مد و پوشاک

فهرست عناوین

اگر بخواهیم به طور کلی مد را تعریف کنیم، در ابتدا به دو نکته باید توجه کنیم: ۱- مد یک ابزارنمایش است، ۲- مد تابعی از زمان و مکان است؛ بنابراین هر چیزی در قالب این دو مورد قرار بگیرد، جزو دامنۀ مد و فشن محسوب می شود .
لباس و پوشاک، کفش، سبک زندگی، انواع اکسسوری، آرایش، مدل مو و تناسب اندام، از جمله مواردی هستند که بسیار تحت تأثیر مد هستند؛ به این معنا که در یک زمان و مکان خاصی به نمایش گذاشته می شوند و رواج پیدا می کنند. در این مقاله از تصویرگران پویااندیش قصد داریم به صورت اختصاصی به بررسی مد و پوشاک  از ابتدا تا کنون بپردازیم. با ما همراه باشید.

تفاوت مد و پوشاک

همان طور که در ابتدای مقاله به آن اشاره شد، مد، ابزاری برای نمایش پوشاک، کفش، استایل، سبک زندگی و … است  که در یک زمان یا مکان خاص، رواج پیدا می کند؛ اما پوشاک یا لباس، جزء اولین نیازهای انسان به شمار می آیند که می توان گفت از بدو تولد همراهش است و به بیان ساده تر، علاوه بر پوششی برای انسان، ابزاری محافظتی نیز محسوب می شود.
لباس و پوشاک، به عنوان پوشش، علاوه بر نیاز زیستی، یک هنجار اجتماعی است؛ بنابراین می توان گفت که لباس و پوشاک، یک نیاز اساسی است و مد، نمایش این نیاز به شکل های مختلف در زمان های متفاوت است.

ارتباط مد و پوشاک

در ابتدا صنعت مد و صنعت پوشاک، دارای مرزهای مشخصی بودند. صنعت پوشاک که در آن به تولید لباس و پوشاک، و صنعت مد که در آن به فروش و تجارت لباس و موارد دیگر پرداخته می شد؛ اما در دهۀ ۱۹۷۰، مرزهای بین این دو صنعت تقربیا با هم یکی شدند و در صنعت مد، علاوه بر فروش و نمایش لباس، طراحی لباس و دوخت و به نوعی، تولید لباس هم جای گرفت؛ به طوری که با ورود به قرون بیستم و با ظهور فناوری های جدید، مانند چرخ خیاطی و سیستم های تولید کارخانه و افزایش و گسترش فروش های خرده فروشی در قالب فروشگاه های بزرگ ،که همگی ساخته و پرداخته شده صنعت مد بودند، صنعت پوشاک، مطیع صنعت مد شد و تولیدات انبوه و سفارشی پوشاک، مطابق با سلیقه ها و زمان و مکان شکل گرفت.
با اینکه صنعت مد در ابتدا در اروپا و آمریکا رواج پیدا کرد؛ امروزه یک صنعت بین المللی و جهانی شده است؛ به طوری که حتی گاهی طراحی لباس ها و پوشاک در یک کشور انجام می گیرد و تولید آن در کشور دیگر صورت می پذیرد و فروش آن در کشوری دیگر اتفاق می افتد؛ به طور مثال، امکان دارد طراحی لباس در یک شرکت مد در آمریکا انجام گرفته شده باشد، پارچه های مد نظر آن در کشور چین یا ویتنام تولید شود، دوخت آن در کشور ایتالیا صورت گیرد و برای عرضه، مجدد به بازار خرده فروش های آمریکا برگردد.
می توان گفت که کشور آمریکا، یکی از بزرگ ترین صاحبان صنعت مد بوده و این روند نیز ادامه داشته، اما با رواج پیدا کردن تولید پوشاک در خارج از آمریکا، کشورهای دیگر نیز راه خود را به این صنعت باز کرده اند. در حال حاضر، صنعت مد، به خصوص بخش مرتبط با تولید پوشاک که در دید عموم، غالبا یکی هستند، یکی از بزرگ ترین صنایع جهان است.

سطوح صنعت مد و پوشاک

به طور کلی صنعت مد و پوشاک را می توان در ۴ سطح زیر بیان کرد:
۱-تولید مواد اولیه
۲-تولید پوشاک توسط طراحان و تولید کنندگان و پیمانکاران فعال در این بخش
۳- انواع مختلف تبلیغات
۴- انواع فروش مد و پوشاک
این ۴ سطح در عین اینکه بخش های جدا از هم هستند، به هم وابسته اند و همگی در راستای تامین و عرضه پوشاک برای مصرف کنندگان عمل می کنند تا افراد درگیر در این صنعت را به سوددهی برسانند.

مروری بر مراحل  صنعت مد و پوشاک

طراحی و تولید پارچه

اساس صنعت مد و پوشاک بر تولید پارچه است؛ زیرا تا پارچه (از جنس های مختلف ) وجود نداشته باشد، چیزی به نام پوشاک نیز بی معناست. اگر بخواهیم از تولید ابتدایی پارچه تا قبل از قرن هجدهم چشم پوشی کنیم، به ظهور اتوماسیون نخ ریسی و بافت پشم و پنبه و سایر الیاف طبیعی  در قرن هجدهم می رسیم که این امور با گسترش انقلاب صنعتی در قرن نوزدهم، توسط ماشین آلات مختلف، خودکار و بسیار پرسرعت شد.
 صنعت نساجی نیز در این دوران پدیدار شد که در آن، به تولید پارچه های مختلفی از جنس الیاف طبیعی، مانند پشم، پنبه، ابریشم، کتان و همچنین الیاف مصنوعی، مانند نایلون، اکریلیک و پلی استر، پرداخته می شد.
علاقه صنعت مد به مد پایدار یا سبز(مد اکولوژی)، باعث شد که تولید پارچه های سازگار با محیط زیست، مانند کنف، رونق پیدا کند؛ از طرفی، پارچه هایی با الیاف مصنوعی نیز تولید شد که حاصل تکنولوژی های پیشرفته با خصوصیات منحصر به فرد بود؛ از جمله این خصوصیات عبارت اند از: رطوبت زدایی، مقاوم در برابر نفوذ و ماندگاری لکه ها، مقاوم و محافظ در برابر آتش و مقاوم و محافظ در برابر سلاح.
 در این مرحله از صنعت مد و پوشاک، پارچه ها با طیف وسیعی از رنگ ها، چاپ ها و بافت ها تولید می شوند. صنعت نساجی و تولید پارچه نیز هم راستا و همسو با تأثیر گذاران بر مد و پوشاک، مانند طراحان لباس، در حرکت و تغییر هستند.

طراحی لباس

طراحی لباس هم در این پیشرفت برق آسای این صنعت، تاثیر بسزایی داشته است؛ از جمله طراحان لباس و شرکت های مد که بر روند مد بسیار تأثیرگذارند می توان به کوکوشنل یا کالوین کلاین اشاره کرد که دارای معتبرترین شرکت های طراحی و مد در جهان اند.
جالب است بدانید که این طراحان بزرگ، سعی در رفع نیاز افراد دارند و دنبال القای سبک خاصی نیستند و به همین دلیل است که توانسته اند در صنعت مد و پوشاک پایدار بمانند.
طراحان لباس از منابع مختلفی الهام می گیرند؛ مانند نیاز افراد، سنت ها و هنجار ها، طبیعت، فیلم ها، سبک های مختلف خیابانی، ورزشی و … .
ابزار کار طراحی لباس نیز از حالت های سنتی به تکنیک های مبتنی بر رایانه تغییر پیدا کرده است که به طراحان لباس این امکان را می دهد به سرعت پارچه و حتی دوخت طرح های خود را بتوانند مقایسه و طرح های شگفت انگیزی خلق کنند.
معمولا طراحان لباس، جزو تولیدکنندگان پوشاک نیستند و معمولا طرح های خود را به برندهای تولید کنندۀ پوشاک ارائه می دهند؛ اما اطلاع از مراحل صنعت مد و پوشاک برای طراحان لباس، امری ضروری است.

 مرحله تولید پوشاک

۱-تبدیل طرح به الگو

تبدیل طرح لباس به الگوها در اندازه های مختلف، جزء مهم ترین مرحله، یعنی تولید پوشاک، به شمار می آید. از آنجایی که فرم و الگوی بدن افراد متفاوت است، نمی توان یک یا دو الگو را به عنوان الگوهای تولیدی، به خصوص در تولید انبوه، در نظر گرفت.
در اوایل قرن بیست و یکم، برنامه های مختلف کامپیوتری، از جمله جمنی، باعث شد تا روند الگوسازی، بسیار دقیق تر و با سرعت تر پیش برود و سایزهای مختلف و استاندار را ایجاد کند. البته به یاد داشته باشید که این سبک الگوسازی، بیشتر برای تولید انبوه است و در تولیدی مزون و سفارشی، همچنان از الگوسازی های دستی که بسیار متناسب با اندام شخص مورد نظر است، استفاده می شود.

۲-مونتاژ لباس

در این مرحله نیز وجود ماشین آلات هوشمند، منجر به اتوماسیونی شدن خطوط مونتاژ در تولید لباس شد. با وجود دستگاه هایی که بر سرعت و کنترل تولید، تأثیر بسزایی دارند، مواردی همچون احداث کارخانه یا تولیدی لباس، خرید دستگاه ها و خرید منابع اولیه تولید، می تواند برای تولیدکنندگان لباس و صنعت مد، دغدغه باشد.
 مراحل مونتاژ لباس عبارت اند از: افزودن اکسسوری و موارد تزیینی به لباس، مانند گلدوزی، منجوق دوزی، اضافه کردن دکمه ها و جادکمه ای ها، زیپ  و… .
بعد از اتمام این مرحله، پوشاک  تمام شده(محصول تمام شده) به بخش بسته بندی و انبار و در نهایت، بازار فرستاده می شوند.

خرده فروشی، بازاریابی و تبلیغات مد و پوشاک

پس از طراحی و تولید لباس، مرحله فروش و عرضه به بازار، از اهمیت زیادی برخوردار است. معمولا خرده فروش ها محصولات را سفارش می دهند؛ اما بازاریابی و تبلیغات در صنعت مد و فشن، به شکل های مختلف، چه در بستر فشن شوها و فروشگاه ها  و چه در بستر فضای آنلاین، در فروش و کسب سود اهمیت دارد.

سخن آخر

صنعت مد و پوشاک در سیستم مد و فشن یکی از موارد مهم برای طراحان لباس است. اطلاع از سیستم مد و مراحل مختلف آن باعث می شود تا طراحان لباس بتوانند روند تغییر مد را به موقع پیش بینی، و طرح های زیبایی را خلق کنند.  

 این پست را به اشتراک بگذارید

5/5 - (15 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *