سبک فوویسم در صنعت مد

فهرست عناوین

هنر، الهام بخش مد است و مد، الهام بخش هنر. این اصلاً چیز جدیدی نیست. هنر و صنعت مد، پیوند دیرینه ای با یکدیگر دارند. هنرمندان تفاوتی میان خلق یک اثر هنری، مانند یک تابلو نقاشی، و طراحی بافت و طرح پارچه یا لباس نمی بینند. هر دو مستلزم خلاقیت و ذوق هنری هستند. یکی از سبک همین سبک های هنری که به صنعت مد نیز راه پیدا کرد «فوویسم» بود. بیش از صد سال از ورود این سبک هنری به دنیای مد می گذرد؛ اما سبک فوویسم چیست؟ چگونه به دنیای مد راه پیدا کرد و چه تاثیری بر آن گذاشت؟ در این مطلب، به بررسی فویسم در صنعت مد خواهیم پرداخت. با تصویرگران پویااندیش همراه باشید.

فوویسم چیست؟

پیش از هر چیزی، باید بدانیم فوویسم چیست؟ در واقع، نقاشی فوویسم اولین جنبش آوانگارد به شمار می رود که در اوایل قرن بیستم شکل گرفت و خاستگاه آن نیز کشور فرانسه بود. این جنبش از سال 1900 آغاز شد و تا بعد از سال 1910 نیز همچنان تداوم پیدا کرد. تکنیک فوویسم تحت تاثیر مستقیم سبک امپرسیونیسم (Impressionism) شکل گرفت؛ اما نقاشان پیرو سبکِ فوویسم، پیوندشان را با امپرسیونیسم و قدیمی ترین سبک های سنتی هنر گسستند. در نقاشی های سبک فوویسم، شاهد رنگ های زنده و شاد و همچنین شکل های ساده و شکسته شده هستیم؛ به عبارتی، می توان فوویسم را جشن رنگ ها دانست. از مشهورترین هنرمندان سبک نقاشی فوویسم می توان به هنری ماتیس (Henri Matisse)، نقاش بزرگ فرانسوی، اشاره کرد.
جنبش فوویسم، مانند بسیاری از جنبش های آوانگارد، در ابتدا چندان محبوب نبود و معمولاً، منتقدان طرح های سادۀ هنرمندان فوویست را سخره می گرفتند؛ اما گرترود استاین (Gertrude Stein)، شاعر و نویسندۀ آمریکایی، و دیگران به این جنبش علاقه نشان دادند و سبب محبوبیت گستردۀ آن شدند. نقاشان پیرو این جنبش کارهایشان را مرهون نقاشان اواخر قرن هجدهم، به خصوص ونسان ون گوگ، جادوگر حقیقی رنگ ها هستند.
 

ورود فوویسم به صنعت مد

سبک آوانگارد فوویسم بر صنعت مد نیز تاثیر گذاشت؛ اما این تاثیرگذاری از کجا آغاز شد؟ در همان اوایل قرن بیستم، سونیا دلونی (Sonia Delaunay)  و همسرش رابرت دلونی (Robert Delaunay) که نقاش بود، رنگ ها و سرزندگی شان را و همچین اشکال هندسی را وارد دنیای هنر و مد کردند. این زوج، شیفتۀ رنگ های زنده و الگوهای خاص و متفاوت بودند.
اما سونیا دلونی کیست؟ سونیا دلونی هنرمندی زادۀ اوکراین است که در پاریس، به فعالیت پرداخت و بیشتر زندگی کاری اش را در همین شهر سپری کرد. سونیا در طرح هایش از رنگ های شاد و زنده و اشکال هندسی بهره می گرفت؛ در واقع، سونیا از طرفداران انقلابی بود که در صنعت مد شکل گرفته بود و لباس های دست و پا گیر زنان را به کنار رانده بود.
  لباس های این طراح بزرگ تجسم معنای مدرنیسم بود؛ در طرح هایش، شکل های هندسی ناهمگون و رنگ های شاد و زنده را کنار یکدیگر قرار می داد. در صنعت فیلم فرانسه، طرح های سونیا طرفداران زیادی پیدا کرد و بازیگران مشهوری مانند Nancy Cunard و Gloria Swanson به این طرح ها روی آوردند و بر محبوبیت آن ها افزودند.


1طرح های سونیا دلونی (1928)

2طرح های سونیا (1923)

 
3طرح های سونیا (1925)

4سونیا و دوستانش در پاریس

5 کتی که سونیا برای گلوریا سوانسون طراحی کرد


در سال 1925، سونیا پالتویی پشمی را برای گلوریا سوانسون (Gloria Swanson)، هنرپیشۀ آمریکایی طراحی، و از این طریق، مشتریان ثروتمندی را جذب طرح هایش کرد. سونیا در طراحی این پالتو، از اشکال هندسی و رنگ های قرمز، قهوه ای و کرمی بهره گرفت.  
اما این سبک محدود به همان سال ها نشد و و به دنیای امروز نیز راه پیدا کرد. در قرن بیست و یکم نیز طراحان مد این سبک آوانگارد را احیا کردند و در طراحی مجموعه های فصول مختلف سال، از آن بهره گرفتند. نقاشی های فوویسم، مانند همۀ سبک های آوانگارد، بسیار خاص و متفاوت، طرفداران مختص به خودش را دارد؛ با این حال، طراحان برندهای مشهور، مانند شنل نیز از این سبک در کارهایشان بهره گرفتند.

فوویسم و طراحی الگوی لباس

اگر نگاهی به آثار نقاشان بزرگ سبک فوویسم، مانند هنری ماتیس بیندازید، خواهید دید که هیچ حجمی در این بین وجود ندارد و نقاش نیز سعی بر طراحی اشکال سه بُعدی نداشته است. هنرمندان فوویسم نیز درست همین مسیر را در پیش گرفته اند و دقیقاً چنین لباس هایی را طراحی می کنند. همان طور که گفتیم، در لباس های سبک فوویسم در نقاشی، شاهد قرار گرفتن اشکال هندسی در کنار یکدیگر هستیم؛ اما این اشکال هندسی سه بعدی نیستند، بلکه کاملاً مسطح هستند.  

فوویسم و رنگ ها

همان طور که گفتیم، نقاشان سبک فوویسم از رنگ های زنده و شاد در رنگ هایشان بهره می گیرند. مد فوویسم نیز از این قاعده مستثنی نیست. طراحان لباس نیز به سراغ همین ویژگی فوویسم می روند و برای طراحی مجموعه هایشان، رنگ های شاد و زنده را به خدمت می گیرند.


 سخن آخر

همان طور که مشاهده کردید، سبک متفاوت و شگفت انگیز مانند نقاشی سبک فوویسم، مثل بسیاری از سبک های هنری، جایش را در دنیای مد گشود. طراحان بزرگ مد، با بهره از عناصر مختلف این سبک، مانند رنگ های شاد و زنده و همچنین شکل های هندسی، به طراحی مجموعه هایشان پرداختند و پیوند دیرینۀ میان هنر و مد را حفظ کردند.

 این پست را به اشتراک بگذارید

4.7/5 - (16 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *