آموزش طراحی اندام سه رخ + فیلم

فهرست عناوین

همین الان ببین : فیلم آموزش طراحی اندام سه رخ 👇🏻

طراحی لباس، اصول مختص به خود را دارد و در زاویه های متفاوتی قابل ترسیم است. در بیشتر آموزش ها به شما یاد می دهند که چگونه یک شخص را از نمای جلویی یا نمای پهلو ترسیم کنید. با تمام اهمیتی که این نوع یادگیری ها دارد، در نهایت شما یک طرح بسیار صاف و یکدست و بدون انعطاف خواهید داشت. رایج ترین نمایی که در طراحی ها و نقاشی ها استفاده می شود، نمای ¾ یا به اصطلاخ سه رخ  است، به خصوص اگر شما یک هنرمند مفهومی باشید، این نمای واقعی، احساس عمق و سه بعدی بودن را به شخصیت ها می بخشد.
با آموزش گام به گام طراحی اندام سه رخ  تصویرگران پویااندیش همراه باشید. در اینجا خواهید آموخت که چگونه بدن انسان را از نمای ¾ ترسیم کنید.

چگونه بدن انسان را ترسیم کنیم؟

اگر می خواهید بدن انسان را ترسیم کنید، باید این 6 مرحلۀ ساده را گام به گام دنبال کنید:
•    مرحله ۱: ابتدا باید تنه را با قفسۀ دنده و شکم بکشید. روی عضلات تمرکز نکنید و روی شکل و فرم کلی تمرکز کنید.


 •    مرحله ۲: باسن را بکشید. دوباره آن را ساده کنید. می توانید این قسمت از بدن را مانند لباس زیر کوتاه بکشید.


 
•    مرحله ۳: شانه ها و بازوها را بکشید. اشکال ساده مانند بیضی برای شانه، استوانه هایی برای بازوها و مربع هایی برای دست ها، کمک بزرگی به شما خواهد کرد.

 
•    مرحله ۴: پاها را بکشید. از استوانه ها برای ران و ساق پا و از مثلث برای پا استفاده کنید.

 
•    مرحله ۵: سر را بکشید. می توانید این کار را با کشیدن بیضی و تقسیم صفحات مختلف سر انجام دهید.


•    مرحله ۶: ویژگی های صورت را بکشید. چشم ها، بینی، لب ها، گوش ها و مو. همه در بالای سر ساختگی شما قرار می گیرند.

نکته مهم!!!
این آموزش بدون توجه به اینکه از چه ابزاری برای ترسیم استفاده می کنید، سنتی یا دیجیتال، قابل اجراست. در هر صورت، اگر می خواهید بعد از اتمام این آموزش بیشتر در مورد چگونگی ارتقا مهارت های طراحی خود و مهارت در نقاشی شخصیت، اطلاعات بیشتری کسب کنید با تصویرگران پویا اندیش همراه باشید.
در این قسمت از مقاله آموزش طراحی اندام سه رخ، ۶ مرحله قبل را توضیح می دهیم؛ اما قبل از شروع، باید اهمیت تناسبات را درک کنید.

چرا نسبت ها در طراحی این قدر مهم هستند؟

هدف در این مقاله، ترسیم یک آدم ساختگی متناسب است. اگر هنگام طراحی یک شخص، به جای ساختن عضلات، عضلات ساختگی ایجاد کنیم، می توانید به سادگی به نسبت های متعادل برسید. همان طور که در تصاویر بالا مشاهده کردید،  8 سر روی یکدیگر قرار گرفته اند. این 8 سر، نمایانگر نسبت ایده آل بدن انسان است. این سرها به ما کمک می کنند تا قسمت های مختلف بدن را اندازه بگیریم. حال به توضیح بیشتر مراحل بالا می پردازیم:

مرحله 1: طراحی از تنه

در ابتدا بهتر است به طراحی تنه بپردازیم، به این دلیل که تنه، کل وضعیت بدن را تعیین می کند. پس از قرار دادن تنه و باسن، کشیدن سر و اندام به راحتی انجام می شود. برای رسم تنه بهتر است آن را مانند یک قسمت بزرگ انجام دهیم.
خیلی از افراد ترجیح می دهند که ابتدا دنده و بعد شکم را بکشند. شما می توانید هر روشی را که ترجیح می دهید انتخاب کنید. پس از کشیدن تنه، اقدام به تقسیم قفسه دنده از شکم با یک خط منحنی می کنیم. این خط منحنی از مرکز تنه عبور خواهد کرد و در قسمت بالاتر آن، انتهای استخوان سینه و پایین سینه، مشخص می شود و در طرفین، دنده ها قرار می گیرند. همان طور که مشاهده می کنید، یک سر فاصله بین پایه گردن و خط پایین قفسه سینه است.

•    تنه را تقسیم کنید

در آخر، تنه را با یک خط عمودی تقسیم می کنیم. این خط از گردن به سمت باسن می رود. این قسمت بسیار مهم است؛ زیرا  کمک می کند تا درک کنیم که تقسیم بین دو عضله سینه و محل قرارگیری دکمه شکم (ناف)، چگونه خواهد بود.
از آنجا که ما شخصیت خود را از نمای سه رخ ترسیم می کنیم، هر دو بخش تنه اندازه های مختلفی دارند. نزدیک ترین طرف به بیننده، بزرگ تر و دورترین قسمت، کوچک تر خواهد بود. در نظر بگیرید که فاصله از پایین سینه تا پایین شکم، یک سر دیگر خواهد بود. فقط با کمی تمرین می توانید این مرحله را پشت سر بگذارید و به مرحله بعد بروید.

•    مرحله 2: کشیدن باسن

ترسیم باسن، گام بعدی در آموزش ما خواهد بود. بهتر است ابتدا  لگن و فاق را بکشید، مثل اینکه آدم ساختگی ما لباس شنای کوتاه یا لباس زیر مردانه پوشیده باشد. این گونه رسم کردن، فرایند را ساده می کند و درک سایر امور طراحی اندام سه رخ را آسان تر می سازد. توجه داشته باشید که فاصله ناف تا قسمت فاق، معادل سر دیگری است.


•    مرحله 3: طراحی برای شانه ها و بازوها

هنگامی که تنه و باسن را در محل قرار دادیم، قسمت های مختلف اندام را می کشیم. اولین مورد، شانه ها خواهد بود. معمولا شانه را مانند چند کره تخم مرغی می کشند.  در این آموزش ما نیز این گونه عمل می کنیم. برای ناحیه دو بازو، یک لوله برای هر بازو ترسیم می کنم. این لوله از پایین باریک خواهد شد. درنهایت به آرنج متصل خواهد شد.

•    مرحله 4: رسم آرنج

آرنج در همان ارتفاع دنده های شناور، در طرفین تنه قرار خواهد گرفت. برای بازوها نیز یک استوانه برای هر بازو می کشیم. مانند قبل، آن ها در قسمت پایین باریک می شوند. در این حالت، قسمت پایین، مچ دست خواهد بود. کم و بیش، هر دو مچ دست با فاق در ناحیه لگن تراز می شوند.

دست ها

به دلیل پیچیده شدن این روند، در اینجا دستان را به شکل دو مشت می کشیم. آنها را کاملاً شماتیک ترسیم کنید. برای کف دست یک مربع بزرگ و نامنظم ترسیم کنید. برای رسم انگشتان، آن ها رابه صورت مستطیل کوچک بکشید. برای دستی که به پهلو قرار گرفته است، بدنه اصلی دست، یک مستطیل خواهد بود و انگشتان دوباره به صورت مربع های منفرد کشیده می شوند. بعداً می توانید انگشتان، بند انگشتان و غیره را بهتر تعریف و ترسیم کنید؛ اما در حال حاضر، تمرکز روی تصویر بزرگ باشد؛ زیرا که داشتن یک شمای متناسب، از اهمیت بیشتری برخوردار است.

•    مرحله 5: کشیدن پاها

برای هر ران، یک استوانه ضخیم  بکشید. این استوانه، باسن را به زانوها متصل می کند. به همان روشی که برای بازوها انجام دادیم، این بازوها در ناحیه پایین، جایی که ران به زانو متصل می شود ، باریک می شوند. این بار فاصله بین فاق تا سر مچ پا 2 سر خواهد بود.


•    ساق پا

•    در زیر زانوها ، استخوان های ساق خواهد بود. این قسمت پایین پا، بسته به موقعیت پاها ،به طور متفاوتی کشیده می شود. پایی که در تصویر کشیده شده از جلو، دو طرف را نشان می دهد:
۱-طرف خارجی: این طرف با یک خط منحنی بسیار کوتاه در بالا و یک خط منحنی طولانی در زیر کشیده شده است، که به پاها ختم می شود.
۲-طرف داخلی:یک خط منحنی در بالا و یک خط دیگر را در زیر نشان می دهد. خط منحنی در بالا از یک خط در سمت خارجی طولانی تر خواهد بود؛ اما اگر آن را با خط منحنی شکل زیر مقایسه کنیم تا وقتی که به پا برسد، باز هم کوتاه تر است.

•    پاها

پاها به صورت اشکال هندسی نشان داده می شوند. اگر آن را مانند یک ذوزنقه متساوی الساقین ترسیم کنیم، یکی از مواردی که به صورت جلویی برای بیننده قرار داده شده، به راحتی قابل درک است. در مورد پاهایی که به صورت پهلو قرار داده شده اند، اگر این مثلث را به صورت مثلثی با اضلاع نامساوی بکشید، به راحتی قابل درک است. به یاد داشته باشید که قسمت داخلی پاها به صورت مقعرتر است و قسمت خارجی آن محدب تر خواهد بود.

•    مرحله ۵: رسم سر

سر این آدمک ساختگی،کره ای خواهد بود که نمایانگر جمجمه و صورت است. این کره در بالای بیضی که برای گردن ترسیم کرده ایم قرار می گیرد. در زیر کره ، یک مربع رسم کنید. این مربع فک ساختگی ما خواهد بود. هنگامی که سر را قرار دادیم، آن را به بدنه ای که گردن را ترسیم می کند متصل می کنیم.
یک منحنی افقی در کل کره ترسیم خواهیم کرد. این منحنی از وسط کره عبور می کند و محل قرارگیری ابرو را مشخص می سازد. به دنبال همین خط، گوش های کناری کره را می کشیم، سپس کل سر را با یک خط عمودی دیگر تقسیم خواهیم کرد. به یاد داشته باشید که سر ما در نمای ¾(سه رخ) قرار دارد، بنابراین، هر دو قسمت اندازه های مختلفی دارند که برای تنه انجام دادیم.

•    جزئیات مشخص کردن سر

اکنون وقت آن است که از بالای آدمک ساختگی مان جزییات طراحی را شروع کنیم. قبل از شروع به ترسیم جزییات بدن، باید کمی از این اشکال ساختگی را پاک کنیم. دلیل آن بسیار ساده است؛ زیرا نمی خواهیم که طرح ساختگی مان با خطوط نهایی که ترسیم می شوند، تداخل داشته باشد و در عین حال، نمی خواهیم کاری را که در ساختن آدمک  ساختگی انجام داده ایم از دست بدهیم؛ زیرا این کار مانند ساختار پایه ای که در بالای آن نقاشی نهایی را ترسیم می کنید، شما را همراهی می کند.


اگر با مداد و کاغذ کار می کنید، می توانید برای پاک کردن طرح ساختگی، بدون پاک کردن کامل آن، از پاک کن خمیر استفاده کنید.
هنگام کشیدن چهره باید خط عمودی را در وسط صورت ساختگی دنبال کنید. نقطه میانی بین ابرو و چانه، جایی خواهد بود که سوراخ های بینی در آن قرار می گیرد. نقطه میانی بین سوراخ های بینی و چانه جایی خواهد بود که لب پایین قرار دارد. چشم ها به صورت دو منحنی برای پلک های فوقانی ترسیم می شوند. دایره ای با یک نقطه در داخل، که نمایانگر عنبیه و مردمک است، در زیر هر پلک بکشید. به یاد داشته باشید که کناره های دهان، کاملاً با مرکز هر چشم، همسو می شوند.

•    مرحله 6: رسم بدن

•    هنگام ترسیم بدن، باید ساختار اصلی را که هنگام ترسیم ساختگی ایجاد کرده اید، دنبال کنید. اگر از نسبت های اصلی پیروی کنید، ترسیم آناتومی کاملاً آسان می شود.
•    کشیدن دست ها
اگر دست ها باز و انگشتان به طور جزئی یا کاملاً کشیده شوند، می تواند تا حدی چالش برانگیز باشد. در این حالت، هر دو مشت در یک مشت گره خورده نزدیک به نظر می رسند. تنها نگرانی در اینجا، قرار دادن صحیح انگشتان است و البته فراموش نکنید که در طراحی آدمک ساختگی، از اسکچ دستی استفاده کنید.

کشیدن پاها

در این قسمت شروع به کشیدن جزییات پا می کنیم که شامل انگشتان پا می شود.
نکته ای که باید در نظر بگیرید این است که جهت رسم انگشتان پا، باید متناسب با جهت سه رخ باشد که به صورت فرضی در ابتدای کار رسم شده بود؛ بنابراین از انگشت شست پا  شروع کنید و در ادامه آن، به رسم چهار انگشت دیگر بپردازید.
رسم جزییات سایر قسمت های بدن نباید برای شما چالش برانگیز باشد؛ زیرا شما در حال طراحی اندام سه رخ به صورت کلی هستید و به جای توجه به جزییات بدن، بهتر است تناسب ها و جهت ها را در این مرحله در نظر بگیرید.

سخن آخر

تصویر گران پویا اندیش امیدوار است  که آموزش طراحی اندام  سه رخ برای شما مفید واقع شده باشد. طراحی سه رخ ازجذاب ترین نوع طراحی هاست؛ زیرا با فرا گیری آن، راهی برای طراحی های انیماتور (حرکتی ) باز خواهد شد و برای شما که دنبال حرفه ای شدن هستید، می تواند بسیار مؤثر باشد.

 این پست را به اشتراک بگذارید

5/5 - (16 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *