پرتفولیوی طراحی لباس

فهرست عناوین

پرتفولیوی طراحی لباس یا نمونه کار طراحی لباس و مد، یا آلبوم نمونه طراحی های لباس، مجموعه ای از نمونه کارهای یک طراح لباس است که بیانگر تجربه و مهارت او نیز هست. پرتفولیو مانند یک رزومه برای طراح لباس عمل می کند، رزومه ای که توسط خود او جمع آوری شده و در کنار هم قرار گرفته است تا به وسیلۀ آن، مهارت ها و دانش خود را به صورت یک مجموعه به یک کارفرما ارائه دهد؛ همچنین در برخی موارد، یک طراح لباس برای تحصیل در مقاطع بالاتر، به این پرتفولیو نیاز دارد تا امتیاز خود را افزایش دهد؛ بنابراین هر طراح لباس و مد باید یک پرتفولیو را که مجموعه ای از بهترین طراحی هایش هست، جمع آوری کند. شما به عنوان یک طراح ممکن است در طول زندگی حرفه ای خود، طرح های متعددی را جمع آوری کرده باشید؛ اما برای تهیه پرتفولیو، باید بهترین و قوی ترین طرح های خود را انتخاب کنید؛ طرح هایی که مهارت شما را به بهترین شکل ممکن به نمایش بگذارند.


نمونه کار و پرتفولیو برای یک طراح لباس و مد، شبیه یک شناسنامه عمل می کند که معرف شخص است. یک پرتفولیو به طور معمول شامل بیوگرافی طراح، تصاویر و طراحی های لباس طراح، منابعی که طراح از آن الهام گرفته است، نمایش پارچه و جنس آن و الگوی لباس طراحی شده به صورت مسطح است.
در این مقاله از تصویرگران پویااندیش قصد داریم به اصول طراحی پرتفولیو برای طراحان تازه کار بپردازیم.

 چگونه یک پرتفولیوی طراحی لباس داشته باشیم؟

به طور قطع اگر شما به عنوان یک طراح تازه کار وارد رشته طراحی لباس شده باشید، رزوه  یا آلبوم کاری نخواهید داشت که نشان دهنده سطح شما باشد.بنابراین نیاز دارید در ابتدا به اصول طراحی پرتفولیو بپردازید و بعد از آن شروع به جمع آوری طرح هایتان بکنید.
اصول طراحی پرتفولیو، یک راه و روش عملی را نشان می دهد که بر اساس آن می توانید یک مجموعه کامل از طرح ها، ایده ها، خلاقیت ها و هر آنچه که به پیشرفت شما به عنوان یک طراح مرتبط می شود را جمع آوری کنید؛ بنابراین، پرتفولیو، یک آلبوم کاری از سطح پیشرفت طراح است و اینکه بهترین چیدمان را از طرح های خود داشته باشید، نکته ای است که توجه به آن باعث می شود در ابتدای راه طراحی لباس، نسبت به طراحی های خود حساس تر باشید.


جمع آوری یک پرتفولیو شاید کمی دشوار به نظر برسد؛ اما تمام طراحان برای تثبیت جایگاه خود و مطرح کردن طرح های خود به آن نیاز دارند. در ادامه، به اصول طراحی پورتفولیو به صورت تفکیک شده می پردازیم تا به کمک آن بتوانید بهترین چیدمان را از طرح های خود داشته باشید.

۱-راهنمای موجود را با دقت مطالعه کنید!

اگر قصد دارید نمونه کار و آلبوم طرح های خود را جمع آوری یا یک همایش و سمینار برای نشان دادن رزومه خود برگزار کنید، برگزارکنندگان قبلی (یا رقبای شما)، بهترین راهنما برایتان هستند. پیشنهاد می شود در آلبوم کاری خود حتما از طرح های سه بعدی و دو بعدی که بررسی و درک از طرح شما را آسان تر می کند ، بهره ببرید.
توجه به اصول رنگ شناسی نیز در جمع آوری پرتفولیو بسیار مفید است؛ زیرا وقتی عنوان می کنیم که پرتفولیوی طراحی لباس چیست؟، تنها به تصویر و طرح های قبلی شما اشاره نمی کند و مجموعه ای از منابع و تحقیقات ، رنگ های مکمل  و جایگزین در طرح لباس شما نیز مد نظر است که می تواند در برخی موارد طرح های شما را به روز و به مد نگه دارد و باعث جلب توجه بیشتر نیز شود.


۲- حتما از یک ساختار منطقی پیروی کنید

پورتفولیوی شما به عنوان یک طراح لباس، باید متناسب با خواسته مشتری باشد؛ اما باید در نظر داشته باشید که نحوۀ چیدمان آن ها در کنار یکدیگر، بر اساس اصول مناسب باشد. ساده ترین اصل چیدمان طرح ها بر اساس اصل زمان است؛ اما در مواردی نیز مشاهده می شود که پورتفولیو بر اساس اصل ساختار نیز چیده شده اند که در این حالت، طراح بر اساس موضوعاتی مانند بررسی و طراحی لباس قوم ها، بررسی و طراحی لباس های فصلی ، بررسی  و طراحی لباس شب، بررسی و طراحی لباس کودک و …، ایده های طراحی شده خود را دسته بندی می کند.
در هر صورت وقتی پرتفولیوی خود را طبقه بندی می کنید، به یک اصل مهم توجه داشته باشید و آن اینکه پورتفولیو، باید نشان دهندۀ پیشرفت شما باشد؛ بنابراین، بیشتر افراد بر اساس اصل زمان، پورتفولیوی خود را دسته بندی می کنند.

۳- در خصوص اصول طراحی پورتفولیوی خود یک توضیح منطقی ارائه دهید

برای اینکه به عنوان یک طراح حرفه ای بتوانید خلاقیت و ایده های خود را به درستی به بیننده منتقل کنید، لازم است آن ها را در جایگاه مناسب خود قرار دهید؛ از این رو می توانید اصول مد نظر خود را رسم کرده یا روی کاغذ بنویسید تا بیننده بتواند با ایده های شما ارتباط بهتری برقرار کند. در این مرحله، استفاده از نمودارها می تواند گزینۀ بسیار خوبی باشد؛ زیرا عناصر دیداری راحت تر می توانند بر بیننده تأثیر بگذارند.

۴-طرح های خود را جمع آوری کنید

در این مرحله که با مفهوم پورتفولیو و اصول طراحی پورتفولیو آشنا شدید، لازم است به جمع آوری  و تدوین پورتفولیوی خود بپردازید.
در نظر بگیرید که لازم است در هر بخش، طراحی های خود را به همراه المان های لازم، همچون پارچه، طیف رنگی، اکسسوری ها و …،  بیاورید تا مانند یک کالکشن در کنار یکدیگر قرار دهید. این کار موجب می شود همان طور که قبل تر گفته شد، بیشتر به چشم بیایند.
در نظر داشته باشید در تهیه این آلبوم لازم نیست حتما طرح های شما تولید شده باشند، هدف از ارائه پورتفولیو، ارائه پیشرفت طرز تفکر شما است؛ بنابراین، از خلاقیت خود استفاده کنید تا ایده های خود را به بهترین شکل نمایش دهید.

۵- سبک خاص خود را داشته باشید

پورتفولیو ارائه دادۀ شما زمانی می تواند حداکثر تأثیرگذاری را داشته باشد از یک سبک خاص پیروی کنید. برای درک بهتر این موضوع، در نظر بگیرید که اگر شما به صورت خاص روی سبک کودکان و نوجوانان کار می کنید، این مورد در آلبوم کاری شما مشهود باشد و بیننده با مشاهده آن بتواند خط فکری شما را بخواند. توصیه می شود که برای هر طرح خاص از دو نمونه استفاده کنید و آلبوم خود را خیلی شلوغ نکنید!

سخن آخر

پورتفولیو به عنوان یک روزمه از کار شما است؛ بنابراین، هر چه آن را با اصول منطقی و طرح های ناب تر تکمیل کنید ، پاسخگویی بهتری از جانب مخاطب دریافت خواهید کرد و توانمندی تان را بشتر به نمایش خواهید گذاشت.

 این پست را به اشتراک بگذارید

5/5 - (15 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *