مهم ترین ابزارهای طراحی لباس

فهرست عناوین

طراحی لباس از حوزه های جذاب مد به شمار می رود که شامل طراحی و حتی دوخت لباس می شود. برای طراحی لباس های جذاب، باید ابزارهای مهم طراحی را در دست داشته باشید. طراحان مجرب لباس همۀ ابزارهای لازم را برای طراحی لباس در اختیار دارند. در واقع، در اختیار داشتن این ابزارها سبب صرفه جویی در زمان شما خواهد شد. علاوه بر این ها، در دست داشتن ابزارهای لازم می تواند احتمال خطا را به حداقل برساند و در طراحی لباس مناسب به شما کمک کند. پیش از هر چیزی باید مهم ترین ابزارهای طراحی لباس را بشناسید. در این مطلب، به شرح مهم ترین ابزارهای طراحی لباس خواهیم پرداخت.

ابزارهای لازم برای طراحی لباس

برای طراحی لباس، ابتدا باید ابزارهای لازم را گردآوری کنیم. هر طراح لباس همواره این ابزارها را در کنار خود دارد. در ادامه، به معرفی ابزارهای طراحی لباس خواهیم پرداخت.

•  مداد و کاغذ

طراحی از مهارت های ضروری برای هر طراح لباس به شمار می رود؛ بنابراین، به عنوان طراح لباس، برای پیاده سازی ایدۀ ذهنی تان، به مداد و کاغذ نیاز دارید. علاوه بر مداد و کاغذ، می توانید از انواع مداد رنگی، ماژیک و آبرنگ برای رنگ آمیزی کارتان بهره بگیرید.

•  متر خیاطی

متر خیاطی از ابزارهای مهم خیاطی به شمار می رود. طراحان بیشتر اوقات، چند مترِ خیاطی دارند و آن ها را در گوشه گوشۀ اتاق کارشان قرار می دهند؛ در واقع، طراحان همواره متر خیاطی شان را به همراه دارند!

•  خط کش

خط کش یکی دیگر از ابزارهای طراحان لباس به شمار می رود که می تواند به کار طراحان لباس دقت ببخشد.


•  قیچی

هیچ لباسی بدون کمک قیچی دوخته نمی شود. قیچی از مهم ترین ابزارهای طراحی به شمار می رود. طراحان لباس می توانند از انواع قیچی بهره بگیرند. هر قیچی می تواند بخشی از کار طراحی را انجام دهد.

•  چرخ خیاطی

جعبه ابزار هیچ طراحی بدون چرخ خیاطی کامل نخواهد بود. در گذشته های دور، زنان کوک زدن و دوخت و دوز را در خانه یاد می گرفتند و برای چرخ کاری، از چرخ خیاطی های آهنی استفاده می کردند؛ اما امروزه دیگر خبری از آن چرخ خیاطی های بزرگ و سنگین وزن نیست و طراحان می توانند به سراغ چرخ خیاطی های سبک و جدید بروند.
امروزه، چرخ خیاطی های پلاستیکی نیز در بازار وجود دارد؛ اما معمولاً به طراحان و خیاطان توصیه می شود که از چرخ خیاطی های فلزی استفاده کنند، چرا که کار با آن ها آسان تر است.

•  گچ خیاطی

گچ خیاطی یکی دیگر از ابزارهای طراحی به شمار می رود که در جعبه ابزار هر طراح، به وفور یافت می شود؛ در واقع، گچ خیاطی مکمل متر است و برای مشخص کردن اندازه های مورد نظر و همچنین ترسیم الگو، مورد استفاده قرار می گیرد.

•  سوزن و نخ

سوزن و نخ یکی دیگر از ابزارهای کاربردی طراحی لباس به شمار می رود و هیچ چرخ خیاطی ای نمی تواند جای آن را بگیرد. در واقع، نخ و سوزن کاربردی متفاوت از کاربرد چرخ خیاطی دارند. می توانید از سوزن و نخ برای کوک زدن، پیش از دوخت، و همچنین ایجاد تغییرات نهایی استفاده کنید.
البته یادتان باشد که سوزن چرخ خیاطی، متفاوت از سوزن های معمولی است و برای چرخ خیاطی تان باید به دنبال سوزن مخصوص چرخ خیاطی باشید.
علاوه بر این ها، سوزن انواع مختلفی دارد و طراح لباس یا خیاط، بسته به نوع پارچۀ مورد نظرش، سوزن مناسب را تهیه می کند؛ به عنوان مثال، سوزن مناسب برای دوختن پارچۀ پشمی متفاوت از سوزن مناسب برای دوختن حریر است؛ بنابراین، باید سوزن را با توجه به نوع پارچه تان انتخاب کنید تا پارچه آسیب نبیند و همچنین، سوزن از عهدۀ دوختن پارچه بربیاید.


•  سوزن ته گرد

سوزن ته گرد یکی دیگر از ابزارهای لازم در طراحی و دوخت لباس به شمار می رود؛ در واقع، سوزن ته گرد، پس از دوخت، درزهای لباس را به یکدیگر وصل می کند و باعث می شود بتوانید اندازه و فرم لباس را پیش از دوخت ببینید.

نرم افزارهای طراحی لباس

در عصر مدرن، تکنولوژی کار طراحی لباس را نیز برای طراحان آسان تر کرده است. اگر می خواهید طراحی موفق و به روز باشید، نباید از این ابزارهای مدرن غافل شوید. امروز، با استفاده از نرم افزارهای طراحی، می توانید طرح ها و ایده های ذهنی تان را تحقق ببخشید. در ادامه، برخی از مهم ترین و پرکاربردترین ابزارها را برایتان شرح خواهیم داد.

ادوبی ایلاستریتور (Adobe Illustrator)

ادوبی ایلاستریتور از نرم افزارهای استاندارد برای هنرجویان طراحی لباس به شمار می رود. این نرم افزار می تواند در مراحل مختلف طراحی، از طراحی گرفته تا الگوسازی، به طراحان لباس کمک کند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید ایلاستریتور و فتوشاپ، از پرکاربردترین نرم افزارهای طراحی در صنعت مد به شمار می روند.


نرم افزار طراحی اتو دسک (Autodesk)

اتودسک یکی دیگر از نرم افزارهای پرکاربرد در حوزۀ طراحی لباس به شمار می رود که می تواند به طرق مختلف، به طراحان لباس کمک کند.

نرم افزار  Wild Ginger Cameo

از دیگر نرم افزارهای ترسیم الگو می توان به Cameo v6 اشاره کرد. این نرم افزار می تواند در ترسیم انواع الگو و طرح، به طراحان لباس کمک کند.
سخن آخر
همان طور که تا به اینجا مشاهده کردید، ابزارهای متعددی برای طراحی لباس وجود دارد. برخی ابزارها را تکنولوژی و دنیای مدرن برایمان به ارمغان آورده اند و برخی دیگر یادگار دوره های گذشته اند و از دیرباز تا کنون، در ابزار طراحان وجود داشته است.

 این پست را به اشتراک بگذارید

5/5 - (15 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *