آموزش طراحی فیگور و لباس

فهرست عناوین

در دنیای مد، طرح ها پیش از آنکه به مرحلۀ بُرش و دوخت برسند، روی کاغذ می آیند. طراحی فیگور اولین مرحله برای اجرای طرح به شمار می رود؛ در واقع، فیگور نمایش ایدۀ طراح لباس است. این فیگورها، چه سه بعدی باشند و چه نباشند، طرح را از ذهن طراح مد به ران وی ها می رسانند. در این مرحله از کار، طراح فیگور را به عنوان مبنای طرحش طراحی می کند، سپس به سراغ طراحی دیگر بخش ها، مانند پیراهن، دامن، شومیز، اکسسوری ها و دیگر قسمت های لازم می رود. پس از ترسیم این موارد، نوبت به رنگ آمیزی و ترسیم جزئیاتی مانند درز، دکمه و پلیسه و غیره می رسد. این جزئیات هستند که به طرح زندگی می بخشند. در این مطلب، به آموزش طراحی فیگور و لباس خواهیم پرداخت. با تصویرگران پویااندیش همراه باشید.

لوازم مورد نیازی برای طراحی فیگور را تهیه کنید

پیش از هر چیزی، به سراغ تهیۀ لوازم مورد نیاز برای طراحی بروید. لوازم مورد نیاز برای طراحی فیگور و لباس عبارت اند از:
•    مداد HB: مداد H از بهترین گزینه ها برای ترسیم طرح به شمار می رود، چرا که به راحتی پاک می شود و هنگام رنگ آمیزی نیز مشکلی برایتان پیش نمی آورد.
•    مداد رنگی
•    ماژیک
•    کاغذ
•    پاک کن
•    خط کش

ژست فیگورتان را انتخاب کنید

پیش از هر کاری باید ژست فیگورتان را مشخص کنید. یادتان باشد باید ژستی را انتخاب کنید که بتواند طرح مورد نظر شما را به بهترین شکل به نمایش بگذارد. فیگور شما می تواند نشسته، ایستاده یا در حال راه رفتن باشد؛ تصمیم با شماست. تازه کارها به سراغ ژست های ایستاده یا ژست های مانکن های ران وی ها می روند.
در طراحی اولیۀ فیگور تان دقت کنید، چرا که تاثیر قابل توجهی بر نمایش طرح شما خواهد داشت.

شروع به طراحی کنید

پس از تهیۀ وسایل و انتخاب ژست فیگور، به سراغ طراحی فیگور و لباس بروید. در ادامه، مراحل طراحی فیگور و لباس را قدم به قدم برایتان خواهیم گفت.


خطی عمودی ترسیم کنید

در وسط صفحه، خطی عمود ترسیم کنید. این خط، اولین خط در طراحی شماست. امتداد این خط از فرق سر تا نوک پاست. سپس یک بیضی در قسمت بالای خط ترسیم کنید.


قسمت لگن را ترسیم مشخص کنید

کمی پایین تر از وسط خط عمودی، مربعی را ترسیم کنید. لگن مانکن در اینجا قرار دارد. عرض این مربع بستگی به اندازۀ مورد نظر شما دارد. هر چه مدل لاغرتر باشد، بالطبع، لگن کوچک تری خواهد داشت.


بالاتنه و شانه ها را ترسیم کنید

پس از ترسیم لگن، به سراغ بالاتنه و شانه ها بروید. هنگام ترسیم بالاتنه، کمر را در نظر داشته باشید. در واقع، بالاتنۀ مدل شما دقیقاً مانند بالاتنۀ واقعی است و باید در قسمت کمر، کمی گود باشد. همچنین، عرض شانه باید برابر با عرض لگن باشد، درست مثل اندام واقعی انسان.


در طراحی فیگور گردن و سر را ترسیم کنید

پس از این ها، نوبت به ترسیم سر و گردن می رسد. گردن باید یک سوم عرض شانه و نصف طول سر باشد. پس از ترسیم گردن، به سراغ ترسیم سر بروید. یادتان باشد که هر چقدر سر مدل شما بزرگ تر باشد، جوان تر و شاداب تر به نظر می رسد.
در این قسمت از کار، می توانید آن بیضی اولیه را پاک، و سر را دوباره و با دقت و ظرافت بیشتری ترسیم کنید. در ضمن، یادتان باشد که فرم سر و گردن باید متناسب با ژست مورد نظرتان باشد.

ران و ساق پا را در طراحی فیگور ترسیم کنید

اکنون که کار بالاتنه تمام شد، به سراغ ترسیم پاها می رویم. یادتان باشد که پاها باید بلندترین قسمت بدن باشند. در واقع، طول پا چهار برابر طول سر است. پا نیز به دو قسمت تقسیم می شود:
ران ها (از لگن تا بالای زانو)
ساق پا (از زانو تا قوزک پا)
یادتان باشد که قسمت بالای ران باید برابر با اندازۀ سر باشد. همچنین، اندازۀ ساق پا باید یک سوم اندازۀ پهن ترین قسمت ران باشد.


در طراحی فیگور پا و دست ها را ترسیم کنید

پاها را ترسیم کنید. اندازۀ پاها به اندازۀ طول سر است. سپس به سراغ ترسیم ساق دست، بازو و دست ها بروید. در این قسمت نیز، ترسیم دست و انگشت ها را برای آخر کار بگذارید.


 
لباس ها و اکسسوری ها را ترسیم کنید

پس از ترسیم مانکن، نوبت به ترسیم لباس و اکسسوری می رسد. در واقع، در این قسمت از کار قرار است آنچه را در ذهن دارید، با همۀ جزئیاتش روی کاغذ بیاورید؛ به عنوان مثال، پس از ترسیم پیراهن، همۀ جزئیات، از چین ها گرفته تا پاپیون و دکمه ها را به آن اضافه کنید. اگر در این مرحله چیزی به ذهنتان نمی رسد، می توانید یک سری به وب سایت ها و مجله های مد بزنید.


طرح کلی لباس مورد نظرتان را ترسیم کنید

ابتدا باید طرح کلی را ترسیم، سپس آن را پررنگ کنید.


در طراحی فیگور به سراغ جزئیات می رسید

پس از ترسیم طرح کلی، نوبت به جزئیات می رسد. در این قسمت از کار، پلیسه ها، چین و چروک ها و هر گونه خطوط دیگری را نیز ترسیم کنید. اگر می خواهید لباستان طرح دار باشد، می توانید طرح های مورد نظرتان را نیز روی پارچه ترسیم کنید.
سپس به سراغ رنگ آمیزی و سایه زدن بروید. یادتان باشد که  سایه زدن از مهم ترین جزئیات به شمار می رود، چرا که می تواند حالت لباس را مشخص کند؛ همچنین، می توانید جنس پارچه را نیز در تصویر به نمایش بگذارید؛ به عنوان مثال، در طرحتان باید معلوم باشد از چه پارچه ای استفاده کرده اید، ریون یا مخمل. هر پارچه ای حالت و بافت مختص به خودش را دارد و باید در تصویر قابل تشخیص باشد.
در نهایت نیز، به سراغ ترسیم دیگر قسمت ها بروید؛ به عنوان مثال، موها، عینک آفتابی و آرایش صورت. این جزئیات می تواند مانکن تان را واقع گرایانه تر و شاداب تر نشان دهد.

 این پست را به اشتراک بگذارید

4.9/5 - (17 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *