رابطه هنر نقاشی با طراحی لباس

فهرست عناوین

 ارتباط بین مد و هنر، امری اجتناب ناپذیر است، زیرا این دو، نه تنها حول یک حوزۀ خلاقانه یکسان می چرخند، بلکه رابطۀ تنگاتنگی با آفریدن یک سبک دارند. طراحی لباس در دنیای مد، هنر استفاده و تأثیرگذاری طراحی، زیبایی شناسی، دوخت لباس و اکسسوری های جانبی آن است که تحت تأثیر فرهنگ و روندهای مختلف قرار می گیرد و در تمام مراحل آن، ایده پردازی، خلاقیت و استفاده از دنیای رنگ ها، مورد نیاز طراحان لباس است؛ از طرفی، نقاشی نیز بیان ایده ها و احساسات، با ایجاد برخی از خصوصیات زیبایی شناختی، به یک زبان تصویری دو بعدی و سه بعدی است. از عناصر این زبان، اشکال، خطوط، رنگ ها، تن ها و بافت های آن، به طرق مختلف برای تولید حس حجم، فضا، حرکت و نور در یک سطح صاف، استفاده می شود.
این دو رشته (طراحی لباس و نقاشی ) قرن هاست که درگیر رابطه ای غنی و تأثیر گذارند و گاها با یکدیگر  فراتر از مرزها و فرهنگ ها پیش رفته اند. در نگاه هر دو رشته، تمام عناصر به منظور بازنمایی پدیده های واقعی یا ماورا طبیعی، تفسیر یک مضمون داستانی یا ایجاد روابط بصری کاملاً انتزاعی، در الگوهای بیانی ترکیب می شوند و تمامی این ها دلالت بر وجوه مشترک و ارتباط  این دو رشته دارد.


یک هنرمند نقاش و آن سوی دیگر، یک طراح لباس، در گیر انتخاب هستند، انتخاب هایی از جنس  رنگ، فرم، تکنیک و از همه مهم تر، حس، تا بتوانند اثری را خلق کنند و به نمایش بگذارند.
اگر بخواهیم به جست و جوی پیوند بین طراحی لباس و نقاشی بپردازیم، باید به مصر باستان برویم، جایی که تاریخ به ما نشان می دهد که ریشه هر دوی این رشته از آنجاست، اما اکنون نمی خواهیم به دوردست ها سفر کنیم، بلکه با سفری در قرن گذشته نیز می توانیم از چگونگی  ارتباط و تأثیر این  دو شاخۀ جذابِ دنیای امروز بر یکدیگر، مثال هایی جذاب برایتان بیاوریم. برای آشنایی بر این تاثیرات، با تصویرگران پویااندیش همراه باشید!

روابط طراحان و نقاشان که شاهکار خلق کرد!

اولین مثال از تأثیر و ارتباط هنر نقاشی و طراحی لباس، به همکاری جذاب و هیجان انگیز “السا اسکیاپارلی با سالوادور دالی” و خلق لباس معروف خرچنگ دریایی در سال ۱۹۳۷ باز می گردد.
قبل از جنگ جهانی دوم ، السا اسکیاپارلی، یکی از برجسته ترین چهره های مد بود که دارای ذاتی غریب و تخیلی مهار نشدنی بود. با توجه به ویژگی های او، گزینه مناسب همکاری او برای ایجاد لباس معروف خرچنگ دریایی ، سالوادور دالی، نقاش معروف بود.
لباس ابریشمی خلق شده، نمایشی از عاج یک خرچنگ دریایی عظیم بود که توسط خود دالی رنگ آمیزی شده بود و ادای احترامی بود به نقاشی خود او در سال ۱۹۳۴،  با نام “نیویورک رویایی-تلفن خرچنگی”.

دومین مثال از ارتباط بزرگ هنر نقاشی با طراحی لباس، مربوط به ظهور نقاشی پاپ آرت در سال ۱۹۵۰ ، درست پس از پایان جنگ جهانی دوم بود، که یک شکل هنری جدید و زنده به صحنه  مد و طراحی لباس سرازیر شد، و به طور موثر بازار هنر کلاسیک را مختل کرد.
از جمله نقاشان تأثیرگذار در آن زمان، اندی وارهول است که فرهنگ هنر زیبا را به چالش کشید و ناخواسته و در عین حال به طور مؤثر، صنعت مد و طراحی لباس را در اختیار گرفت؛ در حالی که پاپ آرت در برابر اکسپرسیونیسم انتزاعی قرار گرفته بود، دنیای مد با سبک قبلی که صرفاً برای نخبگان خسته کننده ، کسل کننده بود نیز تغییر کرد، خرده فروشی های محبوب به سرعت طرح های مرسوم مد روز را انتخاب کردند و در نتیجه، طرح های پرجنب و جوش نقاشی های پاپ آرت را برای عموم مردم قابل دسترسی تر کردند. تأثیر نقاشی ها و دست سازه های وارهول در صنعت مد، طی سال های گذشته کم رنگ نشده است، زیرا طراحانی مانند جیانی ورساچه و کریستین دیور، چاپ های وی را از دهه ۱۹۹۰ در لباس های خود همچنان ادغام می کنند.

سومین مثال، ارتباط جذاب هنر نقاشی و طراحی لباس در سبک های لباسی برند الکساندر مک کوئین  در سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲ است.
الکساندر مک کوئین، نه تنها به خاطر طراحی هایش، بلکه به دلیل علاقه شدیدش به هنر کلاسیک نیز شهرت داشت. مک کوئین در طول زندگی حرفه ای خود، طراحی های منحصر به فرد، نقاشی ها ، مفاهیم  و حتی هنرهای نمایشی را در طراحی های خود  گنجانده است  و به طور موثر قدردانی خود را از همه چیزهایی که یادآور سبک های آوانگارد است نشان می دهد. اندکی پس از مرگ وی، یکی از طراحان اصلی و مدیر خلاقیت مک کوئین، سارا برتون، با رونمایی از یک لباس مجلسی کاملاً پیچیده ،که با تور های مختلف تزیین شده بود، رونمایی کرد. طراحی این لباس با الهام از لباس های موجود در نقاشی رنگ روغن جان کالکوت هورسلی بود که در سال ۲۰۱۱ در جشنواره منتقدان لباس و تغییر مدها، لباس سال انتخاب شد و در نهایت، برتون برنده جایزه بهترین طراح سال در جوایز مد ۲۰۱۱ انگلیس شد.


مثال چهارم از ارتباط دنیای هنر نقاشی و طراحی لباس، مربوط  به نمود چشمگیر این ارتباط از سال ۲۰۱۰ تا کنون، دربرند چاکس کالینز است. چاکس کالینز که در انگلستان متولد شده و در نیجریه بزرگ شده است، از جوانی شیفته مد بوده  و این اشتیاق او منجر به راه اندازی خط تولید لباس شخصی او در سال ۲۰۱۰ شد.
ماموریت طولانی¬مدت چاکس این است که از طریق طراحی های خود به دیگران قدرت ببخشد  و منشاء این قدرت، گاها از بین آثار مشهور هنری مانند نقاشی های کلاسیک و مجسمه های دوره رنسانس برگرفته شده است. نمونه های واضح هنر نقاشی را می توان در کلیه طراحی های  کالکشن های پاییز، زمستان و همچنین خط بهار و تابستان او یافت.


سخن آخر

بدیهی است که ارتباط بین طراحی لباس  در دنیای مد و هنر نقاشی،  عمیق تر از آن است که برخی تصور می کنند و روابط آن ها انکارناپذیر است. از این گذشته، در دنیای بی وقفۀ دیجیتال امروز ، ضروری است که برندهای مد و فشن و همچنین طراحان لباس این ارتباط خود با هنر نقاشی و هنرمندان نقاش  را حفظ کنند؛ زیرا این همکاری ها موجبات خلق شگفتی های تازه را رقم می زنند، چنان که می تواند سالیان درازی ماندگار باشد و در رأس ذهن ها قرار گیرد.

 این پست را به اشتراک بگذارید

5/5 - (17 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *