مشغول به کار می شوند. طراحانی که با شرکت ها، تولیدی ها و عمده فروش ها همکاری می کنند، در بازۀ زمانی مشخص و در مکانی مشخص، به کار می پردازند؛ اما طراحانی که به صورت مستقل کار می کنند،  تنظیم ساعات کاری شان و همچنین، انتخاب محل کارشان بر عهدۀ خودشان است. آن ها می توانند در خانه شان یا در اتاق کار شخصی شان به کار بپردازند. طراحان مستقل همۀ سعی خود را می کنند تا بهترین طرح ها را خلق کنند و از این طریق، مشتری فعلی شان را حفظ کنند و همچنین، مشتری های جدیدی را به سوی کارهایشان جذب کنند.

همچنین، در سراسر جهان، طراحان لباس همۀ تلاش شان را می کنند تا بتوانند مجموعه های جدیدشان را در مراسم های مختاف، از جمله کت واک ها، به نمایش بگذارند. مد صنعتی جهانی است، از این رو، طراحان مد باید سعی کنند با طراحان، تولیدکنندگان و مشتریان، در سراسر جهان ارتباط برقرار کنند و این ارتباط را حفظ کنند؛ همچنین، طراحان لباس باید همواره به کشورها و شهرهای مختلف سفر کنند و از نزدیک، پارچه ها و دیگر مواد تولیدشده را ببینند و به طراحی بپردازند.

آموزش، کسب مهارت و پیشرفت در بازار کار جهانی طراحی لباس

همان طور که گفتیم، در دنیای مد، کارفرمایان به دنبال طراحانی با حداقل 2 تا 4 سال سابقۀ کار هستند . طراحان مجرب و با دانشی که پارچه ها، بافت ها، رنگ ها و ترندهای دنیای مد را به خوبی بشناسند. طراحان لباس از طرق مختلف برای کسب آموزش و دریافت مدرک اقدام می کنند.
برخی ترجیح می دهند این هنر جذاب را در دانشگاه بیاموزند و برخی دیگر نیز موسسه ها و آموزشگاه های آزاد را ترجیح می دهند. در دوره های آموزشی، طراحان با مباحث متعددی از جمله شناخت رنگ ها، پارچه ها، طراحی، کار با نرم افزارهای طراحی و شناخت الگو، آشنا می شوند. پس از این آموزش ها، طراحان وارد دنیای کار می شوند و به کسب درآمد می پردازند. همان طور که گفتیم، مد ماهیتی جهانی دارد و مختص به منطقه ای خاص نیست . طراحان سراسر جهان می توانند با فعالیت در یکی از مراکز مد جهان، مانند میلان یا پاریس، تجربه های شگفت انگیزی را کسب کنند . و از آن ها بهره بگیرند.


مهارت های ترسیم الگو و خیاطی در بازار جهانی طراحی لباس

طراحان لباس، علاوه بر دریافت آموزش اصولی، باید چشمانی تیزبین داشته باشند و به جزئیات توجه ویژه ای داشته باشند. همچنین، باید مهارت برقراری ارتباط را حسابی در خودشان تقویت کنند . چرا که باید همواره، با اشخاص در دیگر شهرها و کشورها ارتباط برقرار کنند؛ در واقع، طراحی لباس در عزلت امکان پذیر نیست. با وجود پیشرفت های حاصل در تکنولوژی و نرم افزارهای طراحی و تصویرسازی، طراحی با مداد همواره بر قوت خود باقی است . طراحان باید همواره به فکر تقویت این مهارت در خودشان باشند . همچنین، بهتر است طراحان لباس با مهارت های ترسیم الگو و خیاطی نیز آشنایی داشته باشند . حتی اگر نیازی نباشد خودشان الگو بکشند یا لباس را بدوزند. آشنایی با چنین مهارت هایی باعث می شود طراح لباس شناخت کامل و دقیقی از ساختار لباس داشته باشد.

مهارت های لازم برای پیشرفت در بازار کار جهانی طراحی لباس

در ادامه، مهارت های لازم برای پیشرفت در شغل طراحی لباس را آورده ایم. در هر کجای دنیا بخواهید به طراحی لباس بپردازید، باید این مهارت ها را در خودتان تقویت کرده باشید.
شناخت هنر
شاخت و درک رنگ ها
شناخت پارچه ها و بافت هایشان
شناخت تکنولوژی تولید لباس
آشنایی با بازاریابی و کسب و کار
اعتماد به نفس
توانایی مذاکره و تاثیرگذاری بر دیگران


مهارت انجام کار تیمی
مدیریت زمان
مهارت های ارتباطی
مهارت کار با کامپیوتر
خلاقیت و نوآوری
مهارت های تصمیم گیری
توجه به جزئیات
مهارت های حل مسئله
بازار کار طراحی لباس

معمولاً، طراحان لباس در سراسر جهان، کارشان را با دستیاری طراحان حرفه ای لباس آغاز می کنند . و رفته رفته، مسیر پیشرفت و کسب تجربه را در پیش می گیرند و به سطوح بالاتر دست پیدا می کنند. کسب تجربه از حیاتی ترین بخش های کار به شمار می رود. اگر به تازگی مدرک تان را کسب کرده اید .

خانه های بزرگ مد در بازار کار جهانی طراحی لباس

می توانید به فکر کسب تجربه در کشورهای مختلف، از جمله کشورهای اروپایی، چین یا آمریکا نیز باشید . برخی از طراحان نیز از همان ابتدا، تولیدی خودشان را راه اندازی می کنند، طرح هایشان را تولید می کنند . و آن ها را در فروشگاه خودشان (به صورت آنلاین یا حضوری) به فروش می رسانند. برخی از طراحان حرفه ای نیز به خانه های بزرگ مد راه پیدا می کنند و به طراحی لباس برای مشتریان ثروتمند می پردازند.
به طور کلی، یادتان باشد که اگر می خواهید در هر کدام از شاخه های مد فعالیت کنید . نباید انتظار پیشرفت یک شبه یا سریع را داشته باشید، طراحی لباس نیز از این قاعده مستثنی نیست. رقابت در این حوزه بسیار سنگین است . و شما، در مقام طراح لباس، با تلاش و خلاقیت بالایتان، می توانید قدم های حساب شده بردارید . و رفته رفته به سمت پیشرفت و کسب درآمد بالا بروید. در سراسر جهان، طراحانی که آموزش دیده اند ، مدرک رسمی دریافت کرده اند .

پورتفولیو قوی دارند و مجرب هستند، فرصت های شغلی مناسبی پیش رویشان خواهد بود.
با افزایش تعداد خرده فروشی های آنلاین، تعداد طراحان مستقل نیز افزایش پیدا کرده است . در نتیجه، طراحان لباس، در سراسر جهان، باید با بازاریابی و کسب و کار آشنایی داشته باشند . تا بتوانند کسب و کار مستقل شان را به سوی موفقیت پیش ببرند . و به درآمد بالا و همچنین، شهرت دست پیدا کنند.

دستمزد طراح لباس در بازار کار جهانی

در ابتدای مسیر، نباید انتظار کسب در آمد بالا داشته باشید. همان طور که گفتیم، در سراسر جهان، معمولاً طراحان کارشان را از دستیاری طراحان حرفه ای آغاز می کنند در این دوره، درآمد این طراحان سالیانه 16000 یورو تا 18000 یورو است. پس از کسب تجربه، این درآمد به سالیانه 25000 یورو می رسد. در آمد طراحان مجرب و مشهور نیز از سالیانه 45000 یورو آغاز می شود و از سالیانه 85000 یورو نیز فراتر می رود.

سخن آخر

همان طور که مشاهده کردید، طراحی لباس در سراسر جهان، شغلی پررونق و پرطرفدار است. طراحان لباس باید همواره به فکر تقویت ارتباطات شان با دیگر شهرها و حتی کشورها باشند . چرا که مد، پدیده ای جهانی است و مختص به یک شهر و یک کشور نیست.
در سراسر جهان، طراح لباس همواره، سعی می کنند در ایونت های بین المللی مختلف شرکت کنند . و با عکاس هایی که با طراحان لباس همکاری می کنند نیز ارتباط برقرار کنند.
طراحان تازه کار، با شرکت در ایونت ها، می توانند تجربه های جدید کسب کنند . توانایی ها و کارهای شان را به دنیای مد معرفی کنند و با دیگران ارتباط برقرار کنند . در سراسر جهان، بازار کار طراحی لباس پررونق است، اما رقابت تنگاتنگی در آن جریان دارد که سبب کاهش سرعت پیشرفت می شود . در نتیجه، در هیچ جای جهان، طراحان نباید در انتظار پیشرفت سریع و افزایش سریع در آمد باشند، بلکه باید صبوری پیشه کنند . و قدم به قدم، به سوی پیشرفت گام بردارند.

 این پست را به اشتراک بگذارید

5/5 - (18 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *