تأثیر کرونا در صنعت مد و فشن

فهرست عناوین

این روزها، با پدیدار شدن ویروس همه گیر و جهانی کووید ۱۹(کرونا ویروس)، تمامی کسب و کارها به طرق مختلف تحت تأثیر این ویروس قرار گرفته اند. صنعت مد و پوشاک نیز از این قاعده مستثنی نیست و در بخش های مختلف، تحت تأثیر ویروس کرونا قرار گرفته است. برخی از مهم ترین قسمت ها عبارت اند از: فروشگاه های زنجیره ای پوشاک، پاساژها، بوتیک های بزرگ و کوچک، و همچنین صنایع تولیدی که بسیاری از آن ها در حالت تعلیق هستند؛ از این رو، چرخۀ طراحی لباس تا تولید و در نهایت، دنیای مد و فشن نیز تا حد زیادی متوقف شده اند یا بعضا تغییر رویه داده اند؛ بنابراین ویروس کرونا با ایجاد یک رکود جهانی بزرگ، تأثیر عمیقی بر اقتصاد جهان گذاشته و تقریبا بخش عظیمی از صنعت مد و فشن را مختل ساخته است و خرده فروشان و مصرف کنندگان، علاوه بر مبارزه با این ویروس، در پی ارائه راه حل هایی برای بقای خود و کسب و کارشان هستند. در این مقاله از تصویرگران پویااندیش، به تأثیر این ویروس همه گیر در صنعت مد و فشن می پردازیم.

کرونا و طراحان لباس

زمانی که صحبت از لغو شدن فستیوال ها و شوهای لباس، بسته شدن مغازه ها و کارخانه ها می شود، لازم است طراحان لباس برای کمک به وضع موجود، خلاقانه تر فکر کنند تا بتوانند راه های جدیدی برای بهتر شدن این صنعت در وضعیت بحران کرونا ارائه دهند.
شیوع ویروس کرونا، عادات خریداران را تغییر داده است. با توجه به همه گیری ویروس کرونا در جهان و بی میلی افراد به حاضر شدن در اجتماع، خریدهای اینترنتی لباس و سایر اکسسوری های صنعت فشن، افزایش یافته است؛ از طرف دیگر، درگیر شدن کارگاه های تولیدی برای دوخت ماسک و گان های بهداشتی باعث شده است تا صنعت مد و فشن در درجۀ دوم اهمیت قرار گیرد؛ چراکه عرضه، با توجه به میزان تقاضا صورت می گیرد؛ همچنین در پاندومی، اولویت ها تغییر می کنند؛ اما باید توجه داشت که کرونا با تمام تأثیری که در رکود صنعت مد و فشن داشته، موجب توقف هنر و ایده پردازی نشده و شاید بتوان گفت که این ویروس، باعث تحول و تولد خلاقیت های چشمگیر در این صنعت شده است.

پیامدهای کرونا در صنعت مد

در مبحث تأثیر ویروس کرونا بر صنعت مد و فشن، اولین و مهم ترین پیامد، کاهش نیاز و درخواست بازار است. این موضوع باعث شده تا مدل های قبلی در سال ۲۰۲۰ ، همچنان باقی بماند و نیاز جدیدی احساس نشود. ارتباط بین طراح و تولید کنندگان قطع شده و با توجه به لغو شدن نمایشگاه ها و رویدادهای مهم، عرضه طراحی لباس های جدید به شدت کاهش یافته است؛ بنابراین، بسیاری از طراحان و برندهای معتبر دنیا، جهت همسو شدن با شرایط موجود، تلاش کرده اند تا شهرت خود را حفظ کنند و در مقابل خسارات ویروس کرونا، سرپا بایستند. بسیاری از برندها، ایده های منحصر به فردی ارائه داده اند؛ به طور مثال، کریستین سریانو اشاره کرده که تیم دوزندگی اش، به صورت دورکاری مشغول کار هستند و کارکنان خود را تعدیل نکرده است؛ همچنین برندون مکسول و روزی آسولین نیز به ارائه انواع ماسک ها با طرح های جذاب پرداخته اند.
در ادامه به بررسی برخی برندها و تأثیر ویروس کرونا روی برندها می پردازیم.

تأثیر ویروس کرونا بر صنعت مد و فشن برند بولگاری

در همه گیری کرونا، برندها واکنش های متفاوتی نشان دادند تا بتوانند از سقوط خود جلوگیری کنند. مسئولان این برند معتبر وقتی مشاهده کردند که بسیاری از کارخانه ها و تولیدکننده ها در حال ورشکستگی هستند، برای حفظ اعتبار خود اعلام کردند که در حال عرضۀ ژل های شست و شوی دست و لباس به بازارند که در ظروف قابل بازیافت عرضه می شود. این برند مشهور ایتالیایی با ارائۀ این پیشنهاد، هم به وظیفۀ اجتماعی خود عمل کرد و هم توانست با این کار طرفداران خود را راضی و خشنود نگه دارد.

تأثیر ویروس کرونا صنعت مد و فشن برند کیم کارداشیان

ویروس کرونا، برند کیم کارداشیان و مسئولان آن را نیز با چالش ها و فراز و نشیب های بی سابقه ای رو به رو کرد. این برند برای حفظ محبوبیت خود در صنعت مد و فشن، کار انسان دوستانه ای را انجام داد و حدودا ۱ میلیون دلار به مادران و کودکان آسیب دیده از این ویروس اختصاص داد. این گونه، این برند در همهمۀ این بیماری کمرنگ نشد و توانست سرپا باشد. این برند، با شعار همیشه در کنار خانواده ها هستیم، هم به مردم آسیب دیده از این فاجعۀ جهانی کمک کرد و هم توانست بر شهرت و محبوبیت خود بی افزاید؛ به عبارتی، از یک تهدید، فرصت ساخت!

تأثیر کرونا بر صنعت مد و فشن برند یونیکلو

یونیکلو، یکی از فعالان صنعت مد و فشن، در بحبوحۀ همه گیری، دست به یک کار مهم زد و با همکاری کمپانی های کشور چین، بیش از ۱ میلیون ماسک تولید کرد و به کشورهایی نظیر ایتالیا و ژاپن فرستاد.

تقاضا در همه گیری کرونا به چه شکل بوده است؟

با بررسی آمار و طبق گزارشات، ژانویه ۲۰۲۰ ، مشخص شد که میزان تقاضا برای پوشاک، تا ۴۰ درصد کاهش داشته است؛ اما به همان میزان در بخش تجارت الکترونیک، میزان تقاضا برای پوشاک افزایش داشته است. برند H&M گزارش داد که فروش آنلاین خود را ۳۶ درصد در روزهای همه گیر شدن کرونا افزایش داده است؛ همچنین، ایندایتکس(Inditex )، بزرگ ترین گروه خرده فروشی پوشاک، در طول سه ماه، شاهد فروش ۵۰ درصدی نسبت به سال گذشته خود بوده و در آوریل، ۹۵ درصد نسبت به سال گذشته خود افزایش داشته است. در این بین، مجلات دنیای مد و فشن برای اینکه سریع تر با این بحران وفق پیدا کنند، اقدام به ارائه اخبار به صورت آنلاین کرده اند.


در کنار این نوع تغییرات، تولید ماسک در انواع و اقسام مختلف توانست با ایده های جدید، صنعت مد و فشن  را به راه بیندازد؛ بنابراین می توان دریافت که تأثیر کرونا در صنعت مد و فشن، به صورت کامل هم منفی نبوده و تأثیرات مثبتی نیز داشته است. با توجه به اینکه سبک زندگی افراد تحت این ویروس تغییر کرده، جالب است بدانید که در سبک های بهاره و تابستانه، انواع ست ماسک ها و کلاه های آفتابگیر دیده می شود. در سبک های پاییزی و مدهای این فصل دستکش و ماسک نیز جای خود را یافته است.
همچنین بسیاری از برندها برای استایل زمستانی خود طرح های کرونایی جالبی ارائه کرده اند .
در انتها به این نتیجه می رسیم که شیوع کرونا، اگرچه چالش¬ ها، شکست ها، رکود و ناهنجاری هایی را به همراه داشته، شیوۀ تعاملات جهانی را تا حد زیادی تغییر داده است.

سخن آخر

در این مقاله سعی شد به صورت کلی به تأثیر کرونا در صنعت مد و فشن  از جهات مختلف پرداخته شود. وظیفۀ طراحان لباس در کنار برندهای مختلف، ارائۀ ایده های جذاب در طراحی لباس است تا به این وسیله بتوانند علاوه بر کمک به خاموش نشدن کسب و کار ها در این صنعت، موجب افزایش روحیه به افراد نیز شوند.

 این پست را به اشتراک بگذارید

5/5 - (16 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *