ساده ترین نکات طراحی لباس

فهرست عناوین

طراحی لباس اصول مختص به خودش را دارد و یادگیری و رعایت آن ها می توانند سبب بهبود کیفیت کار شود. در این بین، یک سری نکات ساده نیز وجود دارد که دانستن و عملی کردنشان می تواند  نقش و تاثیر چشمگیری در بهبود نتیجۀ کار شما و ارائۀ طرحی بهتر داشته باشد؛ در واقع، هنر طراحی مد و لباس، ترکیبی از همین نکات و اصول است و آگاهی از آن ها ضامن کیفیت و برتری طرح شما خواهد بود. در این مطلب، به ذکر نکات ساده طراحی لباس خواهیم پرداخت.

رنگ ها و تاثیرشان را بشناسیم

وقتی لباسی را می بینیم، اولین چیزی که به چشم مان می آید، رنگ یا رنگ های به کار رفته در آن است. رنگ های به کار رفته در لباس و نحوۀ به کار گیری آن ها اهمیت زیادی در نتیجۀ نهایی کار دارد. رنگ ها به دسته های سرد و گرم تقسیم می شوند و در کنار این ها، رنگ های مشکی و سفید را نیز داریم. برای طراحی لباس، باید با نحوۀ به کارگیری رنگ ها و همچنین، تاثیر رنگ ها بر طرح لباس آگاه باشیم؛ به عنوان مثال، باید بدانیم که رنگ های براق و زنده باعث می شوند سایز لباس بزرگ تر از اندازۀ واقعی اش به نظر برسد؛ اما رنگ های تیره، نتیجۀ برعکس دارند؛ در نتیجه، رنگ های تیره باعث می شوند اندام شخص لاغرتر و کشیده تر از اندازۀ واقعی اش به نظر برسد.
اگر ترکیب رنگ ها در لباستان درست باشد، ظاهر لباس به مراتب بهتر خواهد بود. برای ترکیب مناسب رنگ ها، می توانید از چرخۀ رنگ ها کمک بگیرید؛ علاوه بر این ها، به عنوان طراح لباس، باید همواره حواستان به چرخۀ مد نیز باشد. در برخی دوره ها، برخی رنگ ها پرطرفدار یا به اصطلاح، ترند می شوند؛ در نتیجه، به عنوان طراح لباس، باید همواره به دنبال شناخت رنگ ها، چرخۀ رنگ ها و همچنین ترندهای روز دنیای مد باشید.

نکات ساده طراحی لباس : از اهمیت سیلوئت در طراحی لباس غافل نشوید

سیلوئت از مهم ترین عناصر در طراحی لباس به شمار می رود. در واقع، سیلوئت طرح کلی و استایل لباس شما است. از مهم ترین سلوئت های لباس می توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    سیلوئت ای لاین (A line)
•     ساعت شنی
•    سیلوئت امپراطوری
•     تخم مرغی شکل
در انتخاب و طراحی سیلوئت لباس، باید به مواردی مانند فصل، سلایق شخصی، تناسب، فرم و سایز توجه داشته باشید. در واقع، سیلوئت لباس باید مکمی بدن شخصی باشد که آن را می پوشد. علاوه بر این ها، در انتخاب سیلوئت باید ترندهای روز را نیز در نظر داشته باشید.

پارچه ها را بشناسید و از کاربردشان آگاه باشید

نکتۀ بعدی به پارچه ها مربوط می شود. به عنوان طراح لباس، باید انواع پارچه ها و ویژگی هایشان را بشناسید تا بتوانید پارچۀ متناسب با طرحتان را انتخاب کنید. در واقع، نوع پارچه ای که انتخاب می کنید، تاثیر شگفت انگیزی بر نتیجۀ نهایی کارتان خواهد داشت. به عنوان مثال، باید بدانید که برای طرح مورد نظرتان به پارچه های شل و لخت نیاز دارید یا سفت و آهاردار.

نکات ساده طراحی لباس : طرح پارچه را در نظر داشته باشید

اگر می خواهید در طراحی لباس، از پارچه های طرح دار استفاده کنید، باید طرح ها را بشناسید و بدانید هر طرحی چه تاثیری روی نتیجۀ نهایی کارتان خواهد داشت.

فرم بدن را در نظر داشته باشید

هنگام انتخاب لباس، به سراغ لباس های متناسب با اندام مان می رویم؛ لباس هایی که بتوانند اندام ما را به بهترین شکل نمایش دهند. اگر انواع اندام ها را بشناسید و بدانید برای هرکدام باید به سراغ چه سیلوئت ها و رنگ هایی بروید، می توانید زیباترین و متناسب ترین لباس ها را طراحی کنید.


به ریتم لباس توجه کنید

ریتم لباس به تقارن (یا عدم تقارن) در رنگ ها و دیگر عناصر لباس مربوط می شود.
در طراحی لباس، باید به تک تک عناصر دقت کرد و موضوع تناسب و ریتم را در نظر گرفت. البته این به معنای ضرورت وجود تقارن نیست، بلکه اگر این تقارن به صورت ماهرانه به هم بریزد، می توان جذابیت خاصی به طرح نهایی شما ببخشد؛ در واقع، طراحان هنگام طراحی لباس، حواسشان هست که می خواهند هر دو نیمۀ لباس کاملاً مشابه یا متفاوت از یکدیگر باشد. اگر خطوط، رنگ ها، بافت ها و دیگر عناصر به درستی با یکدیگر ترکیب شوند، ریتم درست و چشم نوازی در لباس شکل خواهد گرفت؛ در واقع، عناصر لباس هستند که ریتم لباس را تشکیل می دهند. 
ریتم لباس همان الگویی است که با استفاده از خطوط یا شکل ها به وجود می آید. این ریتم در پارچه نیز وجود دارد؛ به عنوان مثال، طرح یا شکلی که روی پارچه تکرار می شود، سبب ایجاد ریتم خواهد شد.

نکات ساده طراحی لباس : قدرت تاکید (emphasis) را از یاد نبرید

از قدرت تاکید در طراحی لباس غافل نشوید. اما تاکید چیست؟ در واقع، تاکید همان برجسته کردن یکی از عناصر طراحی برای جلب نظر یا بیان چیزی است. تاکید می تواند ریتم لباس را بر هم بزند، اما اگر به شیوۀ درست و ماهرانه صورت بگیرد، می تواند به جذابیت کار شما بیفزاید.

در طراحی جزئیات لباس و انتخاب وسایل تزیینی دقت کنید

در طراحی جزئیات لباس و همچنین انتخاب عناصر تزیینی دقت کنید. ساده ترین جزئیات  می توانند تاثیر شگفت انگیزی بر نتیجۀ نهایی کار شما داشته باشند؛ به عنوان مثال، انتخاب دکمۀ مناسب و محل قرار گرفتن آن می تواند بر شکل نهایی کار شما تاثیر بگذارد یا اینکه اگر می خواهید لباس مورد نظرتان را با گلدوزی بیارایید، باید به جنس و طرح پارچه توجه ویژه ای داشته باشید و آن را با دقت انتخاب کنید. همین جزئیات و تزیینات ساده می توانند تعیین کنندۀ زیبایی و محبوبیت طرح شما باشند.

همواره تناسب را در نظر داشته باشید

تناسب مسئلۀ مهمی است. اما منظورمان از تناسب چیست؟ در واقع، تناسب لباس وابسته به رابطۀ میان عناصر و اجزای مختلف لباس و همچنین، سایز یا مقیاس آن است؛ علاوه بر این ها، در مورد تناسب باید به تناسب میان لباس و اندام شخص نیز توجه داشت.

سخن آخر

تا به اینجا، ساده ترین و در عین حال، اساسی ترین نکات مربوط به طراحی لباس را آموختید. با به کارگیری همین نکات، می توانید لباس هایی متفاوت و بی نقص را طراحی کنید.

 این پست را به اشتراک بگذارید

پایان بخش : نکات ساده طراحی لباس

5/5 - (17 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *