رابطۀ هنر و فشن

فهرست عناوین

هنر و فشن پیوندی دیرینه با یکدیگر دارند و امروز، این پیوند بیش از هر زمان دیگری محکم شده است. فشن چیزی نیست جز هنری که می توانیم آن را به تن کنیم. امروز پیوند میان هنر و فشن بسیار محکم شده است، اما این به معنای نو بودن این پدیده نیست؛ در واقع، در طول تاریخ، طراحان لباس همواره برای طراحی مجموعه هایشان از آثار هنری بهره گرفته اند. این پیوند شکل های مختلفی به خود گرفته است؛ به عنوان مثال، اندی وارهول و سالوادور دالی، به طراحی لباس روی آوردند و طراحان لباس نیز برای طراحی لباس یا اکسسوری هایشان، از آثار هنری سبک های مختلف بهره گرفتند. در این مطلب، به شرح رابطۀ میان هنر و فشن خواهیم پرداخت. در این نوشتار به شما نشان خواهیم داد که این دو حرفه چقدر به یکدیگر وابستگی دارند و با حرفه ای بودن در هر کدام، چقدر می توانید پله های موفقیت، شهرت و ثروت را طی کنید. با تصویرگران پویااندیش همراه باشید!

پیوند میان نقاشی و فشن (1937)

پیش از جنگ جهانی دوم، السا شیاپارلی (Elsa Schiaparelli )  از برجسته ترین شخصیت های دنیای مد به شمار می رفت و تفکری خلاق و تخیلی رها داشت. همین خلق و خو سبب شکل گیری دوستی نزدیک میان السا و سالوادور دالی، نقاش مشهور سورئالیست، شد. السا برای خلق لباس مشهورش، به نام لابستر (lobster)، از آثار سالوادور دالی کمک گرفت.  

 
1مجسمۀ تلفن لابستر، اثر سالوادور دالی


 
همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، این لباس مشهور، پیراهنی ابریشمی است که تصویر لابستری بزرگ روی آن نقش بسته است. جالب است بدانید که این لابستر را خود سالوادور دالی طراحی کرده است؛ اما همکاری میان این دو هنرمند، به همین جا ختم نشد و دالی با الهام از صنعت مد، به طراحی کلاه کفشی (Shoe Hat) پرداخت که شبیه به کفش پاشنه بلند زنانه بود. اجرای این طرح را السا بر عهده داشت.

 پیدایش هنر پاپ (1950)

پس از جنگ جهانی دوم، شکل تازه ای از هنر وارد صحنه شد و بازار هنر کلاسیک را کساد کرد. این هنر تازه به سراغ چیزهای معمولی رفت. از میان  آثار مربوط به این هنر می توان به قوطی های سوپ کمپبل ( Campbell’s soup cans)، اثر اندی وارهول، اشاره کرد. اندی وارهول، فرهنگ هنرهای زیبا را به چالش کشید و ناخواسته، بر صنعت مد نیز تاثیر گذاشت. رفته رفته، طرح های جدید با رنگ های شاد و زنده روی کار آمدند.
اندی وارهول تاثیری ماندگار بر صنعت مد داشت. در دهۀ 1990، جانی ورساچه (Gianni Versace) و کریستین دیور (Christian Dior) شروع به چاپ طرح های وارهول روی لباس هایشان کردند.

چاکس کالینز (از سال 2010 تا به امروز)

چاکس کالینز در انگلستان به دنیا آمد و در نیجریه بزرگ شد. کالینز، از همان ایام جوانی، به دنیای مد علاقه مند شد و این عشق در سراسر زندگی اش با وی همراه بود؛ در نهایت، در سال 2010، وی برند مختص به خودش را راه اندازی کرد. در لباس های چاکس کالینز می توان علایق شخصی وی را مشاهده کرد. وی در کارهایش از آثار هنری نیز الهام می گیرد؛ به عنوان مثال، در برخی کارهایش می توان رد پای نقاشی ها و مجسمه های دورۀ رنسانس را به وضوح مشاهده کرد.

طراحی ملهم از کلود مونه

جف جونز (Jeff Koons ) شیفتۀ آثار های¬مونه بود. وی در طراحی کیف های LV، از نقاشی «نیلوفر آبی»، از آثار همین نقاش، بهره گرفت و می توان حدس زد که علاقۀ خاصی به این نقاشی مشهور و زیبا داشته است.

فوویسم و طراحی لباس

فوویسم نیز به عنوان یک سبک آوانگارد، تاثیر شگرفی بر طراحی لباس داشته است. سبک فوویسم ریشه در اوایل قرن بیستم دارد و هنری ماتیس از شناخته شده ترین نقاشان این سبک به شمار می رود. در همان اوایل پیدایش این سبک آوانگارد، طراحان لباس به فکر طراحی لباس ها و اکسسوری های ملهم از این سبک افتادند و شروع به طراحی لباس هایی با رنگ های شاد و زنده کردند؛ همچنین، طراحان در طرح های ملهم از فوویسم از شکل های هندسی نیز بهره می گرفتند. سبک فوویسم در مد فقط محدود به اوایل قرن بیستم نبود، بلکه در قرن بیست و یکم نیز شاهد بازگشت مجدد این سبک آوانگارد به دنیای مد و کت واک های آن بودیم.

گوستاو کلیمت و دنیای مد

امروز، نقاشی های زیبای گوستاو کلیمت را در همه جا می بینیم؛ روی ماگ، کیف، پوستر و بسیاری از جاهای دیگر. شما می توانید هر چیزی منقش به نقاشی های این هنرمند را بیابید. جان گالیانو ( John Galliano)، طراح لباس، نیز در از هنر کلیمت الهام گرفت و به طراحی لباس پرداخت. این طراح لباس فقط به تقلید صرف نپرداخت، بلکه از آثار این نقاش بزرگ الهام گرفت و به خلق طرحی خلاقانه پرداخت.

پیت موندریان و فشن

در سال 1965، ایوه سنت لازن (Yves Saint Laurent) با الهام از هنر آبسترۀ پیت موندریان (Piet Mondrian)، نقاش هلندی، به طراحی پرداخت و به خاطر خلق طرح های زیبایش، مورد تشویق نیز قرار گرفت. در این طراحی، شاهد رنگ های شاد و طرح های ساده هستیم، درست مانند آنچه در آثار پیت موندریان مشاهده می کنیم.


 هنر عکاسی و فشن

و اما می رسیم به هنر عکاسی و فشن! راف سیمونز (Raf Simons) در طراحی مجموعۀ تابستان و بهارش، از عکس های شگفت انگیز رابرت مپل تورت (Robert Mapplethorpe) الهام گرفت. در واقع، سیمونز برخی آثار این هنرمند را روی لباس های مجموعه اش به چاپ رساند.

 سخن آخر

همانطور که مشاهده کردید، رابطه ای عمیق و دیرینه میان هنر و فشن وجود دارد. این دو، در دوره های مختلف تاریخی، با یکدیگر گره خورده بودند و این پیوند همچنان باقیست. امروز، برندهای متعددی از هنر الهام می گیرند و با هنرمندان مختلف همکاری می کنند تا همواره، محصولات و طرح هایشان در ذهن مردم، به روز و جذاب باقی بمانند.

 این پست را به اشتراک بگذارید

5/5 - (15 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *