نکات انتخاب لباس بر اساس فرم بدن

فهرست عناوین

علاوه بر رنگ  و طرح لباس، آنچه که باعث می شود یک لباس در بدن شما، زیبا و جذاب به نظر برسد، تناسب لباس شماست! احتمالا برای شما هم پیش آمده که لباسی توجه تان را به خود جلب کرده باشد؛ اما زمانی که آن را به تن می‌کنید، به هیچ وجه جذاب و زیبا به نظر نرسیده باشد. این موضوع می تواند یک دلیل موجه داشته باشد و آن اینکه این مدل لباس، برای فرم بدن شما مناسب نبوده است؛
بنابراین در انتخاب و پوشیدن لباس ها، فاکتور مهم و اساسی، مناسب بودن لباس بر اساس فرم بدنتان است  و همچنین احساس راحتی و اعتماد به نفسی که پوشیدن آن لباس به شما می دهد. این موضوع به قدری مهم است که بسیاری از طراحان لباس هنگام طراحی لباس، بیشتر از آنکه دنبال مد و ترند بازار باشند، به دنبال تناسب بین طرح لباس خود با فرم بدن افراد هستند، تا جایی که اینان، مد را به گونه ای دیگر، متناسب با فرم بدن تعریف کرده اند؛ به عبارتی، از دید طراحان لباس، مد عبارت است از داشتن احساس عالی در ظاهری (فرم بدن ) که داریم. اما آیا می توان به عنوان یک طراح لباس، از ترندهای مختلف صنعت مد و فشن چشم پوشید؟ مسلما خیر، اما با داشتن راهنمایی به نام شناختن انواع فرم بدن، می توانید ترندهای دنیای مد را با نواع فرم های بدن همسو، و لباس هایی متناسب با اندام های مختلف خلق کنید. برای آشنایی بیشتر با این مبحث مهم، با تصویرگران پویااندیش همراه باشید!

شناسایی انواع فرم بدن

اولین و مهم ترین گام برای همسو کردن لباس هایی که به نظرمان جذاب اند و به گونه ای، مد روز به شمار می آیند، آشنایی با فرم اندام است؛ به عبارتی، آشنایی با شکل بدن و بایدها و نبایدهای پوششی هر فرد، کمک بسیاری در متبحر شدن ما در طراحی و دوخت لباسی بی نقص و متمایز می کند. اگر بتوانید فرم بدن را به خوبی تشخصی دهید، به راحتی می‌توانید لباس‌های مناسب و  منحصربه فردی را خلق کنید.

فرم بدن چیست؟

 منظور از فرم بدن، وزن و قد فرد نیست، بلکه نوع شکل بدن است که در طراحی لباس اهمیت زیادی دارد و تعیین کنندۀ بهترین مدل لباس است. همه خانم‌ ها و همچنین آقایان، فرم و سایزهای متفاوتی دارند؛ اما می ‌توان شکل کلی اندام ها را جزء گروه‌ های مشخصی قرار داد. در این مقاله قصد داریم به دسته بندی انواع فرم بدن خانم ها بپردازیم.
فرم‌ بدن به پنج دسته متفاوت تقسیم می‌شود:
•    فرم گلابی
•    فرم مثلث برعکس
•    فرم مستطیل
•    فرم سیب
•    فرم ساعت شنی

1-    فرم بدن به شکل گلابی      

افردی که دارای اندامی به شکل گلابی هستند، معمولا قسمت پایین‌ تنه بدنشان نسبت به بالاتنه شان، عریض تر و پهن تر است. افراد با این فرم بدن باید توجه خود را بیشتر به کمر و بازو منعطف کنند و توجه کمتری به باسن داشته باشند. لباس مناسب برای این نوع اندام باید در ناحیه باسن پهن بوده و با سایز باسن نیز هماهنگی داشته باشد. انواع تاپ ‌های چین ‌دار و دکلته می تواند انتخاب مناسبی برای این افراد باشد تا بدین صورت قسمت بالاتنه بدن با قسمت پایین ‌تنه هماهنگ شود.
 پوشیدن دامن کوتاه فرم   Aبا پیراهن طرح‌ دار و شلوار دمپاگشاد نیز می‌ تواند باعث دور شدن توجه به قسمت پایین ‌تنه شود و به قسمت بالاتنه جلوه بیشتری بدهد.
طراحی یا انتخاب پیراهن گشاد و شلوار جین تنگ، باعث شبیه شدن هیکل این افراد به فرم بدن ساعت شنی می‌ شود. پوشیدن پیراهن مجلسی بلند یا نیم‌ تنه نیز می تواند باعث ایجاد تعادل بین قسمت پایین‌ تنه و بالاتنه بدن این دسته از افراد شود.


باید ها و نبایدهای پوششی افراد با فرم بدن گلابی

•    بهتر است لبه ‌های دامن و شلوارتان را پهن ‌تر انتخاب کنید تا در قسمت پایین‌ تنه تعادل ایجاد شود.
•    از شلوارهای تنگ یا دامن‌ هایی با پارچه طرح دارکه باعث جلب توجه به قسمت پایین ‌تنه بدنتان می ‌شود، استفاده نکنید.
•    برای ایجاد هماهنگی و کنتراست، رنگ ‌های تیره را در پایین و رنگ‌ های روشن را در بالا انتخاب کنید.
•    کفش های پاشنه بلند باعث می شود  تا قسمت پاها کشیده ‌تر به نظر برسد.
•    در استایل خود از کت‌ های کوتاه و بالای کمر استفاده کنید.
•    از استفاده همزمان شلوار جذب و پیراهن یا شومیز جذب، خودداری کنید.

2-    فرم بدن مثلثی شکل                                                                                                              

شانه ‌هایی پهن ‌تر از قسمت کمر، مشخصه بارز افراد دارای فرم بدن مثلثی شکل است. دست ‌ها وشانه ‌ها، نقاط اصلی تمرکز در بدن این افراد هستند؛ زیرا باید بتوانید بین باریک ‌ترین و پهن ‌ترین قسمت بدنتان تعادل خوبی برقرار کنید. در نظر بگیرید که حتما لباستان را طوری انتخاب کنید که قسمت کمر، باریک به نظر نرسد و در مقایسه با اندازه شانه‌ ها، به صورت متعادل نمایان شود.
 شلوار جین راسته می تواند به عنوان یک استایل روزانه برای شما مناسب باشد. در نظر داشته باشید از پوشیدن شلوارهای چروک و چین ‌دار دوری کنید. پوشیدن دامن فون با هر نوع شومیز می تواند جلوه ای زیبا به فرم بدن شما بدهد . پیراهن‌ هایی با یقه V شکل نیز می تواند شانه‌ها را باریک‌ تر جلوه دهد.
 اگر از لباس‌ های طرح ‌دار استفاده می‌کنید، سعی کنید قسمت طرح‌ دار لباس، در قسمت پایین ‌تنه باشد و بالاتنه آن به صورت مینیمال و بدون طرح باشد. شلوارهای جذب و دامن ‌های ماکسی برای افراد با اندام مثلثی شکل مناسب هستند.


باید ها و نبایدهای پوششی افراد با فرم بدن مثلثی

•    در قسمت پایین ‌تنۀ بدنتان از رنگ‌ های روشن ‌تر استفاده کنید.
•    از سبک‌ ها و استایل‌ هایی استفاده کنید که باعث افزایش قسمت میان ‌تنه و دور کمرتان می ‌شود.
•    از پوشیدن لباس‌ های حلقه ‌ای یا بندی، شلوارهای فاق بلند، دامن‌ های چین‌ دار و پف‌ پفی دوری کنید.
•    دامن بلند و شلوار دمپاگشاد نیز می توانند گزینه مناسبی برای شما باشند.

3-    فرم بدن به شکل مستطیل 

در افراد با فرم بدن مستطیلی، بدن از قسمت بالاتنه و شانه‌ ها تا پایین ‌تنه به شکل پیوسته و یکسان است. دامن ‌هایی با فرم A ، همراه با پیراهن‌ های یقه دار می تواند انتخاب مناسبی برای این افراد باشد؛ همچنین پوشیدن پیراهن ‌های مجلسی زنانه حلقه ‌ای یا آستین کوتاه، پیشنهاد مناسبی برای این افراد است؛ اما پوشیدن استایل خیابانی یا لباس‌ های بسیار گشاد در این فرم بدن، زیبا به نظر نخواهند رسید. از آنجایی که این فرم بدن در بین آقایان بسیار دیده می شود، به خانم های دارای فرم بدن مستطیلی توصیه می شود برای اینکه فرم بدنشان زنانه تر به نظر برسد، از لباس ‌هایی که روی قسمت کمر تاکید بیشتری دارند استفاده کنند تا بتوانند فرم بدن خود را به  فرم ساعت شنی نزدیک ‌تر کنند.
دامن ‌های گشاد با کمربند و تاپ‌ های تنگ با سرشانه ‌های بزرگ را امتحان کنید تا نتیجه مثبتی بگیرید.

اگر دارای قد بلندی هستید و استخوان‌ بندی درشتی هم دارید، باید بیشتر مراقب باشید تا لباس‌ ها شما را درشت ‌تر نشان ندهند. سعی کنید بیشتر توجه را به سمت پاهایتان جلب کنید. برای این کار می‌ توانید از شلوارهای تنگ و جذب استفاده کنید.


باید ها و نبایدهای پوششی افراد با فرم بدن مستطیلی

•    از لباس ‌هایی که دارای یقه باز هستند استفاده کنید تا قوس و منحنی در بدنتان ایجاد شود.
•    از سبک و استایل ‌های عجیب  و آوانگارد در پوشش خود استفاده نکنید.
•    رنگ ‌بندی ‌های خیلی ملایم برای شما مناسب است؛ بنابراین از رنگ‌ های تند دوری کنید.
•    از کت بلند برای زیبا کردن استایل خود استفاده کنید.
•    از لباس‌ هایی با یقه توری  و از کمربندهای پهن برای بستن کمر لباستان استفاده کنید.


4-    فرم بدن به شکل سیب 

 در افرادی که فرم بدن سیبی شکل دارند، شانه ‌ها عریض ‌تر از سایر قسمت‌ های بدن است؛ بنابراین این افراد معمولا دارای بالاتنه درشت و پایین تنه باریک هستند. در فرم بدن سیبی شکل، شلوارهای کوتاه یا دامن، برای نشان دادن پاها و قسمت پایین تنه بسیار توصیه می شود. استایل های تک رنگ نیز از جمله استایل های مینیمال مناسب این افراد است. کمربند باریک و کت های طرح دار، فرم بهتری به استایل افراد سیبی شکل می دهد؛ اما پوشیدن لباس ‌های مجلسی با بالاتنه عریان و لباس ‌های دکلته برای  این افراد استایل مناسبی نیست.

باید ها و نبایدهای پوششی افراد با فرم بدن سیبی شکل

•    با استفاده از لباس‌ های گشاد و آزاد، برآمدگی شکمتان را بپوشانید.
•    از لباس‌ های تک‌ رنگ و پیراهن ‌هایی با یقه‌ های V شکل استفاده کنید.
•    با پوشیدن دامن کوتاه توجه را از قسمت میانی بدنتان دور کنید.

5-    فرم بدن ساعت شنی        

قسمت‌ بالاتنه و پایین ‌تنۀ برابر و کمری باریک و کوچک، مشخصۀ بارز افراد دارای فرم بدن ساعت شنی است و می توان گفت که این افراد، از بهترین و متناسب‌ ترین فرم بدن برخوردار بوده و هیچ محدودیتی در زمینه انتخاب لباس ندارند.  قوس‌ ها و منحنی ‌های بدن در این افراد اهمیت بسیاری دارد. شما می ‌توانید با این فرم بدن، هر نوع مدل و سبکی را بپوشید و تنها باید رنگ صحیحی را انتخاب کنید. مهم ترین شاخصه  فرم بدن ساعت شنی این است که کمر باریکی دارند، پس بهتر است لباس ‌هایی که باریکی کمر را نشان می دهند، اولویت انتخاب این افراد باشد. این افراد، در انتخاب انواع اکسسوری ها و جواهرات نیز آزادی عمل دارند.


بایدها و نبایدهای پوششی افراد با فرم بدن شنی شکل

•    لباس ‌های گشاد و شل، قوس ‌ها و منحنی‌ های بدنتان را می گیرند، پس استفاده این لباس ها را به حداقل برسانید.
•    بهتر است از لباس‌ های چسبان در استایل خود استفاده کنید.
•    کمربند  می تواند  فرم ساعت شنی بدنتان  را بیشتر نشان دهد.
•    شلوارهای جین راسته و تنگ، گزینه مناسبی برای شماست.
•    دامن ‌هایی با کمر بلند بپوشید.
•    استایل های سبک پارچه های نازک، می توانند مناسب ترین استایل شما باشند.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم تا به این نکته اصلی بپردازیم که شناختن فرم بدن، به عنوان نقطه شروع برای درک اصول اولیه انتخاب یا طراحی لباس است که می تواند باعث شود افرادی که برایشان طراحی لباس انجام می دهید، حس خوشایندی نسبت به خودتان داشته باشند و خود را آن گونه که هستند بپذیرند.

 این پست را به اشتراک بگذارید

5/5 - (16 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *