بازار مد

فهرست عناوین

بازار مد و فشن، بازار گسترده ای است و در این بازار داغ، رقبای زیادی حضور دارند. رقابت در این بازار وسیع برای هر برند و شرکت فعال در زمینۀ مد، چالش برانگیز است. برای درک این موضوع که در بازار مد، چه برند یا شرکت یا حتی چه کسی رقیب شماست، نیاز به تجزیه و تحلیل بازار و به دنبال آن، شناسایی رقیبان خود دارید. در برخی موارد، یک برند، مد قسمتی از بازار را به عنوان جامعۀ هدف خود قرار می دهد که در این صورت، نیاز به شناسایی آن قسمت و رقیبان حاضر در آن قسمت دارد و گاهی، دامنۀ فعالیت خود را روی تمام بازار مد قرار می دهد؛ بنابراین، نیاز به شناسایی و درک رقیبان در کل بازار مد است.
برای درک این موضوع، مدل های بیزینسی مختلفی وجود دارد؛ اما در این مقاله از تصویرگران پویااندیش، قصد داریم در ابتدا به بررسی لایه های بازار مد و معیارهای هر کدام از این لایه ها بپردازیم؛ زیرا بازار مد، همان طور که گفته شد، بسیار گسترده است؛ بنابراین، تحلیل و شناسایی کل بازار، بسیار سخت و طاقت فرساست؛ اما با تقسیم بندی بازار مد می توان به راحتی هر لایه یا سطح را با دقت تحلیل و شناسایی کرد.


 لایه های بازار مد

7 لایۀ اصلی در بازار مد وجود دارد :

۱- Haute Coutureیا مزون ها و موسسه های طراحی و دوخت
۲-بازار لوکس
3- brand bridge
۴-خطوط توزیع  یا انتشار
۵-خیابان های بزرگ بازار
۶-فست فشن  یا مد سریع
۷-سطح مدها وسبک های اقتصادی
هر کدام از این ۷ لایه دارای مفاهیم مختص به خود هستند و همچنین هر کدام به زیر مجموعه های خود بر أساس معیار هایی همچون ،طراحان ،دامنه قیمت ،مصرف کنندگان ،میزان دسترسی ، نیز تقسیم می شوند.
در ادامه به طور کلی به بررسی هر کدام می پردازیم.

۱- Haute Coutureیا مزون ها و موسسه های طراحی و دوخت

در این روش که مجموعه دوخت های سفارشی هم نام دارد، تمام کارها  به صورت دست دوز است. در این بخش از بازار مد، از پارچه هایی با کیفیت بالا و گران قیمت استفاده می شود.
لباس ها با جزییات زیبا و به صورت دقیق، توسط مجرب ترین خیاط ها  و با دست، دوخته می شوند؛ بنابراین، این نوع اجرای دوخت، بسیار زمان بر است. بسیاری از افراد تمایل به استفاده از این نوع لباس ها دارند؛ اما می توان گفت که به دلایلی همچون قیمت، این قسمت از بازار مد دارای گستردگی زیادی نیست و تعداد بسیار کمی از خانم ها از این بازار خریداری می کنند و جالب است بدانید که خریدارن اصلی این بازار، از کشورهای روسیه، چین و خاورمیانه هستند؛
اما همین تعداد از خریداران نیز برای صاحبان این مجموعه ها سود بسیاری به همراه دارند.
شما نیز به عنوان طراح لباس می توانید با ایجاد طرح های شگفت انگیز وارد این بخش از بازار شوید.

۲-بازار لوکس

این سطح از بازار مد، شامل محصولات و مدهای لوکس و خاص است. مارک هایی با طراحی های با کیفیت بالا که اکثرا به وسیلۀ سه شرکت اصلی و برند LVMH ، Kering و Richemont ، طراحی می شوند. در این قسمت از بازار مد نیز لباس ها به صورت دستی دوخته می شوند؛ اما تولید آن ها به صورت انبوه نیست و معمولا به صورت منحصر به فرد تولید می شوند. قیمت ها در این بخش از بازار نیز بالاست و دسترسی به این بازار نیز به صورت گسترده وجود ندارد. بخش عمدۀ مصرف کنندگان بازار مد لوکس، از کشور چین هستند که سطح درآمدی بالایی دارند. طی سالیان گذشته، بازار لوکس رشد قابل توجهی داشته است و همچنین پیش بینی می شود که این روند صعودی، رشد بیشتری نیز داشته باشد.
بازار مد لوکس، زیرمجموعه ای از خانۀ مد فرانسه و لوئیس ویتون است که به عنوان یکی از مرغوب ترین و با ارزش ترین برندهای لوکس در جهان به شمار می رود. از دیگر برندهای بازار لوکس می توان به برندهای هرمس، گوچی، پرادا و باربری اشاره کرد.

۳- brand bridge

لایه سوم از بازار مد، با اصطلاح brand bridge شناخته می شود که جایگاه آن بین بازار لوکس و خیابان های بزرگ خرید(بازار بزرگ) است. در واقع، بازارشناسان مد برای پر کردن شکاف بین بازار لوکس و بازارهای سطح بالا، آن را ایجاد کرده اند.
از دهۀ ۷۰ میلادی، همزمان با رواج پیدا کردن لباس هایی با کیفیت و با قیمت های بالا، که منحصرا متعلق به یک طراح خاص بود، مارک های بریج نیز رواج پیدا کرد. به طور معمول، قیمت گذاری مارک های بریج به گونه ای است که مناسب افرادی با توانایی متوسط است؛ به عبارتی، افرادی که قادر به خرید محصولات لوکس نیستند؛ اما می خواهند محصولات باکیفیت بالا استفاده کنند؛ از جمله برندهای فعال در این لایه می توان به Reiss ، Whistles، Jaeger ، Ted Baker ، Cos اشاره کرد.


۴-خطوط انتشار و توزیع

این سطح از بازار مد نیز مانند سطح قبل، به عنوان پلی میان بازار لوکس و بازارهای بزرگ خرید است. تفاوت اصلی آنها این است که در خطوط انتشار، به عنوان خط ثانویه برندهای لوکس عمل می کند؛ به این معنی که از حالت طراحی سفارشی و تکی فاصله گرفته و به سمت تولید انبوه می رود.
با اینکه این بازار خط انبوه دارد؛ نمی توان گفت که بی ارزش هستند، به همین منظور، خانۀ مد فرانسه بعد از تولید محصولات در این خطوط، قیمت گذاری متناسب این محصولات  در بازار مد نظر توزیع را ارائه می دهد. محصولات موجود در این خطوط از بازار به طور معمول با ۳۰ درصد کمتر از قیمت برند اصلی در بازار خرده فروشی ارائه می شوند.


این خطوط ثانویه که در بین عموم به محصولات های کپی نیز مشهورند، تعداد زیادی از قشر جوان را به عنوان مصرف کننده جذب می کنند. می توان گفت که هدف از احداث چنین خط تولید هایی ایجاد مشتریان بالقوه برای خرید برند اصلی است. از جمله برندهای خط ثانویه توزیع بازار مد لوکس می توان به موارد زیر اشاره کرد:
SEE توسط Chloe
RED توسط Valentino
 DKNY توسط Donna Karen ،
CK توسط Calvin Klein
Mui Mui توسط Prada
و Versus توسط Versace
در برخی از موارد، این خطوط متعلق به یک برند لوکس است؛ به طور مثال، آرمانی برای سنین مختلف و برحسب بودجه های متناسب، ۴ خط انتشار و توزیع ثانویه راه اندازی کرده است.

۵- خیابان های بزرگ

در این سطح از بازار مد، خیابان های بزرگ با انواع بوتیک ها مد نظر است. در اوایل ۱۹۹۰ در حالی که زنان عمدتا در منزلشان اوقات خود را می گذراندند، رهبران دنیای مد برای ایجاد یک هیجان جدید برای خانم ها، فروشگاه های بزرگ را احداث کردند. در این فروشگاه های مد، محصولات فشنِ با کیفیت قابل دسترسی بود. زنان و مردانی که از لحاظ درآمد، جز سطح متوسط به بالای جامعه قرار دارند، جز مصرف کنندگان اصلی این سطح از بازار به شمار می آیند تا بتوانند بر اساس بودجۀ مد نظرشان به راحتی خرید کنند.
فروشگاه های زیادی با این رویکرد در خیابان های قدیمی و بزرگ تاسیس شده بودند که در حال حاضر می توان گفت بسیاری از این بازارهای سنتی به سمت نزول و مرگ هستند؛ زیرا مصرف کنندگان آن به سمت بازار فست مد(مد سریع) روی آورده اند و بازار آن ها بازار آنلاین است.

۶- فست مد یا مد سریع

یکی از آخرین لایه ها و سطح بازار مد، فست مد است که در این سطح از بازار مد، اکثر برندهای معروف و در عین حال مقرون به صرفه وجود دارند. برندهایی همچون Inditex ، H&M Arcadia ، Topshop ، Zara ، H&M ، Primark ، Forever 21 و River Island، به دلیل سرعت گردش مالی و تولید سریع در بازارهای مد معروف شده اند.
در این سطح از بازار برای تولید مجموعه لباس ها، معمولا بر اساس آخرین روند مد در دنیای فشن عمل می شود؛ همچنین بسیاری از این برندها با الهام از طرح های رواج یافته، دست به تولید و رواج مدهای جدید هم می زنند و چون این سطح از بازار در دید عموم افراد است، بسیار سریع تر از کالکشن های مد رواج می یابند؛ بنابراین می توان گفت که این برندها در این سطح از بازار به دلیل تولید سریع و تنوع در هر بار تولید، منجر به تغییرات سریع در روند مد نیز می شوند.
عمده مصرف کنندگان این سطح از بازار افرادی هستند که تمایل به ظاهر شیک و مد دارند ولی ترجیح می دهند که مقرون به صرفه تر خرید کنند.

۷-سطح اقتصادی بازار مد

آخرین و مهم ترین سطح بازار مد، سطح اقتصادی است که در پایین ترین لایه بازار قرار دارد. در این سطح، تولید انبوه، جز اصلی است و معمولا تولیدات به صورت فصلی انجام می شود. از لحاظ قیمت گذاری، این سطح از بازار مد بسیار مقرون به صرفه است و می توان گفت که نقطۀ قوت این بازار محسوب می شود؛ از طرفی، کیفیت پایین و طول عمر کوتاه محصولات و ظهور ناگهانی شان، جز معایب این سطح از بازار مد به شمار می آید.
بازار اقتصادی مد معمولا بر محصولات جانبی در پوشاک می پردازد؛ مانند تاپ ها، جلیقه، شلوار چسان، انواع لگ ها و … .

سخن آخر

شناخت بازار مد و انواع سطوح آن مبحثی بود که در این مقاله به آن پرداختیم. این موضوع برای طراحان لباس که قصد ورود به بازار مد را دارند بسیار مهم است؛ زیرا از این طریق می توانند دامنۀ فعالیت خود را متصور شوند و طرح های خود را بر این اساس خلق کنند.

 این پست را به اشتراک بگذارید

5/5 - (15 امتیاز)

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی طراحی لباس آموزشگاه پویااندیش

نوع آموزش ✅ عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : ✅ تیم طراحی لباس پویااندیش
نحوه یادگیری ✅ گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐
نمایش ویدیو درباره بهترین آموزشگاه طراحی لباس
اساتید آموزشگاه بهترین اساتید مجرب طراحی لباس
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
سطح کلاس گام به گام و ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
یادگیری با تضمین
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *