سبک لولیتا

فهرست عناوین

استایل لولیتا، استایلی از فرهنگ ژاپنی است که تحت تأثیر لباس ها و سبک های ویکتوریایی از دوره روکوکو است. وجه تمایز سبک و استایل لولیتا با سایر سبک ها در دنیای فشن، ماهیت عروسکی و استفاده از رنگ های متنوع و پاستیلی است. این سبک در دهه های ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰، علاوه بر ژاپن، در سایر کشورها رواج پیدا کرد. در این مقاله از تصویرگران پویااندیش، به بررسی این سبک جذاب در دنیای طراحی لباس و مد و فشن می پردازیم.

ویژگی های اصلی سبک لولیتا

ویژگی بارز در طراحی لباس های استایل لولیتا،حجم دامن آن است که بسیار پر چین است و معمولا در زیر آن از شیپون یا ژپون استفاده می شود. در استایل لولیتا، دامن ها به دو شکل زنگوله ای و A شکل است ( bell-shaped ، A-line shaped). جالب است بدانید که قد دامن ها در این استایل، عمدتا تا زانو است و بلوز آن به صورت آستین بلند یا آستین کوتاه طراحی می شود. اکسسوری های تکمیل کننده در این استایل، کلاه گیس های رنگی، جوراب های مچی یا جوراب شلواری و کفش های پاشنه صاف یا یکسره است.

منبع الهام سبک لولیتا

شاید بتوان گفت  که کتاب آلیس در سرزمین عجایب، نوشتۀ لوئیس کارول، مهم ترین منبع الهام سبک لولیتا بوده است. آلیس به عنوان تصوری از بی گناهی و زیبایی ابدی، با تصویرهای غیر معمول و جذاب پیرامونش در طراحی استایل لولیتا به خوبی چشم می خورد. شخصیت دیگری از دوره روکوکو که منبع الهام سبک لولیتا بوده، ماری آنتوانت است.

انواع استایل در سبک لولیتا

به طور کلی سبک لولیتا در سه استایل :۱-سوییت لولیتا ۲- گوتیک لولیتا و ۳- کلاسیک لولیتا دسته بندی می شود. جذابیت این سبک باعث شده است تا طراحان لباس به فکر خلق استایل فرعی دیگری با الهام از این سه دسته استایل لولیتا بی افتند. در ادامه به بررسی انواع استایل های برگرفته شده از سبک لولیتا در طراحی لباس می پردازیم.

۱-کلاسیک لولیتا

این استایل از سبک لولیتا، بیشتر به ظرافت در استایل زنان و دختران توجه دارد و نسبت به استایل های دیگر این سبک، ملایم تر و معطوف به واقعیت است؛ با این حال، از مشخصۀ فانتزی و عروسکی بودن خود فاصله نگرفته است و در برخی موارد، با سوییت لولیتا و گوتیک لولیتا تطابق کامل دارد.
در طراحی لباس کلاسیک لولیتا، بیشتر از رنگ های خنثی با تنالیتۀ کرم یا سفید استفاده می شود، همچنین، پارچه هایی با چاپ های گلدار، جز ثابت کلاسیک لولیتا است. در این استایل، اکسسوری معمول برای موها، سربندهای مستطیل شکل و کلاه های ظریف است.

۲-سوییت لولیتا (لولیتای دلنشین و شیرین)

لولیتای شیرین،کودکانه ترین و یکی از محبوب ترین استایل ها در بین استایل های سبک لولیتا است. در این استایل، بر زیبایی و دوست داشته شدن، مانند روحیه کودکان، تاکید زیادی شده است. در سوییت لولیتا، رنگ های شاد، فانتزی و پاستیلی، بسیار به چشم می خورد، همچنین در استایل سوییت لولیتا، پارچه های خط دار و پارچه هایی با چاب های مفهومی، بسیار به چشم می خورد.
جالب است بدانید که بیشتر افراد، تنها با استایل سوییت لولیتا آشنایی دارند و می پندارند که این استایل، تنها نوع سبک لولیتا است؛ همچنین در مقابل استایل لولیتای شیرین، استایل لولیتای تلخ یا گوتیک لولیتا نیز وجود دارد که در آن، رنگ سیاه به عنوان رنگ غالب این استایل است.
در این استایل، اکسسوری های متنوع، مانند گردنبند، پاپیون و مروارید، بسیار مورد استفاده قرار می گیرند، همچنین رنگ موهای شاد و هایلایت های روشن نیز بسیار کاربرد دارد.
 

۳-گوتیک لولیتا

این استایل از سبک لولیتا، توسط موسیقی دان ژاپنی، (مانا)، رواج پیدا کرد و مانند سوییت لولیتا به محبوبیت زیادی دست یافت. از جمله ویژگی های این سبک می توان به استفاده از پالت رنگی تیره از طیف سیاه، سرمه ای و بنفش، اشاره کرد. البته در پالت استایل گوتیک لولیتا، رنگ های نقره ای، طلایی و آبی درباری نیز به چشم می خورد.
در این سبک، از پارچه هایی با طرح های مذهبی، مانند صلیب، استفاده زیادی می شود؛ همچنین طرح های خفاش، گل رز سیاه و تار عنکبوت، از جمله طرح های رایج استایل گوتیک لولیتا به شمار می آید.
معمولا افرادی که از این استایل استفاده می کنند، رنگ مو خود را سیاه، یا از سربند های رنگ سیاه استفاده می کنند. در کل، این سبک احساس تاریکی را القا می کند.


 

۴-کژوال لولیتا

این سبک، استایل راحتی و روزمره ای از سبک لولیتا است که در طراحی آن از برش های ساده استفاده می شود. می توان گفت که برش های پایه در سایر استایل های لولیتا را در استایل کژوال لولیتا می توان دید.
در این استایل، علاوه بر دامن که جزء اصلی استایل است، تیشرت های چاپی و شومیزها و کت های متناسب با سبک لولیتا نیز بسیار استفاده می شود.

۵- پرنسس لولیتا

در این سبک، مضامین سلطنتی و ظریف دوزی های زیادی به چشم می خورد. این سبک فرعی از لولیتا، از استایل های کلاسیک لولیتا الهام گرفته است. در این سبک لولیتا، اکسسوری هایی مانند تاج های مینیاتوری، دستکش های توری، مرواریدها و کفش های پاشنه بلند، جز اصلی ترین اکسسوری های مورد استفاده اند، همچنین در این سبک، دامن ها کوتاه تر از سایر استایل های لولیتا است. پارچه هایی با چاپ هایی از نماد سلطنتی، مانند تاج و همچنین انواع گل ها، در استایل پرنسس لولیتا مورد استفاده قرار می گیرد.
مدل موها در استایل پرنسس لولیتا، از مدل موهای سوییت لولیتا پیروی می کند؛ همچنین استفاده از کلاه گیس، بسیار مرسوم است؛ همچنین مژه و ناخن های مصنوعی، از جمله موارد آرایشی است که در این استایل، بسیار به چشم می خورد.

۶-حجاب لولیتا

حجاب لولیتا،  استایل جدیدی از سبک لولیتا است که توسط طراحان لباس مسلمان رواج یافته است. در این استایل، با توجه به محدودیت های پوششی، سعی شده که استایل دلنشینی خلق شود و بیشتر از سوییت لولیتا الهام گرفته شده است.

۷-پانک لولیتا

پانک لولیتا نیز یک استایل فرعی از سبک لولیتا است که از پانک انگلیسی الهام گرفته شده است. در پارچه های به کار رفته در این استایل، نقوشی همچون تارتان، زنجیر،گل میخک و سنجاق ها استفاده شده است. برخلاف سبک پانک انگلیسی، در پانک لولیتا از دامن های پرچین تر و بلوزهای متصل به آن استفاده می شود. در این استایلِ لولیتا نیز از اکسسوری های مختلفی مانند گردنبندهای پارچه ای و سربندهای مستطیلی استفاده می شود.

سخن آخر

در این مقاله از تصویرگران پویااندیش، سعی شده علاوه بر معرفی کلی سبک لولیتا برای طراحان لباس، به برخی از انواع آن بپردازیم. نکته ای که در طراحی سبک لولیتا باید بدانید این است که باید تمام اجزای این سبک رعایت شود تا بتوان گفت که استایل طراحی شده یک استایل لولیتا است. یکی از اشتباهات رایج در میان طراحان لباس این است که آن ها سعی می کنند از لباس هاس غیر لولیتا، یک استایل لولیتا بسازند و تنها چند اکسسوری به آن اضافه کنند؛ بنابراین اگر شما به عنوان یک طراح لباس می خواهید یک استایل فرعی از سبک لولیتا را به وجود بیاورید، باید تمام اصول آن را رعایت کنید.

 این پست را به اشتراک بگذارید

5/5 - (15 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *