وظایف طراح لباس

فهرست عناوین

طراح لباس کسی است که ابتدا به ایده پردازی جهت ایجاد یک طرح می پردازد، سپس طرح  مد نظر را روی کاغذ و بعد از آن روی پارچه پیاده سازی می کند؛ بنابراین اولین وظیفۀ یک طراح لباس به صورت کلی، ارائۀ یک فکر بدیع و خاص است.
طراح  لباس موظف است در تولید هر نوع لباسی، اعم از لباس شب، لباس کودک، لباس های رسمی و انواع کت و شلوار و …، اطلاعات کافی داشته باشد. البته امروزه برای هر کدام از این موارد ، حیطه های تخصصی طراحی ایجاد شده، با این حال، یک طراح لباس موظف است آشنایی کافی با این موارد داشته باشد؛ زیرا گاها مشاهده می شود که برخی از طراحان به عنوان طراح اختصاصی سلبریتی ها یا افراد خاص، به فعالیت می پردازند. در این صورت، آشنایی کامل در طراحی انواع لباس ها و حتی در برخی از موارد، دوخت و تولید آن، جز وظایف اصلی یک طراح اختصاصی لباس است.
در این مقاله قصد داریم با گذری بر نحوۀ فعالیت طراحان لباس، به ترتیب به مهم ترین و اصلی ترین وظایف طراح لباس بپردازیم. با تصویرگران پویااندیش همراه باشید.

نحوه فعالیت طراح لباس

یک طراح لباس برای آنکه بتواند در کار طراحی لباس، عنوان حرفه ای و خبره را به خود اختصاص دهد و مهارت های خود را ارتقا ببخشد، لازم است نیاز افراد را بشناسد؛ بنابراین می بایست در بین مردم حضور داشته باشد تا با فرهنگ جامعه و بایدها و نبایدها آشنایی پیدا کند؛ زیرا نوع پوشش و سلیقۀ افراد، ریشه در تمدن و فرهنگ آن ها دارد، همچنین سلیقه و گرایش قومیت ها، شهرها و حتی کشورهای مختلف را به صورت مستمر بررسی مورد بررسی قرار دهد؛ بنابراین می توان گفت که در راستا و همزمان با ایده پردازی برای ایجاد یک طرح خاص، تحقیق و بررسی در نوع فرهنگ و گرایش افراد، جزو اولین و اصلی ترین وظایف یک طراح لباس به شمار می آید؛ زیرا مجموعۀ ایده پردازی، یک فاکتور مهم و اصلی تعریف می شود که در ادامه به آن می پردازیم.

خلاقیت

خلاقیت  در طراحی لباس، به معنای متفاوت دیدن پیرامون و به کارگیری آن ها در خلق و ایجاد یک طرح منحصر و متمایز است؛ بنابراین، ذهن و چشم یک طراح لباس باید همیشه باز، و در حال جست و جو و کنکاش باشد؛ به گونه ای که حتی با دیدن وزیدن باد هم، ایدۀ یک طرح لباس در ذهنش جان بگیرد. یکی دیگر از وظایف مهم یک طراح لباس توانمند و حرفه ای، توانایی هنری اوست. توانایی هنری، یعنی داشتن مهارت و هنر پیاده سازی طرح های تصور شده در ذهن یک طراح.
به همین منظور لازم است تا یک طراح لباس، نسبت به رنگ ها، سبک ها و نمونه های مختلف، دیدی متفاوت همراه با دانش داشته باشد، همچنین یک طراح لباس، برای پیاده سازی تصورات خود، به دانش و هنر نقاشی و طراحی نیاز دارد.
آگاهی از بهترین و خلاقانه ترین ایده های روز نیز یکی دیگر از وظایف طراح لباس است؛ به همین جهت، شرکت در نشست ها و همایش های مختلف، به منظور بحث و تبادل ایده، می تواند بسیار مفید باشد.
به صورت خلاصه وظایف طراح لباس را می توان به موارد زیر دسته بندی کرد:

۱-یک طراح لباس باید همیشه در حال کنکاش و جست و جو باشد تا با آخرین مدل ها و ابزارها آشنا شود،
۲- حضور در جامعه و تعامل با افراد و آشنایی با فرهنگ های مختلف و همچنین شرکت های تولیدکنندۀ لباس،
۳-آشنایی با آخرین متدها و استانداردهای موجود در بحث طراحی لباس(آگاهی با قوانین کپی رایت و تولید انبوه تا طراح برای پیاده سازی ایده ذهنی خود با مشکلی روبه رو نشود.)،
۴-لیست کردن تمام ایده ها و چگونگی پیاده سازی و آماده سازی آن ها،  
۵-ارتباط با فروشندگان مختلف تا از این طریق، استقبال افراد و نیاز جامعه درک شود،
۶-داشتن یک دید متفاوت، بدون جهت گیری خاصی، از دیگر وظایف یک طراح لباس محسوب می شود که علاوه بر شرکت در دوره های تخصصی طراحی لباس ، با تمرین و تکرار به دست می آید،
۷- توجه به زمان در ایده پردازی <گاهی برخی از طراحان لباس چنان در ایده پردازی غرق و از اجرا و پیاده سازی آن غافل می شوند که باعث می شود ایدۀ آن ها با ترند جامعه و دنیای مد، هم راستا نباشد.>
۸- در کنار توجه به فرهنگ و سلیقه جامعه، توجه به شخصیت و کاراکتر افرادی که برای آن ها طراحی می شود نیز بسیار مهم است؛ به خصوص برای طراحان متخصص!

علاوه بر وظایف فوق، یک طراح لباس جهت کار در کمپانی های برندهای مختلف، به یک سری مهارت ها نیز نیاز دارد از جمله:
۱-توانایی کار به صورت تیمی
۲-توجه کامل به جزئیات و اکسسوری های لباس
۳- توانایی کار در یک محیط پویا که دارای تغییرات سریع و مطابق با تغییرات مد باشد
۴- توانایی اجرای مهارت خیاطی تا بتواند سمپلینگ(نمونه) ایده خود را خیلی سریع به مرحله اجرا در بیاورد
۵-توانایی برقراری ارتباط با افراد و همکاران خود و بیان قوی ایده های خود
۶- قابلیت انجام چند وظیفه با هم
۷- دانش کافی در رابطه با انواع پارچه ها مطابق با نوع لباس ها


 جالب است بدانید که در زمینۀ طراحی لباس در تئاتر، سینما و تلویزیون، یک طراح لباس علاوه بر وظایف و مهارت های فوق، وظیفۀ کل ظاهر و استایل بازیگران را نیز بر عهده دارد؛ مانند طراحی کلیه لباس ها، کفش، کلاه، کیف پول، لباس های زیر، عصا، چتر، جواهرات، کلاه گیس، تم آرایش، طراحی پروتزهای مختلف و .. را نیز به عهده دارد؛ بنابراین، اگر به طراحی لباس های نمایشی علاقمند هستید، علاوه بر مهارت های کلی طراحی و دوخت، باید مهارت یک استایلیست حرفه ای را نیز داشته باشید.

 سخن آخر

داشتن اشتیاق، مهارت های ارتباطی، تفکر خلاق و امکان جست و جو و سفر که در بالا به صورت کامل به آن پرداخته شد،  از جمله مشخصات یک طراح موفق به شمار می آید؛ بنابراین می توان از این جهت، طراح لباس را یک فرد منعطف دانست که زندگی خود را مطابق با بایدهای شغل خود تغییر می دهد.

 این پست را به اشتراک بگذارید

5/5 - (16 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *