طراحی لباس در دنیای مد و فشن

فهرست عناوین

 هر ساله با شروع فصل جدید در بین طراحان لباس، طراحان مد، تولیدکنندگان لباس، کارخانه های نساجی و تولید پارچه، و در کل، افرادی که با مد روز درگیر هستند، یک دغدغۀ مشترک وجود دارد و آن اینکه در هر فصل، چه چیز به عنوان مد روز شناخته می شود. در هر فصل، یک سری عناصر مد که ترکیب آن ها در روند طراحی مد مؤثر است، با شکل و شمای جدید خود را به نمایش می گذارد که دانستن آن ها و در برخی موارد، پیش بینی آن ها برای افراد درگیر در صنعت مد، بسیار حائز اهمیت است.

این عناصر عبارت اند از :

۱-رنگ
۲-شبح (طرح کلی)
۳-پارچه
۴-انواع چاپ و طرح روی پارچه
۵-فرم بدن
۶-ریتم و تعادل در درست کردن استایل
۷-نقاط تاکیدی در طراحی
۸-خطوط به کار برده شده در طرح لباس
۹-جزئیات و اکسسوری ها و تزیینات لباس
۱۰- تناسب در استایل


۱-رنگ

اولین موردی که در لباس به چشم می آید، رنگ است؛ بنابراین، تمام موارد مربوط به رنگ و بخش هایی که رنگ در آن استفاده می شود، از جمله میزان رنگ و شدت رنگ (روشنایی یا تیرگی)، به عنوان اولین نکته ای است که طراحان لباس و طراحان مد باید به آن توجه کنند.
رنگ ها به طور کلی در  چهار دسته، رنگ های سرد، رنگ های گرم، دسته رنگ سیاه و سفید طبقه بندی می شوند. طراحان لباس و مد، با استفاده از این دسته بندی ها و پالت های رنگی مختلف و میزان به کارگیری آن ها در طرح های خود می توانند باعث فرم سازی بدن شوند یا برجسته سازی های مختلف را انجام دهند؛ به طور مثال، به کارگیری رنگ های تیره می تواند باعث کوچک نشان دادن سایز و فرم بدن شود و همین طور استفاده از رنگ های روشن باعث می شود سایز لباس و به همین ترتیب، سایز بدن، بزرگ تر نشان داده شود.
جالب است بدانید که معمولا در هر فصل، رنگ های مختلفی تحت عنوان رنگ سال مد می شوند که در صنعت مد و فشن و شاخه ها و افراد مرتبط با آن، بسیار تأثیرگذارند.

۲-شبح

اصطلاح شبح در صنعت مد، به خط لباس یا شکل کلی و سبک اصلی لباس گفته می شود. در این حالت، سایه ها حرف اصلی را می زنند و سایه های مختلف برای جلوه دادن به قسمت های مختلف طرح لباس و همسو کردن آن با فرم بدن، استفاده می شوند.
از جمله مهم ترین شبح لباس ها عبارت ند از :
۱-شبح لباس غلاف
۲-شب خطی
۳-شبح مستقیم
۴-شبح زنگ
۵-شبح شیپور
۶-شبح ذوزنقه
۷-شبح نامتقارن
باید بدانید که سلیقه، فرم بدن و اندازۀ لباس، از جمله موارد مهم در انتخاب و طراحی سایه ها در طراحی لباس هستند؛ همچنین به خاطر داشته باشید که طرح لباس باید با فرم بدن و زمان استفاده از آن طرح همسو باشد.

۳-پارچه

نوع و بافت پارچه، سومین عنصر برای طراحی لباس و مد به شمار می رود که در شکل گیری و نشان دادن طرح لباس، بسیار حائز اهمیت است. پارچه ها از جنس ها و بافت های متفاوتی ایجاد می شوند که علاوه بر ظاهر صاف و لختی که بیشتر پارچه ها دارند، برخی از آن ها در طرح پلیسه دار، برخی با طرح های برجسته  و با الیاف مختلف کتان، پشمی و پلی استر هستند.
جالب است بدانید که صنعت نساجی و تولید پارچه نیز با سایر عناصر در ارتباط هستند و تحت تأثیر آن ها نیز قرار می گیرند.

۴- انواع طرح و چاپ روی پارچه

یکی از موارد تأثیرگذار در طراحی لباس، توجه به طرح های پارچه است؛ بنابراین، عنصر چاپ و طرح های پارچه می تواند به عنوان یک منبع ایده برای یک طراح لباس یا یک طراح مد باشد.

۵- فرم بدن

فرم بدن و اندام، عنصر مهم دیگری است که طراحان لباس و مد باید به آن توجه داشته باشند. نکته ای که باید بدانید این است که همۀ افراد دوست دارند مطابق مد لباس بپوشند؛ اما هر لباسی به هر فرم بدنی سازگار نیست و گاهی ممکن است جذاب هم نباشد؛ بنابراین شما به عنوان طراح لباس و طراح مد باید فرم های بدن را بشناسید.

۷ دسته کلی فرم بدن وجود دارد که عبارت است از:

مستطیل، مثلث، مثلث معکوس، بیضی، سیب و ساعت شنی، که در میان آن ها، فرم ساعت شنی بهترین نوع فرم بدن است.

۶-ریتم و تعادل در ست کردن استایل

تقارن و عدم تقارن در طراحی لباس و موارد مرتبط با آن، از جمله شکل و رنگ و حتی دوخت، موضوعی است که در ریتم و تعادل سازی به آن پرداخته می شود. طراحان لباس، لباس ها را طوری طراحی می کنند که در آن ها، هم تقارن رعایت شود، هم تناسب در بافت و رنگ و سایر اکسسوری ها و وسایل تزیینی. البته در نظر داشته باشید که گاهی عدم تقارن در لباس، مانند پایین لباس ها نیز می تواند بسیار جذاب باشد.

۷-نقاط تاکیدی در طراحی

گاهی در طراحی و دوخت لباس برای جلب توجه بیشتر، یک قسمت از لباس را برجسته تر نشان می دهند و ریتم لباس در این حالت، شکسته می شود ولی همین تاکید بر قسمتی از لباس تأثیر بسزایی دارد. این تاکیدها می توانند در یقه و دنباله لباس، بالاتنه  یا حتی رنگ، باشد.

۸-خطوط به کار برده شده (برش ها) در طراحی لباس

خطوط و برش ها معمولا روی کمر، یقه و ساق پا قرار دارند. اینکه این برش ها و خطوط به طور صحیح قرار بگیرند، باعث می شود  که ترکیبی جذاب در لباس پدید آید.
این خطوط، معمولا به صورت خط مستقیم و خطوط منحنی است. معمولا خطوط مستقیم در لباس، به صورت افقی، عمودی یا مورب قرار می گیرد و خطوط منحنی، به صورت کروی در لباس  و طراحی لباس نمایان می شوند. نکته ای که باید در نظر بگیرید این است که خط و لباس و سبک طراحی لباس باید همسو و مکمل هم باشند تا طرحی جذاب ایجاد شود.

۹-جزئیات، اکسسوری ها و تزیینات لباس

سجاف ها، یقه ها، نوارها، چین ها، گلدوزی ها، دکمه ها و …، انواع جزئیات و اکسسوری هایی هستند که با ایده پردازی های مختلف توسط طراحان لباس و طراحان مد، جلوه های ویژه ای به لباس می دهند و به عنوان یک عنصر مهم در طراحی لباس شناخته می شوند.

۱۰- تناسب

تناسب در طراحی لباس، به رابطه اجزای مختلف لباس با سایز فرد مربوط می شود. تناسب، تعادل، ریتم و تاکیدها در طراحی لباس به عنوان مواردی هستند که در کنار یکدیگر باعث جذابیت در طراحی لباس می شوند.


 سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم به بررسی کلی ۱۰ عنصر مهم در طراحی لباس، که هر طراح لباس باید کاملا به آن آگاهی کامل داشته باشد، بپردازیم . علاوه بر این عناصر مهم، نکته قابل توجه این است که در کنار این عناصر، علاقه و سلیقه شخصی که برای آن طراحی  و دوخت انجام می شود می تواند همه این عناصر را تحت تأثیر قرار دهد.

 این پست را به اشتراک بگذارید

5/5 - (16 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *