اصول طراحی لباس چیست؟

فهرست عناوین

هر حرفه ای، نیاز به درک و پیاده سازی اصولی دارد. طراحی لباس از آن دست هنرها و مهارت هایی است که نیازمند دانستن برخی نکات کلیدی است. در این مقاله از تصویرگران پویااندیش، به بیان برخی نکات کلیدی در خصوص اصول طراحی لباس می پردازیم. با ما همراه باشید!

اصول طراحی لباس

در طراحی لباس، هر اصل و قاعده ای، نقشی ویژه و مهم در ایجاد خوش¬طبعی و ذوق برای خلق یک لباس یا اثر کلی بازی می کند. اصول مهم طراحی عبارت اند از: تأکید، تعادل و تراز، کنتراست، تکرار، تناسب، حرکت و فضای سفید. وقتی از عناصر و اصول طراحی، به درستی برای ایجاد وحدت بصری استفاده شود، هماهنگی و نظم حاصل می شود.

طراحی مد چیست؟

طراحی مد، فرایند ایجاد ایده و طرح برای اجرای آن و تبدیلش به سبک های متفاوت لباس و لوازم جانبی، مانند روسری، کمربند،کفش و اکسسوری است. طراحان مد، هنرمندانی هستند که می دانند چگونه ترندها را بشناسند و عناصر مهم طراحی را برای ایجاد یک اثر، در هم آمیزند. هر طراح، در حیطه ای حرفه ای است. برخی از طراحان، لباس های خاص و سفارسی را طرح می زنند، برخی برای برندها نوآوری می کنند و برخی برای تولیدکنندگان در سراسر جهان، ایده هایی را ارائه می دهند.

چرا اصول طراحی در صنعت پوشاک مهم است؟

اصول طراحی از ترکیب عناصر گوناگون ایجاد شده است که جمع همۀ آن ها در یک قاب، به ایجاد تصویری بهتر و خوش¬جلوه تر منجر می شود. هنگامی که به بیش از یک اصل توجه شود و ابعاد مهم در کنار هم قرار بگیرند، هنرمند می تواند آثاری خلق کند که افراد را متحیر سازد.

طراحان چگونه لباس ها را طراحی می کنند؟

شاید یکی از سوالات مهم ذهنی تان دربارۀ طراحی لباس این باشد که یک طراح، بر چه اساسی طراحی می کند. باید بگوییم که عوامل متعددی دست در دست هم می دهند تا یک طراح بتواند خلاقانه به ترسیم یک طرح متفاوت دست بزند؛ اما مواردی که بی شک نقش مهمی در ایجاد این خلاقیت و نوآوری دارند عبارت اند از:
–    طراحان حرفه ای مد، دنیای مد و روند تغییرات فرهنگی را دنبال می کنند؛
–    طراحان حرفه ای، نکته بین هستند و به پیرامون خود به طور کامل نگاه می کنند؛
–    طراحان مد، تمام اتفاقات روز دنیا را بررسی می کنند؛
–    طراحان از جهان اطراف الهام می گیرند؛  
–    طراحان مد، پارچه ها و بافت ها را به خوبی می شناسند؛
–    طراحان مد به ترکیب رنگ ها و زیباشناسی آن ها تسلط دارند و … .


اصل تاکید در طراحی چیست؟

تاکید، بخشی از اصول طراحی است که توجه بیننده را به خود جلب می کند. در این قسمت، معمولا هنرمند با ایجاد یک تضاد، نقطه ای را برجسته می سازد. قسمت تاکیده شده می تواند از نظر اندازه، رنگ، بافت، شکل و …، متفاوت باشد. این تاکید، راهی برای حرکت چشم بیننده به سمت مناطق کانونی طراحی است.

دوره های طراحی مد شامل چه اصولی است؟

دوره های طراحی مد، شامل موضوعاتی مانند طراحی، اصول طراحی مد، عناصر طراحی، تئوری رنگ و غیره است. بیایید برخی از دلایل مهم بودن اصول اولیه در طراحی مد را بررسی کنیم:
–    مهم نیست چقدر موضوع کاری و دانش تان ممکن است حرفه ای باشد، چرا که همیشه بر مبنای اصول شکل می گیرد!
–    اصولی که اغلب ساده به نظر می رسند، می توانند هنگامی که روی پروژه های سخت و پیچیده کار می کنید، بسیار کاربردی و کمک کننده باشند؛
–    اگر دریافتید که اصول شما اشتباه هست، هرجای کار و حرفۀ خود که هستید باید متوقف شوید و از ابتدا شروع کنید؛ چراکه اصول، پایه و اساس کل مفهوم و کار شما را تشکیل می دهند!

بنابراین، وقتی صحبت از طراحی مد می شود، هر طراح ملزم است که این اصول را هوشمندانه ترکیب کند و از آن ها برای جلوه بخشیدن به لباس بهره ببرد؛ به عنوان مثال، زیبایی و جلوۀ واقعی یک لباس، تنها زمانی نمایان می شود که طرحی زیبا، رنگ هایی چشم نواز، الگویی بی نقص، تاکیدهایی بجا، بافتی متناسب و … را در خود داشته باشد. همۀ این عناصر تنها زمانی حاصل می شوند که اصول طراحی، به صورتی خلاقانه در مد اعمال شوند.

بیایید این اصول را به صورت جزئی تر با هم مرور کنیم:

تناسب

تناسب، یکی از مهم ترین اصول در طراحی مد است، به ویژه هنگامی که روی لباس اعمال می شود. تناسب، شامل عناصر مختلف لباس، مانند مقادیر، اندازه ها و میزان عناصر است؛ به عنوان مثال، در کلاس های طراحی مد، به دانش آموزان یاد داده می شود که فرم بدن را با در نظر گرفتن تناسبات مختلف بدن طراحی کنند تا حس انسجام و هماهنگی انتقال پیدا کند.


تعادل

تعادل، یکی دیگر از اصول مهم طراحی در مد است. تعادل را می توان به تعادل متقارن و نامتقارن تقسیم کرد. تعادل متقارن، گونه ای است که اگر یک لباس را به صورت افقی یا عمودی تقسیم کنید، از هر قسمت، همان لباس به نظر برسد. مد متقارن، نوعی سبک کلاسیک به شمار می آید و افرادی که به سادگی و جذابیت علاقمندند، این حالت را تحسین می کنند؛ از طرف دیگر، تعادل نامتقارن گونه ای است که لباسی دارای ضلع های نابرابر یا نایکسان باشد. بیشتر طراحان سبک نامتقارن، این فرم را روی لباس های رسمی، مانند لباس های شب  و لباس های مجلسی اعمال می کنند. این سبک، جلوه ای شیک و متفاوت به لباس می بخشد.


وحدت و هماهنگی

وحدت و هماهنگی، همان طور که از نام آن پیداست، پیوند بین همۀ اصول مد است. وحدت، به انسجام ظاهر کلی یک لباس اشاره دارد؛ به عنوان مثال، یک دامن را در نظر بگیرید. در اینجا، رنگ، اندازه و جزئیاتی که انجام شده است باید به گونه ای باشد که کاملا طرح دامن به چشم برسد؛ به عبارتی، تمام زمینه باید انعکاس دهندۀ آن پوشاک باشد. وحدت و هماهنگی باید به گونه ای باشد که خسته کننده نبوده و چشم نواز باشد.

تاکید

تأکید در طراحی مد، به عنصری خاص اشاره دارد که اغراق آمیز و برجسته است و چشم را به سوی خود جذب می کند؛ برای مثال، لباس شبی را در نظر بگیرید که روی آن، یک گل بزرگ یا یک المان کار شده است. این المان، عنصری است که از بقیۀ عناصر جدا می شود و در لباس، متمایز است. این عنصر که بلافاصله توجه شما را جلب می کند، تاکید نام دارد.

ریتم

آخرین اصل، ریتم است. جریان صاف خطوط، بافت، رنگ، شکل، الگو و … در یک لباس، ریتم نام دارد. ریتم زمانی اتفاق می افتد که وقتی به لباسی نگاه می کنید، خطوط افقی یا عمودی آن به گونه ای هنرمندانه چیده شده باشد که باعث ایجاد جریان شود.
در نظر داشته باشید که اگر اصول مد، هوشمندانه اعمال شوند، می تواند ظاهری شیک و بی نقص به شخص ببخشد؛ به عنوان مثال، یک زن ریز اندام، باید لباس هایی متناسب با قد و وزنش انتخاب کند و از پوشیدن لباس های گشاد بپرهیزد؛ به همین ترتیب، یک زن با بالاتنۀ سنگین باید از پوشیدن لباس هایی که روی شانه، نیم تنه یا گردن تأکید دارد، خودداری کند. در نظر داشته باشید که ریتم باعث ایجاد تعادل می شود.


سخن آخر

با درک هر یک از اصول طراحی در مد، از طراحی هر یک از عناصر یک لباس، لذت خواهید برد. در دوره های طراحی مد، مباحثی مانند عناصر و اصول مد به دانش جویان، کمک می کند تا درک صحیحی از طراحی داشته باشند و قواعد را به درستی در پروژه هایشان درک و پیاده سازی کنند.

 این پست را به اشتراک بگذارید

5/5 - (16 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *