فهرست عناوین

طراحان مد و لباس در هر فصل، تعداد قابل توجهی از سبک ها و استایل های جدید را برای مصرف کنندگان، تحت عنوان کالکشن ایجاد می کنند. طراحان با تکیه بر قوۀ تخیل، طراحی لباس  و سایر اکسسوری ها را با هدف بیشترین کارایی برای مصرف کنندگان ایجاد می کنند. معمولا تنوع مد، تحت تأثیر فرهنگ و هنجارهای اجتماعی قرار می گیرد؛ بنابراین، تنوع مد در طول زمان و مکان ارائه آن، متفاوت است.


تغییر روند مد به عنوان چرخه مد شناخته می شود. فرایند چرخه مد، مانند چرخه عمر محصول است. چرخه مد لباس به عنوان مهم ترین راهنما برای تاجران و همچنین طراحان در عرصه مد است. در این چرخه مد و سبک، طی یک نمودار از معرفی لباس های جدید، شروع می شود، رشد می کند، به نقطه اوج یا عطف خود می رسد، سپس با معیار فرسودگی و گذشت زمان، سیر نزولی می یابد.
شما به عنوان یک طراح لباس، عضو فعال در عرصۀ مد هستید؛ بنابراین، لازم است با چرخۀ مد و چگونگی آنالیز آن، آشنا شوید. در این مقاله قصد داریم به بررسی چرخه مد و معرفی مراحل مختلف آن بپردازیم. با تصویرگران پویااندیش همراه باشید.


مراحل چرخه مد لباس

چرخه مد لباس در ۵ مرحله زیر خلاصه می شود:
۱-معرفی
۲-صعود
۳-اوج گیری
۴-کاهش محبوبیت
۵-منسوخ شدن

۱-مرحله مقدمه و معرفی  مدل جدید

در این مرحله، طراحان لباس و اکسسوری ها با تکیه بر تحقیقات و خلاقیت، ایده های خود را در قالب سبکی جدید برای عموم عرضه می کنند. این معرفی حتی می تواند ارائۀ یک رنگ یا الگوی جدید یا حتی نحوۀ ست کردن لباس باشد؛ به این ترتیب، طرح های جدید تحت عنوان (مد روز) وارد بازار می شوند. در این مرحله، سبک های جدید با قیمت گذاری بالاتری نسبت به بازار ارائه می شوند. معمولا این مدل های جدید در مقادیر و تعداد کم تولید می شوند؛ زیرا با توجه به قیمت بالای آنها، یک خرده فروش، برای سنجش بازار و میزان فروش محصول و همچنین بازخورد مشتریان، تعداد کمی سفارش می دهد، و این مورد به عنوان یک دوره آزمایشی محسوب می شود. زمانی که سبک و مدل جدید مورد پذیرش و قبول مشتریان واقع شود، این مرحله به پایان می رسد. در صورت مورد قبول واقع شدن مصرف کنندگان، به مرحله بعد، یعنی مرحله صعود می رود و در غیر این صورت، در ابتدای کار منسوخ می شود.

۲- مرحله صعود و بالا رفتن

معمولا افراد مشهور و کسانی که پول و ریسک پذیری کافی دارند، از مرحله یک و انجام آزمایش مد جدید، استقبال، و به تبع آن، نظر رسانه ها و به دنبال آن، عموم افراد جامعه را به خود جلب می کنند؛ بنابراین، مدل جدید مورد پذیرش قرار می گیرد و میزان تقاضا برای آن افزایش می یابد. خرده فروشان نیز با مشاهده بازار تلاش می کنند تا لباس ها را مجدد سفارش دهند و مشتریان خود را حفظ کنند.
در طول این مرحله، برخی دیگر از خرده فروشان به طرح های جایگزین  یا مشابه مدل و سبک مربوطه می پردازند؛ بنابراین، توجه به اصالت لباس، در این بخش برای صعود در نمودار چرخه مد، دارای اهمیت بالایی است. با توجه به این مورد، قیمت های ارائه شده توسط کسانی که لباس مشابه را ارائه می دهند نیز قیمت های کمتری است و اگر طراحان و تولیدکنندگان اصلی، قیمت خود را  در این بخش، متناسب با بازار نکنند، طرح و مدل آن ها با شکست مواجه می شود.

۳- مرحله اوج گیری و بالغ شدن

در این مرحله، سبک و مدل جدید به اوج محبوبیت و مقبولیت خود می رسد. بازۀ زمانی که این مرحله طول می کشد، بسته به گسترش این محبوبیت، معمولا شامل یک بازۀ زمانی طولانی می شود؛ اما دو روش نیز وجود دارد که می توان این دورۀ اوج را طولانی تر کرد تا بتوان بیشترین سود را دریافت کرد:


روش اول:

اگر مدل جدید به عنوان یک سبک به صورت کامل پذیرفته شده است، می توان رنگ ها، بافت ها و جزییات جدید طراحی را به مدل اضافه کرد و به این ترتیب، در اوج محبوبیت و بالغ شدن، شاهد رشد صعودی بود.


روش دوم:

می توان مدل های هم¬تراز با مدل های اولیه را به بازار معرفی کرد.

۴-مرحله کاهش محبوبیت

هنگامی که مصرف کنندگان، به مدت طولانی از سبک و مدلی استفاده می کنند، به مرور از مدل خسته می شوند و به دنبال مدل و سبک جدید می گردند؛ بنابراین، مد قبلی نمی تواند طرفداران جدیدی را جذب کند؛ همچنین در این مرحله، مصرف کنندگان با  یک جست و جو در بازار متوجه خواهند شد که طرح در همه جا وجود دارد و این مورد، باعث رسیدن به مرحلۀ رد یا کاهش محبوبیت می شود. در این مرحله  با آمدن مدل و سبک جدید و معرفی آن به بازار، مصرف کنندگان به سمت سبک جدید می روند و تولید کنندگان نیز تولید و پخش را متوقف می سازند.


۵-مرحله منسوخ شدن

زمانی که یک سبک، خسته کننده شود و بازار و مشتریان نسبت به آن حس خوبی نداشته باشند، دیگر نمی توان آن را به هر قیمتی فروخت؛ بنابراین، باید اعلام کرد که این مد و لباس، دیگر طرفدار ندارد و منسوخ شده است. در این مرحله، معمولا حراج هایی با درصد بالا برگزار می شود تا مدل از بازار جمع شود.

مدت زمان چرخه مد

چرخه مد یک روند مداوم است. این یک حقیقت است که مد امروز، باعث شور و شوق نسل های جوان می شود؛ اما ممکن است در سال آینده، محبوبیت خود را حفظ نکند. ماهیت چرخۀ مد با روند مد و خلاقیت طراحان متفاوت است و تشخیص مدت زمان گذراندن دوره ها در چرخه مد، بسیار دشوار است. عوامل زیر در مدت زمان چرخه مد بسیار تأثیرگذارند:
۱-تبلیغات
۲-تولید پارچه یا الیاف جدید
۳-عوامل اجتماعی یا اقتصادی
همچنین تقسیم بندی سبک ها به دو دستۀ سبک کلاسیک و سبک مد شده یا جدید نیز در تشخیص بازۀ زمانی چرخه مد موثر است.

سبک کلاسیک، از جمله سبک هایی است که جذابیت خود را در چرخۀ مد ثابت نگه داشته است؛ به طور مثال، می توان به استفاده کنندگان از انواع جین یا پیراهن کلاسیک هاوایی اشاره کرد. تقاضا برای این سبک ها هرگز به طور کامل از رده خارج نمی شوند؛ اما در سبک مدشده(جدید)، بازۀ زمانی چرخۀ مد،  کوتاه مدت است وعلاقه مشتری را برای مدت کوتاهی حفظ می کند؛ همچنین گروه مصرف کنندگان نیز  محدودند و بعد از مدت کوتاهی، به دلایلی که قبل تر اشاره شد، از طرف آن ها رد می شوند.

سخن آخر

آشنایی با چرخۀ مد لباس به طراحان لباس و تولید کنندگان این کمک را می کند تا روند بازار را به خوبی تشخیص داده و قبل از اینکه دیر شود، استراتژی های خود را تغییر دهند. شناسایی رفتار مصرف کننده می تواند بهترین قدم برای معرفی محصولات و حتی طرح های لباس در آینده شود. در این مقاله سعی کرده ایم با توجه به خصوصیات هریک از ۵ مرحله چرخه مد، ورود به بازار تجارت لباس را به زبان ساده بیان کنیم.

 

 این پست را به اشتراک بگذارید

5/5 - (15 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *