سبک کات اوت در طراحی لباس

فهرست عناوین

سبک کات اوت یکی از سبک های پرکاربرد در طراحی لباس است. داشتن خلاقیت و ایده پردازی قوی، معیاری است که طراحان  لباس طرفدار این سبک باید آن را در خود تقویت کنند. سبک کات، یکی از سبک های دشوار است؛ با این حال، با پیاده سازی آن می توان هر گونه ریتم و شکلی به بافت های پارچه و لباس انتقال داد و به همین دلیل، هر طراح لباسی  تمایل دارد تا حداقل یک بار در طول دوران کاری خود این سبک را تجربه کند؛ در کل، سبک کات اوت به روش هایی اشاره دارد که طی آن، طراح بخش هایی از لباس را برش می دهد و هر کدام از این بخش ها می توانند به اشکال مختلفی باشند، سپس برای این برش ها ایده پردازی می شود. این کار به قدرت تجسم و خلاقیت فوق العاده ای نیاز دارد. در جهان، طراحی های طراحان معروفی همچون ویکتور و رالف، جز بهترین طراحی های کات اوت دسته بندی می شوند. در سال  ۲۰۱۵ ، هنرمند شامخ ال بلووی که مقیم اردن است، با الهام از مناظر طبیعی  اطرافش و ایجاد برش های شگفت انگیز، توانست به طرز ماهرانه ای طرح هایی در سبک کات اوت ایجاد کند که در ادامه برخی از تصاویر طرح ها و منبع الهام آن را آورده ایم. با تصویرگران پویااندیش همراه باشید!

در سبک کات اوت به چه نکاتی باید توجه کرد؟

 به بررسی ۵ تکنیک برتر در این سبک می پردازیم تا به عنوان طراح لباس بتوانید از آن استفاده کنید.

۱-رنگ

رنگ اولین معیار مهم در تکنیک کات اوت به شمار می آید که باید به آن توجه کافی داشت. میزان روشنایی یا تیرگی و شدت رنگ(براقیت یا ماتی)، برای این سبک طراحی از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به این نکته که در این نوع از طراحی، بخش هایی از بدن نمایش داده می شود، لازم است که از رنگ هایی استفاده شود که تضاد رنگی خوبی نسبت به پوست بدن داشته باشند. در کل، رنگ ها در دسته های رنگ های گرم، سرد، سپس خنثی جای می گیرند؛ بنابراین، لازم است که طیف رنگی میان آن ها به خوبی درک شود.
طراحان لباس در این سبک، از رنگ ها برای ایجاد توهماتی در اندازه، شدت نور و … استفاده می کنند؛ به عنوان مثال، رنگ های تیره می توانند حس لاغر بودن را در شخص ایجاد کنند و پوست را روشن تر به نمایش بگذارند؛ در مقابل، رنگ های روشن باعث می شوند که حجم لباس و به تبع آن، اندام، پُرتر به نظر برسد؛ اما از طرفی موجب می شود سبک کات آن نیز به همان اندازه در طراحی لباس محوتر باشد.
با استفاده از رنگ ها در این نوع طراحی می توان به لباس ها جلوۀ بیشتری داد.
طیف رنگی قهوه ای، قرمز و طوسی، برای این سبک بیشترین کاربرد و استفاده را دارد.

۲- پارچه

نوع پارچه ای که در طراحی لباس به سبک کات اوت استفاده می شود نیز جز مهم ترین نکات است. معمولا برای این نوع طراحی ها از پارچه های ضخیم که در بدن به صورت شق و رق قرار می گیرد، استفاده می کنند؛ به این علت که بافت پارچه پس از برش نباید باز شود.
پارچه های محکم که دارای شکل  ظاهری خشکی هستند، بهترین انتخاب برای این سبک به شمار می آیند. در نظر داشته باشید که برای پیاده سازی سبک کات اوت در طراحی لباس، بیشتر از پارچه هایی استفاده کنید که ساده و تک رنگ باشند؛ زیرا این سبک پارچه، مدل لباس را به خوبی نشان می دهد؛ در غیر این صورت، بخش های کات شده بین طرح های پارچه گم خواهند شد.

۳-فرم بدن

زمانی که لباس را به تن می کنید، انتظار دارید هم طبق مدل دلخواهتان باشد و هم در بدنتان  به بهترین حالت دیده شود؛ بنابراین لازم است این لباس به خوبی برای فرم بدن شما طراحی شده باشد؛ از این رو، سبک کات اوت در طراحی لباس نیز برای فرم های مختلف بدن جلوه های خاصی را می تواند ایجاد کند.
 به عنوان یک طراحِ لباسِ علاقمند به سبک کات اوت، باید دقیقا انواع فرم بدن و خصوصیات آن ها را بدانید. مهمت رین فرم های بدن طبق دسته بندی های طراحان به اشکال مستطیل، مثلث، سیبی شکل، گلابی شکل و ساعت شنی تقسیم بندی می شوند.
برای اندام ساعت شنی، بهترین مکان برش روی کمر است که لاغرتر، و مشخصۀ بارز این فرم بدن است. برای افرادی که دارای بالاتنۀ پر هستند، برش هایی که روی بخش یقه لباس زده می شود، جلوه بهتری دارد.

۴-تعادل و ریتم

ریتم در طراحی به الگویی گفته می شود که با استفاده از خطوط یا اشکال ایجاد می شود. ریتم در طراحی لباس به شکل های مختلفی به چشم می خورد؛ به طور مثال، اینکه چگونه یک طرح گلدوزی به صورت هماهنگ در اطراف خط گردن و سجاف آستین پیاده سازی شود، یک ریتم در طراحی لباس محسوب می شود. مهم ترین استفاده ریتم در سبک کات اوت این است که مشخص می کند برش ها به چه صورت و کجا پیاده سازی شوند.
در اجرای ریتم، علاوه بر سبک اشکال، به رنگ و نوع طراحی سایر بخش ها نیز باید توجه کافی داشت.
معمولا سبک کات اوت، بهترین جلوه را می تواند در لباس های بلند و پوشیده داشته باشد. در این نوع لباس ها، اگر بخش بالایی لباس باز باشد، ایجاد برش در قسمت های یقه نمی تواند ریتم خوبی را ایجاد کند. در سبک کات اوت، توجه به تقارن در ایجاد ریتم مورد توجه بسیاری از طراحان است؛ اما باید در نظر داشت که بی نظمی هم می تواند ظاهر زیبایی به لباس ببخشد؛ بنابراین، با توجه به ماهیت سبک کات اوت و توجه به خلاقیت و ایده پردازی و در برخی موارد، ریسک در ایجاد برش ها، تکنیک ریتم می تواند کمک زیادی به طراحان این سبک کند.

۵- خطوط طراحی

خط کمر، خط گردن، خط ساق پا  و مواردی از این قبیل خطوط طراحی، می توانند در سبک کات اوت خوش بدرخشند؛ بنابراین اگر برش ها در این بخش باشند، باعث جلب توجه بیشتری می شوند. در سبک کات اوت، اشکال و نحوۀ صحیح قرارگیری شان  بسیار مهم است و خطوط برای ایجاد ابعاد دیداری متفاوت این اشکال، از اهمیت بسیاری برخوردارند.

سخن آخر

سبک کات اوت در طراحی لباس،  یکی از تکنیک های پر کاربرد در دنیای فشن است و اغلب برندهای معروف در کالکشن های خود حتما چند مدل لباس که با این تکنیک طراحی شده است را دارند. ایجاد فضای خالی و برش در لباس بر اساس اشکال هندسی، نیاز به قدرت تجسم بالایی دارد؛ بنابراین اگر در ابتدای راه طراحی لباس  هستید و به سبک کات اوت علاقمندید، قوه تجسم و تخیل خود را به خوبی تقویت کنید.

 این پست را به اشتراک بگذارید

5/5 - (16 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *