خلاقیت در طراحی لباس

فهرست عناوین

درست همانطور که پیش از ورزش، باید بدنتان را گرم کنید، پیش از طراحی لباس نیز، باید ذهن تان را گرم کنید تا خلاقیت در آن جریان پیدا کند. ایده ها و طرح های درخشان از آسمان نازل نمی شوند، بلکه حاصل خلاقیت طراحان هستند. خلاقیت طی زمان پرورش پیدا می کند. برای پرورش خلاقیت، باید از حریم امن خود بیرون آمد. و اما چه راه هایی برای پرورش خلاقیت در طراحی لباس وجود دارد؟ در این مطلب، به ذکر نکاتی خواهیم پرداخت که به پرورش خلاقیت ما در طراحی لباس کمک خواهند کرد.  

چگونه خلاقیت مان را پرورش دهیم؟

فرقی نمی کند طراح لباس باشید یا برنامه نویس، مدیر پروژه باشید یا نقاش، در هر صورت، ممکن است در یک لحظه، خلاقیت تان بخشکد. آیا برای تان پیش آمده است طی طراحی لباس هیچ ایده ای به ذهن تان نرسد و احساس کنید چشمۀ خلاقیت و ایده های تان خشکیده است؟ در این لحظه، انگار همۀ ایده های طلایی تان به تعطیلات رفته اند و شما مانده اید و میز کارتان. چنین لحظاتی بسیار اضطراب آور و تلخ است. خوشبخاته، راه های بسیاری برای پرورش خلاقیت وجود دارد. در ادامه، شش راه افزایش خلاقیت در طراحان لباس را برای تان خواهیم گفت.

1.    ذهن تان را پالایش کنید

پالایش ذهن اولین قدم در پرورش خلاقیت به شمار می رود. چیزهایی مانند استرس، نگرانی و تفکرات منفی مانند سم هستند و می توانند با مختل کردن عملکرد ذهن، خلاقیت را نیز کاهش دهند. همۀ افکار منفی و استرس ها را دور بریزید. خودتان را آرام کنید. بگذارید ذهن تان خالی از نگرانی و استرس باشد. اما چگونه ذهن مان را پالایش کنیم؟
•    عبادت کنید
•    به موسیقی گوش دهید
•    ورزش کنید
•    افکار منفی و نگرانی های تان را روی تکه ای کاغذ بنویسید
•    خودتان را از استرس برهانید

2.    طرح ذهنی تان را پیاده کنید

روزانه، ایده های خلاقانه ای به ذهن ما خطور می کند. سعی کنید آن ها را روی کاغذ ترسیم کنید یا حتی با کمک واژگان، توصیفشان کنید. به عنوان طراح لباس، باید همیشه ابزار طراحی، سنتی یا مدرن، همراهتان باشد و هر کجا ایده ای به ذهن تان رسید یا طرح جالبی دیدید، سریع ترسیمش کنید. توجه به طرح ها و گردآوری شان می تواند تاثیر شگفت انگیزی بر خلاقیت شما داشته باشد. علاوه بر این ها، هر وقت احساس کردید ایدۀ خلاقانه ای به ذهن تان نمی رسد، می توانید به این طرح ها و یادداشت ها مراجعه کنید و از آن ها ایده بگیرید.

3.    به سراغ چشم اندازهای جدید بروید

به سراغ چشم اندازهای جدید بروید. این سومین راه برای افزایش خلاقیت به شمار می رود. گاهی سر جای مان می نشینیم و منتظرمان طرحی به ذهنمان برسد. هرچقدر تلاش می کنیم، هیچ خبری از ایدۀ جدید نیست. این یک جا ماندن شما را خسته و کسل می کند. بهتر است تفریح مورد علاقه تان را پیدا کنید و به سراغ آن بروید. یا اینکه به خرید بروید، سفر کنید یا هر کاری که می تواند سرگرم تان کند و نشاط را به شما بازگرداند.
سفر کردن نیز می تواند سبب افزایش خلاقیت شما شود، چرا که باعث می شود با فرهنگ های دیگر آشنا شوید. به همین دلیل است که طراحان مطرح مد در طراحی مجموعه هایشان از قسمت های مختلف دنیا الهام می گیرند. اگر دوستدار هنر هستید، به موزه بروید. اگر عاشق مطالعه هستید، به کافه یا پارک بروید و در آن جا، به مطالعۀ مجله بپردازید. حتی تعویض مسیر نیز می تواند این تاثیر را داشته باشد. به عنوان مثال، می توانید یک بار مسیر برگشت به خانه را تغییر دهید و از مسیر دیگری به خانه برگردید. یا اینکه اگر همیشه با تاکسی به خانه بازمی گشتید، یک بار مترو را انتخاب کنید و با آن به خانه بازگردید. حتی چنین تغییر ساده ای نیز می تواند خلاقیت شما را به کار بیندازد.
به طور خلاصه، به سراغ انجام کارهای الهام بخش بروید. حتی اگر لازم است، روتین همیشگی زندگی تان را بر هم بزنید یا اینکه یک سرگرمی جدید را انتخاب کنید. ایجاد یک تغییر ساده می تواند خلاقیت تان را به کار بیندازد.

4.    نگاهی به دیگر صنایع داشته باشید

چهارمین راه تقویت خلاقیت این است که نگاهی به دیگر صنایع داشته باشید. به عنوان طراح لباس، باید همواره در حال رصد رقبای تان باشید. در مورد بازار تحقیق کنید و جایگاه خودتان را در بازار بیابید. گاهی برای ایده گرفتن، مجبورید نگاهی نیز به دیگر صنایع داشته باشید. به عنوان مثال، می توانید به تحقیق پیرامون کسب و کارهای موفق بپردازید و به دلیل موفقیتشان پی ببرید. به عنوان مثال، در سال 1995، Amazon و eBay دریافتند که همه چیز رو به آنلاین شدن می رود. در همین هنگام بود که کسب و کارشان را آغاز کردند. امروز، این دو از از بزرگ ترین خرده فروش های آنلاین به شمار می روند. اما این موفقیت چگونه حاصل شد؟ در واقع، این دو، پیش از هر کس دیگری، متوجه تغییرات شدند و توانستند با آن همراه شوند.

5.    کنجکاو باشید

کنجکاوی پنجمین راه برای پرورش خلاقیت به شمار می رود. کنجکاوی منجر به خلاقیت می شود. همواره، در حال یادگیری باشید. کتاب بخوانید. در کلاس های آنلاین شرکت کنید. با اساتید طراحی لباس ارتباط برقرار کنید و با آن ها به صحبت و گفتگو بپردازید. از زمان و انرژی تان در جهت کسب دانش و آگاهی بهره بگیرید و به فکر شناخت پیرامون تان باشید.


6.    همه چیز را سازمان دهی کنید

همیشه همۀ وسایل تان را سازمان دهی کنید. یادتان باشد آشفتگی و شلختگی می تواند کارکرد ذهن تان را دچار اختلال کنید. همواره، فایل های تان را سازمان دهی کنید و بگذارید همه چیز مرتب و منظم باشد.

سخن آخر

همانطور که مشاهده کردید، راه های زیادی برای پرورش خلاقیت وجود دارد. یادتان باشد که خلاقیت مانند یک ماهیچه است و مانند دیگر ماهیچه های بدن، برای قوی شدن، به تغذیۀ مداوم نیاز دارد. نکاتی که تا به اینجا گفتیم، می توانند مانند تغذیه ای برای خلاقیت شما باشند و به پرورش آن کمک کنند.

 این پست را به اشتراک بگذارید

5/5 - (16 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *