انواع دامن و ست کردن آنها

فهرست عناوین

در دنیای گستردۀ مد، تنوع دامن آنقدر زیاد است که شما با هر سلیقه و اندامی، می توانید دامن دلخواهتان را بیابید. بعد از انتخاب دامن دلخواه، نوبت به انتخاب پیراهن متناسب با آن می رسید. برای انتخاب پیراهن متناسب با دامن مورد نظرتان، باید به اندام خودتان و استایل مورد نظرتان نیز توجه داشته باشید.  در این مطلب، به معرفی انواع دامن و طریقۀ ست کردن آن ها با پیراهن خواهیم پرداخت. با تصویرگران پویااندیش همراه باشید!


تاریخچۀ دامن

در دنیای مد، دامن، در مقایسه با شلوار، قدمت بیشتری دارد. تصاویر مربوط به تمدن های باستانی، سربازان یونانیِ دامن به تن را مشاهده می کنید. در عهد باستان، یونانیان نیز توگا (toga) به تن می کردند که نوعی پیراهن به شمار می رود. حتی زنان و مردان مصری نیز دامن می پوشیدند. در بخش زیادی از تاریخ بشر، شلوار مد نبوده است. سربازان رومی در حمله به اروپا بود که دیدند که بریتانیایی ها، پاهایشان را با لباس می پوشانند.  دیدن چنین پوششی برای سربازان رومی بسیار عجیب بود؛ بنابراین، دامن از اولین عناصر دنیای مد به شمار می رود.

1توگا، پوشش یونانیان


تا دهۀ 1300 میلادی، شلوار هیچ محبوبیتی در میان مردان اروپایی نداشت. پس از آن، با پیشرفت هنر خیاطی و زیباتر شدن ظاهر شلوارها، این لباس رفته رفته طرفداران خودش را پیدا کرد. حتی پس از آن، تا صدها سال، زنان و مردان، شلوار را به همراه دامن می پوشیدند. در دهۀ 1800 بود که دامن یک لباس زنانه تلقی شد.
قرن ها، دامن نماد زنان محسوب می شد. دامن های بلند و چند لایه حاکی از پرستیژ و سطح اجتماعی زنان بود. در آن زمان، پارچه گران بود؛ از این رو، قد دامن زنان، نشان دهندۀ ثروت آن ها بود؛ در واقع، زنان از دامن های بلند و چند لایه برای بیان هویتشان بهره می گرفتند. دامن، قدیمی ترین لباس بشر به شمار می رود، شاید به همین دلیل است که امروز، تنوع دامن ها این قدر زیاد و گسترده است.  
 
 
 

 
 
انواع دامن و پیراهن های متناسب با انواع دامن

در طول زمان، انواع مدل های دامن، تغییر و تحولات زیادی کرده اند. برخی از دامن ها هیچ وقت از مد نمی افتند و همیشه محبوب هستند، اما برخی دیگر، فقط مدت کوتاهی مد هستند و پس از آن، از چرخۀ مد خارج می شوند. در ادامه، انواع دامن ها را معرفی خواهیم کرد و همچنین، خواهیم گفت  که هر کدام را با چه پیراهن یا تاپ هایی می توانید بپوشید.  


 
دامن اِی لاین (A Line)

 

دامن اِی لاین، همان طور که از نامش پیداست، درست شبیه به حرف A انگلیسی است. این دامن ها ، از بالا (قسمت کمر) تنگ است و هر چه به سمت پایین می آید، گشادتر می شود. این دامن بسیار راحت است و هیچ محدودیتی در حرکت اشخاص ایجاد نمی کند. دامن مدل اِی لاین برای بیشتر استایل ها مناسب است، از استایل رسمی گرفته تا استایل کژوال.
و اما تاریخچۀ دامن اِی لاین! در دهۀ 1950، دامن اِی لاین برای اولین بار وارد دنیای مد شد. کریستین دیور (Christian Dior)، طراح بزرگ مد، دامن اِی لاین را به دنیای مد معرفی کرد و این دامن ساده و زیبا، خیلی زود، جایش را در این دنیای گسترده باز کرد. وقتی ژاکلین کندی، دامن ای لاین را پوشید، میلیون ها زن این دامن را انتخاب کردند و پوشیدند.


 ست کردن دامن ای لاین

•    دامن ای لاین گشاد است؛ به همین دلیل، بهتر است آن را با شومیز یا تیشرت های ساده و متناسب با اندامتان ست کنید.

دامن بالونی (Balloon)

دامن بالونی از انواع خاص و متفاوت دامن به شمار می رود که شبیه به هیچ مدل دیگری نیست. این دامن پف دار نیز در قسمت کمر تنگ است و هر چه رو به پایین می آید، گشادتر می شود. دامن بالونی انوع کوتاه و بلند دارد. حتی نوع پلیسۀ این مدل دامن نیز در دنیای مد وجود دارد. این دامن برای دختربچه ها نیز بسیار مناسب است. یادتان باشد دامن بالونی فقط مختص به استایل کژوال نیست، بلکه برای دیگر استایل ها، مانند استایل مجلسی نیز می توانید از آن بهره بگیرید.
•    دامن بالونی، پفدار و گشاد است. بسته به سلیقه و نوع استایلتان، می توانید این دامن را با انواع شومیزها و حتی تیشرت های تنگ و گشاد ست کنید.
•    حتی اگر دوست داشته باشید، می توانید این مدل دامن را با کت های کوتاه و متناسب با اندامتان ست کنید.
 
 
 

دامن حبابی

دامن حبابی از ترندهای محبوب دهۀ 1980 به شمار می رود. حتی می توان گفت که مد دهۀ 1980 ، بدون دامن حبابی هیچ معنایی ندارد. دامن حبابی در نگاه اول، عجیب و غریب به نظر می رسد؛ اما جالب است بدانید که این مدل دامن، جایگاه ویژه ای در تاریخ مد دارد. براساس CR Fashion Book، این مدل دامن پس از جنگ جهانی دوم به دنیای مد معرفی شد. این مدل هرگز به طور کامل از دنیای مد محو نشد، بلکه همواره در آمد و شد بود و طرفداران خودش را داشت.
•    دامن حبابی را نیز می توانید بسته به نوع استایل خود، با انواع پیراهن ها، تاپ ها و تیشرت های گشاد و متناسب با سایزتان ست کنید.
•    برای دوختن پیراهن نیز می توانید از این مدل دامن استفاده کنید.
 
 
 


 
 
 دامن دکمه دار

دامن های دکمه دار، همان دامن هایی هستند که در قسمت جلو یا کنارشان، از بالا تا پایین، دکمه دوخته شده است. این دامن ها از مناسب ترین گزینه ها برای استایل کژوال به شمار می روند. این مدل دامن را می توانید با استفاده از انواع پارچه ها بدوزید؛ اما معمولاً طراحان از پارچۀ دنیم و سوئیت برای دوختن این مدل استفاده می کنند. دامن های دکمه دار انواع مختلفی دارند: “کوتاه، بلند، تنگ و گشاد. “
•    اگر دامن دکمه دار جین انتخاب کرده اید، می توانید آن را با تیشرت گرافیکی و گشاد همراه کنید.
•    در فصل تابستان، می توانید دامن دنیم دکمه دارتان را به همراه شومیزی راه راه آبی و سفید بپوشید.


 
دامن کارگو (Cargo)

دامن کارگو جیب دارد و آن را با الهام از شلوار جیب دار، طراحی کرده اند. جیب های بزرگ، وجه تمایز دامن کارگو با دیگر دامن هاست. دامن کارگو یکی دیگر از گزینه های مناسب برای استایل کژوال به شمار می رود. معمولاً دامن کارگو را با استفاده از پارچه های ضخیم و بادوام می دوزند. دامن کارگو در انواع اندازه های کوتاه و بلند و همچنین، تنگ و گشاد در بازار موجود است.
•    دامن کارگو را می توانید به همراه تیشرت های گرافیکی و گشاد بپوشید.
•    سوئیشرت های اورسایز نیز می توانند به جذابیت دامن کارگو بیفزایند.
•    دامن کارگو را می توانید با شومیز متناسب با سایزتان نیز همراه کنید.
•    اگر به دنبال استایلی خاص و متفاوت هستید، می توانید دامن کارگو را به همراه کت بلیزر بپوشید.
 
 


 
دامن دایره ای

قدمت الگوی دامن دایره ای به دهۀ 1900 باز می گردد، اما این دامن، برای اولین بار، در سال 1950، وارد دنیای مد شد. این دامن ساده و زیبا سال هاست که محبوبیتش را در دنیای پرتلاطم مد حفظ کرده است. این دامن برای انواع استایل ها، از استایل کژوال گرفته تا استایل رسمی، مناسب است، همچنین، دوخت آن نیز بسیار آسان است و می توانید آن را با استفاده از انواع پارچه ها بدوزید.
•    دامن دایره ای را می توانید به همراه انواع تیشرت و شومیز بپوشید؛ اما به طور کلی، بهتر است به سراغ شومیزها و تیشرت هایی بروید که متناسب با سایزتان هستند.

 
 
دامن تَرک

دامن تَرک یکی دیگر از انواع متفاوت و خاص دامن به شمار می رود. این دامن حاصل به هم دوخته شدن قطعه های مثلثی شکل پارچه است. دامن ترک را می توانید با انواع پارچه ها و در اندازه های مختلف بدوزید. به زبان ساده، می توان گفت که دامن ترک، همان دامن ای لاین است که از چندین قسمت تشکیل شده است.
•    دامن ترک را می توانید به همراه شومیزهای متناسب با سایزتان یا شومیزهای گشاد بپوشید.
•    بسته به استایلتان، می توانید دامن ترک را با انواع تاپ یا تیشرت نیز همراه کنید.
 
 


دامن جیپسی (Gypsy)

دامن جیپسی رنگارنگ، بلند و بسیار گشاد است که در ابتدا، متعلق به رقاصان بوده است. معمولاً، یک دامن جیپسی را با استفاده از چند پارچۀ مختلف می دوزند. دامن زیبای جیپسی از گزینه های مناسب برای استایل بوهو به شمار می رود.
•    دامن جیپسی را می توانید با انواع شومیز پارچه ای و جین متناسب با سایزتان همراه کنید.
•    می توانید دامن جیپسی را با تیشرت و تاپ متناسب با سایزتان نیز به تن کنید.
•    اگر دوست داشته باشید، دامن جیپسی را می توانید با تاپ یا تیشرت گشاد نیز بپوشید.
 
 

 
دامن فاق بلند

در اوایل دهۀ 1800، دامن فاق بلند یا کمر امپراطوری، از محبوبیت خاصی برخوردار بود و در قرن 1970، دوباره به اوج محبوبیت خود دست یافت. انواع دامن ها می توانند فاق بلند باشند. کمر دامن فاق بلند، برخلاف دیگر دامن ها، تا بالای ناف می رسد. دامن های فاق بلند بسیار زیبا و شیک هستند و می توانند استایل شما را متحول کنند.
•    برای ست کردن دامن فاق بلندتان با انواع تیشرت، تاپ و پیراهن، دست تان کاملاً باز است. بسته به نوع استایل تان، می توانید دامن فاق بلند را انواع لباس های تنگ و گشاد ترکیب کنید.
 
 
 


 
دامن هابل

این دامن نیز قدمت زیادی دارد. دامن هابل بسیار تنگ است، از این رو، پوشیدن آن کار دشواری است. در اوایل دهۀ 1900، دامن هابل به محبوبیت زیادی دست پیدا کرد، اما چون خیلی تنگ بود و حرکت را محدود می کرد، خیلی زود، طرفدارانش را از دست داد.


 
پیلی معکوس

این نوع دامن یا دو قلو، یکی دیگر از دامن های محبوب و ماندگار دنیای مد به شمار می رود.
 
 

 
ست کردن
انواع دامن ماکسی

هر دامنی که قد آن تا قوزک پایتان برسد این نوع دامن به شمار می رود. البته قد برخی از دامن های ماکسی، بلندتر است و از قوزک پا نیز می گذرد. دامن ممکن است چین دار یا پلیسه باشد. در سال های اخیر، این مدل دامن طرفداران زیادی پیدا کرده است. این نوع دامن از مناسب ترین گزینه ها برای استایل بوهو به شمار می رود.
•    این دامن ، بلند و گشاد است، از این رو می توانید آن را با انواع شومیز یا تاپ متناسب با اندامتان همراه کنید و استایلی شگفت انگیز را شکل دهید.
•    می توانید آن را با تیشرت مشکی و متناسب با اندامتان بپوشید.
•    اگر می خواهید استایل کژوال متفاوتی را برای خودتان شکل دهید، می توانید ماکسی جرسی را با تیشرت گرافیکی همراه کنید.

ست کردن دامن میدی

در ده، 1950، دامن میدی طراحی شد، اما تا اواخر دهۀ 1960، هیچ جایگاهی در دنیای مد نداشت. البته در آن زمان، عمر چندانی نداشت و در اوایل 1970، جایگاهش را از دست داد، چرا که زنان به استایلی جدید گرایش پیدا کردند. امروز، این دامن باز هم به دنیای مد برگشته است و طرفداران زیادی نیز دارد. یادتان باشد که دامن میدی باعث می شود پاهایتان کوتاه تر و ساق پاهایتان پهن تر از اندازۀ واقعی شان به نظر برسند. اگر دوست ندارید این گونه به نظر برسید، می توانید به سراغ دامن های میدی فاق بلند بروید.
•    اگر می خواهید استایل تان به استایل کلاسیک نزدیک باشد، می توانید دامن میدی تان را بلوزی تنگ همراه کنید.
•    بسته به استایل مورد نظرتان، می توانید دامن میدی را با انواع شومیز و ژاکت گشاد نیز همراه کنید.  
 
 

دامن مینی

هر زنی، در سراسر زندگی اش، حداقل یک دامن مینی یا بسیار کوتاه داشته است. امروز، دامن کوتاه و پوشیدن آن برای همۀ ما عادی است، اما پیدایش این مدل، همه را شوکه کرد. در دهۀ 1960، ماری کوانت (Mary Quant ) دامن مینی را طراحی کرد. دامن کوتاه نماد آزادی زنان در دنیای مد بود. در واقع، دامن کوتاه طراحی شد تا دنیای مد را دگرگون کند. البته، این مدل بیش از هزاران سال قدمت دارد. در واقع، در 5400 تا 4700 پیش از میلاد، مصریان باستان دامن مینی می پوشیدند.
جالب است بدانید که در دهۀ 1950، دامن های کوتاه در فیلم های علمی- تخیلی آن روزها پدیدار شدند. در این فیلم ها، پیش بینی می شد که زنان دامن های خیلی کوتاه خواهند پوشید. خوشبختانه، در سال 1964، ماری کوانت توانست این پیش بینی ها را محقق کند.
•    دامن مینی را می توانید با انواع سوئیشرت های بلند و اورسایز همراه کنید.
•    دامن مینی را می توانید با انواع شومیز یا ژاکت متناسب با اندامتان نیز همراه کنید.


 
 
 

ست کردن دامن مدادی

دامن مدادی از شیک ترین دامن ها به شمار می رود که همواره حضور پررنگی در دنیای مد داشته است. زنان شاغل از طرفداران اصلی این مدل دامن به شمار می روند. در واقع، این مدل دامن در دهۀ 1950 در دنیای مد پرطرفدار شد و از آن پس، هرگز از مد نیفتاد. در دهۀ 1950، ستاره هایی مانند مرلین مونرو، بازیگر آمریکایی، سبب محبوبیت دامن مدادی شدند. امروز نیز زنانی مانند مگان مرکل و میشل اوباما این دامن شیک و زیبا را انتخاب می کنند.
دامن مدادی تنگ است و قد آن تا بالای زانو می رسد. برای دوختن دامن مدادی، از پارچه های کشی استفاده نمی کنند، اما معمولاً، پشت دامن مدادی را چاک می دهند تا تنگی آن راه رفتن را دشوار نکند.
•    دامن مدادی مشکی رنگ را می توانید با پیراهن مشکی و متناسب با اندامتان بپوشید.
•    اگر می خواهید استایلتان جذاب و متفاوت باشد، می توانید دامن مدادی تان را با شومیزی با رنگ متضادش همراه کنید.
•    اگر از دوستداران استایل کلاسیک هستید، دامن مدادی را به همراه شومیز سفید رنگ بپوشید.
•    دامن مدادی را می توانید به همراه نیم تنه، تیشرت یا شومیز دکمه دار نیز بپوشید.
•    در فصول سرد سال، می توانید دامن مدادی تان را با سوئیشرت نیز همراه کنید.
 
 

 
دامن پپلوم (Peplum)
و ست کردن دامن

یکی دیگر از مدل های متفاوت و شیک دنیای مد به شمار می رود. دامن پپلوم از دو قسمت تشکیل شده است: یک دامن مدادی و یک تکۀ کلوش در قسمت کمر. می توانید دامن پپلوم را در انواع استایل های رسمی و نیمه رسمی بگنجانید.
•    دامن پپلوم را می توانید با انواع شومیز، تاپ و تیشرت متناسب با سایزتان همراه کنید.
 
 


 دامن پلیسه

یکی دیگر از دامن های جذاب و پرطرفدار دنیای مد به شمار می رود. دامن پلیسه متشکل از پلیسه های ریز یا درشت نزدیک به هم است. از انواع پارچه های ضخیم و نازک برای دوختن این دامن زیبا و راحت استفاده می کنند.
•    دامن پلیسه از آن دامن های انعطاف پذیری به شمار می رود که می توانید با انواع استایل ها همراهش کنید.
•    می توانید انواع لباس های گشاد و متناسب با سایزتان را به همراه دامن پلیسه به تن کنید.
  

 ست کردن دامن لنگی

از قدیمی ترین دامن های دنیای مد به شمار می رود و قدمت آن به عهد باستان می رسد. دامن لنگی در میان مصریان باستان بسیار پرطرفدار بوده است. وقتی دامن لنگی به تن دارید، همۀ توجه ها به سوی کمرتان جلب می شود.

•    این نوع دامن را می توانید به همراه انواع تاپ و تیشرت گشاد و متناسب با سایزتان بپوشید.
 


 
 
ست کردن دامن پودل (Poodle)

در زبان انگلیسی، Poodle نوعی سگ پشمالو است. نام دامن پودل را نیز درست به همین دلیل انتخاب کرده اند. در واقع، پودل نوعی دامن ای لاین است که روی آن، تصویر سگی پشمالو را تکه دوزی کرده اند. معمولاً، رنگ این سگ پشمالو در تضاد با رنگ پارچۀ دامن است. این مدل دامن در دهۀ 1950 مد شد.

 
دامن دریندل (Drindle)

طراحی دامن دریندل ملهم از طرح لباس های سنتی مردم استرالیا و آلمان است. این مدل دامن همواره در استرالیا و باواریا پرطرفدار است.  قد دامن دریندل دلخواه است، اما معمولاً، قد این مدل دامن تا زیر زانو می رسد.
•    دامن دریندل را نیز، بسته به سلیقه و استایل تان، می توانید با انواع لباس های گشاد و متناسب با سایزتان همراه کنید.
 
 
 

دامن دراپه

دراپه یکی دیگر از مدل های خاص دامن به شمار می رود که طرفداران مختص به خودش را دارد. دامن در دو اندزاۀ کوتاه و بلند در بازار موجود است. این دامن از گزینه های مناسب برای استایل های رسمی و نیمه رسمی به شمار می رود.

دامن چند طبقه

این دامن یکی دیگر از گزینه های پرطرفدار در طی تاریخ مد به شمار می رود. این نوع دامن، در هر دوره از تاریخ، به شکل های مختلف وجود داشته است و امروز نیز موجود دارد. این مدل دامن را با انواع پارچه ها بدوزید . از پارچۀ حریر گرفته تا پارچۀ چرم. برای دوخت یک دامن طبقه ای، از پارچه های مختلف استفاده کنید.


 
ست کردن دامن مدل ماهی

این نوع دامن مدل ماهی یا دامن ترومپتی، همان طور که از نام هایش پیداست، شبیه به دم ماهی و انتهای ترومپت است. دامن مدل ماهی در انواع اندازه های کوتاه و بلند در بازار موجود است. کاربرد این مدل دامن برای بسیاری از استایل ها مناسب است.
 

 
ست کردن دامن دستمالی

این نوع دامن درست شبیه دستمالی است که مرکز آن را در دست گرفته باشید. مرکز دستمال همان کمر دامن است و گوشه های دستمال نیز قسمت پایین دامن را تشکیل می دهند. الگوی دامن دستمالی به شکل مربع یا مستطیل است، درست مثل دستمال. پارچه های لخت و سبک از بهترین گزینه ها برای دوختن دامن دستمالی به شمار می روند. برخی نیز ترجیح می دهند برای دوختن دامن دستمالی، از پارچه های آهاردار و زمستانی استفاده کنند.
•    دامن دستمالی بسیار گشاد است، از این رو، بسیاری از طراحان آن را با لباس های متناسب با سایز اشخاص همراه می کنند، اما اگر دوست داشته باشید، می توانید این مدل دامن را با لباس های گشاد نیز پبوشید.

 
 
سخن آخر

تا به اینجا، برخی از انواع دامن ها را معرفی کردیم. همان طور که مشاهده کردید، تنوع  دامن در دنیای مد بسیار زیاد است و قدمت برخی از این مدل ها نیز به عهد باستان و پیش از میلاد باز می گردد. تنوع دامن آنقدر زیاد است که با هر سلیقه و خواسته ای، می توانید حداقل چند مدل دلخواهتان را بیابید. برای ست کردن پیراهن با دامنتان، می توانید به قوانین دنیای مد رجوع کنید و حتی آن ها را با خلاقیت و سلیقۀ خودتان درآمیزید و استایل رویایی تان را شکل دهید.

 این پست را به اشتراک بگذارید

پایان بخش : ست کردن دامن

5/5 - (16 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *