مدل یقه لباس های زنانه و دخترانه

فهرست عناوین

طراحی لباس را می توان هنر کنار هم قرار دادن جزئیات لباس در کنار یکدیگر دانست. این جزئیات، تنها شامل شلوار، پیراهن یا کت نیست، بلکه شامل جزئیاتی مانند برش ها، الگوها، آستین ها و حتی یقه هاست.
 یقه ها بخشی از لباس هستند که قدرت جلوه دار شدن لباس  یا بد فرم شدن آن را دارند. یقه ها در طراحی لباس، به عنوان جزء تناسب دهنده به حساب می آیند و ساختار کاملی به لباس های طراحی شده می بخشند؛ همچنین جلوه ای شیک و زیبا به انواع لباس ها می بخشند. در این مقاله از تصویرگران پویااندیش، با توجه به این جز مهم در طراحی لباس، به بیان چیستی و اهمیت آن می پردازیم و در ادامه، انواع یقه لباس های زنانه و دخترانه را می گوییم. با ما همراه باشید!

یقه چیست؟

یقه بخشی از انواع لباس، مانند پیراهن، بلوز، کت  یا لباس هایی است که در اطراف گردن آن ها به صورت بسته یا باز، مشاهده می شود. در اصطلاح، به یقۀ لباس، قاب گردن نیز می گویند. معمولا یقه ها را به صورت جدا برش می دهند و به لباس متصل می کنند؛ اما در برخی موارد نیز با برش های باز روی پارچه، یقه های مدل باز ایجاد می کنند.
در گذشته، یقه ها با دکمه ای که قابلیت جدا شدن داشت، در مراسم های مختلف روی لباس به عنوان قسمت تزیینی آن نصب می شد؛ اما در حال حاضر، معمولا طراحی یقه  توسط طراحان لباس به صورت ثابت روی لباس ها  طراحی می شود.

انواع یقه

انواع مختلف یقه ها را می توان در لباس زنان و مردان مشاهده کرد؛ اما وجه مشترک در همۀ آن ها، توانایی شان در ساختار دادن به لباس و تکمیل استایل آن است. به طور کلی یقه ها را می توان به ۳ نوع اصلی قسمت کرد:
۱-انواع یقه ایستاده (متناسب با گردن)
۲- یقه های چرخشی (دورگردنی)
۳- یقه های صاف (افتاده روی شانه)
در ادامه به برخی از یقه های متداول و توضیحات آن اشاره می کنیم.

یقه شال

شکل ظاهری این یقه تقریبا گرد یا به صورتV ، یا مخروطی است که از بالای سینه امتداد دارد و در نزدیک کمر، به شکل مخروطی می شود.
یقه شال از ژاکت هایی معروف به ژاکت سیگار کشیدن ویکتوریا الهام گرفته استکه سبک یقه های رسمی است و آن را در زمان سیگار کشیدن در مراسمات استفاده می کردند تا از آسیب های احتمالی ناشی از دود  و سوختن لباس های مجلسی مردان و زنان جلوگیری کند.
با گذشت زمان، یقه شالی محدود به ژاکت های معمولی نشد و طراحان لباس از این یقه برای طراحی کت های مجلسی استفاده کردند؛ بنابراین در حال حاضر، این یقه، نوعی یقۀ ظریف و رسمی برای طراحان است که بیشتر در کت ها و لباس های رسمی دیده می شود. این یقه که به آن یقۀ بی انتها  نیز می گویند، به قدری ظریف است که با آن می توان اکسسوری هایی مانند گردنبند، گوشواره های بزرگ یا کوچک را استفاده کرد؛ به طوری که جلوه اکسسوری گرفته نشود، همچنین از این نوع یقه در انواع ژاکت کشباف پشمی، کت، بلوز و مانتو نیز استفاده می شود.
در طراحی لباس، یقه شال نسبت به یقه های حالت دار و دندانه دار، الگوهای کمتری دارد؛ زیرا در سبک یقه شال، یقه در امتداد لباس تا نزدیک کمر کشیده شده است؛ همچنین به دلیل مخروطی بودن یقه و شکل V گردن، یقه شال به خوبی با انواع مختلفی از شکل های گردن جفت می شود.

یقه ماندارین

یقه ماندارینی که با اسم یقه ایستاده  یا یقه مردانه شناخته شده است و طرفداران زیادی در بین زنان و دختران دارد، یک یقه باز و ایستاده است که از خط گردن، چند سانتی متر بالاتر است. لبه های یقه طوری طراحی شده است که یا در قسمت جلویی در وسط به یکدیگر می رسند یا روی هم منطبق می شوند.
جالب است بدانید که یقه ماندارینی از منطقه ای در شمال شرقی آسیا به نام منچوری، با الهان از لباس های مغولی سرچشمه گرفته و در قرن هفدهم، وارد استایل چینی شده است.
در طول تاریخ لباس چینی، یقه ماندارین همچنان به عنوان جزیی از سبک لباس های آنان باقی مانده است. این را می توان در لباس های زنانه و مردانه، مانند لباس سنتی تا لباس مدرن امروزی مشاهده کرد. فرهنگ های دیگر نیز از سبک های مشابه آن استفاده کرده اند و امروزه یکی از پرطرفدارترین انواع یقه لباس های زنان و دختران است.

یقه پیتر پان

یقه پیتر پان نوعی یقه لباس با طراحی تخت  با گوشه های گرد است. این سبک از یقه، به طرز باور نکردنی در دنیای مد امروز در سراسر جهان محبوب است. حالت های صاف، بزرگ و خمیده، در اطراف خط گردن شما می تواند یک گردن بلند و شانه های کوچک را برای شما به نمایش بگذارد. این نوع یقه در طراحی انواع بلوز و پیراهن، پرکاربرد است .
نام یقه پیتر پان، از یقۀ لباس مود آدامز در نقش عنوان پیتر پن گرفته شده، اگرچه سبک های مشابه آن نیز در گذشته استفاده می شده است.

یقه ژابوت

 این یقۀ اغراق آمیز و نمایشی، با الهام از سبک سلطنت های قرن نوزدهم فرانسه، در قسمت جلوی خود دارای چین توری یا پارچه ای است و اغلب با یک سنجاق تزیین می شود. این سبک از یقه در بین طراحان لباس بسیار پرکاربرد است و طرفداران زیادی دارد.


یقه پوریتان

این یقه بزرگ، صاف روی شانه ها قرار دارد و اغلب به اندازه ای بزرگ است که می تواند کل شانه را بپوشاند. بیشتر اوقات در بلوزها و لباس های مدل قدیمی دیده می شود و می توان آن را با گردنبندهای کوچک پوشید.

سخن آخر

در این مقاله سعی شد به اهمیت یقه در لباس های زنانه و دخترانه به صورت کلی پرداخته شود. یقه به عنوان عضو تناسب دهنده به استایل و ساختار کلی لباس بسیار حائز اهمیت است؛ بنابراین، طراحان لباس با ایده پردازی روی این بخش از لباس به راحتی می توانند طرح های شگفت انگیزی خلق کنند.

 این پست را به اشتراک بگذارید

5/5 - (15 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *