طراحی چهره در طراحی لباس

فهرست عناوین

طراحی، راه تجلی ایدۀ طراحی است. در واقع، طراح لباس با طراحی فیگور و لباس، آنچه را در ذهن دارد به نمایش می گذارد و به مرحۀ عمل و اجرا نزدیکش می کند. اما آیا در این بین، ترسیم جزئیات چهره نیز اهمیت دارد؟ آیا طراح لباس فقط مسئول ترسیم لباس است یا باید به چهره نیز اهمیت دهد؟ در این مطلب، به این سوالات پاسخ خواهیم داد و از اهمیت چهره در طراحی لباس برایتان خواهیم گفت. با تصویرگران پویااندیش همراه باشید.

اهمیت هنر طراحی در طراحی لباس و مد

همۀ لباس هایی که در ران وی ها و فروشگاه ها می بینیم، در ابتدا، ایده ای در ذهن طراح مد یا لباس بوده اند و طی مراحل مختلف، تجسم بیرونی یافته اند. طراحی، اولین قدم در ارائۀ این ایدۀ ذهنی به شمار می رود. در واقع، طراحی باعث می شود ایدۀ ذهنی طراح به ثمر بنشیند. طراح لباس، فیگوری را ترسیم می کند، لباسی را که در ذهن دارد به او می پوشاند و در نهایت، او را با اکسسوری ها و آرایش مورد نظرش می آراید.
در نتیجه، طراحی اولین قدم در اجرای یک طرح به شمار می رود و طراحان تازه کار نیز باید همواره به فکر تقویت مهارت طراحی در خودشان باشند. در واقع، طراحی یک مهارت است، نه یک استعداد ذاتی، و طراحان می توانند با تمرین و ممارست، آن را در خودشان تقویت کنند.  طراحان لباس می توانند با استفاده از قلم و کاغذ و همچنین، نرم افزارهای جدید و پیشرفته، به این کار بپردازند.

اهمیت طراحی چهره در طراحی لباس

و اما می رسیم به اهمیت طراحی چهره در طراحی لباس! آیا در این بین، طراحی چهره اهمیت دارد؟ در واقع، اگر دارید برای خودتان طراحی و تمرین می کنید و می خواهید به طراحی فیگور بپردازید، مجبور به ترسیم جزئیات چهره نیستید، حتی می توانید این قسمت را خالی بگذارید. اگر هم دوست داشته باشید، می توانید یک سری جزئیات مانند لب ها و مژه ها را ترسیم کنید و باقی صورت را با مو بپوشانید. اما وقتی مسئله جدی تر می شود و قرار است طرحی را ارائه دهید،  طراحی جزئیات چهره اهمیت بیشتری پیدا می کند و باید آن را یاد بگیرید. در واقع، چهرۀ زیبا، مکمل استایل شما است و می تواند احساسات متفاوتی را در مخاطب شما برانگیزد.

آموزش طراحی چهره

طراحی چهره و جزئیات آن در طراحی لباس و مد اهمیت دارد؛ اما طراحی چهره کار دشواری نیست و نیازی نیست نگران آن باشید؛ در واقع، طراحی چهره نیز اصول مختص به خودش را دارد که اگر آن ها را بشناسید و حسابی تمرینشان کنید، می توانید چهرۀ مورد نظرتان را به راحتی ترسیم کنید.

طراحی قدم به قدم

همان طور که گفتیم، طراحی چهره اصول و مراحل مختص به خودش را دارد. پیش از ذکر این مراحل، باید چند نکتۀ مهم را بدانید:
پیش از هر چیزی، باید به یاد داشته باشید که صورت، بیضی یا تخم مرغی شکل است. در دنیای مد، جزئیات و حالت چهرۀ فیگور، مکمل لباسی است که به تن دارد.
در ترسیم چهره، تقارن اهمیت زیادی دارد. با کمی تمرین و ممارست، می توانید این تقارن را نیز در چهرۀ فیگورتان نمایان سازید.
ترسیم چهره را برای آخر کار بگذارید. در واقع، ابتدا، طرح مورد نظرتان را روی کاغذ پیاده کنید، سپس به سراغ ترسیم چهره بروید و با خیالی آسوده، همۀ تمرکزتان را روی ترسیم چهره ای جذاب و اغواگر بگذارید.


قدم اول

در قدم اول، دو دایره ترسیم کنید؛ یک دایرۀ کوچک در قسمت بالا و یک دایرۀ کوچک در قسمت پایین . این دو دایره را با خطی منحنی به یکدیگر متصل کنید تا کناره های صورت نیز شکل بگیرد. در این قسمت از کار، باید حواستان به تقارن باشد و طرح را طوری ترسیم کنید که دو طرف کار برابر باشد.

قدم دوم

خطی افقی در میان چهره ترسیم کنید. این خط محل ترسیم چشم ها است. با ترسیم خطوط عمودی، اندازۀ چشم ها را نیز مشخص کنید. یادتان باشد که میان دو چشم باید به اندازۀ یک چشم فاصله وجود داشته باشد.
سپس به سراغ مشخص کردن محل بینی بروید.
در نهایت نیز، جای لب ها را مشخص کنید.

قدم سوم

در قدم بعدی می توانید به سراغ ترسیم جزئیات بروید. چشم هایی بادامی شکل ترسیم، سپس دایره ای به اندازۀ سه چهارم طول این بادام ترسیم کنید و اجازه دهید یک سوم پایین آن خالی بماند (درست مانند تصویر بالا). پس از آن، به سراغ ترسیم پلک ها بروید. برای ترسیم پلک، کافیست خطی را در بالای بادام چشم ها ترسیم کنید.

مرحلۀ چهارم

حالا نوبت به ترسیم ابرو می رسد. می توانید ابرو را کمی بالاتر از پلک ها ترسیم کنید. طول ابروها باید کمی بیشتر از طول چشم ها باشد.
پس از ترسیم ابرو، نوبت به ترسیم بینی می رسد. در مرکز تصویر، جای بینی، یک U ترسیم کنید. میان این U یک برجستگی، به عنوان تیغۀ بینی، ترسیم کنید و قسمت پایین آن را به شکل مواج ترسیم کنید (درست مانند تصویر بالا).
در قسمت لب ها نیز به سراغ ترسیم لب ها بروید. یادتان باشد که معمولاً، لب بالایی حجیم تر از لب پایین است.

قدم پنجم

در این قسمت، نوبت به ترسیم جزئیات و سایه زدن می رسد. ابتدا ترسیم مردمک چشم را دارید. این قسمت را سایه بزنید و اجازه دهید بخشی از آن سفید بماند. این قسمت سفید سبب درخشش چشم ها خواهد شد. عنبیۀ چشم را نیز سایه بزنید. البته یادتان باشد که عنبیۀ چشم نباید به تیرگی مردمک چشم باشد.
پس از آن، به سراغ سایه زدن بینی بروید تا بتوانید ابعاد آن را مشخص کنید و شکلی واقع گرایانه تر به آن ببخشید. پس از آن، از قسمت ابروها، خطی عمودی به سمت مرکز بینی U شکل تان بکشید تا بتوانید پل بینی را به طور دقیق مشخص کنید.

قدم ششم

در قدم آخر، می توانید به سراغ سایه زدن بروید. شکل بالا، می توانید صورت واقع گرایانه تر و همچنین چهره ای را که بیشتر سایه خورده است مشاهده کنید. در ترسیم لب ها، می توانید با روشن تر نگه داشتن قسمت میانی لب ها، لب پایین را از لب بالا جدا کنید. در این قسمت از کار، انتخاب با خودتان است که می خواهید چهرۀ فیگورتان واقع گرایانه باشد یا اینکه سایۀ بیشتری به آن بزنید.
همان طور که مشاهده کردید، ترسیم چهرۀ فیگور و جزئیات آن، کار چندان دشواری نیست و اگر این قواعد را بدانید و حسابی تمرینشان کنید، می توانید فیگورهایی با چهرۀ واقع گرایانه ترسیم کنید و در واقع، به فیگورتان جان ببخشید.

 این پست را به اشتراک بگذارید

5/5 - (16 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *