انواع دکمه سردست

فهرست عناوین

دکمه سر دست، یکی از اکسسوری های زیبا و شیک به شمار می آید که استفاده از آن برای آقایان خوش پوش، بسیار حائز اهمیت است. بسیاری از طراحان لباس در طراحی لباس مردانه،  به خصوص پیراهن های رسمی مردانه، به این نکته توجه کافی دارند که سر آستین ها را بدون دکمه و متناسب برای جای گذاری دکمه سر آستین، طراحی کنند.
دکمه سر آستین دارای انواع مختلفی است که یکی از مدل های اصلی آن از طریق میله و یک دایرۀ کوچک، به یک دایرۀ تزیینی بزرگ تر متصل شده است. با تصویرگران پویا اندیش همراه باشید تا در این مقاله به بررسی انواع دکمه سرآستین بپردازیم.

دکمه سر دست یا سر آستین چیست؟

 دکمه سر آستین،  یک ابزار ساده و شیک برای بستن لبۀ آستین پیراهن مردانه است و باعث می شود استایل رسمی آقایان را خیلی شیک تر نشان دهد.
این دکمۀ تزیینی، جایگزین خیلی خوب و مناسبی برای دکمه های معمولی است؛ با این تفاوت که این دکمۀ زینتی، روی لباس دوخته نمی شود و قابلیت جابه جایی دارد و با یک گیرۀ مخصوص روی لباس قرار می گیرد.

دلایل استفاده از دکمه سر دست

انواع دکمه سر دست که امروزه در بازار وجود دارد، برای تکمیل استایل آقایان معرفی شده است. این اکسسوری با توجه به اندازۀ کوچک خود می تواند تأثیر بسزایی در زیبایی و ظاهر آقایان و لباس های طراحی شده برای آن ها داشته باشد.
یکی از دلایلی که باعث شد انواع دکمه سر دست توسط افراد استفاده شود این بود که برخلاف دکمه های ثابت، می توان آن ها را جدا کرد و به همین دلیل، در زمان شست و شوی لباس، دکمه ها آسیب نمی بینند.
یکی دیگر از دلایل به کارگیری انواع دکمه سر دست در استایل آقایان این است که باعث می شود لبه های آستین، خوش فرم تر نشان داده شود؛ به طور کلی، این اکسسوری مردانه باعث می شود که علاوه بر شیک تر جلوه کردن استایل آقایان، طراحی لباس ها در قسمت آستین ها نیز به خوبی به نمایش گذاشته شود.

انواع دکمه سر آستین

در زیر به انواع مختلف دکمه سر دست اشاره می کنیم:

۱-دکمه سردست پشت ثابت

دکمه های پشت ثابت، اولین نمونه در انواع دکمه سردست هستند. در این نوع از دکمه های سردست، یک گوشوارۀ میخی وجود دارد که گیرۀ آن از بخش پشتی، آن را فیکس و ثابت می کند.
یکی از معایبی که این نمونه از انواع دکمه سردست ها دارند، ثابت نگه نداشتن کامل آستین است. در نظر داشته باشید که در این مدل، احتمال گم شدن گیرۀ پشتی و بازشدن دکمه وجود دارد. معمولا از این مدل بسیار کم استفاده می شود.


۲-دکمه های پشت توپی

دومین نوع از انواع دکمه های سردست، دکمه های پشت توپی هستند که از نظر عملکرد، شبیه دکمه های پشت ثابت اند؛ با این تفاوت که گیرۀ پشتی آن ها، به صورت توپ های فلزی است. معمولا این توپ ها دارای وزن محسوسی هستند و همین سنگینی وزن باعث می شود تا نسبت به دکمه های پشت ثابت،  توانایی بهتری در نگهداری سرآستین داشته باشند. با توجه به وزن زیاد توپ ها و جنس فلزی آن، معمولا از لحاظ هزینه،  دارای قیمت بیشتری هستند.

۳-دکمۀ گره ای

سومین نوع از انواع دکمه سر دست، دکمه های گره ای هستند. در دکمه های گره ای، از پارچه و ابریشم استفاده شده و معمولا تنوع رنگی در این دسته زیاد است. از دکمه های گره ای معمولا برای تیپ های کژوال استفاده می شود. یکی از ویژگی های مهم این نوع از دکمه های سردست، آسانی نصب آن است.
در دکمه های سر دست گره ای، پشت و جلوی دکمه، شبیه یکدیگر است.

۴- دکمه های فشنگی

امروزه این نوع از دکمه های سردست، زیاد در بازار مشاهده می شود و معمولا استفاده از این نوع دکمه های سردست نیز بیش از بقیه است. میزان مقاومت و نگهداری سرآستین در این مورد بسیار بالا است؛ در صورتی که پارچۀ لباس  کلفت باشد، پیشنهاد می شود حتما از این نوع دکمه سردست استفاده شود. سر تزیینی در دکمه های فشنگی، دارای دو پایۀ فلزی است که توسط یک گیرۀ فلزی در پشت کار، به یکدیگر متصل می شوند. معمولا گیرۀ جفت کننده، به صورت فشنگی است که موجب نام گذاری این نوع از سردست ها شده است. این نمونه از انواع دکمه سردست دارای قیمت مقرون به صرفه ای است و برای استایل آقایان گزینه مناسبی محسوب می شود.

۵-دکمه های پشت نهنگی

نوع دیگری از انواع دکمه های سر دست که برای استایل آقایان مورد استفاده قرار می گیرد، دکمه های پشت نهنگی است. در این نمونه، دکمه دارای گیرۀ متحرک برای سفت شدن میلۀ تزیینی به لباس است که شبیه پشت نهنگ است. برای استفاده از این مورد، پس از اینکه میله را از جادکمه رد کردید، می توانید آن را بچرخانید تا روی لباس سفت شود.


۶-دکمه های قفل دار

نوع دیگری از انواع دکمه های سر دست که در استایل آقایان مورد استفاده قرار می گیرد، دکمه های قفل دار است. در واقع، این نوع از دکمه ها دارای قفلی مانند قفل ساعت هستند. برای استفاده از این نوع، باید قسمت تزیینی را روی لباس قرار دهید و قسمت کوچک را از جادکمه رد، سپس مانند قفل ساعت، آن را محکم کنید این نوع از دکمه های سر دست دارای مقاومت بالایی هستند و امکان باز شدن ندارند.

روش بستن دکمه های سر دست

به طور کلی روش بستن انواع دکمه های سر آستین به این صورت است که سر آستین های پیراهن را روی هم قرار می دهید، قسمت مستقیم دکمه را از بین سوراخ سر آستین پیراهن می گذرانید، طوری که از هر دو سوراخ سر آستین عبور کند و قسمت تزیینی و بزرگ آن به سمت بیرون قرار بگیرد؛ یعنی وقتی بازوهای شما در پهلو قرار دارد، بخش رنگی و تزیینی دکمه سر دست باید به سمت بیرون باشد.
در مورد مدل هایی که پشت آن به صورت لولایی و متحرک نیست،  فقط کافی است که قسمت کوچک تر دکمه سردست را از سوراخ سر آستین رد کنید تا قسمت بزرگ و تزیینی به سمت بیرون باشد. در بیشتر مدل های دکمه سر آستین، بخش کوچک تری باعث اتصال سر آستین پیراهن به یکدیگر می شود.


سخن آخر

در این مقاله از تصویرگران پویااندیش سعی کردیم با بررسی انواع دکمه های سر آستین به عنوان اکسسوری تزیینی در پیراهن آقایان، به اهمیت و توجه به اکسسوری های تکمیل کننده بپردازیم و شما نیز به عنوان یک طراح لباس باید به این جزییات مهم در طراحی لباس خود اهمیت بدهید تا جایی که حتی خودتان نیز به طراحی آن ها بپردازید.

 این پست را به اشتراک بگذارید

5/5 - (16 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *